VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2010 15:10

Met adresbalk bedoelde ik bovenin ! Refoweb....
Ik heb die voetballer niet eens gezien.
Maar goed, schipje is al afgehaakt, die kreeg er genoeg van.
Het is heel fijn argumenteren met iemand die de ander neerzet als non-debater, iemand die niet met onderbouwde argumenten komt.
Er is al genoeg gezegd over die voetbalgekte, alle tegenstanders worden gewoon uitgeschakeld met vlijmscherpe opmerkingen.
Alleen de voorstanders blijven over, wat zal het dus gezellig worden hier.
Geen azijnzeikerds meer.
Veel plezier nog met de wedstrijden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 15:32

schelpje3 schreef:Met adresbalk bedoelde ik bovenin ! Refoweb....

Misschien zaak eerder specifiek te zijn?

schelpje3 schreef:Maar goed, schipje is al afgehaakt, die kreeg er genoeg van.

Daar heb ik niets over meegekregen,over gelezen in dit topic. Hoe kom jij tot deze conclusie?

schelpje3 schreef:Het is heel fijn argumenteren met iemand die de ander neerzet als non-debater, iemand die niet met onderbouwde argumenten komt.

Mijn beste Schelpje, dat doe jij m.i. toch enkel zelf, door steeds met arbitraire gevolgtrekkingen te komen, argumentum ad populum, in dit geval zoals jij doet, door te stellen: de bijbel zegt, punt, een andere uitleg is bijvoorbaat niet correct. Argumentum ad baculum, waarvan ik persoonlijk vind, dat de d.s. in het voorgenoemde stukje er ook een handje van heeft om ze te gebruiken.

schelpje3 schreef:Er is al genoeg gezegd over die voetbalgekte, alle tegenstanders worden gewoon uitgeschakeld met vlijmscherpe opmerkingen.
Geen azijnzeikerds meer.

Jij vind misschien dat er genoeg gezegd (geschreven) is over de voetbal gekte? (Het lijkt er m.i., er een wat op, dat jij het in jouw schrijven naar anderen, het 'weer'niet bij jou zelf kunt houden. Weet je Schelpje...eigenlijk valt die 2e regel tekst ook onder: "arbitraire gevolgtrekkingen"

Als azijnzeiker heb ik, zal ik je niet bestempelen. Je debater talenten, kun je hier best goed ontwikkelen op refoweb, een pluspunt voor Refo-web dus. De wedstrijden (Zolang als Oranje mee doet) zal ik zeker met plezier kijken, dank je wel.

Eigenlijk geven jouw postings best wel sjeu aan Refoweb. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 21 jun 2010 16:07

En hoe mooi het op zichzelf ook is, en hoezeer je er ook van kunt genieten, het WK-voetbal is zonde. De Bijbel noemt het “de genieting der zonde” (Hebreeën 11:25). De Schrift doet niet net alsof er in de wereld niet te genieten is. Dat is er wel degelijk. Maar als je dan van de wereld en met de wereld wil genieten, dan moet je ook bereid zijn om daar de prijs voor te betalen. De vergelding des loons, zo zegt Hebreeën 11:26. En dat is de eeuwige rampzaligheid.

Beste ouders, denk toch aan uw doopbelofte. Straks sta je met je kinderen voor Gods rechterstoel. En als je dan te toegeeflijk bent geweest en je hebt je kinderen toestemming gegeven om de brede weg op te gaan, dan zullen uw kinderen tegen u getuigen. De wet en ook het evangelie zal tegen u getuigen. En de Heere zal een rechtvaardig vonnis moeten vellen. De wereld gaat voorbij en haar begeerlijkheid. Maar ook al degenen die van de wereld waren en met de wereld hebben verkeerd, zullen vergaan.

Ik hoop dat u niet zult ingaan op deze zeer sterke verzoeking. Want u kunt het voor God echt niet verantwoorden

even gecopyt, maar serieus,
waarom is wk voetbal zonde ?????
serieus, ik vind voetbal stom, en dat oranje gedoe afschuwelijk, maar zonde??
ik volg dat niet helemaal, ik vindt dat atwoord van die dominee slecht en niet erg onderbouwd

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2010 17:01

Schipje schreef:Eigenlijk word ik deze discussie een beetje moe, ik heb meerdere keren gezegt wat ik wilde zeggen.
Ik hou van Christus en vind het pijnlijk om te zien dat de wereld Hem vergeet en Hem niet dankt en looft en prijst! Dat is niet alleen mijn mening, dat is een feit. Weet dat Jezus met open armen op ons staat te wachten, Hij die Zijn leven heeft gegeven om deze ontzettend slechte en ellendige wereld (waaronder ik) te redden! Halleluja! Hij is Koning! En ook dat is gelukkig een feit.
Graag wil ik het hierbij laten, en wil iedereen wel of geen WK kijkend, Gods Zegen wensen in zijn of haar leven!
Groetjes

Kijk Harm J, schipje werd er ook moe van, evenals ik.
We zijn roepende in de woestijn, maar er klinkt geen echo.
Dus je ziet, ik trek geen conclusies vanuit het niets, maar volg het gewoon.
En nee, ik vind niet dat ik sjeu geef aan DIT topic.
Mijn man en zoons kijken soms voetbal, maar gek he, dit gaat geheel in harmonie met mij en mijn gevoelens.
Zij respecteren mij in mijn mening.
Ik mag me ervan distantieren.
Ik hoef niet eens met bijbelteksten te "gooien".

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 jun 2010 17:13

Het is heel fijn argumenteren met iemand die de ander neerzet als non-debater, iemand die niet met onderbouwde argumenten komt.
Er is al genoeg gezegd over die voetbalgekte, alle tegenstanders worden gewoon uitgeschakeld met vlijmscherpe opmerkingen.
Geen azijnzeikerds meer.

dat is het gevolg van Google, ga je het in een topic uitgebreid houden over eh boten dan krijg je reclame te zien van dure jachtboten etc !

Jammer als Schipje af zou haken, dat jij het ziet als vlijmscherpe opmerkingen is jou mening, volgens mij beantwoord ik respectvol hier en met goude argumenten (waar je het mee eens kan zijn of niet )

veel kwalijker neem ik het je dat je iedereen uitmaakt voor azijnzeikerds....

Ik heb afgelopen zaterdag genoten van denemarken tegen kameroen ! was een leuke sportiefe wedstrijd ! en daarna hebben we het gewoon over leuke maar ook serieuze dingen gehad ! (we zaten bij vrienden ) dus allesbehalve voetbal overheersend ! Zo kan het dus ook.

En tsja met zijn alle in een kerkzaal voetbal kijken lijkt me ook niet geslaagd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2010 17:24

Spons schreef:
Geen azijnzeikerds meer.

dat is het gevolg van Google, ga je het in een topic uitgebreid houden over eh boten dan krijg je reclame te zien van dure jachtboten etc !

Jammer als Schipje af zou haken, dat jij het ziet als vlijmscherpe opmerkingen is jou mening, volgens mij beantwoord ik respectvol hier en met goude argumenten (waar je het mee eens kan zijn of niet )

veel kwalijker neem ik het je dat je iedereen uitmaakt voor azijnzeikerds....

Ik heb afgelopen zaterdag genoten van denemarken tegen kameroen ! was een leuke sportiefe wedstrijd ! en daarna hebben we het gewoon over leuke maar ook serieuze dingen gehad ! (we zaten bij vrienden ) dus allesbehalve voetbal overheersend ! Zo kan het dus ook.

En tsja met zijn alle in een kerkzaal voetbal kijken lijkt me ook niet geslaagd.

IK schaar mezelf onder azijnzeikerds, ik ben immers tegen ?
Ik maak dus niemand uit voor azijnzeikerd, maar zo word je op deze topic behandeld.
Heb jij schipje hierna nog gezien dan ? Ik niet !
Ze gaf aan dat ze moe werd (ik neem aan dat het een vrouw is, schip is vrouwelijk :wink: ) maar er is hier een toon dat je als tegenstander wordt neergezet als dommig, met bijbelteksten strooiend, ongezellig, en we moeten vooral blijven horen hoe gezellig, onschuldig, verbroederend voetbal werkt.
Nou alleen in topic al, NOT.
Er is geen enkel begrip voor de tegenstanders.
Terwijl zij juist wel begrip tonen voor het POTJE voetbal, maar niet de afgoderij.
van HarmJ mag het zelfs in de kerkzaal !
Zelfs schuwt men niet om een predikant belachelijk te maken.
Op deze manier krijgen zowel de voor- als tegenstanders grote zin om de hakken in het zand te zetten.
Stel je voor dat je een centimeter toegeeft !
Welnee, je wordt gewoon sarcastisch :mrgreen: Kan ik dus ook.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 18:00

Schipje schreef:Eigenlijk word ik deze discussie een beetje moe, ik heb meerdere keren gezegt wat ik wilde zeggen.
Ik hou van Christus en vind het pijnlijk om te zien dat de wereld Hem vergeet en Hem niet dankt en looft en prijst! Dat is niet alleen mijn mening, dat is een feit.

Dat is geen feit, dat is een persoonlijke conclusie die jij trekt, zonder deze te onderbouwen. Hoe jij tot die conclusie komt, op welke bronnen jij je basseert om dat deze conclusie te komen.

Misschien dat de traditionele kerken wat minder in zwang zijn, de moderne kerken, lijken daarvoor als nog geen last van te hebben, kijk hier voorbeeld eens naar de groei van de niet traditionele kerken. Daarbij zijn het ook de Moslims die in God geloven, moet je eens kijken bij/in bv wikipedia hoeveel Moslims er in de wereld zijn. Dat het jouw smaak misschien niet is, doet dan niet terzake, het haalt wel jou niet onderbouwde stelling onderuit.

Schelpje schreef:Kijk Harm J, schipje werd er ook moe van, evenals ik.

Eerst schreef je iets anders. nl: "Maar goed, schipje is al afgehaakt, die kreeg er genoeg van". Ze (Schipje dus) schreef dat ze er moe van werd, "niet" dat ze afhaakte, dat is een conslusie die jij trekt voor jou zelf, die conclusie vervolgens als een feit deponeert. Dat klopt niet!

Schelpje schreef:Dus je ziet, ik trek geen conclusies vanuit het niets, maar volg het gewoon.

Je blijft je eigen getrokken conclusies volgen, niet meer niet minder. Dit maakt het lastig om jouw als waardige discussie partner te zien.

Dat jij voor jouw zelf kiest voor bepaalde opvattingen, levensstijl, daar lijkt mij niets mis mee. Waar het beklemmend wordt, is dat jij op basis van jouw bijbel en jouw persoonlijke interpretatie daarvan, of teksten, meent andere mensen te mogen afserveren, die jou interpretaties niet volgen, het er niet mee eens zijn, het anders zien. Jouw teksten doen uitschijnen, dat al wie voetbal kijkt, zondig is tot ver achter de oren, geen goed christen is etc... M.i. neigt dit vrij sterk naar radicaliseren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2010 18:19

Harm-J schreef:
Ik hou van Christus en vind het pijnlijk om te zien dat de wereld Hem vergeet en Hem niet dankt en looft en prijst! Dat is niet alleen mijn mening, dat is een feit.

Dat is geen feit, dat is een persoonlijke conclusie die jij trekt, zonder deze te onderbouwen. Hoe jij tot die conclusie komt, op welke bronnen jij je basseert om dat deze conclusie te komen.

Het komt op mij over alsof de zware gereformeerde geloofsbeleving de enige manier is. Als we echter naar het christendom kijken zien we dat er vele verschillende manieren van geloofsbeleving zijn. Dat de gereformeerde geloofsbeleving hier meer onder de aandacht komt lijkt mij logisch, maar het betreurt me dan enigszins om te zien dat er voor bepaalde aspecten daarvan maar bar weinig steekhoudende onderbouwing is. Kort samengevat kan ik eigenlijk enkel opmaken dat het is zoals het is omdat het altijd zo binnen de gereformeerde traditie geweest is. Maar het hoe en het waarom is blijkbaar wat moeilijk.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 jun 2010 18:33

Faramir schreef:Kort samengevat kan ik eigenlijk enkel opmaken dat het is zoals het is omdat het altijd zo binnen de gereformeerde traditie geweest is. Maar het hoe en het waarom is blijkbaar wat moeilijk.

Exact mijn punt t.o.v. Schelpje, soms ook Schipje. Ze bagetaliseren, reduceren m.i. een almacht, (in dit geval God) naar wat hun (mensen) menen uit de bijbel uit te lezen, interpreteren als enige waarheid. Ik wil nog net niet schrijven, hun menselijke interpretatie, opvattingen van de bijbel vertalen naar anderen toe, als de enige Goddelijke waarheid. Daabij gaan ze soms nog een stapje verder, dat ze zich vanuit die zelfverkozen positie, menen anders gelovig, levende mensen dan hun, te mogen verketteren, bestempelen, met als onderbouwing de woorden van: "het staat in de bijbel, waarbij je vervolgens een paar bijbelteksten (al dan niet los geweekt, uit zijn verband gerukt, voor je kiezen krijgt.

Hmm..ik moet toch ineens héél hard denken aan het ezelarrrest... Zou ik wel plein en publiek mensen hun geloof te kakken mogen zetten...? 8-[

Ander punt is, hierbij kijk ik nog eens richting schelpje, (Iemand haalde dit punt aan, weet niet meer wie) Als je het WK voetbal, niet mag kijken, mag men dan de Olympische spelen nog wel kijken, zo ja, waarom en wat is het verschil ten opzichte van het WK voetbal? Dan als 2e vraag, waar ligt de grens ?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 jun 2010 18:44

@schelpje, ja, ik bedoel idd in het eigen straatje passen. Want de dominee die jij aanhaalde past in jouw straatje, en bij jouw mening, maar lees ook eens de reactie over voetbal van de andere dominee die ik aanhaalde...die past in mijn straatje en bij mijn mening. En ook die man is dominee. het is dus maar net achter welke dominee je gaat staan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2010 19:42

Faramir schreef:
TheKeimpe schreef:Hoewel ik me je denklijn kan voorstellen, ben ik het toch niet helemaal met je eens.
Als je vandaag eerst 's middags een paar uur INTENSIEF bezig ben geweest met voetbal, en vanavond weer, dan leeft dit veel meer in je hoofd dan wanneer je gewoon "normale" dingen met een "normale" intensiteit hebt gedaan.

Dus alles waar je intensief mee bezig bent is niet wenselijk, tenzij het met religie te maken heeft?

Het kopen van een huis, het sleutelen aan een auto het voorbereiden op een vaderdag enz enz om maar wat dingen te noemen.

Je kunt je inderdaad afvragen of je, door tot zaterdagavond laat jezelf druk te maken, niet bezig bent een verhindering te scheppen om het Woord op zondag te horen en te laten doorwerken in je leven.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2010 19:48

TheKeimpe schreef:Je kunt je inderdaad afvragen of je, door tot zaterdagavond laat jezelf druk te maken, niet bezig bent een verhindering te scheppen om het Woord op zondag te horen en te laten doorwerken in je leven.

Ik denk als je daar enkel de zondag voor gebruikt (en je dan ook nog eens te beperken tot een kerkdienst) je beter net zo goed de handdoek in de ring kunt gooien.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2010 20:09

Faramir schreef:
TheKeimpe schreef:Je kunt je inderdaad afvragen of je, door tot zaterdagavond laat jezelf druk te maken, niet bezig bent een verhindering te scheppen om het Woord op zondag te horen en te laten doorwerken in je leven.

Ik denk als je daar enkel de zondag voor gebruikt (en je dan ook nog eens te beperken tot een kerkdienst) je beter net zo goed de handdoek in de ring kunt gooien.

Dit ben ik met je eens. Anderzijds is de zondagse dienst wel een bijzonder moment, en is de zondag een bijzondere dag.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2010 20:39

Dat hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je daar op zondag nog "last" van hebt. En dat is weer voor iedereen persoonlijk. Als je iets maar moeilijk los kan laten, zoals sommige mensen met voetbal, dan is het wellicht raadzaam terughoudend te zijn. Kun je wel makkelijk loslaten, ongeacht de uitslag, dan is het weer een stuk minder een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 21 jun 2010 21:32

Ik heb normaal niets met voetbal, maar moet zeggen vind zo het wel een keertje leuk om te kijken. Maar het is niet dat ik daar dingen voor opzij ga zetten.
Leef je droom.

Terug naar “Archief”