de pil deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: de pil deel 2

Berichtdoor tante-tortel » 20 jan 2010 16:15

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Marnix: de eerste anticonceptie pillen waren die zonder de 3 de werking.
Het is namelijk wel te scheiden. Daarom heet het nu een 3 fase pil en de oudere waren dat dus niet.

Dit klopt niet. De verschillende soorten (1-fase, 2-fasen en 3-fasen) hebben niet te maken met de 3 verschillende werkingen, maar hebben te maken met de hoeveelheid hormomen en de verdeling daarvan:

1-fase: Evenveel oestrogeen en progestageen
2-fasen: 2 soorten pillen, een aantal met alleen oestrogeen en een aantal met beiden
3-fasen: 3 soorten pillen, zelfde concept als bij 2-fasen

Het is in ieder geval niet juist dat de pil vroeger vergelijkbaar was met die van nu, met als verschil dat de functie "innesteling in de baarmoederwand" er niet in zat. Volgens mij vallen die eigenschap en het voorkomen van de bevruchting doordat het slijm rond de eicel ondoordringbaar wordt samen en kan je niet een van beiden eigenschappen weglaten en de andere houden.

Die drie soorten pillen hebben elk een andere werking als hormoon.
Zo gaat het ook bij de cyclus.
Het begint met het ene hormoon zodat er een eitje gaat rijpen, dan een hormoon die zorgt voor de eisprong, dan eentje die zorgt dat het BM slijmvlies dikker wordt zodat een bevrucht eitje zich kan innestelen, dan eentje die zorgt dat als blijkt dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden eentje die zorgt dat het BM slijmvlies weer wordt afgebroken en zo begint het weer van voren af aan.
Dus in een drie fase pil zitten drie pillen die drie fases van deze cylcus nabootsen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 jan 2010 17:25

Dat klopt dus niet, want 1 en hetzelfde hormoon zorgt voor eisprong en dikker worden van baarmoederslijmvlies. (zie mijn vorige reactie)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2010 12:06

Hey,
Na jarenlang pilgebruik heb ik de pil nu al een aantal weken niet meer aangeraakt :wink:, maar ik vraag me wel af: hoe lang gaat het duren, voordat de menstruatie weer op gang komt? Iemand ervaring mee? Ik heb de pilstrip overigens netjes afgemaakt, waarop een normale bloeding volgde, maar sindsdien... niets meer (of hij blijft voor een hele lange tijd weg, maar ik denk niet dat we zoveel geluk hebben :mrgreen: )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jan 2010 12:08

ik zou het eigenlijk niet eens meer weten. Maar mijn menstruatie is een grote puinhoop, geen touw aan vast te knopen. Kan je helaas geen antwoord geven.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2010 12:12

@Evelien: de mijne was ook al niet zo regelmatig toen ik met de pil begon, maar ik was ook nog vrij jong, net 16 (ik ben destijds begonnen tegen acne), dus misschien dat het inmiddels wel weer wat regelmatiger is geworden? :-k

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2010 12:13

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Marnix: de eerste anticonceptie pillen waren die zonder de 3 de werking.
Het is namelijk wel te scheiden. Daarom heet het nu een 3 fase pil en de oudere waren dat dus niet.

Dit klopt niet. De verschillende soorten (1-fase, 2-fasen en 3-fasen) hebben niet te maken met de 3 verschillende werkingen, maar hebben te maken met de hoeveelheid hormomen en de verdeling daarvan:

1-fase: Evenveel oestrogeen en progestageen
2-fasen: 2 soorten pillen, een aantal met alleen oestrogeen en een aantal met beiden
3-fasen: 3 soorten pillen, zelfde concept als bij 2-fasen

Het is in ieder geval niet juist dat de pil vroeger vergelijkbaar was met die van nu, met als verschil dat de functie "innesteling in de baarmoederwand" er niet in zat. Volgens mij vallen die eigenschap en het voorkomen van de bevruchting doordat het slijm rond de eicel ondoordringbaar wordt samen en kan je niet een van beiden eigenschappen weglaten en de andere houden.

Die drie soorten pillen hebben elk een andere werking als hormoon.
Zo gaat het ook bij de cyclus.
Het begint met het ene hormoon zodat er een eitje gaat rijpen, dan een hormoon die zorgt voor de eisprong, dan eentje die zorgt dat het BM slijmvlies dikker wordt zodat een bevrucht eitje zich kan innestelen, dan eentje die zorgt dat als blijkt dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden eentje die zorgt dat het BM slijmvlies weer wordt afgebroken en zo begint het weer van voren af aan.
Dus in een drie fase pil zitten drie pillen die drie fases van deze cylcus nabootsen.

Dat klopt dus niet. Zoals ik al aangaf:

1-fase: Hormoon A en B in alle pillen
2-fasen: Hormoon A in 7 pillen, hormoon A en B in 15 pillen
3-fasen: De hoeveelheid progestageen neemt stapsgewijs, in 3 stappen toe

De 2 en 3-fasen-pil worden overigens maar heel weinig gebruikt, het overgrote deel van de Nederlanders gebruikt de 1-fase-pil. Je theorie dat je vroeger de 1-fase pil had en nu 3-fasen-pil wordt gebruikt en de 1-fasen-pil en bepaalde werking (tegen innestelen) niet had die de 3-fasen-pil die wel heeft is onjuist.

En daarnaast is het dus niet zo dat twee verschillen hormonen zorgen voor het dikker worden van het slijm zodat de eicel niet bevrucht kan worden en het zorgen dat een bevruchte eicel niet innestelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 21 jan 2010 12:26

elvira (gast) schreef:Hey,
Na jarenlang pilgebruik heb ik de pil nu al een aantal weken niet meer aangeraakt :wink:, maar ik vraag me wel af: hoe lang gaat het duren, voordat de menstruatie weer op gang komt? Iemand ervaring mee? Ik heb de pilstrip overigens netjes afgemaakt, waarop een normale bloeding volgde, maar sindsdien... niets meer (of hij blijft voor een hele lange tijd weg, maar ik denk niet dat we zoveel geluk hebben :mrgreen: )

Of wel Elvira, ik hoop het voor je! Je kunt namelijk direct zwanger raken nadat je stopt met de pil! (See you in het zwangerforum!)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jan 2010 12:28

Mijn zusje is na het stoppen met de pil niet eens meer ongesteld geweest, zij was gelijk zwanger. Ik hoop het voor je, elvira!
Afbeelding

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 21 jan 2010 13:14

@Daphne en Bumba: ja, dat zou wel heel erg leuk zijn! Maar, zoals gezegd, ik ga er nog niet zo vanuit (de kans is immers zoooooo klein) ... manlief en ik hebben nu bedacht: als er over twee weken nog niets is, dan ga ik wel testen. Eerst maar een beetje geduld hebben (... en dat is niet mijn sterkste eigenschap, haha)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 jan 2010 13:16

esli schreef:Dat klopt dus niet, want 1 en hetzelfde hormoon zorgt voor eisprong en dikker worden van baarmoederslijmvlies. (zie mijn vorige reactie)

Het LH zorgt voor de eisprong daarna gaat het gele lichaam dus zorgen dat er progesteron aangemaakt gaat worden wat zorgt voor het dikker worden van het slijmvlies, zodat het bevruchte eitje zich kan innestelen. De eisprong wordt wel degelijk verzorgt door een ander hormoon dan die zorgt voor het klaarmaken van de BM voor het innestelen van een bevrucht eitje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2010 13:37

De eisprong wordt inderdaad door een ander hormoon geregeld. We hebben het echter niet over de eventuele eisprong als die nog plaats vindt, maar over de andere 2 werkingen, die van het ontoegankelijk maken van de eicel en het zorgen dat een eicel niet innestelt. Volgens mij gaat dat via het zelfde hormoon? Je zou een pil kunnen ontwikkelen die alleen de eisprong probeert te voorkomen... of een pil die alleen de bevruchting van de eicel en de kans op innesteling tegengaat... maar volgens mij geen pil die werking 1 (eisprong) en 2 (bevruchting van eicel) wel mogelijk maakt maar werking 3 (innesteling) niet.

En een pil die alleen werking 1 doet is weer te onbetrouwbaar omdat werking 2 ontbreekt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 12 feb 2010 10:54

Heb even een vraagje m.b.t. de pil. Normaal gesproken slik ik hem altijd heel regelmatig en houd me dus altijd netjes aan de stopweek, en begin precies na een week weer. Nou komt het deze keer even niet uit om ongesteld te zijn. Kun je hem zonder problemen doorslikken? Zijn hier mensen met ervaring of kan ik een doorbraakbloeding verwachten?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2010 11:08

Ik gebruik nuvaring, maar dat systeem werkt wel aardig hetzelfde. Ik houd meestal ook een stopweek. Als ongesteld zijn niet uitkomt ring ik door. Als ik dat 1 x doe heb ik nergens last van. Pas heb ik 2x de stopweek overgeslagen, toen kreeg ik aan het eind een doorbraakbloeding (dus nadat ik 2 maanden niet ongesteld was geweest).
Ik zou zeggen, gewoon proberen. Elk lichaam reageert anders. Je zal zelf moeten ondervinden of je een doorbraakbloeding krijgt, maar ik zou daar niet al te bang voor zijn.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 feb 2010 13:00

Elivira: Hoop van harte dat je lekker zwanger bent!!!!
Maar over hoe lang de pil uit je lichaam is, hoor hier heel vaak dat als vrouwen dat pil jaren hebben geslikt het gerust een jaar kan duren voordat je weer een normale cyclus hebt.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 12 feb 2010 13:59

het kan ook nog jaren duren soms voordat je weer een eisprong hebt! wij hebben de NFP cursus gevolgd en daarbij was ook een vrouw gestopt met pil.ze moet nog eisprong krijgen. (curus jaar geleden begonnen).
maar je kan ook gelijk eisprong krijgen!

Terug naar “Archief”