Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 11 aug 2008 16:40

meboy schreef:
Wat leuk om je ook in de termen van vruchten te zien spreken: Mag ik je iets vragen?

Stel (...)

Beste Meboy,

Die 'vruchten' die je noemt komen binnen iedere goede relatie voort. Christen of niet-christen.

denkertje schreef:In het RD stond een stuk over de Anglicaanse aartsbisschop dr. Rowan Williams. Daarin stond in een enkele zin iets waar ik het volledig mee eens ben:

De aartsbisschop zegt dat hij na twintig jaar van gebed en studie tot de conclusie is gekomen dat het Bijbelse verbod op homoseksualiteit gericht is op heteroseksuelen die „wel eens iets anders dan gemeenschap met een vrouw willen ervaren.” Hij concludeert dat een „actieve seksuele relatie” tussen homo’s die elkaar „absoluut trouw” beloven „evengoed Gods liefde weerspiegelt.”

Dit is een mooie variant op het steeds terugkerende verhaal dat er nergens over een homoseksuele relatie in liefde wordt gesproken in de bijbel en het derhalve geen probleem zou zijn. Een levenshouding die zich basseert op iets wat er níet staat. Veel gekker kan het niet. Dat is zoiets als beweren dat er marsmannetjes bestaan omdat het scheppingsverhaal het daar niet over heeft.

Waar maken hij en jij overigens precies uit op dat het om heteroseksuelen zou gaan?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 11 aug 2008 16:59

Mwa nu schuif je het werk van een groot theoloog die er jarenlang zorgvuldig studie naar heeft gedaan wel erg makkelijk opzij Henkie. Als iets geen probleem is hoeft de bijbel toch niet nog eens te zeggen dat het geen probleem is? Orthodoxe gereformeerden geloven bovendien in een woordelijk geïnspireerde bijbel, dan is God toch wel erg dom dat hij het er dan niet wat duidelijker in heeft gezet, omdat Hij de problemen natuurlijk kon voorzien :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2008 18:08

Wel, Henkie, doorgaans worden aartsbisschoppen van Canterbury niet benoemd omdat ze er aantrekkelijk uitzien, maar omdat ze enige kennis inzake de H. Schrift hebben. Derhalve schuif ik een uitspraak van een ABvC niet zomaar terzijde.

Ik heb ooit eens tegen iemand die net uit de kast gekomen was gezegd dat hij in elk geval nooit met een lelijk viswijf thuis zou komen. Had hij het maar gedaan, want de relnicht die hij vervolgens meesleurde, tartte elke beschrijving.

Maar goed, de keuze respecteer ik, maar toch...

Een aardige quote van Herman Finkers:
"Seksualiteit is geen akkefietje, een nichtere moslim is een islamietje" .
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 aug 2008 18:54

Herman Finkers is geweldig. Bent u Gerard Cox? Nee? Ik wel.

Afijn, we dwalen af 8)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2008 19:39

Nee, even serieus: er zijn nogal wat Marokkanen die meteen moord, brand en racist beginnen te gillen als je kritisch bent jegens Marokkanen. Zo zijn er ook homo's die moord, brand en intolerant beginnen te gillen als je kritisch bent jegens homo's.

En dat moet de meerderheid altijd maar accepteren?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 11 aug 2008 19:45

Wat versta je precies onder kritisch?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 aug 2008 23:33

Precies dat wat het woord inhoudt: kritisch. Of anders: een andere mening er op na houdend.

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 12 aug 2008 16:57

Mensen met homo gevoelens zullen zeker kritisch naar zichzelf moeten kijken, je weet dat je een gebrokenheid t.o.v. de volmaakte schepping Gods in je gevoel meedraagt.
Je zult dan ook moeten oppassen met Gods wil 'uit te leggen' of nog erger 'op te leggen' op een gebied wat je eigen gebrokenheid aangaat.
Overigens moet ik daarbij gelijk zeggen dat dit net zo hard geldt voor andere mensen want iedereen draagt iets in zich van de gebrokenheid en allemaal praten we graag onze zwakheid goed,

Geen mens is goed zegt Jezus.
De vervulling van de wet is Liefde

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2008 17:00

Waar zegt Jezus dat?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 aug 2008 17:01

Mwa dat homosexualiteit een gevolg is van de gebrokenheid van de schepping is je eigen veronderstelling.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 aug 2008 17:12

Omdat in mijn Bijbel toch heel duidelijk staat dat God man en vrouw schiep. En niet man en man of vrouw en vrouw. Lijkt mij wel weer duidelijk eigenlijk.
(daarmee zeg ik nog niet dat ik homoseksualiteit af- of goedkeur, maar dit staat er toch echt wel)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 aug 2008 17:20

Hij schiep man en vrouw ja, dat weet ik ook wel. Dat betekent niet dat God dan per definitie relaties tussen man en man afkeurt. Wel zo handig dat God man en vrouw schiep, anders waren we rap uitgestorven.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 aug 2008 18:03

Misschien hadden er dan helemaal geen kinderen geboren hoeven worden.
Want alleen in het paradijs was het echt goed, zegt God in Genesis. Daarna niet meer. Dus met mijn weinige inzicht denk ik dan: als het toen echt goed was, dan was man-vrouw relatie dus ook echt goed. En als dat goed is, is al het andere het niet.
De schepping was perfect. na de zondenval was dat niet meer perfect.
Misschien hadden we, als de zondenval nooit geweest was, en God alleen twee mannen schiep, uit twee mannen geboren kunnen worden, of was er geen gemeenschap nodig. Weten wij veel....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 12 aug 2008 18:43

Optimatus schreef:Waar zegt Jezus dat?

Math 19 :17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 12 aug 2008 19:05

henkie schreef:Wat dat laatste betreft, kan ik na 7 jaar Refoweb de woorden van Luther over die kapel en de duivel helemaal beamen. Daar hoeven we ons dus niet over te verwonderen.

Ik denk dat Henkie hier even heel eerlijk is
en dan hoeven we helemaal niet te denken dat daar nu bepaalde personen mee bedoeld worden.
ik noemde al in mijn voorgaande post
Math 19 :17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

En kijken we even verder terug in het bijbeltje dan zie je dat Jezus eigenlijk net zo iets zegt van Petrus in
Mattheüs 16:23 Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.

Terwijl toch juist een paar versen daarvoor nog iets heel anders gezegd wordt van woorden die Petrus spreekt
Mattheüs 16:18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

Ik denk dat we allemaal wel momenten hebben dat we meer de duivel vertegenwoordigen dan dat we naar Gods hart spreken.
Misschien moeten we ons daar maar meer bewust van zijn.

Terug naar “Archief”