Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 13:08

Merisja schreef:
Ger(nl) schreef:Tja en datzelfde denk ik over het losse handjes hebben en het rechtvaardigen met het zeggen dat je een opvliegerig typje bent. Als je alleen al eens tot 10 telt zou je al heel wat minder slaan!

Ik rechtvaardig absoluut niets bij mijzelf. Dat ik opvliegerig ben is iets waar ik me heel goed van bewust ben en waar ik heel goed mee om moet leren gaan en is dus echt niets om me maar achter te kunnen verschuilen. Ik zeg ook niet dat ik veel sla, zoals je suggereert. Ik geef alleen maar aan dat ik me heel goed voor kan stellen dat je als ouder soms even door het lint gaan, zeg maar, maar ik kan me ab-so-luut niet voorstellen dat je daarvoor een stok pakt.

Maar dan sla jij de plank helemaal mis! (leuke woorspeling trouwens) Ik zal nooit maar dan ook nooit m'n emoties en boosheid botvieren op mijn kind met een stok! Want dan straf je niet omdat je het beste voor hebt met het kind maar puur omdat jezelf boos bent!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 apr 2008 13:09

Ger(nl) schreef:Helemaal eens! Er moet inderdaad niemand aan mijn lieve prinses zitten want bescherm haar omdat ik zo ontzettend veel van haar houd en ik het beste met haar voor heb!

En dus pak je een stok, en slaat er eens even flink op los...

En wat betreft je beeld: natuurlijk grijp je haar hardhandig beet om te voorkomen dat ze in een ravijn valt. Maar wat heeft dat te maken met het slaan met een stok, nadat jullie al hebben uitgesproken wat er fout is gegaan? Dan kun je toch ook straffen door bijvoorbeeld het kind wat taken te geven, als voor straf afwassen, tafel dekken, tafel afruimen, of weet ik veel wat. Waarom pijnigen? Waarom?! Wat is daar volgens jou de meerwaarde van?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 13:10

waarom reageer je zo selectief op mijn posting. Heb je de rest wel gelezen en dat van Riska of heb je dat ter zijde geschoven?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 13:13

Ger(nl) schreef:Waarom zo fel als het woord stok valt en niet als vaders of moeders kinderen slaan met de hand of als ouders kinderen te kijk zetten door ze flink de waarheid te vertellen hoe slecht ze wel niet zijn waar andere mensen bij staan enzo dat moet allemaal kunnen maar het woordje stok... ohw het is alsof er dan een bom ontploft. Vind het bijna grappig en voorspelbaar hoe mensen gaan reageren

Het zegt veel dat je het bijna grappig vindt hoe mensen reageren.
Nooit cijfers gezien van het bureau kindermishandeling?
Nooit gesproken met mensen die als kind die stok gevoeld hebben?

Ja, ik ben het volledig met je eens dat schelden, het kind de grond inboren ook een vorm van mishandeling is. Helaas komt het ook voor en meer dan gedacht wordt. Uit iemand krijgen dat hij of zij niet deugt is bijna onmogelijk.

Kijk, het zit zo naar mijn mening: slaan, schelden, een kind de grond inboren, doen alle afbreuk aan een kind steun geven, beschermen en zorgen dat het als een (redelijk) gezonde volwassene, met stevige grond onder de voeten het leven ingaat, wat toch bedoeld wordt met opvoeden.
Dat gebeurt ook als wij het kind geen grenzen stellen. Maar die grenzen kunnen ook gesteld worden zonder de integriteit van lichaam en geest van het kind aan te tasten. Dan gaan wij als ouders de grenzen van dat kind over.
Laatst gewijzigd door Riska op 28 apr 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 apr 2008 13:17

Riska, ik ben het echt helemaal met je eens! Ik snap niet dat Ger(nl) er zo bewust voor kan kiezen... bewust er voor kiezen om je kind te beschadigen. Wil hij dan gewoon de cijfers en de feiten niet onder ogen zien? Ik ben zo benieuwd, wat Ger(nl) daar dan van vindt/hoe hij kijkt naar die feiten?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 13:18

daarom vroeg ik ook al waarom hij niet op deze info van ons reageerd.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 13:20

Natuurlijk heb ik alles wel gelezen, maar het posten gaat zo snel dat ik niet overal op in kan gaan. En heb ook eerlijk gezegd geen zin om het te persoonlijk te maken allemaal, want dan krijgen we echt zo'n lekker zwart-wit beeld van iemand en wordt de context waarin iets gezegd wordt over het hoofd wordt gezien en we ons focussen op het woord straf en stok en dat is ABSOLUUT niet mijn bedoeling!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 13:21

Gerdien B. schreef:daarom vroeg ik ook al waarom hij niet op deze info van ons reageert.

Omdat hij dan zijn denkwijze zou moeten omgooien?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 13:30

Galateia schreef:En dus pak je een stok, en slaat er eens even flink op los...

En wat betreft je beeld: natuurlijk grijp je haar hardhandig beet om te voorkomen dat ze in een ravijn valt. Maar wat heeft dat te maken met het slaan met een stok, nadat jullie al hebben uitgesproken wat er fout is gegaan? Dan kun je toch ook straffen door bijvoorbeeld het kind wat taken te geven, als voor straf afwassen, tafel dekken, tafel afruimen, of weet ik veel wat. Waarom pijnigen? Waarom?! Wat is daar volgens jou de meerwaarde van?

Nee, sla er niet flink op los! (zo zie je maar weer hoe snel met dingen in zijn of haar beeld wil interpreteren)

Als ik zeg "kind je bent stout ga naar je kamer, ik wil je even niet meer zien" Dan laat ik duidelijk blijken dat ik haar als persoon afwijs. En dat is iets wat ik niet wil. Ik zou haar meenemen (in gevallen dat ze bijna valt, bijvoorbeeld als ze steelt) EN haar duidelijk zeggen dat ze voor die daad gestraft wordt. Daarna zou ik haar niet wegsturen maar gelijk laten weten dat ik veel om haar geef en van haar houdt als mijn lieve kind!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 13:30

ik zou het geweldig vinden als hij vanaf nu zijn kind niet meer (met een stok) slaat.

Ger... heb je wel enig idee wat voorschade mensen oplopen door zulke lijfstraffen? 'ondanks' dat je het maar een paar keer toepast?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 13:34

nee hoor, als je met hele goede argumenten komt wil ik best mijn mening omgooien. Maar nogmaals heb hier veel en lang over nagedacht. Maar niet alleen over dit kleine puntje van opvoeidng maar over opvoeding in het algemeen!

Mag ik jullie een aantal wedervragen stellen?
- Waarom zo fel als het gaat om het slaan met een stok (heel bewust en overwogen zodat je het niet doet uit emotie) en niet als het gaat over het slaan omdat je zo'n opvliegerig typje bent
- Waarom geen aandacht voor het feit dat zoveel kinderen met woorden letterlijk een minderwaardigheidsgevoel wordt aangepraat
- Hoe denken jullie dat je een kind terrecht moet wijzen als het echt het verkeerde pad op drijgt te gaan? (bijvoorbeeld als het steelt ofzo)

B.T.W. volgens mij zijn er een aantal personen die zich blind focussen op twee woorden te weten straf en stok en dan gelijk de rest van mijn betoog over het hoofd zien en mij willen overtuigen hoe fout ik wel niet ben... Maar goed dat even ter zijde. Want woorden als lijfstraffen vind ik wel erg bruut klinken voor een tik met een stok (ga echt neit bond en blauw slaan, maar dat had ik al een aantal keer aangegeven)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 apr 2008 13:49

Galateia schreef:Riska, ik ben het echt helemaal met je eens! Ik snap niet dat Ger(nl) er zo bewust voor kan kiezen... bewust er voor kiezen om je kind te beschadigen. Wil hij dan gewoon de cijfers en de feiten niet onder ogen zien? Ik ben zo benieuwd, wat Ger(nl) daar dan van vindt/hoe hij kijkt naar die feiten?

DAt vind ik echt grof, te stellen dat GerNl zijn kind beschadigd.
Ik zou mijn kind ook nooit (met een stok) slaan, maar ik weet wel dat bv op de antillen dit een normaal onderdeel van de opvoeding is vanuit de visie die Gernl geeft om hun kind bij grote overtredingen met een riem of stok te slaan (dus niet blindelings slaan) Ik deel die visie ook niet, ik vrees dat je een kind ook weer leert slaan. En het blijft wel een kwetsbaar kind dat gewoon nog veel mag leren. Maar ik vind het dus morele en culturele hoogmoed om te stellen dat alle ouders die daar anders over denken, hun kind beschadigen.

Dat bedoel ik dus met cultuurverschillen en verschil in situatie, maar dat wordt helaas tot twee keer toe genegeerd hoewel ik benieuwd ben hoe anderen daar over denken.
Laatst gewijzigd door meschianza op 28 apr 2008 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 13:55

meschianza schreef:
DAt vind ik echt grof, te stellen dat GerNl zijn kind beschadigd.

Dat bedoel ik dus met cultuurverschillen en verschil in situatie, maar dat wordt helaas tot twee keer toe genegeerd hoewel ik benieuwd ben hoe anderen daar over denken.

Inderdaad, ik heb absoluut niet de intentie mijn kind te beschadigen, sterker nog ik heb het allerbeste met mijn kind voor! Ik houd ontzetten van haar en zou het straffen absoluut niet kunnen rechtvaardigen als er niet eerst een basis zou liggen van vertrouwen, liefde en warmte!

Mijns inziens werkt het niet alleen in het leven van mij en mijn kind zo maar ook in de relatie die ik heb met God. Sterker nog als God mij nooit straft dan zou dat betekenen dat Hij mij niet lief heeft en me gewoon lekker het ravijn in laat draven!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 14:01

Gerl(nl) schreef:Mag ik jullie een aantal wedervragen stellen?
1. Waarom zo fel als het gaat om het slaan met een stok (heel bewust en overwogen zodat je het niet doet uit emotie) en niet als het gaat over het slaan omdat je zo'n opvliegerig typje bent
2. Waarom geen aandacht voor het feit dat zoveel kinderen met woorden letterlijk een minderwaardigheidsgevoel wordt aangepraat
3. Hoe denken jullie dat je een kind terrecht moet wijzen als het echt het verkeerde pad op drijgt te gaan? (bijvoorbeeld als het steelt ofzo)

Voor het gemak heb ik je vragen genummerd.
1. Als je het hele topic doorleest weet je dat ik fel tegen ALLE slaan ben, maar zeker met stok, riem of ander 'hulpmateriaal'. Je kunt het nl. ook anders bekijken: Als jij je kind met je hand een pak slaag verkoopt, doet het jou - lichamelijk - ook zeer. Je voelt er zelf iets van. Nu kun je wel zeggen - wat ik vaak hoor - het doet pijn als ik mijn kind moet slaan(hoezo moeten) maar dat is flauwekul, zeker vanuit het kind gezien.
Je verschuilt je min of meer achter het typetje dat opvliegerig is, dat is lekker makkelijk, gaat de aandacht van jou af...
Er is nog iets: als jij, als vader, je kind slaat, zou het kunnen zijn dat je de Vader uit het kind slaat, als je begrijpt wat ik bedoel...
2. IK heb je al gezegd dat er meerdere vormen van kindermishandeling zijn. Maar dit topic heeft als titel: "het geven van een pedagogische tik", dus ligt het accent op slaan. Laat er geen misverstand over bestaan, ELKE vorm van kindermishandeling verafschuw ik.
3. Een kind terechtwijzen kan op verschillende manieren. Stelen? Ik ben met mijn kind naar de winkel gegaan en heb het hem laten terugbrengen. Niet even terugleggen, stiekem, nee, aan iemand van de winkel teruggeven. Hij heeft het nevernooit meer gedaan, dat verzeker ik je.
Er zijn dingen waarin je je kind treft, zonder dat er sprake is van welke mishandeling dan ook. Wees daarin eens wat creatief zou ik zeggen.
En als het echt niet lukt, een kind ondanks alles de verkeerde kant uit gaat: wees zo groots om hulp te zoeken. Er zijn ondersteunende mogelijkheden, dus waarom dat niet geprobeerd?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 14:10

Meschianza schreef:DAt vind ik echt grof, te stellen dat GerNl zijn kind beschadigd.
Ik zou mijn kind ook nooit met een stok slaan, maar ik weet welk dat bv op de antillen dit een normale onderdeel van de opvoeding is vanuit de visie die Gernl geeft om hun kind bij grote overtredingen met een riem of stok te slaan (dus niet blindelings slaan) Ik deel die visie ook niet, ik vrees dat je een kind ook weer leert slaan. En het blijft wel een kwetsbaar kind dat gewoon nog veel mag leren. Maar ik vind het dus morele en culturele hoogmoed om te stellen dat alle ouders die daar anders over denken, hun kind beschadigen.

IN negen van de tien gevallen komt een kind dat geslagen is er beschadigd uit.
Ik kan alleen maar hopen dat in andere landen slaan ook verboden wordt.

Ger(nl) schreef:Mijns inziens werkt het niet alleen in het leven van mij en mijn kind zo maar ook in de relatie die ik heb met God. Sterker nog als God mij nooit straft dan zou dat betekenen dat Hij mij niet lief heeft en me gewoon lekker het ravijn in laat draven!

God mishandelt niet, slaat niet, tenminste niet in de zin die je bedoelt.

Terug naar “Archief”