Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:59

DesertRose schreef:
Othello schreef:
DesertRose schreef:waarom dan zo'n uitzondering? als elke gedachte aan zonde de zonde zelf is, waarom geld dat dan niet voor de gedachte aan sex met je vriend(in)? want we zijn erover eens dat sex met je vriend(in) zonde is.

Seks met je vriendin mag je dan als zonde zien, lichamelijk verlangen naar je vriendin is dat niet. Dát is het verschil. Ik verwijs nogmaals naar het Hooglied. En daarbij maakt het geen spetter uit of die twee nu wel of niet ondertrouwd waren. Ook verloofde of ondertrouwde stellen gaan wel 's uit elkaar.

Lees de Vragenrubriek 's:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten8458.html
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/AlieHoek%20-%20van%20kooten161.html

tja, ik zou de antwoorden van mevrouw hoek niet direct als universele waarheid willen zien.

Da's natuurlijk een dooddoener. Bovendien reageer je niet op het eerste deel van mijn betoog.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 25 jun 2007 15:00

Smurffie schreef:God heeft over moord gezegd dat je idd. moord pleegt op het moment dat je iemand doodwenst. Waar staat concreet dat je idd. seks hebt op het moment dat je denkt aan seks met je vriend(in)?

Inderdaad, ik zie ook geen enkele reden dat wij die lijn door moeten trekken naar seksualiteit.

André

Berichtdoor André » 25 jun 2007 15:00

Smurffie schreef:Dat vind ik een moeilijk punt. Ben daar ook nog niet over uit. Ik denk zelfs dat seks voor het huwelijk opzích geen probleem is, als je er 100% zeker van bent dat je trouwt.
Strikt Bijbels genomen ben je op het moment van seks voor het huwelijk in Gods opinie getrouwd. Als je dan 'gewoon' samen verder gaat in je leven zou het Bijbels te onderbouwen zijn. Maar zoals Smurffie zegt dan moet je samen wel 'klaar' zijn om met elkaar verder te gaan de rest van je aardse leven.
Maargoed, wat is zeker zijn, er zijn ook huwelijken die als nog opbreken tegen ieders verwachting in. En dan is het fijn dat je een kind van God mag zijn en weten dat je zonden vergeven worden. (hm beetje offtopic)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 15:03

dat staat nergens heel duidelijk.
maar het is te beredeneren. bovendien zegt God dat de gedachte gelijk is aan de daad.

het feit dat God deze verlangens heeft geschapen in de mens wil niet zeggen dat ze mogen worden misbruikt.
God heeft de mens ook het verlangen gegeven om te eten. maar dat wil niet zeggen dat je van andermans bordje mag eten.

ookal zijn deze verlangens nog zo mooi geschapen, de mens weet ze te misbruiken. en mijns inziens worden deze verlangens misbruikt, als je denk aan sex buiten het huwelijk (overspel of ervoor). het huwelijk is het kader van sex. van gedachten aan sex en van daden van sex. en hier mogen deze verlangens worden gebruikt.

een mens leren kennen is nooit fout. in de verkeringstijd mag je elkaar leren kennen. praten over sex, ok. denken over sex, ok. maar begeren om te zondigen, niet ok.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 15:04

hey ik ga er vandoor. groeten!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 jun 2007 15:05

DesertRose schreef:hey ik ga er vandoor. groeten!

Je bent er klaar mee?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 15:07

een mens leren kennen is nooit fout. in de verkeringstijd mag je elkaar leren kennen. praten over sex, ok. denken over sex, ok. maar begeren om te zondigen, niet ok.

Ik wil van je weten waar God zegt dat je misbruikt maakt van je verlangens op het moment dat je verlangt naar seks met je vriendin. Het is makkelijk om te zeggen dat het te beredeneren valt, maar doe het dan ook. Doe iets met het verschil tussen moord en seks, wat ik je al heel de tijd probeer duidelijk te maken. Ga in op mijn vraag of je denkt dat God daadwerkelijk seks en moord op één lijn stelt.

De gedachte is de daad. Wie zegt dat àlle gedachten meteen de daad zijn? Als God dat zegt; concreet; Waar zegt Hij dat?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 15:10

DesertRose schreef:maar begeren om te zondigen, niet ok.

Lichamelijk verlangen naar elkaar vanuit liefde voor elkaar is geen zonde. Nogmaals, het Hooglied staat er bol van.

DesertRose schreef:groeten!

Aan wie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2007 15:54

Smurffie schreef:

Ik wil van je weten waar God zegt dat je misbruikt maakt van je verlangens op het moment dat je verlangt naar seks met je vriendin. Het is makkelijk om te zeggen dat het te beredeneren valt, maar doe het dan ook. Doe iets met het verschil tussen moord en seks, wat ik je al heel de tijd probeer duidelijk te maken. Ga in op mijn vraag of je denkt dat God daadwerkelijk seks en moord op één lijn stelt.

De gedachte is de daad. Wie zegt dat àlle gedachten meteen de daad zijn? Als God dat zegt; concreet; Waar zegt Hij dat?

De Bijbel zegt niet dat naar elkaar verlangen zonde is. Kijk maar naar Hooglied, daar gaat het over het verlangen van de man en vrouw naar elkaar, ook op lichamelijk vlak. Tegelijkertijd staan er in Hooglied ook waarschuwingen om daar in de praktijk niet te hard mee van stapel te lopen (zie mijn lange post in Religie - Bijbel topic: help, hoe lees ik Hooglied.)

Je groeit naar elkaar toe. Wat dat betreft is dat verlangen dus helemaal niet verkeerd. Het idee "als je daarnaar verlangt heb eigenlijk je seks voor het huwelijk en dat is verkeerd" gaat niet op als je ook verlangt met je hem/haar verder te gaan in het huwelijk. Daar ben je toch samen naar op weg?

Dus even zonder direct antwoord te geven op de vraag of het mag of niet en zonder in te gaan op wat je samen doet voor het huwelijk en zo is er een heel groot verschil over verlangen naar je vriend/vriendin en fantaseren over een jongen of meisje waar je helemaal geen relatie mee hebt. Dan is er helemaal geen sprake van een relatie dus dat is een totaal andere situatie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 17:51

Marnix schreef:
Smurffie schreef:

De Bijbel zegt niet dat naar elkaar verlangen zonde is. Kijk maar naar Hooglied, daar gaat het over het verlangen van de man en vrouw naar elkaar, ook op lichamelijk vlak. Tegelijkertijd staan er in Hooglied ook waarschuwingen om daar in de praktijk niet te hard mee van stapel te lopen (zie mijn lange post in Religie - Bijbel topic: help, hoe lees ik Hooglied.)

Je groeit naar elkaar toe. Wat dat betreft is dat verlangen dus helemaal niet verkeerd. Het idee "als je daarnaar verlangt heb eigenlijk je seks voor het huwelijk en dat is verkeerd" gaat niet op als je ook verlangt met je hem/haar verder te gaan in het huwelijk. Daar ben je toch samen naar op weg?

Dus even zonder direct antwoord te geven op de vraag of het mag of niet en zonder in te gaan op wat je samen doet voor het huwelijk en zo is er een heel groot verschil over verlangen naar je vriend/vriendin en fantaseren over een jongen of meisje waar je helemaal geen relatie mee hebt. Dan is er helemaal geen sprake van een relatie dus dat is een totaal andere situatie.

Goedzo, maak je dat DR ook even wijs? Ik vroeg het aan hem en ik verwacht van hem reactie.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 18:29

@smurffie:
ik moest er vandoor, dus vandaar. maar ben er weer voor één reactie.

uiteraard is er een verschil tussen moord en sex. en wel deze:
Leven is wat God geeft. moord is de vernietiging van wat God gegeven heeft.
Een huwelijk(met sex) is wat God geeft. echtbreuk, ofwel alles wat de echt teniet doet, is teniet doen van wat God gegeven heeft.
En de vernietiging van wat God gegeven heeft is verboden.

@ Othello&marnix:
God heeft gezagsverhoudingen gegegen. enerzijds om de wereld daardoor te besturen, anderzijds om daarmee de verhouding tussen God en Zijn volk duidelijk te maken: Liefde en gezag gaan samen. Wil dat zeggen dat je anderen mag onderdrukken? dat je misbruik mag maken van het 5e gebod? Nee! God heeft kaders gegeven en richtlijnen voor het gebruik van gezag. Zo is het precies met sex. ook dit is goed voor de mens en tot Gods eer. maar ook sex kan misbruikt worden. ook verlangen kan zondig zijn. verlangen is dus inderdaad niet verkeerd wat jij zegt, maar kan wel verkeerd zijn als het richting de verkeerde persoon is. en die verkeerde persoon is in mijn ogen iedereen behalve mijn vrouw. (die ik nog niet heb duh;) ) en waarom? omdat het huwelijk de enige plaats is waar volgens mij verlangen in sex en sex zelf mag plaats vinden.

tot zover voor vandaag, dus dan weet je dat je vandaag geen reactie meer krijgt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2007 18:50

tja, daar ben ik het dus mee eens. Verlangen naar intimiteit met je partner is goed, maar fantaseren over seks met je buurmeisje is een ander verhaal. Omdat je daar geen band mee hebt.

Blijkbaar zijn we het dus meer eens dan we dachten ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 25 jun 2007 19:26

Marnix schreef:tja, daar ben ik het dus mee eens. Verlangen naar intimiteit met je partner is goed, maar fantaseren over seks met je buurmeisje is een ander verhaal. Omdat je daar geen band mee hebt.

Blijkbaar zijn we het dus meer eens dan we dachten ;)

Nee, want DR vindt nog steeds dat je niet mag verlangen naar seks met je vriend(in). Ik geloof niet dat jij het daar mee eens bent.. :wink:

Edit; Dit post Smurffie, per ongeluk onder Mini's account :P

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 20:30

smurffie, idd.

betreffende je vraag over waar God zegt dat gedachten en daden hetzelfde zijn, ik wil je daar graag een antwoord op geven. maar ik heb even de tijd nodig om het een en ander na te zoeken. verwacht het niet binnen korte tijd, als het te lang duurt, pb ik je wel.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 jun 2007 21:14

Speelt het in deze discussie voor de discussianten misschien ook mee dat God ons weliswaar een zuiver verlangen heeft ingeschapen, maar dat dit verlangen door onze keus voor de zonde óók mogelijk veranderd is (en niet ten goede?)
Of staat dit er buiten?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”