Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 sep 2006 10:45

Zonder de verkiezing van eeuwigheid kun je niet zalig worden :) Máár dat is totaal wat anders als het uitverkiezingsdogma en de uitvloeïngen daarvan die je te vaak tegenkomt in onze kerken. Daarom nog steeds: Dubbele predestinatie is het dogma van de stilzittende vroomheid
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 01 okt 2006 16:01

31 En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de [22:31] 1 Petr 5:8.satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.

dus hier was petrus nog niet bekeerd tewijl hij al wel zei dat Jezus de Christus was dat wist hij van de Vader.
dus als je in Jezus gelooft dat maakt je niet gelijk bekeerd je moet wedergeboren worden.
maar elk bekeerd mens is op de zeef geweest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 okt 2006 07:43

31 En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de [22:31] 1 Petr 5:8.satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.
Ik zie daar alleen de bevestiging dat Satan altijd probeerd je te laten geloven dat je geloof ongeloof is. Satan probeerd altijd God als een Leugenaar neer te zetten, en fluisterd je in dat het allemaal maar werk van jezelf is (Satan vaard vaak onder uitverkiezingsvlag).

Verder zie ik staan dat Jezus bid voor de gelovigen dat hun geloof niet zal ophouden (of; dat ze verharden in hun geloof). Die oproep zie je vaker staan met verschillende namen. Bijvoorbeeld dat we ons moeten versterken in ons geloof, of verharden in het geloof. Ik geloof dat Petrus wedergeboren was toen dit gezegt werd. Bekering moet dagelijks gebeuren..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 okt 2006 08:03

God vraagt inderdaad iets van ons, wat we niet kunnen (gehoorzaamheid, geloof, bekering). Wat Hij vraagt, is de vraag naar het goede, naar het dienen van Hem. Daarom is het niet onrechtvaardig van God. Wij hebben ervoor gekozen en kiezen ervoor om Hem niet te gehoorzamen.

Zorgt deze leer er dan voor dat we stilzittende vromen worden?

Nee, integendeel. Want wat God eist, geeft Hij ook, wanneer Zijn Geest meekomt met Zijn Woord. Zijn Woord maakt verschil in ons leven, het werkt altijd wat uit:

Jes. 55:10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter;
11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.

Wanneer je dus Gods Woord hoort en hoort spreken van je eigen zonde en zondigheid, wanneer je op het kruis gewezen wordt waaraan Gods Zoon Zich heeft laten hangen, wanneer je hoort van Zijn liefde voor verloren zondaren en wanneer je wordt opgeroepen om in Hem te geloven en je heil bij Hem te zoeken, dan komt er altijd reactie: ofwel geloof, dan wel ongeloof. Wie door Gods Geest geleid wordt, gaat op de knieen, belijdt z'n schuld en vertrouwt erop dat zijn of haar zonden om Christus wil vergeven zijn. Op die manier realiseert God Zijn verkiezing: je kunt het Woord (de verkondiging) en de verkiezing niet van elkaar loskoppelen. Doe je dat wel, dan krijg je ongelukken: ofwel van remonstrantse snit ("we kunnen vanuit onszelf geloven") ofwel van hypercalvinisme ("God moet het doen en daarom geloof ik het allemaal niet wat me gezegd wordt").
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 02 okt 2006 21:51

Raido schreef:Zonder de verkiezing van eeuwigheid kun je niet zalig worden :) Máár dat is totaal wat anders als het uitverkiezingsdogma en de uitvloeïngen daarvan die je te vaak tegenkomt in onze kerken. Daarom nog steeds: Dubbele predestinatie is het dogma van de stilzittende vroomheid

Waarom dubbele predestinatie? De eerste (de val en alle gevolgen van dien) is volgens mij helemaal door de mens zelf gekozen... De andere, de verkiezing door Gods barmhartigheid, is van God. Ik durf dus niet te zeggen dat er een dubbele predestinatie is; de val heeft plaatsgevonden onder Gods toelating; niet omdat God de mens wilde laten vallen. De mens had toen immers nog een vrije wil en heeft daar gebruik van gemaakt.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 02 okt 2006 21:53

Goed verwoord, Elbert!
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 okt 2006 22:15

Zorgt deze leer er dan voor dat we stilzittende vromen worden?
Kijk om je heen elbert, alsjeblief. Kijk om je heen. Kijk naar de gereformeerde gezindte. Wat is er van over gebleven? En groep mensen die elkaar afvangt op allerlei leerstelling. Is het geen twee-verbondenleer dan is het wel om het wel of niet dragen van een rokje, het wel of niet mogen hebben van vlechten, het vervangen van Israel door het Geestelijk Israel, het aanbod van genade, of God voor de val mensen heeft verkoren of na de val, of er een belofte in het verbond ligt, of het verbond met alle kerkgangers is gesloten of alleen met de uitverkorenen. Of of of.. Dát is vroomheid, jezelf met je godsdienst heel wat meer voelen dan die *vul zelf maar een kerkverband in dat je minacht*-ers. In plaats dat 'we' actief bezig zijn, zien we in onze kerken een doodsheid waar je U tegen kunt zeggen.

We zitten stil, vreten niets uit, getuigen niet (of niet op de juiste manier), sluiten ons af van de wereld, veroordelen andere christen, scheppen onze eigen waarheid, roepen sola scriptura maar bedoelen sola bevinding/sola mystica. WE DOEN GEEN DONDER. NADA. NOPPES. Want o wéé dat we toch maar wat zouden doen wat van ons zelf was. Als we maar Jezus zouden stelen, als we toch maar eens met een misschientje naar de Hemel zouden gaan. Dat we met wat ingebeelde ellendekennis op ons eeuwige verderf aankoersen. Ookal is de uitverkiezing nooit zo bedoeld.. Het is denk ik, kijk om je heen.. overduidelijk; ongewild en onbedoeld het dogma van de stilzittende vroomheid geworden.

Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.

Nee, integendeel. Want wat God eist, geeft Hij ook, wanneer Zijn Geest meekomt met Zijn Woord. Zijn Woord maakt verschil in ons leven, het werkt altijd wat uit:
Daarin ben ik het honderd procent mee eens.

Wie door Gods Geest geleid wordt, gaat op de knieen, belijdt z'n schuld en vertrouwt erop dat zijn of haar zonden om Christus wil vergeven zijn. Op die manier realiseert God Zijn verkiezing: je kunt het Woord (de verkondiging) en de verkiezing niet van elkaar loskoppelen.
Zeker, zeker! Helemaal mee eens.. maar waar zijn de predikanten, kerkenraden en kerken die met open armen staan voor de jongeren die vol moeilijkheden zoeken naar de Heere God, en verdwaald raken in allerlei dogmatisch gekrakeel. Kerken die jongeren opvangen zoals ze zijn, kerken die jongeren opnemen als kinderen opzoek naar vertroosting.. Als een, dien zijn moeder troost, alzo zal Ik u troosten; ja, gij zult te Jeruzalem getroost worden. de kerk die de jongere geloofd als deze zegt dat hij voor de Heere wil leven. De kerk die het kind opvangt en vormd op de weg tot God zonder ze te bestoken met termen waar het kind geen besef van heeft.. Zo wie een van zodanige kinderkens zal ontvangen in Mijn Naam, die ontvangt Mij; en zo wie Mij zal ontvangen, die ontvangt Mij niet, maar Dien, Die Mij gezonden heeft.. De kerk... die doorheeft dat de jongeren de ouderlingen, diakenen en predikanten zijn van de volgende generatie. Die investeerd, die meedenkt, meebeweegt, meebid en meezingt met de jongere.

Waarom denk je dat er zoveel jongeren of totaal afhaken of naar andere kerkverbanden verkassen, weg van de goede reformatorische roots? Waarom denk je, dat er zoveel onbegrip is van ouderen richting jongeren, en van jongeren richting ouderen? Wij verstaan elkaars taal niet meer. We praten langs elkaar heen, en zolang kerken de taal van ouderen spreken ligt daar een intens gevaar, namelijk dat Gods Geest ook langs jongeren heen gaat. Én daarom, enkel daarom is het misschien goed om de verkiezingsleer anders uit te leggen, andere accenten te benadrukken. Want de demoon van het hypercalvinisme verslaat zijn duizenden en verkracht de beloften en veel kerkgangers zijn al prooi geworden.

Waarom dubbele predestinatie?
Omdat er kerken zijn die leren dat God niet alleen mensen tot het heil heeft verkoren maar dat Hij ook mensen tot de hel heeft verkoren.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 okt 2006 07:15

Raido, ik ben me ervan bewust dat de dingen die je aanstipt, binnen de gereformeerde gezindte een pijnpunt zijn. Maar ik vind niet dat de verkiezingsleer erom aangepast moet worden. Ik geloof eerder dat het de bewogenheid is, waaraan het vaak schort, ook als we naar onszelf (mezelf) kijken. Het vervuld zijn met Gods Geest en het ermee gezalfd zijn (weten we in de gereformeerde gezindte nog wat dat is?) zorgt voor een gunnende houding en voor een hart dat brandt van liefde voor verloren mensen. Daarin past geen veroordelende houding. In een ander topic heb ik het volgende geciteerd uit een boekje over opwekkingen:

Predikers zijn geroepen om te spreken als afgevaardigden van God Die de wereld zo heeft liefgehad dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven. Het is hun taak anderen te nodigen op een feest van liefde, tot een hemel die een wereld van liefde is, alles in de Naam van een Heiland Die stierf aan die liefde. Wat een schande is het dan als we niet genieten van de dingen die we prediken! Een oude schrijver zegt:

'Liefde is het sap van het Evangelie, het geheim van levende en doeltreffende prediking, de magische kracht van welsprekendheid. Het doel van de prediking is de harten van de mensen voor God terug te winnen en niets dan liefde kan de geheime wegen vinden die leiden tot het hart.'

Nooit zijn er opwekkingen gekomen zonder predikers die meer hiervan leren. Bunyan schreef:

'Laat hen spreken over liefde, dat is genomen door liefde, dat is gevangen genomen door liefde, dat is vervoerd worden door liefde. Als deze man daarvan spreekt, dan betekent zijn spreken iets. De krachten en banden van liefde zijn over hem en hij toont allen dat hij weet waarover hij spreekt... Dit zijn mannen die de kerken smaak geven en die God en de godsdienst eren.'

Ja, dat is diezelfde Bunyan van de Christenreis! :)
En wat voor predikers moet gelden, moet ook voor hun hoorders gelden. Wanneer reformatorische christenen vanuit die liefde leven, dan merken ouderen en jongeren dat gelovigen met een bewogen hart naar anderen omzien. Dan zoeken we elkaar op, in plaats van dat we elkaar verketteren. Want ik geloof dat er met een gezonde verkiezingsleer (zoals verwoord in de Dordtse Leerregels) niets mis is, wel wat we er soms van maken en hoe we soms zo weinig bewogen zijn met onze naaste aangaande hun zieleheil.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 03 okt 2006 21:41

26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat [1:26] Joh 7:48. Jak 2:5.gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.

een uitverkiezing is waar volgens de bijbel,dus zou er ook een verwerping kunnen zijn.
maar bekeren is een actieve daad van God als een mens om eigen schuld verloren gaat laat Hij hem in zijn val waar hij zich in heeft gestord.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 okt 2006 14:53

Elbert schreef:

En wat voor predikers moet gelden, moet ook voor hun hoorders gelden. Wanneer reformatorische christenen vanuit die liefde leven, dan merken ouderen en jongeren dat gelovigen met een bewogen hart naar anderen omzien. Dan zoeken we elkaar op, in plaats van dat we elkaar verketteren. Want ik geloof dat er met een gezonde verkiezingsleer (zoals verwoord in de Dordtse Leerregels) niets mis is, wel wat we er soms van maken en hoe we soms zo weinig bewogen zijn met onze naaste aangaande hun zieleheil.

Mooi gezegd!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 18:11

Verplaatst vanuit het GG-en-baby-topic:

GKN'er schreef:Wat gebeurt er met mensen die als kind wel gedoopt zijn, maar eigenlijk nauwelijks weten van God en gebod (daar zijn in dit land meer dan genoeg voorbeelden van!)? En met mensen die zich niet willen dopen, omdat zij dan automatisch lid zijn van een kerk, maar wel geloven in de God van de Bijbel?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 dec 2006 18:13

Elk antwoord op zo'n vraag zou een uiting zijn van hoogmoed. We zouden dan op Gods Troon gaan zitten.

Wat er met zulke mensen/kinderen gebeurt weten we gewoon niet. We vertrouwen in zulke gevallen op Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 18:15

Akkoord; nu kan ik jouw reactie in het GG-en-baby-topic beter plaatsen. :)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Voda

Berichtdoor Voda » 18 feb 2007 23:18

mag ik mijn gedachten erover met jullie delen ? www.webvoda.come2me.nl

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 feb 2008 10:15

Voda schreef:mag ik mijn gedachten erover met jullie delen ? www.webvoda.come2me.nl

Helemaal eens met je stuk!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”