Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 jun 2007 23:15

Ik ben ook slechts één keer bijna van mn stokje gegaan, en dat was gewoon eigen schuld, omdat ik me de uren erna te druk maakte. Dus sindsdien probeer ik het zo in te plannen dat ik ga als ik de rest van de avond geen inspannende activiteiten meer heb, en dan gaat het prima.

Enne... die koeken enzo zijn daar altijd erg lekker! :D

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2007 07:34

gister middag ben ik bloed gaan geven had expres liter water gedronken en nog wat gegeten van te voren.
Mijn bloeddruk was netjes 120 over 70 en een hb van 8.1.
Wel gelijk door gegeven dat ik op einde niet goed wordt enz. Ik op die bank mijn zusje en der vriendin waren mee om te kijken. De naald zat gelijk goed en die mevrouw bleef er netjes bij zitten om mij aan de praat te houden maar ik voelde me steeds verder weg zakken en kreeg het warm en koud tegelijk.
En toen trok ik spier wit weg en toen moest ik gelijk stoppen. Echt balen elke keer was nu nog maar 200cc eruit.
Volgende keer ga ik het weer proberen en anders stop ik er even een poosje mee op aanraden van de bloedbank.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 09:26

Hé balen liefie! Hoe kan dat dan dat je er zo heftig op reageert, hebben ze daar bij de bloedbank een verklaring voor?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2007 12:47

nee ze hebben er geen verklaring voor maar voel me dan gewoon wegglijden. het is niet dat ik niet tegen bloed en naalden kan want ik vind dat juist intressant!

pluisje23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pluisje23 » 15 jun 2007 11:17

Ik ben ook donor ze mogen alles van me hebben.
Over die keus heb ik niet eens getwijfeld omdat een familielid een nier/alvleesklier transplantatie nodig had en ze jaren heeft moeten wachten. Uiteindelijk is ze overleden omdat het te laat kwam.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 jun 2007 12:02

Oei! Dat is echt hartstikke erg!

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 21 jun 2007 12:22

Moet dinsdag weer bloedgeven maar ben echt zenuwachtig... Vorige 2 keer dus flauwgevallen en vind het zo vervelend voor die mensen daar. Hoewel ze dat helemaal niet erg vinden.
Ik ga die dag gewoon goed eten en drinken en ook voordat ik ga geven nog even een Liga eten ofzo. Verder gaat mn vader mee dus dat vind ik ook wel prettig

Heeft iemand verder nog tips om minder zenuwachtig te zijn of om niet flauw te vallen????

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 21 jun 2007 19:06

Het hart heeft een geheugen
Jurriaan Kamp

Met een transplantatie gaat ook een deel van de persoonlijkheid van de donor over

Glenda verloor haar echtgenoot David bij een auto-ongeluk. Zij stelt de organen van David ter beschikking voor transplantatie. Enkele jaren later ontmoet zij – in het kader van een onderzoek van de Amerikaanse psycho-neuro-immunoloog Paul Pearsall – de Spaanssprekende jonge man die het hart van haar overleden echtgenoot heeft ontvangen. Geëmotioneerd vraagt Glenda of zij haar hand op de borst van de man mag leggen. ‘Ik hou van je, David, alles is copacetic’, zegt zij. De ook aanwezige moeder van de jonge man kijkt verschrikt op. Zij zegt: ‘Dat woord gebruikt mijn zoon tegenwoordig ook. Voor zijn harttransplantatie zei hij het nooit. Ik ken het woord niet, het bestaat niet in het Spaans. Maar het was het eerste wat hij zei na de operatie.’
En er blijkt nog meer veranderd in de jonge man. Hij was een vegetariër en zeer bewust van zijn gezondheid; tegenwoordig verlangt hij naar vlees en vet voedsel. Hij hield van heavymetalmuziek; tegenwoordig draait hij alleen nog rock-and-roll uit de jaren vijftig. Glenda vertelt dat haar man een vleesliefhebber was en dat hij speelde in een rock-and-rollband.
Heeft het hart een herinnering? Gaat met een transplantatie ook een deel van de persoonlijkheid van de donor over naar de ontvanger van het orgaan? Ja, betoogt Pearsall in zijn boek Het geheugen van het hart. Het boek draagt een opwindend nieuw aspect aan in de huidige discussie over donorcodicillen. Pearsall geeft meer opmerkelijke voorbeelden van herinneringen van getransplanteerde harten. Een meisje van acht krijgt het hart van een meisje van tien dat werd vermoord. Het meisje komt terecht bij een psychiater, omdat zij wordt geplaagd door nachtmerries over de moordenaar van haar donor. Zij zegt dat zij de man kent. Na een aantal sessies besluit de psychiater de politie te waarschuwen en op aanwijzingen van het meisje wordt de moordenaar opgespoord. De man wordt veroordeeld met het bewijs dat het meisje levert: tijd, wapen, plaats, de kleren die hij droeg, wat het meisje dat hij had vermoord tegen hem had gezegd… Alles wat het meisje vertelde, bleek juist.
Het boek van Pearsall is gebaseerd op 73 gevallen van harttransplantaties waarbij met de transplantatie ook een deel van de persoonlijkheid van de donor bleek te zijn overgegaan.

Pearsall suggereert dat de hersenen niet het enige centrum van menselijke intelligentie zijn, maar dat ook het hart een intelligente kern is. Hij oppert dat het lichaam bestaat uit cellen die ‘informatie met zich meedragen. Cellen dragen die informatie elektromagnetisch aan elkaar over. Zo kan het ook zijn dat een getransplanteerd orgaan ‘oude’ informatie blijft ‘uitzenden’, vergelijkbaar met de fantoompijn die mensen ervaren bij wie een ledemaat is geamputeerd. Dergelijke verschijnselen suggereren dat cellen een herinnering hebben.
Critici menen dat het niet is bewezen dat met de transplantatie van een orgaan ook een herinnering wordt overgeplant en zijn bang dat dergelijke beweringen het aantal donoren zal doen dalen. Soms wijten zij eventuele veranderingen in de persoonlijkheid aan de zware medicamenten die patiënten moeten slikken om afstoting te voorkomen.
Maar wat moeten we nu denken van het gedocumenteerde verhaal van een achtjarig joods jongetje dat omkomt bij een auto-ongeluk? Zijn dood betekent de redding van een driejarig Arabisch meisje met een ernstige hartafwijking. Zodra het meisje Reem is ontwaakt uit de narcose na de operatie, vraagt zij haar moeder om een joods snoepje waarvan zij de naam niet kon kennen…
Pearsalls boek levert spannende vragen op die de fundamenten van de wetenschap aantasten.

Bron: http://www.ode.nl/article.php?aID=4901

Wat vinden jullie hiervan?

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 21 jun 2007 19:51

dorine88 schreef:Moet dinsdag weer bloedgeven maar ben echt zenuwachtig... Vorige 2 keer dus flauwgevallen en vind het zo vervelend voor die mensen daar. Hoewel ze dat helemaal niet erg vinden.
Ik ga die dag gewoon goed eten en drinken en ook voordat ik ga geven nog even een Liga eten ofzo. Verder gaat mn vader mee dus dat vind ik ook wel prettig

Heeft iemand verder nog tips om minder zenuwachtig te zijn of om niet flauw te vallen????

Heej vervelend!! Ik ga mezelf altijd aanpraten dat het allemaal wel meevalt as je bedenkt dat een ander van jouw bloed weer kan leven. Dat flauwvallen eigenlijk helemaal niet erg is vergeleken met wat anderen meemaken. Scheelt weer beetje in de zenuwen. Tja om niet flauw te vallen: iig niet naar de naald kijken alstie er in gestopt wordt. En een beetje positief blijven denken! Sommige mensen vallen alleen al flauw als ze denken dat ze flauw vallen. Niet dat het met jou zo is, maar het kan misschien wel helpen.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 21 jun 2007 19:52

Smurffie? Al bloedtest gedaan? * Is reuze benieuwd*
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 jun 2007 20:15

dorine88 schreef:Moet dinsdag weer bloedgeven maar ben echt zenuwachtig... Vorige 2 keer dus flauwgevallen en vind het zo vervelend voor die mensen daar. Hoewel ze dat helemaal niet erg vinden.

ik heb precies hetzelfde! Ik heb van tevoren nog een liter water naar binnen gewerkt en goed gegeten heel de dag maar toch hielp het niet.
Gewoon rustig blijven en ze zorgen toch wel voor je!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 22 jun 2007 15:31

Ik moet volgende week woensdag naar de Bloedbank voor een controle onderzoek...
Ik heb mij, samen met mn mams, opgegeven als bloeddonor....

Brr....Kvind wel beetje eng...Kheb echt nog nooit bloedgeprikt ofzow.... :?
Maar jah....Ik ben niet de enige, dus tzal hoop ik wel meevallen 8)
Kmoet er maar aandenken dat ik het iig ergens voor doe :lol:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 jun 2007 15:32

Airke schreef:
Het hart heeft een geheugen
Jurriaan Kamp

Met een transplantatie gaat ook een deel van de persoonlijkheid van de donor over

*heel verhaal*

Bron: http://www.ode.nl/article.php?aID=4901

Wat vinden jullie hiervan?

Dat vind ik altijd erg vaag!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jun 2007 15:33

Als je voor het eerst komt, doen ze extra lief voor je en letten ze extra goed op je. Tip van mij: goed eten en drinken tevoren en als je bent geprikt het gaasje op 't wondje even goed aanduwen (1 minuut ofzo) om blauwe plekken te voorkomen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 jun 2007 15:44

Wehhhhh! Ik zou maar al te graag donor zijn, maar mag het niet zijn. Grrrrr door bloedarmoede, zoiets simpels, en te lage bloeddruk. Grrrrrrrrrrrr.

Terug naar “Archief”