tante-tortel schreef:Dan zou je dat ook gewoon kunnen zeggen van de GKv. Ook daaar heb je per gemeente grote verschillen. Dus heb jij dan gewoon pech gehad bij de gemeente waar je bij zat?
Mijn overweging om van de HHK te worden ging toch wel wat verder dan toevallige pech. Ik heb ook gekeken naar: waar staat het kerkverband als geheel voor?
Ook al is het dan wel zo dat ik pech had met de predikant die we in de plaatselijke GKV hadden. Ik heb hem altijd een vreemde vent gevonden, om het zo eens te zeggen. Er miste inhoudelijk erg veel in zijn prediking, naast nog andere rare dingen die ik maar verder niet noem.
Verder heb ik altijd wel wat moeite gehad met het geestelijk klimaat in de GKV. En als ik lees over wat er allemaal speelt op de synode, nee, dan vergroot dat mijn vertrouwen niet.
Vanuit de Gereformeerde Gemeenten heb ik op zich best wel eens heel mooie preken gehoord, maar naar mijn inzicht gaat daar af en toe nog wel eens iets mis op het gebied van tucht. Ik denk dan aan bepaalde personen, die bepaalde praktijken en leringen bevragen. En waarvan ik ook zeg: dat zijn best legitieme vragen, ze vallen de gereformeerde leer niet aan. Integendeel, ze willen dieper doortasten naar het zuivere gereformeerde. Maar daar weet dat kerkverband dan niet adequaat op te antwoorden, en ze reageren daarop met tucht, die tot op de hoogste synodevergadering goed gekeurd wordt. Dus dat kerkverband dan toch maar niet.
In de Christelijke Gereformeerde Kerken heb ik moeite met die linkerflank die je daar tegenwoordig hebt, die m.i. wat te schriftkritisch/vrijzinnig is.
En zo bleef dan de HHK over. Ja, daar heb je inderdaad een zware rechterflank. Ik vind het wel eens lastig te zeggen wat ik daar nou precies van vind. Als ik ds. Tj. de Jong zie schrijven over de noodzaak van radicale afsnijding, dan denk ik: dat klinkt erg radicaal en zwaar. Tegelijkertijd kan ik hem ook niet geheel ongelijk geven. En wel in die zin: wij zijn mensen die van nature op onszelf vertrouwen, en die denken dat we met onze daden wat voor God en ons heil betekenen. En dat vertrouwen moet nu radicaal afgesneden worden, daarmee moeten we aan het eind komen. Dan verliezen we alle vertrouwen en hoop in onszelf, en leren we op God te vertrouwen, voor wie mogelijk is wat bij mensen onmogelijk is. Want zo heb ik dat in mijn eigen leven toch wel leren kennen: dat Gods weg een uitermate wonderlijke weg is, waarbij wij van nature totaal niets kunnen voorstellen. Het gaat ons verstand te boven, maar wat een ervaring als je daar eens iets van te zien krijgt!
Niet dat ik daarmee die rechterflank beoordeeld heb, want daar komt natuurlijk wel meer bij kijken. Er gaat daar zonder twijfel ook veel mis. Je zult er ongetwijfeld nogal eens de houding tegenkomen van:
'het gaat zomaar niet!', en dat men dat gebruikt om zichzelf te handhaven, in plaats van zichzelf over te geven aan Christus. Het excuus van
'ik kan mijzelf niet bekeren'. En dat men wellicht zo druk is met zichzelf, dat men aan gedegen schriftexegese niet erg meer toekomt.
Maar de HHK als geheel is tot nu toe wel een kerk waar het schriftgezag helemaal in tact is. Ze staan achter de gereformeerde belijdenis. En wat ik vanuit die kerk las voordat ik er lid van werd, dat sprak mij altijd wel aan.