Jas schreef:Het spijt me; ik laat me niet verleiden om hier verder op Arminianisme in te gaan. Het gaat over opwekking. Mijn visie hierover is duidelijk en daar laat ik het bij.
Ik ben het met Marnix eens dat het een beetje flauw is om geen voorbeelden te willen noemen. Je zegt dat Opwekkingsliederen oa fout zijn omdat ze zo arminiaans zijn, maar als er dan gevraagd wordt om voorbeelden haak je af....
Parsifal schreef:De genoemde nummers klinken alsof ze niet misstaan in een uitvoering van koren die een beetje kwaliteit op het oog hebben. Verder zijn het nummers die aardig wat waardering krijgen van een goede vriend van me die aardig wat muzikale opleiding heeft. Een werk als Finlandia van Sibelius is sowieso redelijk hoog gewaardeerd, ik denk dat je echt je vingers brand als je dat kwalitatief slecht noemt.
Nu lijk je te zeggen dat er sprake is van kwaliteit als het naar klassiek neigt. Dat is nou net een beetje mijn probleem omdat je daarmee suggereert dat er stijloverschrijdende criteria voor kwaliteit zijn. Ik geloof daar niet zo in. Er is kwalitatief goede pop-achtige muziek en er is bagger. Ik meende dat je de muziek van Caedmons Call wel kon waarderen. Blijkbaar zit daarin muzikale kwaliteit. Ik vraag me dan af waarom je t.a.v. de opwekkingsliederen alleen de oudere liederen van goede kwaliteit acht.
Ik kan voorlopig alleen "Er is een Heer" in die richting plaatsen.
Dat is idd een goed voorbeeld. Niet aan gedacht.
Er staan wel veel nummers in die duidelijk niet Arminiaans zijn (God is getrouw, Zijn plannen falen niet, Genade zo oneindig groot, Wees genadig).
Of "Want ik ben verzekerd dat nog dood nog leven...." (ben de titel even kwijt.
Klaas