Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jun 2005 18:22

Hmm die engelkens met badgouden piemelkens lieten me wel lachten. :)

Voor Klaas. De genoemde nummers klinken alsof ze niet misstaan in een uitvoering van koren die een beetje kwaliteit op het oog hebben. Verder zijn het nummers die aardig wat waardering krijgen van een goede vriend van me die aardig wat muzikale opleiding heeft. Een werk als Finlandia van Sibelius is sowieso redelijk hoog gewaardeerd, ik denk dat je echt je vingers brand als je dat kwalitatief slecht noemt.

Ook heb ik mijn eigen smaak meegenomen. Echt heel goede argumenten kan ik zelf niet aanvoeren.

Ik ben ook wel benieuwd naar het expliciete arminianisme. Ik kan voorlopig alleen "Er is een Heer" in die richting plaatsen. Er staan wel veel nummers in die duidelijk niet Arminiaans zijn (God is getrouw, Zijn plannen falen niet, Genade zo oneindig groot, Wees genadig).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jun 2005 18:26

Wat is arminiaans?
Kan even niet zo snel terugvinden of dat al ergens uitgelegd staat.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jun 2005 18:32

naomi schreef:Wat is arminiaans?
Kan even niet zo snel terugvinden of dat al ergens uitgelegd staat.

Arminiaans is voornamelijk dat de mens uit zichzelf kan kiezen voor God. Je kunt Gods genade weerstaan e.d. Het is ongeveer alles wat in de Dordtse Leerregels bestreden wordt. De zin "Alleen Hij wacht tot Hij ook voor jou zorgen mag." Lijkt me Arminiaans omdat hier God inactief is bij het tot Hem komen van een mens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 20:01

naomi schreef:Het ik-gerichte is geen argument, het is namelijk net zo ik-gericht als de psalmen zijn!

Wel, als je dan nu ineens de psalmen zo goed vindt, dan vraag ik me af waarom je persé opwekkingsliederen wilt zingen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 02 jun 2005 20:07

Nu verdraai je heel mijn woorden en insteek. Ik heb namelijk nooit gezegd dat ik de psalmen niet goed vindt. Ik vind de psalmen geweldig! Ik ben God dankbaar dat ze in de bijbel staan en dat ik me naar God toe kan uiten met psalmen.

Maar ik voldoe graag aan wat er in de bijbel staat: psalmen, gezangen en geestelijke liederen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2005 21:38

Ik heb het idee dat Jas stelselmatig over de gedeeltes heen leest waar wordt gesproken over meer dan psalmen alleen, zoals in Efeze 5.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 jun 2005 22:11

Heeft er nou al iemand "Tussentijds" bestudeerd?
Of kennen we alleen maar Opwekking??
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:14

Sabra schreef:Ik heb het idee dat Jas stelselmatig over de gedeeltes heen leest waar wordt gesproken over meer dan psalmen alleen, zoals in Efeze 5.
Nee, beste Sabra, want in de PKN kerk waar ik regelmatig kerk en orgel, hebben we het door mij zeer gewaardeerde liedboek met zijn 491 kwalitatief goede gezangen.
En ik vind dus dat er een ruime keus aan liederen voorhanden is om een eredienst meer dan voldoende mee te vullen. Afgezien van mijn bezwaren tegen opwekking, is het ook nog eens een keer zo, dat ze totaal niets toevoegen aan dat wat er al is. Want 491 gezangen, vermeerderd met 150 psalmen, en daarnaast nog wat hanna lam liederen of Gezangen voor Liturgie, dan zitten we aan zo'n 800 à 900 verantwoorde liederen waaruit naar believen geplukt kan worden.
Wat moeten we met nog meer?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2005 22:15

Jas schreef:Het spijt me; ik laat me niet verleiden om hier verder op Arminianisme in te gaan. Het gaat over opwekking. Mijn visie hierover is duidelijk en daar laat ik het bij.

Ik ben het met Marnix eens dat het een beetje flauw is om geen voorbeelden te willen noemen. Je zegt dat Opwekkingsliederen oa fout zijn omdat ze zo arminiaans zijn, maar als er dan gevraagd wordt om voorbeelden haak je af....

Parsifal schreef:De genoemde nummers klinken alsof ze niet misstaan in een uitvoering van koren die een beetje kwaliteit op het oog hebben. Verder zijn het nummers die aardig wat waardering krijgen van een goede vriend van me die aardig wat muzikale opleiding heeft. Een werk als Finlandia van Sibelius is sowieso redelijk hoog gewaardeerd, ik denk dat je echt je vingers brand als je dat kwalitatief slecht noemt.

Nu lijk je te zeggen dat er sprake is van kwaliteit als het naar klassiek neigt. Dat is nou net een beetje mijn probleem omdat je daarmee suggereert dat er stijloverschrijdende criteria voor kwaliteit zijn. Ik geloof daar niet zo in. Er is kwalitatief goede pop-achtige muziek en er is bagger. Ik meende dat je de muziek van Caedmons Call wel kon waarderen. Blijkbaar zit daarin muzikale kwaliteit. Ik vraag me dan af waarom je t.a.v. de opwekkingsliederen alleen de oudere liederen van goede kwaliteit acht.

Ik kan voorlopig alleen "Er is een Heer" in die richting plaatsen.

Dat is idd een goed voorbeeld. Niet aan gedacht.

Er staan wel veel nummers in die duidelijk niet Arminiaans zijn (God is getrouw, Zijn plannen falen niet, Genade zo oneindig groot, Wees genadig).

Of "Want ik ben verzekerd dat nog dood nog leven...." (ben de titel even kwijt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:23

SDG schreef:Heeft er nou al iemand "Tussentijds" bestudeerd?

Ik heb hem nog niet bestudeerd, maar ga dat wel doen. Wat vind je van die bundel?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2005 22:33

Ik ken de bundel eerlijk gezegd niet. Waar kan ik er wat over vinden?

Wat Opwekking denk ik nogal populair maakt is enerzijds het hedendaagse taalgebruik en anderzijds het feit dat het onder begeleiding van een simpel gitaartje gezongen kan worden. Dit itt bv de gezangen die Jas aanhaalt.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:36

Klaas schreef:

Ik ken de bundel eerlijk gezegd niet. Waar kan ik er wat over vinden?

Wat Opwekking denk ik nogal populair maakt is enerzijds het hedendaagse taalgebruik en anderzijds het feit dat het onder begeleiding van een simpel gitaartje gezongen kan worden. Dit itt bv de gezangen die Jas aanhaalt.

Klaas

Misschien leuk voor de huiselijke kring dan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:42

parsifal schreef: Een werk als Finlandia van Sibelius is sowieso redelijk hoog gewaardeerd, ik denk dat je echt je vingers brand als je dat kwalitatief slecht noemt.

Ik geloof dat het nu de 4e x is dat je dit werk noemt. NB een werk wat niet eens voor opwekking gecomponeerd is. Niet alles wat mooi is, is geschikt voor de eredienst.
Ik vind "La naissance de Vénus" van Gabriel Fauré een schitterend koorwerk, maar het is puur mythologie en dus ongeschikt voor de eredienst. Maar werkelijk heel erg mooi, fantastische melodie en koorharmonisatie. Als je het hoort zou het zo een prachtig gezang kunnen zijn. Maar het is dus gewoon gebaseerd op afgoderij.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2005 22:47

Gelden er in huiselijke kring andere normen?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 23:14

Klaas schreef:

Gelden er in huiselijke kring andere normen?

Klaas

Wat denk je er zelf van?

Terug naar “Archief”