Wat zijn de vereisten van Jouw vriend(in)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2004 18:26

Evelien schreef:Waar ik op stuitte in de posting van Lorijntje was dat ze iemand wilde hebben die HBO/WO nivo heeft.

En daar erger ik me enorm aan als je opzoek gaat naar iemand die HBO/WO achtergrond heeft qua nivo ben je echt fout bezig. (ken je lang zoeken dan).

Ik vind dat helemaal niet raar! Als je zelf de denkmanier hebt van HBO/WO dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dan ook graag iemand met die denkmanier hebt!!

Evelien schreef:Ik kan trouwens en zit trouwens op een lijn met iemand die een Universitaire opleidng doet!!!

Hartstikke leuk, het kan ook wel. Maar het komt gewoon niet zo vaak voor is mijn ervaring.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2004 18:31

Acire schreef:
Evelien schreef:Waar ik op stuitte in de posting van Lorijntje was dat ze iemand wilde hebben die HBO/WO nivo heeft.

En daar erger ik me enorm aan als je opzoek gaat naar iemand die HBO/WO achtergrond heeft qua nivo ben je echt fout bezig. (ken je lang zoeken dan).

Ik vind dat helemaal niet raar! Als je zelf de denkmanier hebt van HBO/WO dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dan ook graag iemand met die denkmanier hebt!!

Evelien schreef:Ik kan trouwens en zit trouwens op een lijn met iemand die een Universitaire opleidng doet!!!

Hartstikke leuk, het kan ook wel. Maar het komt gewoon niet zo vaak voor is mijn ervaring.

in mijn omgeving wel :D

(mijn broer doet universitaire opleiding zijn vrouw werkt op een kdv en heeft spw gedaan).

(mijn zus deed mbo is met een man getrouwd die op de universitaire opleiding zat).

etc.

Ik ben het totaal niet met je eens Acire over het denknivo.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 nov 2004 18:58

Evelien schreef:Ik ben het totaal niet met je eens Acire over het denknivo.

He, mooi, zullen we ruzie gaan maken? :mrgreen: :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 nov 2004 22:06

Acire schreef:
Evelien schreef:Ik ben het totaal niet met je eens Acire over het denknivo.

He, mooi, zullen we ruzie gaan maken? :mrgreen: :mrgreen:

loaten we dat maar niet goan doen he!!!!!!

(volgens mij verschillen wij nogal van denknivo) :mrgreen: :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 11:16

Acire schreef:

Inderdaad. Het kan wel, maar ik zou er niet mee kunnen leven als je niet op hetzelfde niveau kunt discussieren of dezelfde dingen interessant vindt. Dat wil niet zeggen dat je nooit op 1 lijn zit, maar op dat gebied iig niet en ik vind dat best belangrijk. Overigens gaat het niet over 'op zoek zijn naar' iemand met hetzelfde niveau, mijn ervaring is dat je gewoon niet verliefd wordt op iemand die wat dat betreft niet bij je past.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 nov 2004 13:47

Aragorn schreef:
Acire schreef:

Inderdaad. Het kan wel, maar ik zou er niet mee kunnen leven als je niet op hetzelfde niveau kunt discussieren of dezelfde dingen interessant vindt. Dat wil niet zeggen dat je nooit op 1 lijn zit, maar op dat gebied iig niet en ik vind dat best belangrijk. Overigens gaat het niet over 'op zoek zijn naar' iemand met hetzelfde niveau, mijn ervaring is dat je gewoon niet verliefd wordt op iemand die wat dat betreft niet bij je past.

Agree
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 nov 2004 14:15

Toch is intelligentie niet altijd afhankelijk van je opleidingsniveau. Vaak genoeg kan ik beter en dieper praten met iemand met een MBO opleiding dan iemand van de Universiteit. ik kom wel eens mensen tegen die doen de uni, maar zijn zo bekrompen en nauwe levensvisie.

Maar anderzijds is het wel weer zo dat je iemand zoekt met dezelfde intresses en denkniveau. Zodat je er bijna alles mee kan delen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 nov 2004 14:28

meschianza schreef:Toch is intelligentie niet altijd afhankelijk van je opleidingsniveau. Vaak genoeg kan ik beter en dieper praten met iemand met een MBO opleiding dan iemand van de Universiteit. ik kom wel eens mensen tegen die doen de uni, maar zijn zo bekrompen en nauwe levensvisie.

Tuurlijk, er zullen genoeg uitzonderingen zijn en ik zal zeker niet gaan beweren dat er geen bekrompen academici zijn. En intelligentie en wijsheid zijn ook twee heel verschillende dingen.

Overigens ligt het voor jou natuurlijk weer net anders omdat je zelf HBO'er bent.. :puh: :mrgreen:

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 08 nov 2004 14:38

Bij mij moeten ze eerst een examen 'Pas je bij Hans?' afleggen :wink:

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 08 nov 2004 15:05

meschianza schreef:Toch is intelligentie niet altijd afhankelijk van je opleidingsniveau. Vaak genoeg kan ik beter en dieper praten met iemand met een MBO opleiding dan iemand van de Universiteit. ik kom wel eens mensen tegen die doen de uni, maar zijn zo bekrompen en nauwe levensvisie.

Maar anderzijds is het wel weer zo dat je iemand zoekt met dezelfde intresses en denkniveau. Zodat je er bijna alles mee kan delen.

Ik ben het met je eens, maar wil toch wat toevoegen :?db

Op de middelbare school vond ik het verschil tussen de opleidingen wél groot! Als vwo-er vond ik de personen die op het vbo zaten vaak dom en lomp. (dat is dus MIJN MENING, en ik zeg niet dat het zo IS!) Maar nu kijk ik heel anders naar die mensen die in die tijd op het vbo zaten. Zij zijn ouder, hebben een opleiding en een hoop ervaring opgedaan etc. Als je eenmaal ouder bent zit dat wel goed denk ik!

Ik ben het niet eens met Lorijntje, je kunt wel een bepaald niveau eisen maar ik heb liever iemand waar ik goed mee kan praten dan een sukkel die de theorie in zijn hoofd heeft en er verder niets mee doet oid. (de bekromenheid) !:)
Dus, dat.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 nov 2004 17:11

Als ik eerlijk ben heeft een vriendin met gelijkwaardig denknivo mijn voorkeur. Omdat je elkaars gedachtengang kunt volgen en weet waar de ander het over heeft. Als er echt verschil in nivo is (WO en MBO of lager ofzo), dan zul je daar op een gegeven moment wel tegenaan lopen. Dan kun je over bepaalde dingen niet praten omdat je de ander niet begrijpt. Als jij zelf een MBO of VBO nivi hebt en je bent getrouwd/hebt een relatie met iemand met een WO-nivo, dan zul je waarschijnlijk niet echt weten waar hij/zij zich mee bezig houdt en als hij iets uitlegt, kun je misschien/waarschijnlijk de gedachtegang niet volgen. Voor de ander kan iets heel vanzelfsprekend zijn, omdat het inzicht in iets er wel is, voor de ander kan dat echt een probleem zijn.

Dan toch liever een meisje dat een gelijkwaardig denknivo heeft. Voor mij dus HBO én WO (momenteel) :mrgreen:.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 nov 2004 17:18

Hydro schreef:Als ik eerlijk ben heeft een vriendin met gelijkwaardig denknivo mijn voorkeur. Omdat je elkaars gedachtengang kunt volgen en weet waar de ander het over heeft. Als er echt verschil in nivo is (WO en MBO of lager ofzo), dan zul je daar op een gegeven moment wel tegenaan lopen. Dan kun je over bepaalde dingen niet praten omdat je de ander niet begrijpt. Als jij zelf een MBO of VBO nivi hebt en je bent getrouwd/hebt een relatie met iemand met een WO-nivo, dan zul je waarschijnlijk niet echt weten waar hij/zij zich mee bezig houdt en als hij iets uitlegt, kun je misschien/waarschijnlijk de gedachtegang niet volgen. Voor de ander kan iets heel vanzelfsprekend zijn, omdat het inzicht in iets er wel is, voor de ander kan dat echt een probleem zijn.

Dan toch liever een meisje dat een gelijkwaardig denknivo heeft. Voor mij dus HBO én WO (momenteel) :mrgreen:.

Dat is niet waar. Hydro.

Iemand met MBO denknivo en iemand met Universtiar denknivo kunnen best wel trouwen kunnen ook op 1 lijn zitten. (niet allemaal, maar ze zijn er wel)!!!! (zie voorbeeld in een van mijn andere posting).

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 17:47

Mijn jongste broer is zeer gelukkig getrouwd met een vrouw die een universitaire opleiding heeft gehad, en hij was maar een "gewone" LTSser.
Is een man met "gouden"handen maar zitten absoluut niet op hetzelfde denknivo. Wat hij met zijn handen kan, kan zij met haar verstand. Maar zelden zo een perfect bij elkaar passend stel gezien als hun. Trouwens ze zitten qua lengte ook niet op hetzelfde nivo. Hij is 1.98 m en zijn 1.63m.
Het is ook de bedoeling dat je elkaar aanvult in een relatie. Niet dat je hetzelfde bent. :wink:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 nov 2004 17:51

joepie schreef:Het is ook de bedoeling dat je elkaar aanvult in een relatie. Niet dat je hetzelfde bent. :wink:

Helemaal mee eens, maar het is wel erg fijn en handig als je "normaal" met elkaar kunt praten enzo, zonder dat een iedere keer om uitleg moet vragen en de ander elke keer op moet letten om het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan, 2 verschillende opleidingsnivo's, maar de kans is groot dat er op een gegeven moment een soort onbegrip op gaat treden van 'hij/zij begrijpt me toch niet...'. 't Kan alleen maar frustraties opleveren omdat de een zich onbegrepen voelt door de ander...

Maar dat is mijn bescheiden mening.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 17:58

Volgens mij heeft het met respect voor-en accepeteren van elkaar te maken. Als je dat niet kunt opbrengen dan zal het niet lukken.
Ik heb ook niet hetzelfde denknivo als mijn man, maar wat hij niet kan, kan ik juist wel, en wat ik niet kan, kan hij juist wel. Zo vul je elkaar dus heel goed aan.

Terug naar “Archief”