LauraC schreef:Ach....het mag wel. Maar je moet je wel flink afvragen of dat goed is voor je kindje. Zeker als het al 3 jaar naar een naam geluisterd heeft en opeens is die naam niet goed genoeg meer. Besef wel dat die naam vaak het enige is dat ze ooit van hun ouders hebben gekregen, dus een enorm groot gedeelte van de identiteit vormt.
Ben het helemaal met je eens. Zelfs bij kleine baby's zou ik niet zomaar de naam veranderen. Het is precies zoals Laura zegt: het is het enige wat een kindje echt van zichzelf meeneemt naar zijn/haar nieuwe leven. En dat is daarmee echt wel de kern van hun identiteit. Als wij een Pocahontas zouden krijgen, nou ja, dan hebben we een Pocahontas. Dat ze er maar lekker trots op mag zijn! Alleen bij eventuele scheldwoorden, dan zouden we er iets anders van maken als roepnaam, maar zo dicht mogelijk bij het origineel blijven. Bij adoptie adopteer je een kind zoals hij/zij is, met naam, achtergrond, ander uiterlijk, etc.
Bij een eigen keuze voor namen vind ik het ook wel belangrijk, dat het in het Engels / internationale verkeer niets raars is. Een collega van mijn man heet bijvoorbeeld Cok. Hm....
Bij onze zoon kregen we voor vertrek naar Afrika een document met daarin zijn voornaam en zijn achternaam. Nu zijn eerste en derde naam. Van het kindertehuis kregen we een papier met daarin een andere voornaam en ook op een flesje medicijn dat we meekregen stond die andere voornaam. Toen begon voor ons het mysterie: hoe heette onze zoon nou echt? 
Om het op te lossen - want wij vonden het heel belangrijk dat de Nigeriaanse rechter al zijn namen in de papieren opnam, daar ligt immers zijn identiteit vast! - heb ik een halve dag met een chauffeur door Lagos gecrosst. Wat een avontuur was dat en wat emotioneel. Bijzonder ook, dat we van de Nigerianen die verantwoordelijk waren voor ons verblijf toestemming kregen voor een dergelijke onderneming. Ik kwam echt op plekken... en ik kwam waar mijn kindje een tijdje heeft geleefd. Zo... bijzonder. Zijn namen zijn alledrie zijn namen. In Nigeria hebben mensen vaak veel namen: iemand die voor je zorgt geeft je vaak een eigen naam mee. We weten niet welke naam van zijn biologische moeder geweest is, maar de kans is groot dat het 1 van de 3 is. Hoe dan ook: deze namen heeft hij in de loop van zijn leven gekregen en dus... dus IS hij dat gewoon. Te waardevol om aan te sleutelen!