de pil deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jans1
Kapitein
Kapitein

Re: de pil deel 2

Berichtdoor jans1 » 18 jan 2010 22:27

Ik slik hem tegen de enorme buikpijnen... En ik had vandaag wel zo een soort buikpijn...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2010 11:35

Ja, dat kan daar wel door komen dan. 1 dag vergeten gaat vaak nog wel, bij 2 op een rij kan het al wel gevolgen hebben.

:D

(dat ik zoiets ooit nog eens zou gaan weten / uitleggen :D)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 jan 2010 12:01

Dat had ik laatst ook inderdaad. Pilstrip ergens laten liggen, vervolgens het weekend niet in m'n eigen huis, dus geen reservestrip o.i.d. Zucht, het kwam gelijk weer opzetten hoor #-o
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2010 13:22

Zie hier de rijke bron van mijn ervaring... :D :D:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 19 jan 2010 19:22

Marnix schreef:Zie hier de rijke bron van mijn ervaring... :D :D:

Ik dacht al, misschien studeer je vor huisarts ofzo, dat je er als man zijnde zoveel kennis van hebt :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2010 20:14

tante-tortel schreef:Die vergelijking gaat niet op. Dat is geheel iets anders.
Als je dat mes niet goed gebruikt dan doe jij dat express. Bij niet goed gebruik van de pil kan dat al zijn doordat je b.v. ineens bent gaan overgeven.

Zoals je aangeeft, bij overgeven, diaree enzo werkt de pil niet altijd even goed. Daarom wordt je ook aangeraden om, als je de pil als anticonceptie gebruik :wink: , ook andere voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals de condoom of dus onthouding.... En als je je hieraan netjes houdt zal het dus nooit abortief werken....

en daarnaast geloof ik niet dat dit zo is, want ik ken mensen die ondanks dat ze de pil nauwkeurig gebruikt hebben!! zwanger zijn geworden....

(ik wil niet zeggen dat ik 'voor' het gebruik van de pil ben, ik heb altijd het idee
dat er teveel rotzooi in zit, maar dat terzijde)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 jan 2010 23:18

lammetje schreef:
Als je dat mes niet goed gebruikt dan doe jij dat express. Bij niet goed gebruik van de pil kan dat al zijn doordat je b.v. ineens bent gaan overgeven.

Zoals je aangeeft, bij overgeven, diaree enzo werkt de pil niet altijd even goed. Daarom wordt je ook aangeraden om, als je de pil als anticonceptie gebruik :wink: , ook andere voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals de condoom of dus onthouding.... En als je je hieraan netjes houdt zal het dus nooit abortief werken....

en daarnaast geloof ik niet dat dit zo is, want ik ken mensen die ondanks dat ze de pil nauwkeurig gebruikt hebben!! zwanger zijn geworden....

(ik wil niet zeggen dat ik 'voor' het gebruik van de pil ben, ik heb altijd het idee

Ja, dat is makkelijk! Dat zie je. Maar je ziet niet hoeveel er wel degelijk een bevrucht eitje krijgen die dan gewoon zich niet kan innestelen door het gebruik van de pil. Die zie je immers niet? Is dus ook niet controleerbaar.
Als het dan niet zou gebeuren, waarom doen ze die werking er dan toch bij?
Ik ben ook op zich niet tegen het gebruik van een pil als voorbehoedsmiddel, alleen dan eentje zonder die derde werking.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 20 jan 2010 09:53

Ik kwam een keer een vraag tegen in de vragenrubriek over de evt. abortieve werking van de pil. Zie hier een stukje van het antwoord:

Met de pil ligt het iets lastiger. Het principe van de pil is dat het de productie van de hypofysehormonen onderdrukt. Hierdoor kan de follikelrijping en de eisprong niet tot stand komen. Bij pilgebruik treedt er dus zelden een eisprong op. Daarnaast heeft de pil, via remming van dezelfde hormonen, een invloed op het baarmoederslijmvlies en het cervixslijm. Hierdoor vindt innesteling moeilijker plaats en kunnen de spermacellen minder goed naar binnen dringen.

Bij sommige vrouwen komt er ondanks adequaat pilgebruik soms toch een zwangerschap tot stand. Dit betekent dus dat er soms wel een eisprong optreedt en er toch innestelling plaatsvindt. Als er bevruchting plaatsvindt is het theoretisch dus ook mogelijk dat de vrucht zich niet goed kan innestellen (door de werking van de pil op het baarmoederslijmvlies) en afgestoten wordt.

Ik weet niet zeker of de categorie vrouwen die toch een eisprong hebben dezelfde categorie is waarbij het baarmoederslijmvlies zich toch voldoende ontwikkelt voor innestelling. Dit lijkt wel logisch omdat dezelfde hypofysehormonen hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik heb geen goede studie kunnen vinden die dit onderzocht heeft. Een helder antwoord op de vraag of de pil soms toch niet abortief is heb ik dus niet. Voor de zekerheid zou het condoom of pessarium ernaast gebruikt moeten worden.

Deze meneer formuleert redelijk voorzichtig, maar als hetzelfde hormoon ervoor zorgt dat je geen eisprong hebt en minder baarmoederslijmvlies aanmaakt, dan is het logisch dat ze of beide gebeurt of beide niet. Nou ja zie quote.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2010 10:08

tante-tortel schreef:
lammetje schreef:

Ja, dat is makkelijk! Dat zie je. Maar je ziet niet hoeveel er wel degelijk een bevrucht eitje krijgen die dan gewoon zich niet kan innestelen door het gebruik van de pil. Die zie je immers niet? Is dus ook niet controleerbaar.
Als het dan niet zou gebeuren, waarom doen ze die werking er dan toch bij?
Ik ben ook op zich niet tegen het gebruik van een pil als voorbehoedsmiddel, alleen dan eentje zonder die derde werking.

Volgens mij zijn die drie werkingen niet zo makkelijk te scheiden. Het is denk ik niet zo dat je er een bestandsdeeltje uithaalt en die derde werking dan opeens weg is. Volgens mij is dat iets te makkelijk gedacht.

Dat je niet ziet hoe vaak er bevruchting plaatsvindt klopt. Maar dat zegt nog niet zo veel. Als dit nooit gebeurt wanneer men gewoon netjes de pil slikt lijkt het me geen punt. En dat is wel de visie van de meesten: Er is geen ovulatie als je de pil gewoon goed slikt... en dus ook geen bevruchting.

Lammetje schreef:Zoals je aangeeft, bij overgeven, diaree enzo werkt de pil niet altijd even goed. Daarom wordt je ook aangeraden om, als je de pil als anticonceptie gebruik , ook andere voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals de condoom of dus onthouding.... En als je je hieraan netjes houdt zal het dus nooit abortief werken....

Nou, doorgaans werkt de pil volgens mij prima. Bij overgeven moet je inderdaad even wat beter uitkijken. Dat je dan geen seks hebt (lijkt me vrij logisch als je ziek bent) of als het verder wel mee valt een condoom gebruikt is dan wel verstandig. Maar altijd dubbel voorbehoedsmiddel gebruiken lijkt me wel overdreven.

Op wiki staat:
De 1% zwangerschappen die ondanks pilgebruik ontstaan, worden voornamelijk veroorzaakt door het vergeten van een pil, of doordat de vrouw na het slikken moet overgeven. Diarree speelt vrijwel nooit een rol. Als dit gebeurt, moeten andere methoden van anticonceptie ter aanvulling worden gebruikt, omdat de betrouwbaarheid in zo'n geval niet optimaal is. Op de bijsluiter van de pil staan vaak nog details.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jan 2010 10:33

En niet te vergeten de antibiotica kuren, maar dat wordt meestal door de arts ook verteld.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 jan 2010 10:54

Marnix: de eerste anticonceptie pillen waren die zonder de 3 de werking.
Het is namelijk wel te scheiden. Daarom heet het nu een 3 fase pil en de oudere waren dat dus niet.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 20 jan 2010 11:04

tante-tortel schreef:Marnix: de eerste anticonceptie pillen waren die zonder de 3 de werking.
Het is namelijk wel te scheiden. Daarom heet het nu een 3 fase pil en de oudere waren dat dus niet.

Dit klopt niet helemaal hoor. Een veel gebruikte pil zoals microgynon 30, lovette e.d. is geen drie-fasenpil, maar een een-fasepil. In de 10 meest voorgeschreven pil soorten staat echter maar een drie-fasen pil. De benaming 3 fasen heeft niets te maken met de 3 werkingen. Drie-fasenpil slaat op de varierende oestrogeen en progestageen concentraties in de drie weken dat je hem slikt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2010 11:57

tante-tortel schreef:Marnix: de eerste anticonceptie pillen waren die zonder de 3 de werking.

Dit klopt niet. De verschillende soorten (1-fase, 2-fasen en 3-fasen) hebben niet te maken met de 3 verschillende werkingen, maar hebben te maken met de hoeveelheid hormomen en de verdeling daarvan:

1-fase: Evenveel oestrogeen en progestageen
2-fasen: 2 soorten pillen, een aantal met alleen oestrogeen en een aantal met beiden
3-fasen: 3 soorten pillen, zelfde concept als bij 2-fasen

Het is in ieder geval niet juist dat de pil vroeger vergelijkbaar was met die van nu, met als verschil dat de functie "innesteling in de baarmoederwand" er niet in zat. Volgens mij vallen die eigenschap en het voorkomen van de bevruchting doordat het slijm rond de eicel ondoordringbaar wordt samen en kan je niet een van beiden eigenschappen weglaten en de andere houden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2010 13:35

lammetje

Zoals je aangeeft, bij overgeven, diaree enzo werkt de pil niet altijd even goed. Daarom wordt je ook aangeraden om, als je de pil als anticonceptie gebruik , ook andere voorbehoedsmiddelen gebruikt zoals de condoom of dus onthouding.... En als je je hieraan netjes houdt zal het dus nooit abortief werken....

Nou, doorgaans werkt de pil volgens mij prima. Bij overgeven moet je inderdaad even wat beter uitkijken. Dat je dan geen seks hebt (lijkt me vrij logisch als je ziek bent) of als het verder wel mee valt een condoom gebruikt is dan wel verstandig. Maar altijd dubbel voorbehoedsmiddel gebruiken lijkt me wel overdreven.

ik bedoelde dus ook extra voorbehoedsmiddelen als je weet dat het minder kan werken ivm buikgriepklachten of als de ha dat aanraad ivm een kuurtje etc. :wink: niet altijd, want dan kun je de pil beter helemaal niet gebruiken :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2010 14:49

Precies, dat dacht ik ook. :)

Terug naar “Archief”