Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor André » 09 sep 2010 09:44

@ Pietpiet, u kunt altijd nog lid worden van de GGiN, daar worden de culturen die u noemt nog in volledige ere gehouden. Verder ben ik het met JAntjes eens hier. Het is maar net wat je hoofdzaak en bijzaak wilt noemen a.d.v. Gods Woord.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 sep 2010 10:28

Ik stem ook in met Jantjes opmerkingen. Cultuur heeft niets te maken met 'de brede weg'. Jezus zegt: onreinheid komt niet van buiten op ons af, maar van binnenuit, uit het hart.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 sep 2010 11:28

Jantjes schreef:Als deze man
Afbeelding
in een reformatorische kerk zou binnen stappen zouden ze schrikken en denken dat is een moslim extremist.
Deze reformatorische mensen maken een cultuur vergissing want dat is nu juist de man waarop hun leer gegrond is en leefde in een ander cultuur.
:shock: Arminius???? Is dit een grapje of een vergissing?
Bedoel je niet Gomarus?
Afbeelding
Ik geef toe, qua uiterlijk maakt het niet zoveel uit. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2010 11:34

elbert schreef:
Afbeelding
in een reformatorische kerk zou binnen stappen zouden ze schrikken en denken dat is een moslim extremist.
Deze reformatorische mensen maken een cultuur vergissing want dat is nu juist de man waarop hun leer gegrond is en leefde in een ander cultuur.
Bedoel je niet Gomarus?
Afbeelding

U heb gelijk het is Gomarus, vergissing :oops:
Staan ze per vergissing toch nog broederlijk onder elkaar op refoweb :mrgreen:
Nu nog in de refokerken :lol:
ja, ik weet het dan moet er heel wat gebeuren.
o.a. het schrappen van de Dordtse leerregels
oei oei dat gaat denk ik voorlopig niet lukken :roll:

.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2010 22:39

1a2b3c schreef:Ik vind dat je het aan jezelf en je kinderen verplicht bent om daar naar de kerk te gaan waar het meest bijbels wordt gepreekt.
Afgezien van de vraag of de kinderdoop nu juist is of niet, ga ik er even vanuit dat de meesten hun kinderen hebben laten dopen, maar dan heb je wel belooft dat je je kinderen naar beste weten zal onderwijzen, te helpen en te doen onderwijzen.
(en dat zou je ook moeten doen als je je kinderen niet hebt laten dopen)
Dus kerk je bij gemeente a maar bij gemeente b wordt veel bijbelser gepreekt dan moet je m i naar gemeente b.
Voor jezelf kan je de fouten van kerk a misschien nog wel op een rijtje krijgen maar als je kinderen elke zondag onder (gedeeltelijk) verkeerde preken zitten...Je wilt toch allemaal het beste voor je kinderen en zeker als het om zulke belangrijke dingen gaat.
Dan zou ik niet wachten tot het echt niet meer kan. Met minder belangrijke dingen gaan we ook niet tot het uiterste door, dus hiermee zeker niet.
Zelf was ik na een verhuizing lid van een kerk waar ik me toen heel goed thuis voelde. De prediking was voor zover ik kon nagaan helemaal volgens de Bijbel en werd ook evenwichtig gebracht.
Jammer genoeg kregen we daarna een dominee die het evangelie voorwaardelijk preekte.
Ik heb mijn bezwaren verteld maar er werd niets mee gedaan. Mensen die het met die dominee wel eens zijn vinden het wellicht eigenwillige godsdienst als je dan een kerkje verder gaat.
Maar ik vind dat die dominee met eigenwillige godsdienst bezig is door voorwaarden aan het evangelie toe te voegen.
Onder zo'n prediking laat ik echt mijn kinderen niet opgroeien, dus hebben we een tijd geshopt (onderzoekt alle dingen en behoudt het goede). Je moet wel shoppen met al die 'ware' kerken.
Iedereen vind dat hij de waarheid heeft, dus zal je zelf uit moeten zoeken wie van al die 'ware' het meest bijbels is. (liefst helemaal)
Uieindelijk zijn we overgegaan naar een ander kerkverband.
Ik vind het niet het belangrijkste dat een kerk goed bij je past, maar dat het er één is die het meest bijbels is. Die het best bij je past komt bij mij op de tweede plaats.
Wat ik dan wel weer moeilijk vind is de mensen 'loslaten' die bij mijn vroegere kerk hoorden.

Mee eens, met 1 kanttekening. We zijn als gereformeerden wel heeeel erg gericht op de prediking, dat is het belangrijkste volgens ons en moet zuiver zijn... maar daarnaast moet ook het leven goed zijn.... ik kijk niet alleen naar leer, maar ook naar leven... (gemeenteleven) Das ook belangrijk.

Pietpiet schreef:En als we zo trachten te leven dan denk ik niet dat we zo een moeite hebben met teksten waarin Paulus oproept (omgeven met redenen) om bijvoorbeeld een gedekt hoofd te hebben als vrouw. Of als man juist een ongedekt hoofd in de eredienst (tegenwoordig ook weer nodig om te zeggen in de cultuur van baseball pet generatie).

En met de tekst dat je niet uitgedost naar de kerk moet komen met dure pakken en hoeden enzo, waarom men daar toch zo'n moeite mee heeft ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 25 sep 2010 18:11

Even iets rechr zetten.
Ik las een aantal pagina,s terug,dat Kwebbel kan begrijpen,dat ik uit mijn Gemeente weg ben.
Nu ik ben helemaal niet weg.
Heb dit wel verschillende keren overwogen.
Maar ik kan het niet.
Omdat de Here God mij zelf hier heeft geplant.
Ik voel me vaak niet op mijn gemak,omdat het steeds moderner wordt.
Maar ik heb nog steeds geen vrede om weg te gaan.
De Bijbel is mijn compas,en dat valt niet altijd mee.
Want het druist vaak tegen ons moderne geest in.
Maar Gods Woord blijft de waarheid.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 26 sep 2010 11:39

cornelis schreef:Even iets rechr zetten.
Ik las een aantal pagina,s terug,dat Kwebbel kan begrijpen,dat ik uit mijn Gemeente weg ben.
Nu ik ben helemaal niet weg.
Heb dit wel verschillende keren overwogen.
Maar ik kan het niet.
Omdat de Here God mij zelf hier heeft geplant.
Ik voel me vaak niet op mijn gemak,omdat het steeds moderner wordt.
Maar ik heb nog steeds geen vrede om weg te gaan.
De Bijbel is mijn compas,en dat valt niet altijd mee.
Want het druist vaak tegen ons moderne geest in.
Maar Gods Woord blijft de waarheid.

De vraag of het woord van God de waarheid is staat niet ter discussie denk ik. Waar het om gaat is of de (hele) waarheid gepreekt wordt in de gemeente waar je lid bent.

Wat ik mezelf wel afvraag, ik zit in een situatie waarin ik sterk overweeg weg te gaan uit het kerkverband waarvan ik lid ben: doet het me echt iets dat God mij hier lid heeft laten worden, of vind ik dat ook wel makkelijk om geen keuze te maken? Want een keuze maken houdt tevens in dat je weer een ander plekje moet vinden, eigen moet worden met een andere gemeente, zaken bespreekbaar moet maken om lid te kunnen worden, etc.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 03 okt 2010 09:43

elbert schreef:
Afbeelding
Bedoel je niet Gomarus?
Afbeelding

Ik zou toch wel weten wie ik liever als vader zou hebben. Wat een ijskoude, stuurse uitstraling heeft die Gomarus, zeg, tegenover het zachte, warme gezicht van Arminius.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 03 okt 2010 13:48

Zeer zinvolle bijdrage in dit draadje.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 okt 2010 13:09

waarom zouden de Dordtse leerregels geschrapt moeten worden? Weet ff neit meer zo goed wie het zei.

@cornelis: wens je veel sterkte toe!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 27 okt 2010 21:22

Jantjes schreef:ja, ik weet het dan moet er heel wat gebeuren.
.

Klinkt alsof je dat graag wilt. Waarom?
Baksteen

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 okt 2010 12:27

Ik heb niet alles gelezen hoor maar als je dan toch aan het schrappen gaat, dan niet alleen de D L maar gelijk de rest ook maar.
Dan zijn we weer waar we wezen moeten, alleen de schrift.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 28 okt 2010 15:21

Boekenlezer schreef:Wanneer verlaat je je kerkverband?
- Als ik me geestelijk vervreemd ga voelen van mijn kerk. (Je voelt je er niet goed thuis.)
- Als er duidelijk evangelische invloeden in het kerkverband gaan doorwerken. (Bijv. het zingen van Opwekkingsliederen in de dienst.)

Ik heb bij mijn kerkenraad aangegeven dat bij mij bovenstaande dingen spelen. Echter er werd mij wel duidelijk gemaakt dat het geen reden is om naar een andere kerk te gaan omdat ik juist dan een taak heb in deze kerk. Dit klopt echter voor mijn gevoel ook niet want dan moet ik me dus maar de rest van mijn leven vervreemd blijven voelen en niet geestelijk gevoed worden?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 28 okt 2010 15:37

Heeft de kerk ook gezegd wat ze hier zelf mee gaan doen? En hebben ze ook aangegeven hoe ze jou gaan helpen om je thuis te voelen, aangezien ze je zo graag houden en blijkbaar vinden dat je goede punten hebt?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 okt 2010 18:12

appelflap schreef:
Jantjes schreef:ja, ik weet het dan moet er heel wat gebeuren.
.

Klinkt alsof je dat graag wilt. Waarom?

Zoals u waarschijnlijk weet zijn de Dordtse leerregels of vijfartikelen tegen de remonstranten ontstaan uit een ruzie tussen Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus. Aan deze ruzie ging een eerdere ruzie vooraf namelijk met Jacobus Arminius en Peterus Plancius die ruzie werd gesust. Die ruzies tussen genoemde personen ging min of meer om het zelfde namelijk de uitverkiezing. De rechts gereformeerde kerken hebben nog altijd een verkeerde interpretatie en zicht op de uitverkiezing. Zij stellen de uitverkiezing in hun kerkleer voorop. Hoewel dat waar is is het toch een verkeerd beeld t.o.v. de normale gang van zaken. Daarom vind ik dat de Dordtse leerregels totaal niet in de kerk thuis hoort maar wel in de kerkgeschiedenis.
Als een kerk leert dat zij belijden ‘de Bijbel en de drie formulieren van enigheid’ zijn ze niet juist want het remonstrantse (Jacobus Arminius) is puur Bijbels.
Verplicht kerk verband verlaten dus als jou / u kerk die '3...' achter de Bijbel leert want 1 daarvan is onvermijdelijk mis.. :D

.

Terug naar “Archief”