Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 06 jun 2008 17:00

*gaat onder het eten de uitzending bekijken* :)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 jun 2008 17:45

Maja de Bij schreef:
Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen. Is dit dan de verzuiling die we zoeken? Alles refo, onszelf afscheiden, tot zelfs op de begraafplaats toe? Lieve mensen, we vormen toch geen reservaat met elkaar? Het hokjesdenken lijkt steeds ernstiger vormen aan te nemen in onze achterban. Ik zou me er diep voor schamen als Refoweb daar ook aan mee zou doen.

Het geeft wel aan hoe het denkraam er uit ziet van degenen die hier klagen over refoweb.

ik heb het topic geopend, maar ik vind dit dus wel pure onzin. Net of je weet naast wie je begraven wordt.
Overigens klaag ik niet maar vraag ik me bepaalde dingen af.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 jun 2008 18:08

Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen. Is dit dan de verzuiling die we zoeken? Alles refo, onszelf afscheiden, tot zelfs op de begraafplaats toe? Lieve mensen, we vormen toch geen reservaat met elkaar? Het hokjesdenken lijkt steeds ernstiger vormen aan te nemen in onze achterban. Ik zou me er diep voor schamen als Refoweb daar ook aan mee zou doen.

Voor de goede orde is het misschien goed om te vermelden dat de burgerlijke gemeente een enquête heeft gehouden onder de Thoolse inwoners hoe de stijgende graf kosten in de hand kunnen worden gehouden.
Dit in verband met het vol raken van de huidige Thoolse begraafplaats.
En daar hebben de kerken op gereageerd door voor te stellen dat er een apart gedeelte voor hen komt wat zij dan ook zelf gaan onderhouden met vrijwilligers, wat dan weer lijdt tot een kostenbesparing.

Het gaat dus in de eerste plaats om de kostenbesparing waar de burgerlijke gemeente naar op zoek was, een ( voor sommigen misschien nog wel belangrijkere) bijkomstigheid is dat er dan een apart refo plekje komt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 jun 2008 18:21

Dan is het meteen al weer een ander verhaal..maar ik kan bovenstaande reacties wel begrijpen.

@Leclerc: Je haalt de woorden uit mn mond :mrgreen:

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 jun 2008 18:43

leclerc schreef:
jamillah schreef:Te belachelijk voor woorden. Moet je dan ook maar niet naast onkerkelijke buren gaan wonen? Of je boodschappen gaan doen bij die man die koster is bij jou in de kerk?
Uitgerekend C1000 8)

:mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2008 20:24

Refo's go Rome... De Romana heeft immers al eeuwenlang eigen begraafplaatsen (met gewijde grond). Wat het verschil is? Wellicht dat de knagende worm nu ook ter communie kan gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2008 20:32

André schreef:
Galateia schreef:
Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen.

:shock:
Of je kijkt de aflevering Netwerk van gisterenavond. :shock:
Dan vraag je je ook af, wie is er de radicaal, de SGP (jongeren) of de moslim gemeenschap in NL.

Helaas is mijn vermoeden bevestigd door deze uitzending. :?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jun 2008 20:46

/me gaat zo maar eens uitzending gemist kijken :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2008 20:48

Als men hier nou eens een fijne definitie maakte van 'refo' dan kan ik bepalen of ik 'refo' ben.

Ik bedoel je kunt nog zo hard in een bevindelijk-gereformeerd/reformatorische kerk zitten, maar bepaalde mensen in die kring zie je al niet meer als refo als je bijvoorbeeld Opwekking luistert dan ben je spontaan 'evangelisch'.

Kijk, ik heb hier heel wat jaartjes gepost en we hebben het toen heel erg veel gehad over voornamelijk reformatorische zaken, en als het dat niet was ging het over gereformeerde zaken.. Over de kracht van onze gezindte, de zwaktes, de bekrompenheid, de fijne elementen in onze reformatorische theologie, de manier van preken, zowel de positieve als negatieve dingen.

Dat komt nu inderdaad wat minder voor, waarom? Ik denk omdat er nu meer mensen zijn die zich daar veel minder voor boeien. Wanneer je begint over 'rok' of 'hoed' gaat heel refoweb gillen omdat 'we het daar al zovaak over gehad hebben'..

Als het woord CGK valt roepen er mensen, als je PKN zegt komt de hele HHK over je heen, zeg je HHK dan komt het PKN-volk in getale op je af. Gaat het over de GGiN of OGG dan ontstaat er spontaan hoongelach van alle kanten en vinden we elkaar in het gezamelijk tegen 'die hypercalvinisten'.. De grootste reformatorische kerk, de GG, daar kun je het met goed fatsoen ook niet over hebben omdat dat automatisch 'gebash' is..

GKv'ers krijgen er ook van langs, om over katholieken, synodalen en evangelischen al helemaal niet te hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jun 2008 21:00

Waar zitten we eigenlijk over te bakkeleien??? Wij "refo's" horen toch het goede voorbeeld te geven door mensen in de omgeving te respecteren?! Jezus ging toch ook met niet-gelovigen om?? Hoeren, tollenaars, enz... ?

Ik ben geen Refo :wink: ik ben gelovig. Toen ik dat zei kreeg ik heel veel reacties, zowel positief als negatief. Ik heb Belijdenis gedaan van het GELOOF, niet van een of andere kerk.

Ik wil geen veer in m'n achterwerk steken hoor en daar ben ik absoluut niet op uit, maar wij als refo's kunnen toch ook openstaan voor mensen die niet gelovig zijn?
Vaak hebben die opmerkingen / opvattingen die nog niet eens in het hoofd van een refo zitten! Vaak weten ze ook heel veel van de Bijbel :wink:
Het zou zonde zijn als Refoweb een naam krijgt die negatief in het nieuws komt. "Refo's jagen niet-refo's weg" :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2008 21:02

Raido schreef:Als men hier nou eens een fijne definitie maakte van 'refo' dan kan ik bepalen of ik 'refo' ben.

Ik bedoel je kunt nog zo hard in een bevindelijk-gereformeerd/reformatorische kerk zitten, maar bepaalde mensen in die kring zie je al niet meer als refo als je bijvoorbeeld Opwekking luistert dan ben je spontaan 'evangelisch'.

Kijk, ik heb hier heel wat jaartjes gepost en we hebben het toen heel erg veel gehad over voornamelijk reformatorische zaken, en als het dat niet was ging het over gereformeerde zaken.. Over de kracht van onze gezindte, de zwaktes, de bekrompenheid, de fijne elementen in onze reformatorische theologie, de manier van preken, zowel de positieve als negatieve dingen.

Dat komt nu inderdaad wat minder voor, waarom? Ik denk omdat er nu meer mensen zijn die zich daar veel minder voor boeien. Wanneer je begint over 'rok' of 'hoed' gaat heel refoweb gillen omdat 'we het daar al zovaak over gehad hebben'..

Als het woord CGK valt roepen er mensen, als je PKN zegt komt de hele HHK over je heen, zeg je HHK dan komt het PKN-volk in getale op je af. Gaat het over de GGiN of OGG dan ontstaat er spontaan hoongelach van alle kanten en vinden we elkaar in het gezamelijk tegen 'die hypercalvinisten'.. De grootste reformatorische kerk, de GG, daar kun je het met goed fatsoen ook niet over hebben omdat dat automatisch 'gebash' is..

GKv'ers krijgen er ook van langs, om over katholieken, synodalen en evangelischen al helemaal niet te hebben.

Ach, je krijgt er ook 15 mee naar de mis ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 06 jun 2008 23:41

Gerdien B. schreef:
André schreef:
Galateia schreef:
Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen.

:shock:
Of je kijkt de aflevering Netwerk van gisterenavond. :shock:
Dan vraag je je ook af, wie is er de radicaal, de SGP (jongeren) of de moslim gemeenschap in NL.

Helaas is mijn vermoeden bevestigd door deze uitzending. :?

Amen.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 07 jun 2008 10:05

Refoweb zou ook open moeten staan voor personen die niet-refo zijn maar wel Christelijk (onafhankelijk of dat nu 'koude', 'lauwe' of 'warme' Christenen zijn). De andere forum's op het internet zijn vaak dusdanig plat dat die mensen hier best een plekje mogen vinden om dat te ontlopen. Een compliment is dat veel wereldse hype's totaal niet terug te vinden zijn op refoweb. Zou ben ik volgens mij het woord "EK" hier nog niet tegengekomen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 jun 2008 10:24

goshen schreef:Refoweb zou ook open moeten staan voor personen die niet-refo zijn maar wel Christelijk (onafhankelijk of dat nu 'koude', 'lauwe' of 'warme' Christenen zijn). De andere forum's op het internet zijn vaak dusdanig plat dat die mensen hier best een plekje mogen vinden om dat te ontlopen. Een compliment is dat veel wereldse hype's totaal niet terug te vinden zijn op refoweb. Zou ben ik volgens mij het woord "EK" hier nog niet tegengekomen.

Kijk dan maar eens in het voetbaltopic in slowchat.
Afbeelding

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 07 jun 2008 10:30

Daphne schreef:Kijk dan maar eens in het voetbaltopic in slowchat.
Nou ja, ik bedoelde natuurlijk uitgezonderd het voetbaltopic :oops:

Terug naar “Archief”