Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen. Is dit dan de verzuiling die we zoeken? Alles refo, onszelf afscheiden, tot zelfs op de begraafplaats toe? Lieve mensen, we vormen toch geen reservaat met elkaar? Het hokjesdenken lijkt steeds ernstiger vormen aan te nemen in onze achterban. Ik zou me er diep voor schamen als Refoweb daar ook aan mee zou doen.
Het geeft wel aan hoe het denkraam er uit ziet van degenen die hier klagen over refoweb.
Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen. Is dit dan de verzuiling die we zoeken? Alles refo, onszelf afscheiden, tot zelfs op de begraafplaats toe? Lieve mensen, we vormen toch geen reservaat met elkaar? Het hokjesdenken lijkt steeds ernstiger vormen aan te nemen in onze achterban. Ik zou me er diep voor schamen als Refoweb daar ook aan mee zou doen.
Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen. Is dit dan de verzuiling die we zoeken? Alles refo, onszelf afscheiden, tot zelfs op de begraafplaats toe? Lieve mensen, we vormen toch geen reservaat met elkaar? Het hokjesdenken lijkt steeds ernstiger vormen aan te nemen in onze achterban. Ik zou me er diep voor schamen als Refoweb daar ook aan mee zou doen.
André schreef:Of je kijkt de aflevering Netwerk van gisterenavond.Galateia schreef:Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen.
Dan vraag je je ook af, wie is er de radicaal, de SGP (jongeren) of de moslim gemeenschap in NL.
Raido schreef:Als men hier nou eens een fijne definitie maakte van 'refo' dan kan ik bepalen of ik 'refo' ben.
Ik bedoel je kunt nog zo hard in een bevindelijk-gereformeerd/reformatorische kerk zitten, maar bepaalde mensen in die kring zie je al niet meer als refo als je bijvoorbeeld Opwekking luistert dan ben je spontaan 'evangelisch'.
Kijk, ik heb hier heel wat jaartjes gepost en we hebben het toen heel erg veel gehad over voornamelijk reformatorische zaken, en als het dat niet was ging het over gereformeerde zaken.. Over de kracht van onze gezindte, de zwaktes, de bekrompenheid, de fijne elementen in onze reformatorische theologie, de manier van preken, zowel de positieve als negatieve dingen.
Dat komt nu inderdaad wat minder voor, waarom? Ik denk omdat er nu meer mensen zijn die zich daar veel minder voor boeien. Wanneer je begint over 'rok' of 'hoed' gaat heel refoweb gillen omdat 'we het daar al zovaak over gehad hebben'..
Als het woord CGK valt roepen er mensen, als je PKN zegt komt de hele HHK over je heen, zeg je HHK dan komt het PKN-volk in getale op je af. Gaat het over de GGiN of OGG dan ontstaat er spontaan hoongelach van alle kanten en vinden we elkaar in het gezamelijk tegen 'die hypercalvinisten'.. De grootste reformatorische kerk, de GG, daar kun je het met goed fatsoen ook niet over hebben omdat dat automatisch 'gebash' is..
GKv'ers krijgen er ook van langs, om over katholieken, synodalen en evangelischen al helemaal niet te hebben.
Gerdien B. schreef:André schreef:Of je kijkt de aflevering Netwerk van gisterenavond.Galateia schreef:Omega schreef:Ik zie vandaag een artikel in het RD staan over een plan van reformatorische kerken in Tholen om een deel van de algemene begraafplaats alleen te bestemmen voor overleden reformatorische christenen.
Dan vraag je je ook af, wie is er de radicaal, de SGP (jongeren) of de moslim gemeenschap in NL.
Helaas is mijn vermoeden bevestigd door deze uitzending.
goshen schreef:Refoweb zou ook open moeten staan voor personen die niet-refo zijn maar wel Christelijk (onafhankelijk of dat nu 'koude', 'lauwe' of 'warme' Christenen zijn). De andere forum's op het internet zijn vaak dusdanig plat dat die mensen hier best een plekje mogen vinden om dat te ontlopen. Een compliment is dat veel wereldse hype's totaal niet terug te vinden zijn op refoweb. Zou ben ik volgens mij het woord "EK" hier nog niet tegengekomen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten