smArtjan schreef:Als je in dit geval doelt op het gebruik van cluster-munitie en witte fosfor-granaten die door artillerie wordt verschoten van de IDF, dan zou ik me nogmaals verdiepen in dit soort dingen. Een clusterBOM wordt afgeworpen door een vliegtuig, de cluster-munitie waarover wordt gepraat in verschillende (ophef veroorzakende) artikelen wordt afgeschoten door kanonnen op de grond. De Times zegt dat Israël de
M825A1 granaat heeft gebruikt.
Bommen of granaten, het maakt me niet zoveel uit. Beiden zijn moord tuig. En beiden zijn niet toegestaan in dit conflict en afgekeurd door de internationale gemeenschap. Ik vind het onderscheid net zo zinloos als tussen een pistool en een revolver.
http://news.yahoo.com/s/ap/20090111/ap_ ... phosphorusFosfor brandwonden hebben als complicatie dat de fosfor die in het lichaam opgenomen wordt bijzonder giftig is... Ook als de wapens gebruikt worden als rook gordijn. Dan is het effect van deze wapens gebruiken in een druk bevolkte omgeving bijzonder inhumaan.
Human right watch komt tot de conclusie dat het gebruik van deze wapens in Gaza oorlogs wetten breekt. En Israel is daarmee dus een oorlogs misdadiger.
Ook even dit: voor het gebruik van cluster-munitie zijn geen bewijzen.
Ik had die bewijzen dacht ik al gegeven. Pagina 26 2e post. Haaretz vermeld ze zelf. En Israel heeft dezelfde bommen dus tegen Libanon gebruikt. Dit is geen geheim. Israel heeft het verdrag tegen clusterbommen ook niet getekend.
Israel gebruikt cluster munitie, daar is absoluut geen twijfel over mogelijk vriend.
Over het gebruik van cluster-munitie granaten het volgende: Tegenwoordig is de standaard 'dud-rate' van cluster-munitie 1%, oftewel: Van elke 100 sub-granaatjes blijft er hooguit 1 onontploft liggen. Dat komt door de inbouw van self-destructive ontstekingen.
Dat is niet waar, 30% van de bommen gaat niet af en blijft liggen maar is niet veilig om tegenaan te schoppen. Die 1% wordt wel eens aangehaald maar dat is wat de fabrikanten zelf geloven. En is misschien waar in perfecte omstandigheden. De normale verwachtings waarde is 10%.. De observaties van het gebruik van dezelfde bommen in Libanon door Israel is ongeveer dat 30% blijft liggen als onontplofte tijdbommen.
Dit is het rapport over het gebruik van de bommen in Libanon. De opruimers. Een IDF soldaat die ze verschoten heeft en er nu zijn mening over geeft en ook HRW die Hamas toch ook op de kop geeft omdat ze sporadisch een kleinere variant gebruikt hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=ANWY5qjJazwIn vergelijking met wat Hamas nog steeds doet (elke dag burgerbevolking bestoken) is het gebruik van cluster-munitie volledig gerechtvaardigd omdat het in een militaire offensief tégen terroristen wordt gebruikt. Iedere burger die zich nog in de buurt van dat soort gevechten waagt heeft dat óf aan zichzelf te danken, óf aan de Hamas die hen verhinderd te vluchten.
Waar moeten die mensen heen? Er staat een hek om Gaza. Ze hebben niets, geen geld, geen informatie. Dus wat gaan ze automatisch doen? Zich verschansen in hun huizen. Maar huizen zijn geen bunkers en worden regelmatig geraakt. Of ze vluchten naar VN gebouwen in de zone zoals scholen. Daar zitten geen Hamas wapens. En Israel kan dat zeker weten. Gebouwen die vervolgens toch op Israels bombardeer lijstje blijken te staan. Er was ook een terrorist heen gevlucht ofzo.
En als ze dan terug komen uit die virtuele bunker van je. Dan ligt er overal onontploft materiaal wat absoluut niet verwijderd gaat worden ooit omdat je regering niet in staat is om het benodigde materiaal te verkrijgen.... Zoals c4 om de resten tot ontploffing te brengen.
Het is bizar dat je gezien het hoge aantal slachtoffers denkt dat de populatie gewoon weg kan lopen... Israel is gerechtvaardigd om geweld te gebruiken tegen terroristen. Echter Israel is niet gerechtvaardigd om 900 mensen te doden in een waanzinnig inaccuraat bombardement waarbij ze waarschijnlijk de echte doelen (die terroristen van je) niet of nauwlijks raken. Die hebben namelijk WEL veilige onderkomens.
Het is ook bizar dat je het incidentele raaksschieten wat hamas doet vergelijken durft met het extreem effectieve wapen werk van Israel. Ik had eerder al aangegeven dat er door Hamas rond 1700 raketten afgeschoten zijn waarbij ongeveer 13 doden gevallen zijn. In jaren dus. De vraag is dus vooral waarom Hamas de moeite nog neemt.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen zelf verdediging, of zelfs wat initiatief om zelf verdediging onnodig te maken. Maar zoals ik continue herhaal. De acties die Israel op dit moment onderneemt hebben enkel tot gevolg dat er meer onrust en geweld ontstaat. Dat ze vijanden creeren en activeren uit hoeken die ze niet voorzien. Zoals geillustreerd door de raket aanval uit Libanon van vorige week. Het zorgt er voor dat de regering stemmen krijgt en Israel zichzelf isoleert van haar bondgenoten.
Stuk voor stuk gevaarlijke resultaten. Uiteindelijk wil ik het beste voor de gemiddelde Israelier. Dat ze oud worden zonder angst. En dat Israel eindelijk eens het beloofde land kan zijn. Ik wil hetzelfde voor de Palestijnen. Het pad wat nu ingeslagen is heeft maar 1 uiteindelijk resultaat. De vernietiging van Israel of de geweldadige dood van elke palestijn in de regio.
Michael schreef:Maar je hebt helemaal geen bewijs gelevert.... Je suggestie dat Hamas steeds het staakt het vuren breekt is gewoon feitelijk onwaar. Het vorige staakt het vuren bijvoorbeeld is door Israel van het begin af met voeten getreden terwijl hamas zich maandenlang redelijk aan de regels hield.
Bewijs ajb.....
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ro ... el_in_2008Kijk maar naar het aantal raketten... Je ziet een duidelijk effect van het staakt het vuren. 4 november viel Israel Gaza aan met straaljagers... Toen zijn de raketten begonnen te vliegen.
Na de terugtrekking van Israël uit de Gazastrook is Hamas begonnen met het beschieten van Israël met mortieren en raketten.... Dat is ondertussen alweer een aantal jaren geleden. Israël is erg geduldig geweest alvorens het besloot om terug te slaan. De leeuw van Juda is getergd en dat zullen ze merken.
De Leeuw van Juda moet zich straks verantwoorden voor haar God.. Misschien dat de Leeuw van Juda alvast wat betere excuses moet bedenken dan die waar jij je door laat overtuigen.
En wie janken er weer het hardste? Inderdaad, de landen die de Palestijnen lekker laten stikken in hun armoede, maar ondertussen wel Hamas financieël ondersteunen..... Typisch dat er niets wordt gezegd over het feit dat de Hamas de burgerbevolking geen gelegenheid geeft om te vertrekken....? Waarom zouden 13 Europese landen zich onthouden van stemming? Wellicht omdat Hamas in dit geval de grote moordenaar is,
Het aantal doden na het vorige staakt het vuren is 700 versus 13... En jij noemt hamas de grote moordenaar? Geloof je nou ook echt wat je zegt?