Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 12 jan 2008 22:47

lammetje schreef:Als je deze bezuiniging zo veel mogelijk doet met apparaten waar het bij kan natuurlijk want je gaat geen taart bakken snachts :mrgreen: loopt het meer op dan 10 euro per jaar!

Dat kan makkelijk. Als er op hogere temperaturen gewassen wordt, de droger 's nachts aangezet, en de vaatwasser, kan het voordeel oplopen tot zo'n €50,- / jaar.

Wat is goed: meten is weten, of, met passen en meten git de tied versleten.
Ik houd het op de tussenweg. (Met misschien een kleine afwijking naar optie 1.)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 jan 2008 22:50

Met een halve vaatwastablet krijg je alles ook schoon.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 jan 2008 00:17

Goejendag zeg, wat een huishoudelijk gepraat hier allemaal!

In het huis waar we nu wonen hebben we ook dag en nachttarief met stroom en eigenlijk baal ik ervan. Heb zo 15 wassen per week als het niet meer is. Afwasmachien gaat ook 's nachts aan en die piept heel hard als ie klaar is. Of ik slaap zo licht dat ik dat hoor. Dan doe ik maar gelijk weer een nieuwe was in de machine en om half 6 gaat de wekker dan weer de volgende erin maar eigenlijk vind ik het wel slopend.

Vooral met bed verschonen, ik deed meestal hetzelfde beddengoed weer op het bed en om nou altijd op zaterdag daar nog mee bezig te zijn weet ik ook niet of ik daar wel zin in heb. Het moet ook niet te krampachtig worden.

We hebben nu een houtkachel, is ook goedkoper hout stoken ipv CV. Kuup hout voor €5,00

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 13 jan 2008 01:03

rolf je kan beter ff kijken bij nuon zakelijk voor die vraag.

was wel bijna afgesloten geweest. Had de rekening niet gehad van december dus gisteren gebeld wat blijkt dus... begin november was er iemand van nuon hier langs geweest toen wij nog aan het verbouwen waren dachten ze dus dat het leegstond. Hebben ze contract stop gezet. Kreeg nog wel energie en gas geleverd dus dat was wel raar. Heb daar dus geluk mee gehad. Nu is het weer ingegaan is er niks meer aan de hand.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 jan 2008 09:56

Sowiewso hebben wij continustroom, dus het maakt niet uit wanneer je stroom gebruikt. Maar dan nog: stel dat ik als ik naar bed ga een fijne was in de wasmachine stop, dan is die na 39 minuten klaar, die wil ik dan echt niet een hele nacht in de wasmachine hebben liggen! Als de wasmachine klaar is, hang ik het gelijk op!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2008 12:01

rosalie83 schreef:Sowiewso hebben wij continustroom, dus het maakt niet uit wanneer je stroom gebruikt. Maar dan nog: stel dat ik als ik naar bed ga een fijne was in de wasmachine stop, dan is die na 39 minuten klaar, die wil ik dan echt niet een hele nacht in de wasmachine hebben liggen! Als de wasmachine klaar is, hang ik het gelijk op!

39 minuten? Wow, dat is echt kort.
Ik stop er echt wel eens een was in voor ik ga werken, en die is dan na 2,5 uur klaar ofzo, en hang ik pas rond een uur of 5 op. Dat is soms niet anders, maar het is nog nooit gaan stinken ofzo, dus volgens mij valt het wel mee, als je het een tijdje erin laat zitten. Het scheelt ook wel dat ik een lastig rek heb, en even bezig ben om een hele was erop te hangen. Als ik een droger had en het er zo even in stop, dan zou ik dat sneller doen denk ik. Maargoed, een was van 39 minuten lijkt me heel handig :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 jan 2008 12:07

Een witte was kun je best wat langer laten zitten, die gaat minder snel stinken. Als je tenminste van strijken houd.. 8)

Een fijne was duurt bij mij ook 39 minuten ja, en die gaat er ook direct uit dat scheelt enorm in de strijk.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 jan 2008 19:02

kheb zelfs een programma van 30 minuten 8)
alleen de witte was en kleding wat erg vies is, doe ik op een lang programma en idd gelijk ophangen scheelt een heleboel werk.
ik vind trouwens dat de bont en witte was idd niet zo snel gaat stinken, maar daarentegen donkere was wel snel, maar das mijn ervaring.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 13 jan 2008 19:30

Op 60 graden gaan de bacterien ook dood hoor! Dus dat hoeft niet perse op 90 graden. Handdoeken, ondergoed, sokken, e.d. was ik altijd op 60 graden en gewoon bij elkaar.
Witte sokken enzo was ik dan weer met m'n uniformen mee. Advies is om die ook op 60 graden te wassen. Ik heb met m'n werk geleerd de was niet op 95 graden te wassen omdat je de vlekken er dan juist in brand.
Maar voor je wasmachine is het wel goed, dus ga ik van de week maar s een keertje doen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2008 19:34

In mijn handdoeken zitten nooit echt vlekken, maar ze worden meer groezelig. En het is goed voor je wasmachine (aldus de wasmachineman) om af en toe op 95 graden te wassen, om em weer even helemaal te zuiveren ofzo.

Ik was bonte was op 40 en witte was op 60 graden meestal. En de handdoeken gaan elke week met de bonte was mee, en eens per maand met zn allen bij elkaar.

Wat een heeeeerlijke huishoudpraat hier, ;) kunnen bijna een huihoudtopic starten.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jan 2008 19:41

hier gaan de handdoeken, washandjes, onderbroeken, sokken, slabjes enz.. eigenlijk altijd op 90 graden, als ik het op minder doet dan stinkt het vaak nog.. dat komt door al dat spuug van matteo... dat blijf je ruiken op 60 graden!

als er geen slabjes of hydrofiele luiers bij zitten, dan gaat de was op 60

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 jan 2008 20:08

En dit is het topic 'Gezin en Financiën'? :p Lijkt er niet echt meer op.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 14 jan 2008 02:00

JialiKelly schreef:En dit is het topic 'Gezin en Financiën'? :p Lijkt er niet echt meer op.

Gelukkig heb jij daar nog niet mee te maken schat 8)

Gezin en financieen, wassen hoort daar zeker bij als je kijkt hoeveel wasmiddel kost en hoeveel je schijnt te kunnen besparen. Dus wat mij betreft ontopic.

Sja, als moeders de was nog doet dan vind je waspraatjes natuurlijk onzin maar ik heb al wat nuttige tips opgedaan over financien wbt was.

Ik vind het gewoon een fris idee dat mijn onderbroekjes op 95 graden gaan, ongeacht of de vieze beestjes wel of niet dood gaan op de 60. En als het dan ook nog een goed is voor je wasmachine, dan denk ik maar even niet aan besparing. Het is natuurlijk voor het milieu ook veel beter om langer met je machine te doen dan om de 5 jaar een ander aan te schaffen omdattie kapot is.

Morgen weer was dag en mn fam besloot net pas om op te stappen, dat word weer leuk :mrgreen:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 jan 2008 08:10

rosalie: ik zet de wasmachine aan op ingestelde tijd dus dat hij bv om 5 uur aan gaat en om 7 uur klaar is, tot 7 uur hebben we nml nachtstroom. Daarna op het rek of in de droger. Maar mijn was zit er echt wel een uurtje in hoor, maakt me niks uit en het stinkt ook niet....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 jan 2008 09:08

lammetje schreef:rosalie: ik zet de wasmachine aan op ingestelde tijd dus dat hij bv om 5 uur aan gaat en om 7 uur klaar is, tot 7 uur hebben we nml nachtstroom. Daarna op het rek of in de droger. Maar mijn was zit er echt wel een uurtje in hoor, maakt me niks uit en het stinkt ook niet....

Oh dat is handig! Een uur geeft inderdaad niet, maar als je 's avonds om 10 uur naar bed gaat en je was is dan na een uur klaar en ligt dus nog uren in de machine, dat vind ik niet zo'n fijn idee, snap je?

Terug naar “Archief”