Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Wie weet nu beter wat ik bedoel: jij of ik??? Als ik zeg dat ik duidt op de enorme tegenstellingen binnen de pkn, moet jij daar niet omheen gaan draaien. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat de waarheid er niet meer is in de pkn. (Maar goed, die kun je misschien in de Roomse kerk dan ook nog wel vinden, de onversneden waarheid, dus die Reformatie was eigenlijk helemaal niet nodig)
Optimatus schreef:alex leusink schreef:Wie weet nu beter wat ik bedoel: jij of ik??? Als ik zeg dat ik duidt op de enorme tegenstellingen binnen de pkn, moet jij daar niet omheen gaan draaien. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat de waarheid er niet meer is in de pkn. (Maar goed, die kun je misschien in de Roomse kerk dan ook nog wel vinden, de onversneden waarheid, dus die Reformatie was eigenlijk helemaal niet nodig)
Ik vind dergelijke uitspattingen van razernij nou niet echt christelijke naasteliefde als ik eerlijk ben. Houd het a.u.b. een beetje respectvol.
optimatus schreef:Als een meerderheid van de Hervormden tegen de PKN zou zijn geweest, was de Hersteld-Hervormde Kerk nu wel een stuk groter dan de PKN geweest. Dit is niet het geval - ergo - ik concludeer dat er toch wel enig draagvlak is voor de PKN.
Helder. Is daar enige documentatie over? Ik wil dat stuk wel eens lezen.
En wel die van 1951. Waarom niet meteen die van Dordrecht?
Optimatus schreef:alex leusink schreef:Wie weet nu beter wat ik bedoel: jij of ik??? Als ik zeg dat ik duidt op de enorme tegenstellingen binnen de pkn, moet jij daar niet omheen gaan draaien. Je hebt mij ook niet horen zeggen dat de waarheid er niet meer is in de pkn. (Maar goed, die kun je misschien in de Roomse kerk dan ook nog wel vinden, de onversneden waarheid, dus die Reformatie was eigenlijk helemaal niet nodig)
Ik vind dergelijke uitspattingen van razernij nou niet echt christelijke naasteliefde als ik eerlijk ben. Houd het a.u.b. een beetje respectvol.
johannes1 schreef:ik denk dat er veel draagvlak is door het convenant, maar die in feite niks voorstelt. overigens gaat het mij niet om de grootte van 1 van de kerken, maar wil maar aangeven dat de stemming heel anders had kunnen lopen als er gestemd werd naar grootte van de classis.
johannes1 schreef:het is op tv geweest, en heeft in de krant gestaan. ik heb dat stukje ook hier geplakt bij me vorige reactie.
johannes1 schreef:omdat we in 1951 de kerkorde vernieuwd hebben met zijn allen. en van dordt zijn we al lang niet meer.
De grootte van de kerken is best wel veelzeggend, waarde Johannes1. Voorts is het een beetje achterafgeborrel om nu nog over een kiesstelsel in een synode van een niet meer bestaande NHK te praten.
Jij zegt: Daar waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn, maar de PKN is tegen zichzelf verdeeld en spreekt dan van een "maar bij elkaar geraapt zootje"...
Ik heb een vraag aan je: jij woont in Oldebroek. Is Oldebroek de hele HHK?
Ik denk dat ik je antwoord weet. Waarom scheer jij dan alles van de PKN over één kam? Ook in de PKN - hoe is het in jouw ogen mogelijk - vergaderen mensen in Zijn naam...
En - hoe is het in jouw ogen mogelijk - ik ervaar dat Gods Woord in onze Gereformeerde kerk behorend tot de PKN onversneden (om het goed gereformeerd te zeggen) wordt gebracht.
En ja, de PKN bergt voormalig Hervormden, Gereformeerden en Luthersen onder haar dak. Ik wil er niet van uit gaan dat je dat een "bij elkaar geraapt zootje" vindt, want al die denominaties vergaderen zondags in Zijn naam...
Alex Leusink schreef:Je hebt mij ook niet horen zeggen dat de waarheid er niet meer is in de pkn. (Maar goed, die kun je misschien in de Roomse kerk dan ook nog wel vinden, de onversneden waarheid, dus die Reformatie was eigenlijk helemaal niet nodig
Als een meerderheid van de Hervormden tegen de PKN zou zijn geweest, was de Hersteld-Hervormde Kerk nu wel een stuk groter dan de PKN geweest. Dit is niet het geval - ergo - ik concludeer dat er toch wel enig draagvlak is voor de PKN.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten