2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 06 nov 2004 19:11

mijn geloof slaapt ook op een ander kussen. ik bedoel, ik kus ook met een ander geloof. Doet pijn hoe hard mensen je kunnen beoordelen, alleen omdat jenaar andere kerk gaat. dan herken ik geen vreugde, blijdschap en gereichtigheid, de bouwstenen van het koninkrijk van God.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 nov 2004 20:08

joris schreef:mijn geloof slaapt ook op een ander kussen. ik bedoel, ik kus ook met een ander geloof. Doet pijn hoe hard mensen je kunnen beoordelen, alleen omdat jenaar andere kerk gaat. dan herken ik geen vreugde, blijdschap en gereichtigheid, de bouwstenen van het koninkrijk van God.

amen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 09:14

joepie schreef:
Yael schreef:
Lalage schreef:Waarom doe je nix met een waarschuwing van God dan? Hij waarschuwt je toch niet voor nix?

Maar waarom stuurt God deze jongen dan op haar pad? Doet Hij dat alleen maar om problemen te veroorzaken?

Als Hij een jongen op je pad brengt dan wil dat toch niet gelijk zeggen dat Hij dat doet om er verkering mee te krijgen? Die boom in de hof van Eden stond daar ook niet om van te eten.
Wie zegt dat die persoon ook een uitverkoreneis van God?
Dat weet jij niet alleen God zelf.

En inderdaad mogen we een ander niet veroordelen.
Maar er ligt nu eenmaal een vraag of je al dan niet een relatie met een ongelovige mag beginnen.
En daar wordt dan een eerlijk antwoordt op gegeven.
Dat wij anders willen dan God goed voor ons vindt is al vanaf het begin der wereld zo. Denk maar aan die boom in de Hof!
En wat de gevolgen daarvan waren ondervinden we nog dagelijks aan den lijve.

Wij hebben gisteren in de kerk een doopdienst gehad. De moeder mocht als enige antwoord geven op de vragen en hield het dus alleen ten doop. Omdat ze getrouwd is met een buitenkerkelijke jongen.
Wat een verdriet overschaduwt dan zoiets moois.

Ik vind je best ver gaan. Waarom twijfel jij aan het feit dat God die jongen op haar pad heeft gebracht? Ik vind de vergelijking van een jongen en de boom in de hof van Eden nogal gewaagd. Het kan aan mij liggen maar ik vind je zo gemakkelijk reageren. Zo simpel... Ik vind het niet echt leuk dat mensen (indirect) over mijn relatie oordelen als zijnde 'niet goed'.
Over dat laatste, het is inderdaad niet fijn als je alleen je kind moet laten dopen. Maar de geboorte an sich is al geweldig. Bovendien: wie zegt er dat die jongen God niet zal vinden? En er is nog zoveel meer moois...

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 12:56

Wie zegt dat die jongen door God gevonden gaat worden?
Want zo is het maar net.
We gaan er maar al te vaak van uit dat God die ander waar wij dan verliefd op worden ook wel heeft uitverkoren tot behoud.
Dat zal God toch wel doen, anders had Hij hem/haar maar niet op mijn pad moeten brengen. Toch?
Dus eigenlijk is het toch nog wel een beetje Gods schuld dat......en vul maar in.

En tuurlijk is er nog zoveel meer moois. Maar of je met iemand leefd die ook voor de eeuwigheid bestemd is of iemand die dat niet is. Maakt nog wel uit. Het mooie hier op aarde is maar van tijdelijke aard en gaat voorbij. Maar dan?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 nov 2004 12:58

Wie zegt dat ik dat zeg? Ik zeg dat het kan...

En ik blijf van mening dat het wel kan *blabla* nanananana

joepie

Berichtdoor joepie » 08 nov 2004 13:28

kurtyo schreef:Wie zegt dat ik dat zeg? Ik zeg dat het kan...

Ja, het kan, maar je kunt het niet weten.
Dus dan maar beter het zekere voor het onzekere kiezen.....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2004 13:33

Wanneer ik de geschiedenis van Jacob lees, dan heeft zijn vrouw (Rachel) ook de afgodsbeelden van haar vader (Laban) gestolen. Toch bleef hij zijn vrouw trouw en kwam er uit haar een groot volk voort.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 nov 2004 15:21

joepie schreef:
kurtyo schreef:Wie zegt dat ik dat zeg? Ik zeg dat het kan...

Ja, het kan, maar je kunt het niet weten.
Dus dan maar beter het zekere voor het onzekere kiezen.....

Wat ik al eerder heb aangegeven: niemand die het weet, alleen God. Dus niet Joepie, Kurtyo, ik of wie dan ook, alleen God. En God heeft jou met een bepaald doel op een bepaalde plek gebracht.

God leid jou op bepaalde wegen in je leven. Zolang Hij je niets anders laat zien, blijf lopen, want God zal je nooit in een ravijn laten vallen. DAT is zeker. (Dit komt uit een preek die ik een tijdje terug heb gehoord).

Als jij duidelijk Gods leiding ervaart, wie zijn anderen dan om eraan te twijfelen? Misschien snappen ze niet dat God het zus of zo doet, maar maakt dat het dan ook meteen fout?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2004 15:44

Ik zeg dan ook niet dat ik het weet.

Ik vind Joepie echter nogal ver gaan. Het lijkt erop alsof zij voor anderen kiest/beslist wat ze moeten doen zonder enige hele duidelijke onderbouwing. En voorbijgaat aan het belangrijkste in dit geval: God.
Als het in haar geval niet verstandig is (was, want ze is al getrouwd): prima... Maar oordeel niet over en voor anderen.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 15:49

kurtyo schreef:Ik zeg dan ook niet dat ik het weet.

Ik vind Joepie echter nogal ver gaan. Het lijkt erop alsof zij voor anderen kiest/beslist wat ze moeten doen zonder enige hele duidelijke onderbouwing. En voorbijgaat aan het belangrijkste in dit geval: God.
Als het in haar geval niet verstandig is (was, want ze is al getrouwd): prima... Maar oordeel niet over en voor anderen.

Ik vind juist dat jullie voorbij gaan aan het belangrijkste: God!
Als God de balangrijkste in je leven is dan wil je alleen maar Hem dienen.
En Hij is duidelijk in Zijn woord daarover. Dat jullie de teksten die daarbij aangedragen worden niet goed genoeg vinden ligt meer aan jullie dan aan mijn aandragen van teksten of onderbouwing.
En niet ik oordeel maar God laat Zijn woord duidelijk daarover oordelen.
Dat heeft trouwens niets te maken met VERoordelen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 nov 2004 16:16

Zo duidelijk is Gods woord niet over dit onderwerp, Gods woord is over heel veel dingen niet bepaald duidelijk. Misschien denkt God: laat die verrekte mensen ook zelf maar 's denken? Misschien bestaat er zoiets als interpretatie? Misschien heb jij jouw interpretatie? Prima, maar misschien heb ik de mijne? En misschien is die wel anders? Misschien zou je dat moeten respecteren? En niet oordelen/veroordelen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 nov 2004 16:38

Je hebt van die mensen die menen dat duidelijke teksten door interpretatie duidelijk minder duidelijk worden, al zijn die teksten die bij bestudering minder duidelijk worden dan ze op voorhand lijken niet altijd zo duidelijk herkenbaar. (ofwel men gaat dat selectief mee om, precies zoals hen dat uitkomt)

wie de schoen past...
The one thing you can give and still keep is your word.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 15 nov 2004 16:56

kurtyo schreef:Ik zeg dan ook niet dat ik het weet.

Mijn bericht was ook niet voor jou bestemd Kurtyo... Ben een bondgenoot van je hoor :wink:
Dat Joepie vindt dat wij voorbij gaan aan God wil nog niet zeggen dat het zo is. Zo zal iedereen zijn eigen mening over dit onderwerp hebben. 50% gaat linksaf, 50% gaat rechtsaf.
Als jij maar weet dat het naar boven voor 100% goed zit! En laat nou net zijn dat jij de enige bent die daarover kan oordelen. Zij weten net zo min over ons wat God met ons van plan is als wij over hen.

Mijns inziens blijft dit een discussie waar je nooit uitkomt. Het blijft een heel erg persoonsgebonden onderwerp voor sommige mensen. Mensen die er ver vanaf staan en niet meer met je van doen hebben dan een forum verhouding zullen de situatie ook nooit goed kunnen beoordelen. Die kunnen nooit zien hoe God bezig is met en in jouw leven.

sela

Berichtdoor sela » 15 nov 2004 17:05

mijn kusser is van het geloof afgestapt, of althans, liberaal gaan denken over het geloof. na een aantal jaar huwelijk.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 15 nov 2004 17:09

Dat is minder fijn...

Maar hoe liberaal? Waar kerk jijzelf?

Terug naar “Archief”