homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2005 17:44

een scheppingsfout vind ik een groot woord. want in het paradijs was alles volmaakt, maar na de val is alles veranderd. mijn dominee heeft het ooit mooi verwoord in een brief. en ik kan me daar wel in vinden wij verwerpen geen mensen met een homofiele geaardheid, maar wel het in de praktijk brengen van homoseksuele gevoelens.

cisca schreef:Oké, maar, dan nog, waarom zou dat kwetsend moeten zijn?

als jij iets vind en ik ga daar lijnrecht tegenin kan jij dat kwetsend opvatten, terwijl het helemaal niet zo is bedoeld, maar dat jij alleen je mening geeft. en je kan af en toe beter zeggen waar het op staat, want daar hebben mensen meer aan dan dat ik er om heen ga kletsen, lijkt me zo.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 17:49

Cisca schreef:
Aragorn schreef:
Cisca schreef:
johannes1 schreef:even tussendoor de vraag zijn 2 hetero mannen die de homosexualiteit bedrijven niet gewoon homo?

Nee, dat is totaal iets anders, dat is tegen je natuur ingaan, iets waar jullie zo op hameren, alsof dat ook zou gelden voor homo's.
Iets wat tegen je natuur in gaat kan ik niet respecteren, net als vreemdgaan zowel bij hetero's als homo's, daar ben ik pertinent tegen.

Vreemdgaan is niet echt tegen de natuur in hoor. Eerder andersom. :P

Dat schreef ik ook niet, goed lezen :wink:

Eh, nee, je hebt het idd niet letterlijk geschreven. Maar de suggestie werd bij mij gewekt. :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 17:56

Aragorn schreef:
Cisca schreef:
Aragorn schreef:
Cisca schreef:
johannes1 schreef:even tussendoor de vraag zijn 2 hetero mannen die de homosexualiteit bedrijven niet gewoon homo?

Nee, dat is totaal iets anders, dat is tegen je natuur ingaan, iets waar jullie zo op hameren, alsof dat ook zou gelden voor homo's.
Iets wat tegen je natuur in gaat kan ik niet respecteren, net als vreemdgaan zowel bij hetero's als homo's, daar ben ik pertinent tegen.

Vreemdgaan is niet echt tegen de natuur in hoor. Eerder andersom. :P

Dat schreef ik ook niet, goed lezen :wink:

Eh, nee, je hebt het idd niet letterlijk geschreven. Maar de suggestie werd bij mij gewekt. :wink:

Kan zijn, dat m'n zinsbouw verkeerd was, of, dat mannen anders denken, dan vrouwen :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 17:57

Tja.... als het een scheppingsfout is, dan zijn er vele scheppingsfouten...... hazelip, downsyndroom, een arm eraf, etc.........
Ik weet niet hoe het zit met homo's, of er werkelijk mensen zijnwaarbij het een aangeboren gevoel is.
Men zegt bijbels gezien dat je wel homofiel mag zijn, maar niet homosexueel......... dus niet mag praktiseren.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 18:07

johannes1 schreef:een scheppingsfout vind ik een groot woord. want in het paradijs was alles volmaakt, maar na de val is alles veranderd. mijn dominee heeft het ooit mooi verwoord in een brief. en ik kan me daar wel in vinden wij verwerpen geen mensen met een homofiele geaardheid, maar wel het in de praktijk brengen van homoseksuele gevoelens.

cisca schreef:Oké, maar, dan nog, waarom zou dat kwetsend moeten zijn?

als jij iets vind en ik ga daar lijnrecht tegenin kan jij dat kwetsend opvatten, terwijl het helemaal niet zo is bedoeld, maar dat jij alleen je mening geeft. en je kan af en toe beter zeggen waar het op staat, want daar hebben mensen meer aan dan dat ik er om heen ga kletsen, lijkt me zo.

Je hebt er duidelijk een andere mening over dan ik, daarbij komt ook nog, dat ik de bijbel niet meer als uitgangspunt neem, maar, vroeger heb ik dat inderdaad na zitten zoeken, zoals ook staat in m'n eerste reactie op een posting van Froske, wil je die posting van Froske, en m'n reactie daarop nog eens lezen, en dan aangeven, waar je duidelijk kunt vinden, dat het niet mag.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 06 jul 2005 18:23

Wat is het in de praktijk brengen van homoseksuele gevoelens?
Kbedoel je bent gericht op een persoon van je eigen sekse, laat die persoon weten dat je hem/haar (meer dan) leuk vindt en er ontstaat een hechte band als het klikt. Dan is er toch sprake van liefde? Maakt het geen interesse hebben voor de andere sekse je direct seksueel gericht op iemand van de eigen sekse???
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 jul 2005 19:18

Men zegt bijbels gezien dat je wel homofiel mag zijn, maar niet homosexueel......... dus niet mag praktiseren.

is lekker makkelijk praten. Stel je voor dat het niet was toegestaan om een hetero relatie te hebben. Ik denk dat je er dan ook even heel wat anders over dacht dan dat je het even in 1 zinnetje afdeed..
je kunt in de bijbel verder ook niets terugvinden over een duurzame liefdes relatie tussen 2 mannen/vrouwen behalve bij David en Jonathan

Wat is het in de praktijk brengen van homoseksuele gevoelens?
Kbedoel je bent gericht op een persoon van je eigen sekse, laat die persoon weten dat je hem/haar (meer dan) leuk vindt en er ontstaat een hechte band als het klikt. Dan is er toch sprake van liefde? Maakt het geen interesse hebben voor de andere sekse je direct seksueel gericht op iemand van de eigen sekse???

het maakt je niet direct seksueel gericht, maar ik denk dat de verleiding wel groter is in de relatie..Maar als je er samen voor knokt om hieraan niet toe te geven heb je wel iets moois bereikt
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 06 jul 2005 19:27

froske schreef:het maakt je niet direct seksueel gericht, maar ik denk dat de verleiding wel groter is in de relatie..Maar als je er samen voor knokt om hieraan niet toe te geven heb je wel iets moois bereikt

De verleiding kan er toch aleen zijn als je wel seksueel gericht bent (erotische verlangens hebt)?

Ben het overigens met je eens dat je iets moois hebt bereikt, iets waardevols als je in vertrouwen met elkaar kunt omgaan, ook kunt uiten wat je voelt (voor elkaar).
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2005 20:48

beste cisca, je vroeg me waar je het letterlijk kunt vinden. er staat natuurlijk niet letterlijk in wat we wel mogen en niet mogen. maar als ik nu hier lees in leviticus 18:22 dat je niet bij een manspersoons mag liggen met bijligging van een vrouw en dat het een gruwel is en dan wil ik je meenemen naar leviticus 20:13 waar we ongeveer hetzelfde lezen, maar met toevoeging zij hebben beide een gruwel gedaan. vanuit man oogpunt dat ie met een man en vrouw gelegen heeft en vanuit vrouw oogpunt dat ze bij 2 mannen gelegen heeft. het is een gruwel en ze zullen er om gedood worden. in romeinen 1:27 en 28 lezen we: En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen

ik denk vrij duidelijk, cisca
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 21:06

Johannes, dat is inderdaad heel duidelijk, 'k heb zelfs nog even gekeken in welk verband het staat, ik kan er niet anders uit opmaken, dan, dat het hier om hetero's gaat, die zeg maar door hun wellust, van twee walletjes eten.
Dat is denk ik geheel iets anders dan homo zijn :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2005 21:17

het verband is dat de bijbel spreekt over relatie man-vrouw. we nemen maar genesis en petrus en we zien het. en we zien in de mijn aangehaalde verzen dat het een gruwel is in Gods ogen dat man en man bij elkaar liggen en vrouw en vrouw ook. dus dat maakt het niet uit of het 2 hetero mannen zijn of 2 homo mannen die het doen. ze doen het.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 21:22

In de gevallen die je aangeeft, gaat het met omgang met beiden, zowel vrouwen en mannen, dat is een tegennatuurlijk iets, wat bij homo's niet het geval is, dat is wel een groot verschil.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2005 21:26

dus 2 is ok, maar 3 niet. intressant. maar denk niet wat er bedoeld word

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jul 2005 21:57

In een hetero situatie is men toch ook met 2 personen.
De situatie die jij schets, is dat een man, na een vrouw te hebben gehad, ook nog iets met een man heeft.
Dat is zelfs nog iets anders, dan een driehoeksverhouding van hetero's, waar ik sowieso op tegen ben.
Een relatie van 2 mensen, die van elkaar houden, en trouw zijn aan elkaar, daar kan ik respect voor opbrengen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 06 jul 2005 21:59

Ik begrijp jullie standpunt wel maar het is makkelijker praten als je zelf niet in zo'n situatie zit.

Noem je dit een situatie dan? Ik zit niet in een situatie omdat ik hetero ben, jij niet zit niet in een situatie omdat je geen hetero bent. Da's toch logisch? Jij wordt verliefd op een persoon, en die persoon is toevallig een jongen. Omdat die persoon een jongen is gaat zo ongeveer iedereen die dat hoort op z'n achterste benen staan. Misschien een leuk filosofisch onderwerp, maar naar mijn bescheiden mening is dat geen 'situatie'

Terug naar “Archief”