Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor J.A. » 01 nov 2011 16:08

Bijvoeden onder de 6 maanden kan overgevoeligheid geven voor eten.
Ik zou ermee oppassen!
en als je er toch voor kiest om bijvoeding te geven,
begin dan met groente zoals broccoli, worteltjes...
en geen fruit, dat is te agressief!

Heb je al aan borstvoedingsthee gedacht, Jannoek?
B.V bij de Tuinen te verkrijgen, dat krikt je melkproduktie weer op.
het kan ook een sprongetje zijn dat hij meer voedingsstoffen nodig heeft,
wat door meer te drinken aangepast zal worden.

Succes ermee!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 01 nov 2011 16:42

J.A. schreef:Bijvoeden onder de 6 maanden kan overgevoeligheid geven voor eten.
Ik zou ermee oppassen!
en als je er toch voor kiest om bijvoeding te geven,
begin dan met groente zoals broccoli, worteltjes...
en geen fruit, dat is te agressief!

Succes ermee!

Inmiddels lijken recente studies het tegendeel te gaan beweren, en wordt juist gezegd dat het goed is om tussen de 4 en 6 maanden bijvoeding te introduceren. Laat introduceren lijkt zelfs allergie in de hand te werken. Er is gekeken naar wat de evidence (bewijs) is van het nut van het laat introduceren van (sterke) allergenen. Het zou goed kunnen dat dit ook op de CB's het advies gaat worden.
Zie ook http://www.nieuwsoverkindervoeding.nl/interviews/3 (zowiezo een leuke site). Belangrijk is om daarnaast borstvoeding te blijven geven, dat blijft belangrijk!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 01 nov 2011 19:33

@ Em: het zal per kind wel verschillend zijn dan...
onze kinderen kregen gelijk uitslag rond hun mondje en moesten overgeven van o.a.
peulvruchten en citrusfruit.

en op zich vind ik het logisch om later dan 6 mnd te beginnen
omdat de darmpjes dan pas volgroeid zijn.

mijn schoonzusje kreeg met 6 weken al sinaasappelsap op een lepeltje,
ze vond het heerlijk! maar huilde al de dagen van de kramp.
het CB wijzigd iedere keer hun standpunt dus het zou goed kunnen dat het weer anders zal worden!
ben benieuwd!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 nov 2011 19:53

J.A. schreef:@ Em: het zal per kind wel verschillend zijn dan...
onze kinderen kregen gelijk uitslag rond hun mondje en moesten overgeven van o.a.
peulvruchten en citrusfruit.

Het lijkt mij ook niet zo logisch om te starten met peulvruchten, dat valt gewoon zwaar op je maag. Citrusvruchten kan ik zelf ook nog steeds last van hebben. Gewoon starten met een rijpe peer/banaan kan echt geen kwaad met 5,5 mnd, of lekker starten met wat wortel of bloemkool. Die 2 weken doen het hem echt niet.

@ Jannoek Floris is best wel groot of niet? Dan kan het best zijn dat hij gewoon honger heeft. Zoonlief had ook enorme honger met 4/5 mnd terwijl C er totaal niet naar taalde.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 01 nov 2011 21:36

hier nog steeds krampjes..zo zielig..

@ jannoek: wat naar zeg, kan me voorstellen dat het je opbreekt dat je er 's nachts 3 x uit moet! heb verder geen tips voor je, er is al zoveel genoemd.. sterkte ermee, ik hoop dat het snel beter gaat!

J.A. schreef:@ Em: het zal per kind wel verschillend zijn dan...
het CB wijzigd iedere keer hun standpunt dus het zou goed kunnen dat het weer anders zal worden!
ben benieuwd!

tja, dat dingen 'wetenschappelijk bewezen' zijn betekent niet dat het bij alle kinderen zo is.. en dat ze bij het cb hun standpunt veranderen heeft ook te maken met dat er uit onderzoek blijkt dat het beter kan!
'vroeger' moesten kinderen op de buik slapen, toen om en om op de zij en nu op de rug omdat bewezen is dat het de kans op wiegendood verkleint. en als ze nu nog een andere manier vinden waarop kinderen kunnen slapen met een kleine kans op wiegendood en waardoor minder afgeplatte hoofdjes voor komen dan zullen ze dat standpunt allicht weer veranderen.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 02 nov 2011 09:02

Ik zeg toch niet dat ik begon met peulvruchten?
als je kijkt naar kant en klare potjes met fruit of groente,
zitten er vaak andere dingen bij dan alleen 1 soort.
maar goed, daar gaat het hier niet om.
iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt, en ik begin liefst zo laat mogelijk ermee.
ieder zo zijn ding!
het was maar een tip!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 02 nov 2011 09:05

sjonge zeg...ik zeg toch niet dat het aan het CB ligt?
ik zeg gewoon dat ze iedere keer weer hun standpunten bijstellen,
na onderzoek...niets mis mee!
en dat we het wel weer zullen merken als ze iets anders adviseren!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 02 nov 2011 11:44

ivm allergiën begin ik ook niet eerder dan 6 maanden. Omdat ik een aversie tegen potjes heb (vind het zelf vies en het is één brei met verschillende dingen/smaken zodat ik niet kan nagaan wat m'n kind lekker vindt en wat niet) beginnen we hier gelijk met de rapley-methode: hele stukken geven. Ideaal voor mij, niet zo'n geklieder en wat ik erg belangrijk vind: het kind heeft zélf de regie in handen! Als ze het niet hoeven eten ze niets, vinden ze het lekker dan krijgen ze meer. Grappig is dat onze allergische zoon pas rond een jaar lekker ging eten. Onze dochter (die niet allergisch is) pakte het met 6 maanden gelijk lekker op. Zij at (en eet) zelfs olijven!
Kennen jullie het boek: Van borst tot boterham? Daar heb ik veel nuttige informatie uit gehaald. Er staat ook een heel voedingsschema in met welke groenten enz. er wanneer kan aangeboden worden.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 02 nov 2011 12:15

er zijn nog steeds genoeg tegenargumenten om niet met 4 maanden al te beginnen met bijvoeden
lees hier maar eens http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... usief.html
ik ben ivm allergieen ook niet eerder dan 6 maanden te beginnen en dan waarschijnlijk op de rapley methode, en wat max zegt herken ik ook mijn allergiesche dochter heeft zelfs tot 7 maanden voledige bv gehad.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 nov 2011 12:38

Ach mijn kids zijn gewoon met 4 mnd begonnen met een fruit en/of groente hap. Geen replaymethode gebruikt en gewoon in het begin alles gepureerd en van een lepel. Beiden eten ze ook gewoon alles wat ik ze voorzet. Ik denk zelf dat ene bepaalde methode niets te maken heeft of je kind wel/niet eet.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 nov 2011 18:43

juul onze oudste heeft tot acht maand bv volledig gehad, zonder bijvoeding. Vervolgens ala rayplay, maar ze eet prima, vooral met de vingers:)
Marijn tot zes maand met moeite bv volledig gegeven, daarna volledig over op de fles, ook nu nog ala reyplay, maar eten blijft een groot drama.. hij roept taktaktak ... kwakwkakkwak dus.. en mikt de boel op de grond :) hij heeft een hekel aan vieze vingers, dus alles gaat met het vorkje, zelfs kroepoek! :)

ik zie geen verschil met replay wel of niet. Marijn is een slechte eter, en julia een goede. Is ook te zien aan marijn. Hij is gewoon mager op zijn buik. Heeft wel wat bil, maar ook neit extreem wat de meeste kinderen o pdeze dreumesleeftijd hebben.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 nov 2011 22:32

Dank voor al jullie reacties! Super fijn!
Ik had ze gister al gelezen maar geen tijd om te reageren :-)

Wat ongesteldheid betreft; zou misschien kunnen, nog niet geweest iig.
Denk eerder dat het dan een tandje is, wat AG zegt, want z'n poep is ook enorm vies. :wink:

Wat bijvoeding betreft was ik niet zo heel duidelijk. We geven hem af en toe al wat fruit/groente, maar ik vroeg me af of je ook al andere dingen kon gaan geven.
Ik geef ook geen potje, vind dat echt vies... pureer zelf alles vers.
Vandaag een banaan uit de hand laten eten, maar hij neemt soms grote stukken, gewoon eng!

Vanacht is hij 'maar' twee keer gekomen. We hebben een fles aangeboden na de laatste voeding, maar daarvan wilde hij maar 30cc. Daar heeft hij 4uur op geslapen.

En inderdaad; floris is ook echt groot. Met 4 maanden was hij 70cm en 8kg. Op zich niet gek natuurlijk dat hij dan veel honger heeft...

@Em. ik begin ook echt op een punt te komen dat ik het niet meer trek. Voel me echt een soort wrak...
Ben echt erg moe, en die lage weerstand is ook geen pretje...

Nogmaals; dank voor al jullie berichtjes, voelt toch weer als een oppepper!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 nov 2011 22:48

@ jannoek waarom geef je hem niet gewoon dagelijks wat groente en fruit? Dan kun je zo ook wat meer ritme erin krijgen qua voedingen. Ik gaf de eerste periode rond 9.00 uur wat fruit ( precies tussen de voeding van 7.00 uur en 11.00 uur in) en dan rond 17.00/17.30 wat warm eten ( ook weer precies tussen 2 voedingen in) Rond 19.00 badderen en nog een voeding en rond 22.00/22.30 uur nog een laatste papfles ( rijstebloem). En volgens mij mag je met 6 mnd ook starten met pap 's morgen. Dat schijn je ook van bv te kunnen maken. Ik merkte dat vooral met de pap 's morgens hun honger echt gestild was.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 nov 2011 07:16

Jannoek schreef:Hier gaat het niet zo lekker :(

Weet niet zo goed wat ik moet doen, denk dat ik zo maar even een lactatiekundige bel...
Meneer komt sinds kort 3(!) keer per nacht. Aangezien m'n nachten toch al gebroken waren hou je dat eventjes nog wel vol... maar 't begint echt enorm op te breken. M'n weerstand is dramatisch laag (poos gehoest, nu 2 weken weg en nu ontzettend verkouden (ben bang voorhoofdsholteontsteking..)) en m'n energie gewoon op.
Ook voor m'n man begint dat gespook 's nachts erg vervelend te worden.
Daarnaast is ook de spruw wéér terug. Ging super snel weg met Daktarin, maar d'r zit weer een klein wit laagje in z'n wangen.

Stoppen met borstvoeding wil ik niet, maar wat dan wel? :-k

Hij is 5,5 mnd maar extra bijvoeding geven durf ik nog niet goed... Of kan dat niet zo veel kwaad?

Jannoek, heb de rest van de reacties nog niet gelezen dus vertel misschien een dubbel verhaal maar bij de oudste zijn wij ook met 5 1/5 maand gestart met bijvoeden omdat het niet langer uit te stellen was. Ze ging ook nachts komen en keek het eten uit onze mond!;-) vanaf 6 maanden is het advies maar er zit nou eenmaal geen chip in die kinderen dat ze op de dag van een half jaar plotseling behoefte krijgen aan bijvoeding. Het is maar een richtlijn. Kan hij al zitten -ondersteund- in een kinderstoel? Vaak gaat het zelfstandig kunnen zitten tegelijk met de hand-naar-de-mond motoriek zodat ze vanaf dan kunnen mee eten. Dat geld voor de rapley methode. En als hij nog niet kan zitten zou ik toch mee beginnen - gepureerd- want blijkbaar is hij er gewoon aan toe! Succes ermee, zie er nu alweer naar uit bij de jongste, vond het zo leuk die vieze gezichten bij de eerste hap soms en het dan toch heel lekker vinden!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2011 07:38

Als zelfstandig zitten met ondersteunning een mogelijke norm is om zelf mee te kunnen eten, mogen mijn kinderen dat pas met een 10 mnd :lol:

Terug naar “Archief”