Omega schreef: Blijkbaar heb jij er wel lang over nagedacht Riska. Vertel mij dan maar eens hoe dat zit met Adam, het paradijs en de zondeval. Ik ben namelijk reuze benieuwd. Overigens mogen ook andere 'christen'-evolutiegelovigen een poging wagen.
Vanuit de studie van mijn dochter (archeologie) weet ik iets van de oudheid van aardlagen, van teruggevonden zaken. En nee, dat is geen fictie, of iets zelfverzonnens.
Maar ik vind dat helemaal niet belangrijk. Zoals ik hier eerder aangaf: Genesis 1 is een lied, een loflied op de schepping. Dat is de basis. Voor mij. Evolutie hoort daar ook bij. Je kunt natuurlijk gelijk de karikatuur bijhalen, dat onze voorvader een aap was. Het zal allemaal wel. Ik houd me er niet mee bezig. Of de aarde in 6 dagen of om mijn part in 6 miljoen jaar geschapen is, is niet belangrijk. Belangrijk is God, de Schepper van hemel en aarde.
Waarom je Adam, het paradijs en de zondeval erbij haalt weet ik niet. Ik zie niet in wat dat te maken heeft met de vraag of God de Schepper is.
Ik herhaal wat ik eerder zei: het gaat niet om
Bijbelse geschiedenis (dus iets wat je kunt terugvinden ook bij geschiedschrijvers.) Daarvoor is de Bijbel niet geschreven.
Het gaat om
heilsgeschiedenis - de weg die God met de mens is gegaan en gaat, tot heil, heelheid van de mens. En dan komt er een ander perspectief in, een diepgang waarbij het niet uitmaakt of de schepping in een bepaalde tijd plaatsvond, of de slang daadwerkelijk gesproken heeft. Wat uitmaakt is dat je door alles heen ziet wat Gods bedoeling is met de mens.
En wat ik naar jou toe bedoelde was, dat ik het gevoel heb dat je wild om je heen bent gaan slaan, omdat voor jou de poten onder je stoel worden gezaagd, doordat een mens als Andries Knevel ook tot de ontdekking is gekomen dat het niet om bijbelse geschiedenis, maar om heilsgeschiedenis gaat.