Jehieli schreef:Hoe weet je het zeker dat je je intellectuele vermogens goed gebruikt? Natuurlijk geeft de Here je verstand, ook intellectuele vermogens. Maar je moet ze wel verstandig gebruiken, zoals de Here het wil. In onze maatschappij is het vanzelfsprekend dat je over dergelijke dingen nadenkt en je twijfels zet bij verhalen in de Bijbel. Maar is dat de Echte Wijsheid? Geloven is niet makkelijk; ik ervaar het geloven als vertrouwen, blind vertrouwen als een kind. Heel moeilijk! Maar het betekent voor mij dat de Bijbel waar is. Omdat de Here God het zegt. Hij is Almachtig, Hij is mijn Maker. Hij leeft en bekommerd zich om mij en om alle mensen. Waarom zou ik niet geloven dat Hij de aarde kan scheppen in 6x 24 dagen?
Heel die "als-een-kind-vergelijking" wordt mijns inziens verkeerd uitgelegd. Het gaat niet om blind vertrouwen, alsjeblieft niet zeg. Een geloof dat oproept tot blind vertrouwen en daaruitvolgend blinde gehoorzaamheid vind ik bijzonder gevaarlijk. Het hele als een kind verhaal gaat om verwondering, niet om vertrouwen. Je moet je kunnen blijven verwonderen om kleine dingen, alsof je het elke dag voor het eerst ziet.
En God zal best de Aarde in 6x24 uur kúnnen scheppen, maar wat hij NIET kan is ALLE bewijzen voor een instant schepping verstoppen/verwijderen en het er daarna uit laten zien alsof het in 4,5 miljard jaar gebeurd is door geologische en evolutionaire processen.
In 2009 wordt dit geconcludeerd; in 2059 zijn er weer hele andere ontwikkelingen... In 2109 wordt het standpunt van Andries misschien wel als bespottelijk gezien. Met andere woorden; wetenschap is relatief, je werkt aan de grenzen van weten, straks gelooft men weer iets heel anders. De Bijbel is dus iets wat al jaren (wat mij betreft) vaststaat. Waarom zou je die Waarheid inruilen voor een hype?
Wetenschap ontwikkelt zich, dat klopt. Maar wel een specifieke kant op. Eerst geloofde men in een Aarde als centrum van het universum, daarna kwam de Zon in het midden, daarna ontdekte men de elliptische (ipv cirkelvormige) banen van de planeten. Over 50 jaar denken we niet ineens dat Mars in het midden van ons zonnestelsel staat en de banen van planeten vierkant zijn.