Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Jannoek » 08 sep 2009 12:01

wat ik wel irritant vind is dat je niet weet hoeveel mensen er bij het huis gekeken hebben of zo. Of of iemand al aan het bieden is. Ben daar stiekem wel benieuwd naar ;).

Vanmorgen nog een afspraak gemaakt, daar gaan we volgende week kijken.
En ik belde nóg een makelaar maar die deed heel vaag. Ik vroeg of we konden kijken. Hij zei van wel maar gaf aan dat er al wel een bod was geweest. Vroeg ie: kan het om 16.00 vandaag? ik: Euh, nee, dan ben ik aan het werk en m'n vriend heeft college.
hij: Donderdag om 15.30? ik: Nee, gaat ook niet lukken, dan zit ik bij een klant.

Nou, oke mevrouw, dan houdt het op. :?

Het zal wel :-)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 sep 2009 13:47

Een makelaar mag maar met 1 persoon in onderhandeling gaan en niet zomaar een ander een bezichtiging laten doen. Tegenwoordig kan iedereen zomaar "makelaar" worden, kijk wel dat je in zee gaat met een persoon die bij NVM is aangesloten. Je zou evt. ook een aankoop makelaar in de arm kunnen nemen. Maar daar zullen denk ik wel kosten aan verbonden zijn.
ja, dat is mijn mening dan he.....

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 sep 2009 13:58

Een makelaar mag wel mensen rondleiden als er al biedingen zijn, maar het is niet zo fatsoenlijk. Wij zijn ook rondgeleid tijdens biedingen van andere mensen. maar dat duurde allemaal zo lang, dat de makelaar toch ons een kans gegeven heeft. Hij heeft zelfs gezegd aan ons bij welk bedrag de kopers en verkopers op dat moment zaten. Het is niet netjes, maar mag allemaal wel.

Wel raar Jannoek, dat die makelaar zo raar deed. Wij hadden ons huis bij een internet makelaar te koop staan (enorme aanrader trouwens, kost veeeeeel minder, en is fijner, vinden wij). daardoor leidden wij zelf de mensen rond. Dat kon dus ook gewoon 's avonds en in het weekend. Dat was voor veel mensen prettiger.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 sep 2009 16:31

misschien deed hij wel zo raar omdat er al een bieding was!
We gaan als we ergens enthousiast over zijn een aankoopmakelaar meenemen. Konden we voor 500,- mee krijgen, doordat de hypotheekadviseur samen werkt met een makelaar (Zitten in hetzelfde pand). Dat haal je er volgens mij makkelijk uit!

Inderdaad wel lastig dat je gebonden bent aan de openingstijden van het makelaarskantoor. Maar's kijken of er nog wat te koop staat bij een internetmakelaar dan ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 08 sep 2009 17:27

Een béetje serieuze 'gewone' makelaar leidt tegenwoordig (als de verkopers dat willen) ook 's avonds en in het weekend geïnteresseerden rond, hoor, dat is gewoon part of the job... net als dat ik als het nodig is 's avonds of in het weekend werk voor mijn cliënten.

@Jannoek: is die 500 euro echt zoveel voordeliger dan wanneer je een willekeurige aankoopmakelaar zou inschakelen? Wij hebben zelf de onderhandelingen gedaan en hebben er een mooie prijs uit gesleept, voor de juridische merites van het koopcontract hadden wij natuurlijk ook geen makelaar nodig 8).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 sep 2009 18:11

Ik zie het nut van een aankoopmakelaar ook niet zo in. Als je jezelf goed op de hoogte houdt van de algemene prijzen in je toekomstige woonplaats, en alle soorten huizen in de gaten houdt, dan kun je zelf wle bepalen wat je maximaal wilt geven. Daar zpu ik die 500 euro toch echt voor uitsparen. Maargoed, ik heb wel een onderhandelingslustige man en schoonvader ;)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 sep 2009 18:19

Wij hebben ook alles zelf geregeld is goed te doen hoor ik zou er geen 500 euro voor over hebben.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 09 sep 2009 11:13

wij hebben ook alles zelf geregeld, idd die 500 euro kan je mooi uitsparen. Een taxatierapport kost ook al zo'n 300 euro !
Wat zijn nu eigenlijk de kosten wanneer je gaat verhuizen ? Je huis kan je gratis te koop zetten of zitten daar ook al kosten aan verbonden ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 sep 2009 12:51

Een huis verkopen kost altijd geld. Ook als je het niet via een makelaar doet kost het notariskosten.
Als je een gewone makelaar inschakelt betaal je sowieso een bepaald aantal procenten provisie ofziets. Dat isbijv 1,5 % van je verkoopprijs.
Wij hebben het via internetmakelaar gedaan. Dan sta je wel op funda enzo, maar betaal je eenmalig 995 euro. Daar zit alles bij in. Je regelt zelf de rondleidingen, zij regelen alle papierzaken, een bord voor op je huis etc. Beviel ons heel erg goed!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 sep 2009 20:33

tja, ik weet gewoon niet waar ik op moet letten :). We zouden ook m'n schoonpa mee kunnen nemen, die heeft een bouwkundig adviesbureau en maakt ook bouwkundige rapporten.

Nog maar even nadenken :)
M'n huisgenootje had in elk geval van een starterswoning 30.000 af kunnen praten met een aankoop makelaar. en dat huis stond nog maar een week te koop!

'k weet niet of je dat zelf lukt hoor.. dan moet je toch wel goed weten waar je op moet letten!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 sep 2009 20:56

Zeker als je een wat ouder huis wilt kopen, is het altijd verstandig een bouwkundig onderzoek te laten verrichten (dienaangaande laat je dan een ontbindende voorwaarde opnemen in een voorlopig koopcontract). Wij zijn samen op huizenjacht gegaan en toen we in dit huis geïnteresseerd waren (en ook een keer eerder, betreffende een appartemen) zijn we nog een keer terug gegaan, maar toen met mijn ouders erbij. Mijn vader heeft ook in de bouw gezeten, dus die kon al een globaal oordeel geven over de bouwkundige staat (zo op het oog), dat is vervolgens bevestigd door de bouwkundig inspecteur. Verder is het raadzaam om het Kadaster te checken, o.a. voor de prijzen waartegen vergelijkbare huizen in de buurt laatstelijk zijn verkocht (en het huis zelf).

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 09 sep 2009 21:13

@MissF: moet je bij zo'n internetmakelaar zelf de onderhandelingen met de koper doen, of gaat dat wel via de makelaar?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 sep 2009 07:17

LeChat schreef:Zeker als je een wat ouder huis wilt kopen, is het altijd verstandig een bouwkundig onderzoek te laten verrichten (dienaangaande laat je dan een ontbindende voorwaarde opnemen in een voorlopig koopcontract). Wij zijn samen op huizenjacht gegaan en toen we in dit huis geïnteresseerd waren (en ook een keer eerder, betreffende een appartemen) zijn we nog een keer terug gegaan, maar toen met mijn ouders erbij. Mijn vader heeft ook in de bouw gezeten, dus die kon al een globaal oordeel geven over de bouwkundige staat (zo op het oog), dat is vervolgens bevestigd door de bouwkundig inspecteur. Verder is het raadzaam om het Kadaster te checken, o.a. voor de prijzen waartegen vergelijkbare huizen in de buurt laatstelijk zijn verkocht (en het huis zelf).

niet alleen bij een ouder huis. Want ik hoorde pas bij iemand die ook op huizenjacht gingen in een vrij nieuw huis. Die hebben ook een bouwkundig onderzoek laten verrichten en kwamen wel heel wat dingen tegen (het dak zal maar lekker bbbrrr).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 sep 2009 08:05

Klopt, dan loop je ook het risico, maar bij een ouder huis zéker en als je krap bij kas zit en hierop wilt besparen zou ik dat bij een nieuwer huis toch eerder durven dan bij een ouder huis, al vind ik eigenlijk dat je op bouwkundige rapportage niet moet besparen, ook gelet op je onderzoeksplicht mocht er ooit een discussie ontstaan.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 sep 2009 08:14

@Haai, de onderhandelingen verlopen via de makelaar, via de makelaarssite. Daar doen de kopers een bod op, wij kregen daar bericht van, en konden via de site een tegenbod doen.
De makelaar is wel erg vaak te bereiken, dus je kunt ook altijd gewoon bellen als je iets niet weet ofzo.

Terug naar “Archief”