gezin en huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 27 feb 2008 06:55

@Annet: kijk eens even bij de Kruidvat of Trekpleister o.i.d. daar heb je vaak doosjes met een soort verfpoeder, dat doe je dan in de wasmachne en dan was je ook het kledingstuk dat je geverfd wil hebben. (de uitgebreide beschrijving staat wel op de verpakking, ik weet het niet meer precies)
Wel een beetje dezelfde kleur nemen natuurlijk, van licht naar donker of andersom gaat vaak niet goed.
Ik heb zo een keer een bruin ribrokje geverfd, ging perfect en ik draag 'em nu nog steeds!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 feb 2008 07:25

Mijn groenze zeep wasje heb ik net uit de wasmachine gehaald.

-lucht= niet echt lekker, hopelijk waait het er nog af buiten.
-schoon: de vetvlekken zijn wel uit het tafelkleed
de rode kool vlekken niet, de vlg keer probeer ik het met soda
shirtje: tziet er minder groezelig uit.

conclusie; voor het luchtje zou ik het niet doen, voor vetvlekken wel, maar of het nu zon superwondermiddel is, betwijfel ik.

voor theevlekken, kijk een op www.omaweetraad.com

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 feb 2008 08:33

pol schreef:Mijn groenze zeep wasje heb ik net uit de wasmachine gehaald.

-lucht= niet echt lekker, hopelijk waait het er nog af buiten.
-schoon: de vetvlekken zijn wel uit het tafelkleed
de rode kool vlekken niet, de vlg keer probeer ik het met soda
shirtje: tziet er minder groezelig uit.

conclusie; voor het luchtje zou ik het niet doen, voor vetvlekken wel, maar of het nu zon superwondermiddel is, betwijfel ik.

voor theevlekken, kijk een op www.omaweetraad.com

je hebt twee verschillende soorten groene zeep.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 feb 2008 09:49

Je moet wel uitkijken met soda in je wasmachine daar gaan bepaalde onderdelen namelijk van stuk.
Ik kom regelmatig op deze site: www.grootgezin.nl
Als je daar naar het gedeelte van budget gaat staan er allerlei tips.
Ook over b.v. hoe goedkoop te wassen.
Misschien eens een idee om daar te kijken? Of kennen jullie die site al?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2008 10:08

Spijkerstof verven wordt meestal niet zo mooi. Omdat je dan een egaal blauwe kleur krijgt. Dat leuke van spijkerstof ktijg je iig niet meer terug.
En een theevlek: gewoon warmer wassen. Ik waste eerst alles op 40 graden, en waar een vlek in zat op 60. Ging prima eigenlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 feb 2008 10:15

Maar als er nou theevlekken in kleding zitten? Kleding was je - neem ik aan - niet op 60 graden?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2008 10:17

Galateia schreef:Maar als er nou theevlekken in kleding zitten? Kleding was je - neem ik aan - niet op 60 graden?!

Als het nodig is wel hoor. Anders zit ik met een vlek en trek ik het toch niet meer aan, en al dat vlekkenspul heb ik niet in huis en koop ik ook niet voor 1 vlek, dus dan probeer ik het gewoon :)
En het ging goed, maargoed, dat hoeft niet voor alle kleding te gelden denk ik, en ligt ook aan het soort stof denk ik.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 feb 2008 10:27

Zo de boodschappen zijn al gedaan en de was hangt lekker buiten!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 27 feb 2008 10:28

MissF schreef:
Galateia schreef:Maar als er nou theevlekken in kleding zitten? Kleding was je - neem ik aan - niet op 60 graden?!

Als het nodig is wel hoor. Anders zit ik met een vlek en trek ik het toch niet meer aan, en al dat vlekkenspul heb ik niet in huis en koop ik ook niet voor 1 vlek, dus dan probeer ik het gewoon :)
En het ging goed, maargoed, dat hoeft niet voor alle kleding te gelden denk ik, en ligt ook aan het soort stof denk ik.

Ja ok, het ligt aan de soort stof. Ik heb hier wel van alles en nog wat aan vlekkenspul staan. Geen idee wat precies, want mijn man doet altijd de was, maar het werkt dan wel, zelfs op 30 graden (bijna al mijn kleding wast hij op 30 graden en op handwasprogramma). Dus dat vlekkenspul kan echt wel handig zijn, volgens mij (maar nu spreek ik voor hem) gebruikt hij voornamelijk ossengalzeep.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2008 11:15

Ik heb weleens een blauwe broek geverfd, dat was geen spijkerbroek. Hij was wat vaal geworden. Ik had zo'n pakje verf dat je in de wasmachine moet doen met een halve kilo zout erbij (als ik het me goed herinner) en het is goed gelukt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 feb 2008 11:38

ossegal is echt iedeeal voor vlekken. Ik gebruik het ook regelmatig. Van mn oma heb ik trouwens de ouderwetse sunilzeep gekregen. Deze had zij ladingen van ingekocht ten tijde van de Russiche invasie in Hongarij in 1950. Bang dat er weer een oorlog uit zou breken. Ze is het nu maar eens gebuiken. Met deze zeep krijg ik er echt alles uit. Ik gebruik het ook voor kragen van overhemden.

Ik was wel vaker heter dan 30 graden. de witte was doe ik altijd op 40 of 60 graden. handdoeken was ik ook op 60 en af en toe op 90 graden. Kleding was ik nooit op 60, maar meestal op wolwas ( mijn kleding) of 40 ( ondergoed en spijkerbroeken, sokken)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 feb 2008 11:57

ik doe op vlekken en op de kragen van mijn man zijn overhemden altijd groene zeep lekker een dikke laag en in de wasmachine en alles wordt schoon.
Ik heb net een was opgehangen en 1 aangezet en ga nu even alles afnemen met een vochtige doek en stofzuigen en dan is ons huis weer netjes

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2008 12:16

Wij hebben eigenlijk zelden echt vlekken in kleren. Mijn man is vooral nogal makkelijk daarin. Als uit een broek de vlek niet meer gaat, is het voor hem een oude broek geworden. Hij is nogal eens bezig met sleutelen aan zijn motor, auto, zijn bedrijfje, en dan is een oude broek wel handig.
Als iets echt niet meer schoon wordt (met 60 graden ook niet), dan mik ik het gewoon weg.
Maar echt goede kleren met een vlek die ik er niet uit kreeg door de was heb ik eigenlijk niet.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 feb 2008 12:18

wij hebben ook eigenlijk nooit vlekken ik alleen op mijn uniforms kom in de meest vieze huizen en ja wit wordt erg snel vies. :mrgreen:
maar gaat er altijd weer uit.
de huid van mijn man in zijn nek is erg vet dus een overhemd heeft na 1 dag al een vieze kraag en dat gaat er gelukkig goed uit.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 feb 2008 12:49

Voor vlekken gbruik ik meestal de depper van biotex, werkt goed. Echt hele smerige slabbertjes zet ik eerst in water, ik smeer dan wel de vlekken eerst in. Krijg die tot nu toe wel schoon.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”