hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 feb 2008 14:34

André schreef:
jamillah schreef:Dat is toch onzin.. Als we geen kinderen meer krijgen wie gaat er dan op den duur voor al die oude mensen zorgen? Of moeten we dan maar rap over gaan op euthenasering? (is dat een woord? :) )
Dat is nogal 'land' gebonden, je mag m.i. dankbaar zijn dat je in NL woont met deze zorgvoorzieningen. In derde wereldlanden worden ook (veel) kinderen geboren, daar is je overlevingskans aanzienlijk kleiner dan hier, maar zorgen de kinderen 'gewoon' eerder voor de 'oudjes'. Bejaardenhuis enzo kennen ze daar niet. (Beetje offtopic, I know)

Dat ben ik wel met je eens. Ik heb dan ook nooit begrepen 'waarom' wij het hier zo goed hebben en mensen in andere landen sterven van de honger. Maar goed, dat is een andere discussie..

Maar als wij hier ophouden met baren zal er van ons ook geen hulp meer naar andere landen kunnen gaan. Tenminste, ik zie een bejaardenreis geen kindertehuizen bouwen in Zuid-Afrika 8)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 feb 2008 14:34

Lalage....laat je niet gek maken, hoor. Ik geloof niet dat het onbijbels is om bewust geen kinderen te krijgen. Ook niet als dat betekent dat je ze nooit zou willen/krijgen. Als jij deze keuze met God maakt, zal je daar ook rust in vinden!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 15:04

De reden dat ik niet verder ben gegaan met de opleiding is dat ik 36 uur per week moest werken, dit is financieël niet nodig. Vind het dan niet goed om mijn kind 4 dagen minimaal naar de opvang te brengen, wil het zelf opvoeden en vond dat, als ik het af zou moeten maken, de zwangerschap niet direct na ons trouwen geweest was.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen zich 'gek' laten maken door de omgeving of door mijn posts. Ik probeer ook voor mezelf een weg te vinden om om te gaan met het krijgen van kinderen, de hoeveelheid in ons geval, want het zwanger worden is tot nu toe geen probleem. Daar ben ik nog steeds erg dankbaar voor en ontzettend blij mee! Dat in de eerste plaats.

Als ik denk aan gezinnen van 10 kinderen schrik ik ook, weet ik ook niet of ik dat wel 'wil' en toch weet ik ook niet of het wel 'Bijbels verantwoord' is om na 3 kinderen te 'stoppen' ....

Eerlijk gezegd vind ik het heel asociaal als er mensen na een jaar gaan vragen waar de kinderen 'blijven' en of je nog niet zwanger bent. Afgezien van het fijt dat er veel mensen tegen voorbehoedsmiddelen zijn in de reformatorische kring, kan er altijd nog een medisch probleem zijn en deze vraag ontzettend hard aankomen.

@ Lalage, misschien dat ik je post een beetje verkeerd opvatte, sorry als ik iets scherp reageerde waardoor je 'jezelf er behoorlijk gek mee maakt' af en toe (omt maar even in je eigen woorden te schrijven). Het klonk echt zo van: ik hoef geen kinderen netzoals je zegt ik hoef geen snoepje. Maar dat is een nadeel van een forum, je weet nooit hoe mensen het nu precies bedoelen.

@Sela: ik denk dat er wel in een aantal kringen erg negatief gepraat wordt over voorbehoedsmiddelen en het afvragen waar de kinderen blijven na een aantal maanden/jaren getrouwd zijn. Maar ik hoop toch wel dat er hier mensen zijn die geloven dat ik er niet door beïnvloed ben, maar dat ik zelf de 'goede keus' wil maken zonder dat mijn dominee het er wel/niet mee eens is.

sela

Berichtdoor sela » 01 feb 2008 15:11

het is mijn ervaring dat het nog niet zo eenvoudig is om jezelf niet teveel te laten beinvloeden door subculturele aspecten.
om een bepaalde manier zijn er ook zienswijzen in mijn binnenste die er met de jaren ingeslopen zijn. zaken die meer op mijn subcultuur terug te leiden zijn dan op de bijbel.
hoe zuiver zie ik alles?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 feb 2008 15:12

sela schreef:
Heere wat wilt GIJ dat ik doen zal?

dat lijkt me een goede leidraad.
ook als - omdat het normaal gesproken de gewoonte is direct kinderen te krijgen - blijkt dat je misschien andere taken als vrouw toebedeeld krijgt. of een andere [als kinderen krijgen niet vanzelf gaat]. of juist dat in je hart gelegd wordt om toch maar wel de wereld te bevolken.

Ik vind het nogal vreemd dat je spreekt over de gewoonte om direct kinderen te krijgen. Waarom is dat een gewoonte?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 15:15

no hard feelings lammetje, het is gewoon dat ik me af en toe afvraag hoe het nou komt dat zoveel vrouwen een kind willen en ik niet. Gelukkig ben ik er al wel achter dat er genoeg vrouwen zijn die ook geen kinderwens hebben. Daar zitten verschillende redenen achter, maar het belangrijkste is toch het oergevoel en niet de luxe dingen die jij noemt, snappie? En als je zegt van het is niet handig om het eindeloos uit te stellen en op je 35ste IVF te gaan doen terwijl je al 10 jaar een vaste partner hebt: daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik vind het wel heel prettig dat veel mensen ook wel kinderen willen, want het zou toch saai worden in de wereld als er geen nieuwe mensen meer worden geboren! Dus ik vind het alleen maar super als jij je moedertalent ten volle benut :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2008 15:16

lammetje schreef:De reden dat ik niet verder ben gegaan met de opleiding is dat ik 36 uur per week moest werken, dit is financieël niet nodig. Vind het dan niet goed om mijn kind 4 dagen minimaal naar de opvang te brengen, wil het zelf opvoeden en vond dat, als ik het af zou moeten maken, de zwangerschap niet direct na ons trouwen geweest was.

Maar als jij zou werken, dan zou je man toch een paar dagen de zorg voor het kind op zich kunnen nemen? Al is het maar tijdelijk. En misschien kon je wel met familie wat afspraken maken, dat ze bijvoorbeeld een paar dagdelen op je kindje zouden passen, dan was een kinderopvang ook niet nodig. Had jij het af kunnen maken, of na een pauze (kan me zo voorstellen dat je dat dan niet meteen zou willen), de draad weer kunnen oppakken. Alhoewel dat natuurlijk nog steeds kan!

Begrijp me niet verkeerd: volgens mij ben je - terecht! - helemaal happy met je dochter en het aankomende kindje. Maar ben je niet bang dat je misschien later zoiets hebt van 'jammer dat ik die opleiding niet gedaan heb'? Of ben je van plan om, als de kids wat groter zijn en naar school zijn, het nog af te maken. Dat kan natuurlijk ook. Ik zou in elk geval niet weten waarom niet :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 feb 2008 15:43

jamillah schreef:Dat is toch onzin.. Als we geen kinderen meer krijgen wie gaat er dan op den duur voor al die oude mensen zorgen? Of moeten we dan maar rap over gaan op euthenasering? (is dat een woord? :) )

Dat is wel een heel rigoreuze conclusie. NIemand heeft het over ''geen kinderen meer krijgen'' Het willen gehoorzamen aan een bevel dat God gegeven zou hebben en heel erg veel kinderen krijgen, die beweegreden wordt ter discussie gesteld.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 feb 2008 16:08

Gershwin schreef:Precies. Maar nu is die aarde overvol! Volgens mij is het dan juist strijdig met Gods geboden om nog veel kinderen te krijgen...

@Meschianza, ik reageerde eigenlijk op bovenstaande opmerking, vandaar die rigoreuziteit. (weer zo'n woord..)

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 01 feb 2008 16:35

Galateia schreef:
lammetje schreef:De reden dat ik niet verder ben gegaan met de opleiding is dat ik 36 uur per week moest werken, dit is financieël niet nodig. Vind het dan niet goed om mijn kind 4 dagen minimaal naar de opvang te brengen, wil het zelf opvoeden en vond dat, als ik het af zou moeten maken, de zwangerschap niet direct na ons trouwen geweest was.

Maar als jij zou werken, dan zou je man toch een paar dagen de zorg voor het kind op zich kunnen nemen? Al is het maar tijdelijk. En misschien kon je wel met familie wat afspraken maken, dat ze bijvoorbeeld een paar dagdelen op je kindje zouden passen, dan was een kinderopvang ook niet nodig. Had jij het af kunnen maken, of na een pauze (kan me zo voorstellen dat je dat dan niet meteen zou willen), de draad weer kunnen oppakken. Alhoewel dat natuurlijk nog steeds kan!

Mijn vader wilde eigenlijk dat mijn moeder stopte met haar opleiding, toen ze gingen trouwen. Mijn opa en oma onder voorwaarde dat ze haar opleiding afmaakte, toestemming gegeven om te trouwen, en dat heeft ze gedaan.
Mijn moeder was 19 toen ik geboren werd, en ze was toen nog niet klaar met haar opleiding. Toen is mijn vader ook een jaar thuis geweest, zodat m'n moeder fulltime kon werken en haar opleiding af kon maken.
Ze is door al die omstandigheden ook nog een half jaar terug geplaatst op haar opleiding (ziekenverzorging), maar ze heeft het wel gehaald, en daar maakt ze nu nog steeds dankbaar gebruik van, want ze heeft een contract van 25% in een verpleegtehuis!

Maar jij kon ook werken, zonder dat je je opleiding afhad, lammetje?[/quote]
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 17:40

ik kan gewoon werken, al is het wel een niveau lager.
We hebben er lang over gepraat, vlieger zou 1 dag in de week thuis gaan werken of die dag verspreiden over andere dagen, maar ik zou toch nog steeds minimaal 3 volledige dagen oppas nodig hebben. Mijn moeder vond dit geen probleem en wilde dit graag doen. Maar dan moet je wel denken aan dagen van 6 uur smorgens tot 17 savonds ivm reistijden. Ik vond dit niet prettig, ik had dan ook een besluit genomen en een gesprek aangevraagd.
Zou ik de opleiding in 24 uur mogen afmaken, maar school wel fulltime volgen (dat zouden ongeveer 10 weken zijn) of mijn verzorgende diploma opvragen en stoppen. Misschien een later tijdstip afmaken.

In dat gesprek kwam dus naar voren dat het niet in 24 uur kon, dus dit was eigenlijk het antwoord op mijn vraag wat ik zou moeten doen.
Ik had daarnaast besloten, als Sarah 1 jaar zou zijn en ik nog niet zwanger was, dat ik het dan alsnog in 32 uur af zou gaan maken, dit was nml de enige optie dat het nog in 9 maanden kon, en met 32 uur. Maar blijkbaar is mijn weg anders, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nu ook niet meer zie zitten om meer te werken dan 2 dagen in de week. Wil er wel vrijwilligerswerk in de kerk bij gaan doen, een ochtendje in de week ofzo, maar dan wel mét Sarah, anders niet.

Of het eigenlijk een beetje offtopic is weet ik niet, maar ons besluit was eigenlijk totdat Sarah door zou slapen wilde we liever geen tweede omdat ik helemaal geen puf meer had in wat dan ook. Dat besluit genomen en toen ze doorsliep (SLIEP :mrgreen: ) was het dus weer in 1 keer raak, en 'voel' ik dat we de juiste 'keuze' hebben gemaakt om toendertijd te stoppen en het ooit misschien als de kinderen op school zitten het af te maken, maar dan wel in 2 jaar. (maarja als je dus 8 kinderen krijg lukt dat niet meer 8) ) Vandaar dat ook ik me wel eens afvraag, hoever mag/moet je gaan. Denk ook dat je het per keer moet bekijken, en snap ook heus wel dat bijv lalage geen kinderen ziet zitten nu, maar mijn felle reactie was dan ook op het 'HOEF' :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 19:18

Hm ik dacht dat dat minder erg zou klinken dan 'ik wil niet', blijkbaar ligt die gevoelswaarde niet bij iedereen hetzelfde.

Ik vind het wel heel goed dat je bij je kind wilt blijven en haar niet in een opvang stopt. Een of twee dagen kan denk ik geen kwaad, maar ik ben nog steeds dankbaar dat mijn moeder altijd klaar zat met een pot thee en koekjes als ik uit school kwam. Juist voor tieners is dat ook heel belangrijk en die stuur je meestal niet meer naar zo'n opvang. Ik had op het huiswerkinstituut waar ik bijles gaf wel leerlingen waarvan de ouders veel werkten en ik merkte dat die kinders veel aandacht vroegen. Ze kwamen ook niet voor niets naar dat instituut: sommigen hadden echt bijles nodig, maar anderen konden thuis niet goed huiswerk maken. Vind je het gek: als je ouders niet thuis zijn ga je toch liever tv kijken.

Verder denk ik niet dat een kind er slechter van wordt als hij/zij eens wat moet helpen in het huishouden. Ons zakgeld hing er vanaf of we mee hadden geholpen met de afwas. Je eigen troep opruimen kan je ook prima vragen van een kind. Op jongere broertjes en zusjes passen kan dan toch ook goed (als ze het willen) en dan eventueel tegen vergoeding. Of vinden jullie dat dan weer niet kunnen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 19:26

ik kreeg ook altijd wat geld als ik op mn broertje paste, maar zelf vond ik het niet nodig want ik was toch thuis. Dus mn moeder gaf dan een keer extra wat lekkers ofzo bij de koffie. Of een keer dure kleding. Dat doe ik nu dus ook bij mijn moeder als ze oppast, ze wil nml ook geen geld.

maar beetje offtopic.

Tja ik vind willen anders klinken dan hoeven, maargoed eigenlijk is het hetzelfde.

Zou het ook niet goed vinden dat ik een groot gezin 'wil' en het financieël niet haalbaar is zodat ik alsnog 3 dagen moet gaan werken. Lijkt me ook niet de bedoeling van een groot gezin.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 feb 2008 23:03

Wat ik van de week hoorde van een totaal ongelovige collega:
'Je kunt er niet voor kiezen om kinderen te krijgen, maar je kunt er wel voor kiezen ze niet te krijgen.'
Vond ik toch wel tof, om dat zo te horen :)

Ook ik heb echt wel een beetje een kinderwens, tot ik getrouwd was totaal niet. Dacht ik er niet eens aan. Ik trouwde puur en alleen om samen te wonen met mijn man. En daar genieten we nog van ;) Maar nu is die kinderwens (voor een eventuele toekomst) wel bijgekomen.
Maar sowieso dus niet tijdens mijn studie een kind. Omdat ik, net als Lammetje, vind dat het het beste is als de vader of moeder zelf het kind opvoedt. Al zou ik mijn eventuele kind zo naar mijn schoonzus brengen, dat wel.
Maar toch...vandaag was ik bij de diploma uitreiking van mijn vader en ik kreeg helemaal de kriebels, heerlijk om na de SPH, na een jaar of 3 als ik het zat ben, een volgende studie te doen, iets wat ermee te maken heeft. Maar met kinderen is dat gewoon keilastig. Maargoed, dat zijn meer de afwegingen, en volgens mij als ik echt wil, kan het best, kinderen en een studie en een baan, mits ik bereidwillige familie vindt, en vooral mits mijn man minder zou willen werken. (want ik ben fel voor een 50-50 opvoeding, of althans zoveel als mogelijk)

En zo kun je blijven twijfelen, helemaal als je gewoon niet altijd dat moedergevoel hebt gehad. En dat kan wel niet Bijbels zijn, het is niet zo simpel als het soms gemeld wordt helaas.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 02 feb 2008 09:56

MissF schreef:En zo kun je blijven twijfelen, helemaal als je gewoon niet altijd dat moedergevoel hebt gehad. En dat kan wel niet Bijbels zijn, het is niet zo simpel als het soms gemeld wordt helaas.

Waarom is een moedergevoel 'Bijbels' en het ontbreken ervan niet-Bijbels?! Volgens mij ligt dat in de Bijbel ook helemaal niet zo simpel. Heeft God dan de opdracht gegeven aan ELKE vrouw om perse kinderen op de wereld te willen zetten? Nou, ik geloof er niks van!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”