Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:19

Othello schreef:
DesertRose schreef:God stelt de gedachte aan sex met je vriend gelijk aan sex met je vriend.

En hierin vergis jij je.

waarom?

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:21

Lees 's wat ik eerder schreef over verkering. God geeft je de verkeringstijd om je gevoelens onder controle te krijgen en daarin naar elkaar toe te groeien, en Hij begrijpt heel goed hoe dat in z'n werk gaat.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:23

Voor God zijn gedachten, woorden en werken hetzelfde, als het gaat om zonde of geen zonde.

Dus, is de de gedachte aan moord, hetzelfde als moord zelf, en is de gedachte om vreemd te gaan hetzelfde als vreemd gaan zelf, en is de gedachte om sex te hebben met je vriend(in) hetzelfde als sex hebben met je vriend(in)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:24

en hoe mooi je het ook beschrijft, de begeerte is de daad.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:24

Dat ligt er maar net aan hoeveel waarde jij aan een verkering hecht. Zie je dat als een serieuze stap op weg naar iets duurzaams of heb je de ene na de andere verkering?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:26

ik zie verkering als een serieuze stap.

maar alleen het huwelijk wordt in de Bijbel beschreven als de plaats waarin sex mag plaats vinden.

trouwens, tijdens het huwelijk valt er ook nog genoeg te leren! naar elkaar toegroeien gebeurt grotendeels in het huwelijk.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:26

DesertRose schreef:Voor God zijn gedachten, woorden en werken hetzelfde, als het gaat om zonde of geen zonde.

Dus, is de de gedachte aan moord, hetzelfde als moord zelf, en is de gedachte om vreemd te gaan hetzelfde als vreemd gaan zelf, en is de gedachte om sex te hebben met je vriend(in) hetzelfde als sex hebben met je vriend(in)

Met het overduidelijke verschil dat moord en overspel verboden zijn, überhaubt. (Ik zeg het nog maar voor de derde keer) Een natuurlijk verlangen naar seks met je vriend/vriendin is niet verboden. Ik vermoed dat jij iets door elkaar haalt. God heeft gezegd; Als je seks hebt voor het huwelijk ben je voor mij getrouwd..

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:27

DesertRose schreef:en hoe mooi je het ook beschrijft, de begeerte is de daad.

Ik schreef al: binnen een liefdesrelatie spreek ik van verlangen. Voortkomend uit liefde. Ook daarin zijn grenzen, maar God verbiedt niemand elkaar lief te hebben. God geeft je de gelegenheid naar elkaar toe te groeien, en Hij begrijpt heel goed welk gevoel je daarbij hebt.

Lees het Hooglied eens. Daar druipt het (lichamelijke) verlangen van af, en toch waren die twee nog niet getrouwd.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:28

smurffie, dat klopt. en de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook getrouwd zijn voor God.
met het verschil dat de verkeringstijd een "proeftijd" is, een tijd om naar het huwelijk toe te werken. het kan uitgaan. en dat is ook niet erg, als je voor God maar niet " getrouwd" bent. anders is er voor God sprake van het breken van de "echt"
Laatst gewijzigd door DesertRose op 25 jun 2007 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:31

Othello schreef:
DesertRose schreef:en hoe mooi je het ook beschrijft, de begeerte is de daad.

Ik schreef al: binnen een liefdesrelatie spreek ik van verlangen. Voortkomend uit liefde. Ook daarin zijn grenzen, maar God verbiedt niemand elkaar lief te hebben. God geeft je de gelegenheid naar elkaar toe te groeien, en Hij begrijpt heel goed welk gevoel je daarbij hebt.

Lees het Hooglied eens. Daar druipt het (lichamelijke) verlangen van af, en toch waren die twee nog niet getrouwd.

tja dat is waar. maar zij waren wel in ondertrouw ;) de belofte was al gegeven. ze spreken ook van o.a "mijn bruid". En daar is sprake van bij ondertrouw. ofwel een bijbelse relatieband, waarvan wordt uitgegaan dat dit niet uitgaat.
Ik moet zeggen je hebt een punt.

Maar voor mij blijft vast, dat elke gedachte aan een daad die in werkelijkheid zonde zou zijn, voor God gelijk is aan de zonde zelf.
precies toepasbaar op het denken aan sex met je vriend(in)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jun 2007 14:32

DesertRose schreef:dat klopt. en de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook getrouwd zijn voor God.
met het verschil dat de verkeringstijd een "proeftijd" is, een tijd om naar het huwelijk toe te werken. het kan uitgaan. en dat is ook niet erg, als je voor God maar niet " getrouwd" bent. anders is er voor God sprake van het breken van de "echt"

Zou die proeftijd dan ook niet bedoeld zijn om elkaars lichamelijke gevoelens en verlangens te kanaliseren? Dat dacht ik toch wel, en daar is niets mis mee.

Het geeft bovendien maar weer eens aan hoe serieus je met verkering dient om te gaan. Als je de ene na de andere verslijt, dan zal God dat niet echt aangenaam vinden. Als je echter zorgvuldig met je partnerkeuze omgaat, mag je -sterker nog: móet je je verkeringstijd gebruiken om elkaar op alle gebieden (met inachtneming van bepaalde grenzen) te leren kennen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jun 2007 14:32

DesertRose schreef:dat klopt. en de gedachte aan sex voor het huwelijk is ook getrouwd zijn voor God.

Jij hebt dus echtbreuk gepleegd een paar maanden geleden? Je maakt mij namelijk niet wijs dat je geen enkel seksuele verlangens hebt gehad richting haar. Dat lijkt me keihard tegenover Dippie :shock:

DR, ik denk dat wij naast een andere definitie van seks, overspel en begeerte/verlangen, ook nog een ander Godsbeeld hebben. God is geen Tiran, die dergelijke zaken verbiedt. Echt onzin. Zoals Othello zegt; God weet wat er in ons omgaat, hij heeft het zelf gegeven.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:33

voor God, ja.

André

Berichtdoor André » 25 jun 2007 14:33

Ik zit even te denken of 'proeftijd' wel voorkomt in de Bijbel. Was het daar niet meer zo, ik begeer jou: we gaan ervoor?
*Denkt verder*

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 25 jun 2007 14:34

ja, maria en Jozef waren in ondertrouw, maar zij hadden nog geen sex gehad, en tot ze getrouwd waren ook niet.

Terug naar “Archief”