Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 06 feb 2007 19:03

Zareb schreef:Pilaf gerechten zijn er in allerlei soorten, beetje afhankelijk van het land waar het vandaan komt. Ook de rijst kan verschillen. In Spanje gebruiken we meestal de paellarijst, maar je kunt natuurlijk ook gewoon snelkookrijst gebruiken, moet je wel je kooktijd aanpassen.

Risotto is ook goed?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 feb 2007 22:12

Zareb schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Hippieblijhoofd schreef:heeft iemand hier een goed recept voor Pilaf?
Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe je dat maakt, maar ik ben wel benieuwd of jullie andere ideeen hebben :)

:roll: 8)

Pilaf is eigenlijk de rijstbasis die je met allerlei andere ingrediënten kan uitbreiden.
Ik maak meestal eerst deze basis.
Doe de rijst (bv paella-rijst) in een vergiet en spoel de rijst tot het water volkomen helder is. Laat de rijst goed uitlekken.
Snij de ui in dunne ringen en hak de knoflook fijn. Snij de tomaten in dikke plakken.
Verhit een goede olijfolie in een pan met een dikke bodem en bak hierin de uiringen glazig. Voeg de knoflook en de tomaten en de rijst toe en bak alles ± 3 minuten. Schep het regelmatig om.
Doe er wat geweekte saffraandraadjes bij en schep alles nogmaals goed om. Doe er zoveel bouillon bij tot het één vinger dik boven de rijst staat, voeg zout en peper naar smaak toe en breng het aan de kook. Kook de rijst op een laag vuur in ± 20 minuten gaar.
Doe er een paar handjes gewelde rozijnen, ananas of perzik door, eventueel geroosterde pijnboompitten of cashewnoten en laat het geheel 5 tot 10 minuten met het deksel op de pan nagaren.

Daarbij kun je dan eindeloos met vlees of vis variëren. Bijvoorbeeld in ketjap gemarineerde kippenpoten, stevige vissoorten, lamskotelet, lamsrug etc. De bouillon laat je afhangen van het bijgerecht. Dus als je kip gebruikt maak je een kippenbouillon enz.

Ah dankjewel! Ik kook nog maar sinds een half jaar, dus het klinkt nog best ingewikkeld maar ik probeer gewoon net zolang totdat het enigszins smaakt 8). *schrijft beide recepten op*

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 11:09

rosalie83 schreef:Ja, één keer eerder. Dat was reuze gezellig omdat we het zelf gezellig maakten, maar het restaurant was supergroot en onpersoonlijk. Nu gaan we ergens anders, waar het gezelliger schijnt te zijn. Ik vond het eten redelijk. Dus ik ben benieuwd hoe het vanavond is!

Nou, het was een succes! :) Ik ben alleen blij dat ik zelf in de keuken niet van die mega vlammen heb ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 feb 2007 11:12

rosalie83 schreef:Nou, het was een succes! :) Ik ben alleen blij dat ik zelf in de keuken niet van die mega vlammen heb ;)
Leuk! Was het druk? Enne, nog ideeën opgedaan daar voor leuke combi's van ingrediënten ofzo?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 11:25

LeChat schreef:
rosalie83 schreef:Nou, het was een succes! :) Ik ben alleen blij dat ik zelf in de keuken niet van die mega vlammen heb ;)
Leuk! Was het druk? Enne, nog ideeën opgedaan daar voor leuke combi's van ingrediënten ofzo?

Niet enorm druk, maar het was voller dan ik had verwacht op een dinsdagavond! Wel gezellig!
Geen bijzondere ideeen opgedaan eigenlijk. Gewoon lekkere combi's gemaakt van zalm met tauge en brocolli in zoetzure saus, witvis met champignons en verse ananas, ossehaas met sperzieboontjes en bloemkool in Japanse kippesaus. MJUM! :lol:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 feb 2007 12:02

Op zo'n moment baal ik altijd dat ik zo snel vol zit. Zelfs als ik (zoals gewoonlijk) kleine porties neem, zit ik na een voorgerechtje en 2 rondjes echt wel vol (zeker als ik nog rekening hou met een toetje). :)

topkok

Berichtdoor topkok » 07 feb 2007 13:22

dan moet je gewoon in een sterrezaak gaan eten, ik heb in chapeau gegeten in bloemendaal een tijdje terug, daar at ik 9 gangen, en daarna zat ik vol (werd wel voor me betaald) was echt super!!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 feb 2007 13:38

Laat ik daar nou nét het geld niet voor hebben en geen gulle gever kennen die mij dat cadeau doet. :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 14:08

LeChat schreef:Op zo'n moment baal ik altijd dat ik zo snel vol zit. Zelfs als ik (zoals gewoonlijk) kleine porties neem, zit ik na een voorgerechtje en 2 rondjes echt wel vol (zeker als ik nog rekening hou met een toetje). :)

Ik neem ook écht mini-porties, maar dan kan je tenminste verschillende dingen proeven!
Mijn kinderijsje kon ik trouwens niet eens op ;)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 feb 2007 14:19

rosalie83 schreef:
LeChat schreef:

Niet enorm druk, maar het was voller dan ik had verwacht op een dinsdagavond! Wel gezellig!
Geen bijzondere ideeen opgedaan eigenlijk. Gewoon lekkere combi's gemaakt van zalm met tauge en brocolli in zoetzure saus, witvis met champignons en verse ananas, ossehaas met sperzieboontjes en bloemkool in Japanse kippesaus. MJUM! :lol:

Zalm i.c.m. zoetzure saus? :shock: de rest klinkt overigens erg lekker :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 07 feb 2007 14:21

Gershwin schreef:
rosalie83 schreef:
LeChat schreef:

Zalm i.c.m. zoetzure saus? :shock: de rest klinkt overigens erg lekker :wink:

Ik eet altijd vis in combi met vruchten etc :)

topkok

Berichtdoor topkok » 08 feb 2007 14:53

rosalie83 schreef:Ik eet altijd vis in combi met vruchten etc :)

sorry, maar dat vind ik zo ontzettend smerig vis met vruchten, ik walg daar van sorry

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 feb 2007 14:56

topkok schreef:
rosalie83 schreef:Ik eet altijd vis in combi met vruchten etc :)

sorry, maar dat vind ik zo ontzettend smerig vis met vruchten, ik walg daar van sorry

Waarom?
Heerlijke witvis met verse ananas is zooo lekker!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 feb 2007 15:19

heb erwtensoep gemaakt maar hij ziet er helemaal niet erwtensoeperig uit. Doe van mijn ma was altijd groen, dit is drap met groenten enzo.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 feb 2007 16:51

*Annet* schreef:heb erwtensoep gemaakt maar hij ziet er helemaal niet erwtensoeperig uit. Doe van mijn ma was altijd groen, dit is drap met groenten enzo.

Dat heb ik gisteren weer eens voor de werkmannen gemaakt, ze vonden het ook nog lekker. :lol: Ik heb nog wel wat over Annet, kom maar halen, is namelijk wel groen en heel dik. De lepel blijft er rechtop instaan.

Terug naar “Archief”