Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 mar 2004 22:41

Markie schreef:
Gandalf schreef:
Markie schreef: Mensen kunnen pas vergeving voor hun zonden ontvangen als ze die wérkelijk voor God beleden hebben.Dat kan alleen nadat ze die zonde gepleegd hebben.

Alléén:Wedergeboren mensen, dus bekeerde mensen, dié hun zonden zijn al vergeven.

En een christen die op het werk gelogen heeft en een uur later een dodelijk ongeval krijgt? Gaat die ook naar de hel?

Dat heb ik juist hierboven geprobeerd uit te leggen.Lees dus aub eerst ff.

Als het een echt kind van God is is het hem vergeven.
Als het een christen is die God niét kent niet.

En wat bedoel je met een Christen die God niet kent? je noemt je toch niet zelf een Christus als je God niet kent?????

God oordeelt en niet wij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (algemeen)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 09 mar 2004 22:52

Markie schreef:
Gandalf schreef:
Markie schreef:

Hehe, nu komen we ergens. De discussie ging al vanaf het begin over CHRISTENEN die zelfmoord plegen. Ik weet niet welk idee jij bij een christen hebt, maar ik ken maar 1 soort christenen: christenen die God kennen. De mensen die zichzelf christen noemen zitten hier dus niet bij, je bent het, of niet. :D

COL 2: 13-15 (het Boek) >
13 U was dood door uw ongehoorzaamheid aan God en de macht van de zonde leefde nog in u. Maar nu heeft Hij u samen met Christus levend gemaakt en al uw overtredingen vergeven. 14 Hij heeft ons strafblad dat tegen ons getuigde (de lijst met regels waaraan we ons niet hebben gehouden) verscheurd. Dat bewijs heeft Hij vernietigd door het aan het kruis te slaan. 15 Op die manier ontnam God de duivel en zijn trawanten volledig hun macht. Hij heeft hen in het openbaar te kijk gezet en daarmee laten zien dat zij door het kruis van Christus overwonnen en verslagen zijn.

COL 3:1-4 (het Boek) >
1 Nu u met Christus bent opgestaan uit de dood, moet u zich bezighouden met hemelse zaken. Want Christus zit daar nu op de allerhoogste plaats aan de rechterhand van God. 2 Richt daarom uw gedachten op de dingen van de hemel en niet op die van de aarde. 3 U bent immers al gestorven en uw leven is nu, samen met Christus, verborgen in God. 4 Eens wanneer Christus, Die ons leven is, zichtbaar voor iedereen zal terugkomen, zal blijken dat ook u deel hebt aan Zijn glorierijke macht.

http://www.studiebijbel.nl/schuldbelijden.htm lijkt me een stuk om door te lezen voor een aantal mensen hier! Daar worden de theorieën over schuld belijden voor en na en tussen en achter zonden nog even naast elkaar geplaatst.

Doeg!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 09 mar 2004 23:02

En wat bedoel je met een Christen die God niet kent? je noemt je toch niet zelf een Christus als je God niet kent?????

God oordeelt en niet wij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (algemeen)

Evelien, neem ff de moeite om te lezen en ga niet wat in het rond zitten bléren.

Ik noem mezelf geen christen en zéker geen Christus zoals je hier stelt.Je gaat wel erg ver in je uitspraken!

Je zal ws wel CHRISTEN bedoelen.
Nooit gehoord van ware christenen en christenen die het alleen met hun mond belijden.Wáre zijn er niet zoveel hoor.

Kijk maar is als het avondmaal is bij je in de kerk.De meesten zullen niet gaan of wel?

Degene die niet gaan zijn geen wáre Christenen, want die mogen ook niet.Doen ze het wel dan eten en drinken ze zich een oordeel.Staat ook in de bijbel hoor.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 mar 2004 23:11

Markie schreef:Okeej ik zal toch nog een keer reageren:
Oké dan kunnen we wat mee :)
Corrigeer me als ik verkeerd samenvat, maar jouw menig bestaat uit 2 punten

1- Mensen kunnen pas vergeving ontvangen als ze de zonde gepleegd hebben. Hier heb je verder geen onderbouwing voor gegeven. Wel hebben verschillende mensen met bijbelteksten het tegengestelde proberen aan te toten

Mensen kunnen pas vergeving voor hun zonden ontvangen als ze die wérkelijk voor God beleden hebben.Dat kan alleen nadat ze die zonde gepleegd hebben.

Alléén:Wedergeboren mensen, dus bekeerde mensen, dié hun zonden zijn al vergeven.Heb ik al meerde malen verteld ook, dus hier weer een keer, en nu niet zeuren dat ik in herhaling val, want ik vertel ook elke keer hetzelfde ja.
Ik snap je onderscheid niet tussen: Mensen kunnen pas vergeving ontvangen nadat ze de zonden gedaan hebben óf als ze uitverkoren zijn. Maar alleen als mensen uitverkoren zijn krijgen ze toch vergeving? (al dan niet voor het plgen van de zonde zoals je zelf zegt). Wil je uitleggen waar dit onderscheid vandaan komt?
2- God behoedt Zijn kinderen voor het plegen van zelfmoord. Als argumentatie kom je met het voorbeeld van Job. Zelf heb ik als tegenvoorbeeld Saul gegeven. Je kunt aan de kwaliteit van allebei de voorbeelden twijvelen:

Jij vind dat iemand die tot koning gezalf is automatisch bekeerd is, grote denkfout, heb ik al vaker verteld ook, omdat ook buitenlandse koningen tot koning gezalfd zijn door profeten.Achab, een hele zondige koning, wél tot koning gezalfd ook.Bekeerd?Grote twijfels bij mij daarover :!:
Oké kan ik inkomen. kdenk dat je wel gelijk kunt hebben wat Saul betreft. Geeft des te meer aan dat je een regel niet af kunt leiden uit een voorbeeld.
2.1. Job kon helemaal niet doodgaan (tijdens die reeks gebeurtenissen zegmaar), ook niet door ziekte, dit lijkt niet op toepassing bij de rest van de mensheid die wel dood kan gaan aan ziekte. Dus het is discutabel of dit een goed voorbeeld is.

Waar haal je het vandaan te zeggen dat Job niet dood kón gaan?
Dat kun je nu achteraf wel stellen ja, omdat het nu geschiedenis is.Op dat moment wist echter niemand het.
Of bedoel je ermee te zeggen dat Job geen zelfmoord kón plegen?
Dan heb je gelijk, want Job was een kind van God.
Dat bedoelde ik inderdaad, tenminste, ik dacht dat jij dat bedoelde (omdat hij geen zelfmoord kon plegen) dus ging ik daar even verder op in. Maar waarom kon Job wel dood gaan maar geen zelfmoord plegen? De duivel mocht hem niet doden, van zowel zelfmoord als dood door andere reden is de duivel de oorzaak. Dus ik denk niet dat je verschil tussen die 2 kunt maken. De duivel mocht Job niet doden voordat het hele 'gebeuren' afgelopen was. Er wordt niets explicitiets vermeld over zelfmoord. Daarom vind ik het ook de hele tijd al redelijk vreemd dat je telkens de conclusie trekt dat Gods kinderen geen zelfmoord kunnen plegen omdat Job dat ook niet kon, maar Job kon uberhaupt niet 'doodgaan', en dat geldt voor de andere kinderen van God ook niet
(en ja dat weten we inderdaad pas achteraf, maar ik denk dat dat hier toe doet)
2.2. Dat Saul zelfmoord pleegde staat vast, dat hij bekeerd was niet, maar persoonlijk dacht ik van wel, om 2 redenen:
2.2.1. Hij was een aangestelde gezalfde van de Heere
2.2.2. Z'n hard was verandert.

Dat Saul een gezalfde was heb ik al verteld hierboven, dat is een totaal ander iets dan een kind van God.
Je zegt Sauls hart was verandert, waarmee je dus suggereert dat hij bekeerd was.
Dat is idd discutabel.Alleen als je het kan onderbouwen, net zoals je dat van mij verlangt, misschien niet meer.
Nou ja die onderbouwing kwam neer op zalven en het veranderd hart, hoewel een veranderd hart mij sterk in die richting doet denken zou er inderdaad iets anders mee bedoeld kunnen worden dus daar heb je gelijk in (is er iemand die de grondtekst kan lezen en kan kijken of toevallig hetzelfde werkwoord gebruikt wordt als voor bekering of een nieuw hart in derest van de bijbel?)
3. Als tegenargument is aangevoerd dat er maar over één onvergeeflijke zonde gesproken wordt in de bijbel en dat is de zonde tegen de HG. Hieruit kun je de logische gevolgtrekking trekken dat als een wedergeboren christen zelfmoord pleegt hij toch naar de hemel gaat.

Juist, en wie weet wat de zonde tegen de Heilige Geest inhoud?
Je stelt hier ook dat er maar 1 zonde tegen de HG is, maar dat neem je te letterlijk.Hier wordt bedoeld een zonde in de zin van gradatie.Er zijn verschillende zonden, en dit is de ergste die er is.Je kan door verschillende daden zondigen tegen de HG.Alleen degene die hem begaan hebben weten wat die zonde is.Wie zegt mij en jou dat zelfmoord géén zonde tegen de HG is?

-Ten eerste wordt de zonde tegen de HG nergens in deze context genoemd.
-Ten tweede gaat de zonde tegen de HG openlijk gepaard met verzet tegen God, dat kun je van zelfmoord niet zeggen. Dat is dan nog eerder een verlangen naar god.
-Ten derde als je de zonde tegen de HG zo breed neemt valt elke zonde er onder, wat zou betekenen dat géén één zonde per definitie vergeven wordt als je bekeerd bent wat alle beloften in de bijbel loos zou maken.
-Dus ik zie geen reden waarom de zonde tegen de HG iets met zelfmoord te maken zou hebben.
4. Blijft de vraag staan of Christenen zelfmoord kunnen plegen.
4.1 Met voorbeeld 2.1 wilde je aantonen dat dat niet kon. Dit is echter geen geldige (d.w.z. volledig dekkende) argumentatie, omdat je van een voorbeeld een algemene waarheid maakt.
4.2 Verschillende anderen hebben voorbeelden gegeven van bekeerde christenen die zij kenden die zelfmoord pleegden. Vraag blijft dan natuulijk hoe betrouwbaar je hen acht.
4.3 Tenslotte wordt er nergens in de Bijbel een belofte gedaan dat een kind van God géén zelfmoord zou (kunnen) plegen.

Welke argumentatie vind je dekkend?Ik denk geen enkele die anders is dan de jouwe.
OH ja wel hoor, ik kom hier regelmatig dingen tegen waar ik het niet mee eens ben maar waar ik ook niets rationeels tegenin kan brengen.
Je zegt hier dat verschillende mensen met voorbeelden komen van bekeerde christenen die zelfmoord pleegden, maar ik mag tegelijkertijd niet oordelen.Doe je dat zelf hier ook niet?
Nee, oordelen is iemand naar de hel verwijzen, maar niet het tegenovergestelde. En wel omde volgende reden: Geloofszekerheid is een wezelijk bestaand iets. Op dat moment vel je een oordeel over jezelf, maar als je van je geloof getuigt, mogen ook anderen roemen in jouw geloof. In die zin mogen anderen zekerheid uit jouw geloof putten dat jij naar de hemel gaat. Paulus deed hetzelfde, het vertelde dat hij bekeerd was en naar de hemel zou gaan. (en dat bleek ook uit zijn leven), daarom twijfelt er ook niemand van ons waar hij terecht gekomen is... Oordelen is dus met zekerheid stellen dat iemand naar de hel gaat.
Die argumentatie is idd net zo in twijfel te trekken als de mijne dus..
Ik heb de tekst hier al enkele keren aangehaald.Komt rechstreeks uit de bijbel, of heb je misschien een andere bijbel dan mij?Dan doel ik dus op het feit dat je beweert dat de bijbel nergens zegt dat een kind van God géén zelfmoord kan plegen.Als je die tekst goed gelezen had had je het begrepen.
De tekst die jij aanhaalde stelt dat iemand die iemand anders vermoord naar de hel gaat als hij niet in z'n natuurlijke staat veranderd is. Dat is absoluut waar. Maar je mag niet zomaar implicatie pijlen omgaan draaien: Iemand wiens hart verandert (eeehhh vernieuwt dus :Wink:) is kan niet noodzakelijkerwijs geen zelfmoord meer plegen.

Overigens twijvel ik sowieso of je zelfmoord wel onder moord mag scharen, aangezien de bijbel al onderscheid maakt tussen moord (strafbaar) en doden (niet strafbaar). Als suicidie zelfmoord betekent is het dus strafbaar, als het zelfdoding is dan is het echter geen zonde! Het is dus essentieel voor deze discussie omdat met zekerheid te stellen. (ik ben zelf geneigd het zelfmoord te noemen, maar er zijn ook goede redenen te bedenken waarom het zelfdoding en geen zelfmoord is)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 10 mar 2004 08:11

@mic schreef:Overigens twijfel ik sowieso of je zelfmoord wel onder moord mag scharen, aangezien de bijbel al onderscheid maakt tussen moord (strafbaar) en doden (niet strafbaar). Als suicidie zelfmoord betekent is het dus strafbaar, als het zelfdoding is dan is het echter geen zonde!

Hoe wil je in het licht van de Bijbel zelfmoord strafbaar maken :wink:.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 10 mar 2004 08:17

Markie schreef:Nooit gehoord van ware christenen en christenen die het alleen met hun mond belijden.Wáre zijn er niet zoveel hoor.

Nooit gehoord van naamchristenen? Dan wordt het tijd om je eens echt onder christelijke mensen te begeven. Dan zul je er helaas achter komen dat veel mensen zich christen noemen (omdat ze naar de kerk gaan etc), maar daar in hun leven niets van laten merken. Aan de vruchten kent men de boom, staat er in de Bijbel. Zo is het ook met christenen. Aan de aan- of afwezigheid van geloofsvrucht kun je zien of iemand christen is of niet.

Markie schreef:Kijk maar is als het avondmaal is bij je in de kerk. De meesten zullen niet gaan of wel? Degene die niet gaan zijn geen wáre Christenen, want die mogen ook niet. Doen ze het wel dan eten en drinken ze zich een oordeel. Staat ook in de bijbel hoor.

Bij ons gaan wel de meesten (gelukkig). Het is in een aantal kerken helaas zo dat er weinig mensen aan gaan aan het Avondmaal, omdat de leer van die kerk heel veel onzekerheid tot gevolg heeft. Dan kun je misschien wel een kind van God zijn, maar door de leer en de sociale controle in de kerk niet aan durven gaan. Aan de andere kant keur ik het ook niet goed als iedereen aan gaat omdat iedereen met een gedoopt voorhoofd in de hemel terecht komt. Dat staat nergens in de Bijbel (dat laatste is echter een andere discussie, die gaan we hier niet voeren).
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2004 11:38

Dat hij als hij sterft in de staat waarin hij de zonde gepleegd heeft, hij verloren is.

Je maakt de denkfout dat je zonden zijn vergeven op het moment dat je daarom vraagt, dus als je er nog niet om hebt gevraagd en je sterft, dan worden ze niet vergeven.

Maakt verder niet uit... heel menselijk om zo te denken. Gelukkig is God anders. Ik hoop dat jij dat ook mag gaan ontdekken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 12:20

Markie schreef:
Gandalf schreef:
Markie schreef: Mensen kunnen pas vergeving voor hun zonden ontvangen als ze die wérkelijk voor God beleden hebben.Dat kan alleen nadat ze die zonde gepleegd hebben.

Alléén:Wedergeboren mensen, dus bekeerde mensen, dié hun zonden zijn al vergeven.

En een christen die op het werk gelogen heeft en een uur later een dodelijk ongeval krijgt? Gaat die ook naar de hel?

Dat heb ik juist hierboven geprobeerd uit te leggen.Lees dus aub eerst ff.

Kijk, volgens mij hebben we hier dan eindelijk het punt boven tafel weten te krijgen. Met zelfmoord is het mi. het zelfde als met dat liegen:
Als een echt kind van God zelfmoord pleegt is het hem vergeven.
Als het een 'christen' is die God niet kent niet.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 mar 2004 13:14

Marnix schreef:
Dat hij als hij sterft in de staat waarin hij de zonde gepleegd heeft, hij verloren is.

Je maakt de denkfout dat je zonden zijn vergeven op het moment dat je daarom vraagt, dus als je er nog niet om hebt gevraagd en je sterft, dan worden ze niet vergeven.

Maakt verder niet uit... heel menselijk om zo te denken. Gelukkig is God anders. Ik hoop dat jij dat ook mag gaan ontdekken.

Je maakt de fout mijn posts niet goed te lezen :wink:

Ik heb nergens verteld dat je zonden je vergeven zijn op het moment dat je daarom vraagt.Integendeel zelfs!

Voor de tigste keer:Alleen bekeerde mensen hun zonden zijn vergeven.Ook die ze nog gaan plegen.Als onbekeerd mens is dat juist niet zo.Die moeten hun schuld écht belijden, en als de Heere ze écht vergeeft is het goed.Eerder niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 13:20

Markie schreef:
Marnix schreef:

Je maakt de fout mijn posts niet goed te lezen :wink:

Ik heb nergens verteld dat je zonden je vergeven zijn op het moment dat je daarom vraagt.Integendeel zelfs!

Voor de tigste keer:Alleen bekeerde mensen hun zonden zijn vergeven.Ook die ze nog gaan plegen.Als onbekeerd mens is dat juist niet zo.Die moeten hun schuld écht belijden, en als de Heere ze écht vergeeft is het goed.Eerder niet.
Dus als een kind van God zelfmoord pleegt is het hem vergeven? (ervan uitgaand dat dat kan, want dat is is nog een verschil van mening, maar dan hebben we in iedergeval eenheid op dit punt)
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 13:23

Nu wordt het echt ingewikkeld! :?

Er zijn dus 3 categorieen als ik je goed begrijp (en als dat niet zo is, geef dat dan aan, maar kom niet voor de tigste keer met de opmerking dat je niet goed gelezen wordt).

1 - Bekeerde mensen, wiens zonden (ook de toekomende) van eeuwigheid vergeven zijn (dus ook zelfmoord?).
2 - Onbekeerde mensen, wiens zonden pas vergeven zijn als zij daarvoor afzonderlijk vergeving gevraagd hebben. (Dit kan bij zelfmoord dus niet, en daardoor gaan zij verloren. Mijn vraag: zij gaan per definitie verloren, want wij kennen onze zonden niet eens allemaal.)
3 - Onbekeerde mensen die geen vergeving van hun zonden vragen, wiens zonden dan ook niet vergeven worden en die dus verloren gaan.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dit zo bedoelt, maar zo komt het wel op mij over. Het is iig absoluut niet bijbels..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 13:33

persoonlijk heb ik de indruk dat markie bedoelt (althans zo vatte ik het op) Je hebt bekeerde , mensen die niet bekeerd zijn en mensen die zich nog gaan bekeren. De 3e kun je dus weg laten omdat die altijd onder één van de eerste 2 valt.

Wat niet wegneemt dat Markie voor mijn gevoel de indruk dat het kan dat sommige zonden vergeven kunnen worden zonder dat je bekeerd bent, dus dat sommige zonden vergeven zijn en andere niet. Dat lijkt me idd erg onbijbels, maar ik ga er vanuit dat zijn wat aparte formulering gewoon verkeerd opgevat heb. Mocht je het wel zo bedoeld hebben graag tekst en uitleg :wink: (ik wil ook best zelf uitleggen waarom het niet klopt hoor daar niet van, maar we gaan ervanuit dat in een discussie degene die een stelling deponeert als eerste de argumentatie aanvoerd)(al zou het voor het overzicht misschien beter in een ander topic kunnen komen)(als we het op dit punt oneens zijn natuurlijk)(zo dat was weer een lange post zonder iets bij te dragen aan de discussie zelf :mrgreen:)
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 13:37

Ja, misschien is dat wel zo @mic. Alleen vraag ik me af hoe relevant het is als een paar zonden wel vergeven zijn en de rest niet.. je gaat evengoed verloren...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mar 2004 13:40

Aragorn schreef:Ja, misschien is dat wel zo @mic. Alleen vraag ik me af hoe relevant het is als een paar zonden wel vergeven zijn en de rest niet.. je gaat evengoed verloren...
Ik zou niet weten hoe je voor 3 zonden wel vergeving kan krijgen en de andere 7 niet. Je ontvangt rechtvaardiging door geloof, of je ontvangt het niet. (maar afgezien van dat het zou inderdaad uberhaupt niet uitmaken).
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2004 13:46

Nee inderdaad, dat ook nog eens. We kunnen nu dan denk ik ook wel stellen dat Markie het, of niet zo bedoeld heeft (en dan voortaan toch iets duidelijker moet formueren), of het helemaal mis heeft.

Verder dan maar weer...

Terug naar “Archief”