voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 jan 2004 14:25

geleend uit de topic GG onder vuur:

Kerkleden verlossen van krampachtige discussies

Zelf had Klaas van der Zwaag ook “verkeerde ideeën” over hoe een mens tot geloof komt. Hij dacht “een bijzondere ervaring” nodig te hebben voor hij kon zeggen kind van God te zijn. Of hij zijn bekering heeft uitgesteld onder invloed van het bevindelijk-gereformeerde klimaat waarin hij opgroeide, durft Van der Zwaag achteraf niet te zeggen. Hij denkt meer te zijn gevormd door zijn eigen zoektocht dan door het kerkelijk klimaat. Wel constateert hij dat in zijn omgeving velen door die prediking die zij horen, niet durven geloven dat Jezus ook hun Zaligmaker wil zijn.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 15:40

@mic schreef:Geloof is de zekerheid/bewijs van de dingen die men niet ziet,(dus niet de twijfel aan dingen die men niet ziet.) (naar HEbr 1 of 11)

Maar die tot Mij komt moet geloven dat Ik een beloner ben dergenen die Mij zoeken (Hebr Hebr 11:6)

Caprice, geef eens een reden om te twijfelen dat als jij tot God komt en vergeving vraagt, Hij jouw niet zal vergeven.

- Mijn onoprechtheid => bang voor een gestolen Jezus i.p.v. een gegeven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 16:57

caprice mag ik je vragen wat wat leren de Dortse Leeregels over geloven?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 17:18

hijwel schreef:caprice mag ik je vragen wat wat leren de Dortse Leeregels over geloven?

Dat wil ik wel eens nalezen.
Weet je welk artikel het is?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 jan 2004 19:02

caprice schreef:
@mic schreef:Geloof is de zekerheid/bewijs van de dingen die men niet ziet,(dus niet de twijfel aan dingen die men niet ziet.) (naar HEbr 1 of 11)

Maar die tot Mij komt moet geloven dat Ik een beloner ben dergenen die Mij zoeken (Hebr Hebr 11:6)

Caprice, geef eens een reden om te twijfelen dat als jij tot God komt en vergeving vraagt, Hij jouw niet zal vergeven.

Wat versta je onder een gestolen Jezus?
Afbeelding

SolaFide
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SolaFide » 31 jan 2004 19:16

caprice schreef:

Stel: ik heb een doos met sigaren. Ik bied jou een sigaar aan. Kun jij hem dan nog stelen? Nee, je hebt hem van mij gekregen.

Als God zegt: komt allen die vermoeit en belast zijn. Wie wil kome en neme het water om niet. Mijn zoon mijn dochter geef mij uw hart, want waarom zoud ge sterven!

Als God in Zijn woord zweert geen lust te hebben in de dood van een zondaar, en als Hij zegt dat wie tot Hem komt voorzeker niet uitgeworpen zal worden. Als Christus, de Heiland der wereld zich aanbied in Zijn woord. Kun jij hem dan nog stelen?

God's zegen!
Laatst gewijzigd door SolaFide op 31 jan 2004 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 jan 2004 19:18

Dat bedoelde ik dus met mijn vraag :wink:
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 19:33

caprice schreef:
hijwel schreef:caprice mag ik je vragen wat wat leren de Dortse Leeregels over geloven?

Dat wil ik wel eens nalezen.
Weet je welk artikel het is?

Zij spreken over een verandering van de WIL.
Als ik jou zo hoor is je WIL al lang verandert. Je wil in Hem geloven je wil je overgeven aan Hem. Je wil vertouwen op Hem.

Mischien denk je dat geloven een bepaalt gevoel is waar je op zit te wachten tot dat God het je geeft. Dit gevoel zal zeker volgen uit je geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat dat gevoel het geloof is. Tuurlijk mag je vragen of hij die onzekerheid weg wil nemen, en dat zal hij zeker doen. Jij mag als een wedergebore kind van God op zijn beloftes vertrouwen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 31 jan 2004 20:05

hijwel schreef:Tuurlijk mag je vragen of hij die onzekerheid weg wil nemen, en dat zal hij zeker doen.

Is dat nou echt waar? Zou het zo makkelijk zijn? Je vraagt het aan God, en vervolgens neemt God die onzekerheid weg?
Of zijn Gods wegen ondoorgrondelijk, en snappen we er gewoon niks van.
Het geloof in God is toch een grote zoektocht waar je nooit klaar mee bent?
Zou het nou echt niet kunnen dat God met Caprice en essieee een andere weg gaat, dan met jou of met mij? Ik zie dingen anders dan Caprice en essieee, maar ik snap ze allebei zo goed, en vooral WAAROM ze zo denken. En misschien heb ik wel dezelfde twijfels, maar voel het probleem niet zo als zij. Zeg eens eerlijk: zou God misschien een beetje boos zijn op Caprice en essieee, en ook op mij, omdat we twijfelen, en zou God blij zijn met alle andere schrijvers in dit topic, die steeds zeggen: "het is zo makkelijk, ga op je knieen en geef je over aan God".
Ik hoop maar steeds dat het niet zo is, want dat zou mijn vertrouwen in God zó aantasten.

Beetje kritische vragen misschien hijwel, ik hoop dat je weet dat ik je zeer waardeer!

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2004 20:10

de bijbel staat vol van het begrip vertrouwen. Ik ben nu begonnen in het oude testament helemaal van voor naar achter te lezen. En steeds weer k om ik tegen dat God zijn liefde laat zien, wij het weer verprutsen en iemand op de bres springt, God het weer goedmaakt.
Ik denk dat we meer lef mogen hebben. Vraag God maar eens om een gideonsteken!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 23:32

Brion schreef:
hijwel schreef:Tuurlijk mag je vragen of hij die onzekerheid weg wil nemen, en dat zal hij zeker doen.

Is dat nou echt waar? Zou het zo makkelijk zijn? Je vraagt het aan God, en vervolgens neemt God die onzekerheid weg?
Of zijn Gods wegen ondoorgrondelijk, en snappen we er gewoon niks van.

Zou het nou echt niet kunnen dat God met Caprice en essieee een andere weg gaat, dan met jou of met mij? Ik zie dingen anders dan Caprice en essieee, maar ik snap ze allebei zo goed, en vooral WAAROM ze zo denken. En misschien heb ik wel dezelfde twijfels, maar voel het probleem niet zo als zij. Zeg eens eerlijk: zou God misschien een beetje boos zijn op Caprice en essieee, en ook op mij, omdat we twijfelen, en zou God blij zijn met alle andere schrijvers in dit topic, die steeds zeggen: "het is zo makkelijk, ga op je knieen en geef je over aan God".
Ik hoop maar steeds dat het niet zo is, want dat zou mijn vertrouwen in God zó aantasten.

Beetje kritische vragen misschien hijwel, ik hoop dat je weet dat ik je zeer waardeer!

Zij worstelen daarmee, ze hebben het er moeilijk mee. God wil niet dat we twijvelen, God wil dat we een vaste grond hebben waarop we mogen bouwen. God wil dat wij ons vertrouwen stellen op Hem. God wil dat wel geloven in Jezus Christus onze persoonlijk zaligmaker. God is geen God van twijvels, nee God is een God van vertrouwen. Alles en dan ook alles in de bijbel roept naar een vertrouwen in God, en alles van Hem verwachten.

Hoe zou je kunnen vertouwen op Hem als je sommige teksten in de bijbel niet kan geloven? En als het daar moeilijk mee hebt mag je dat allemaal bij God neerleggen. Hij zal deze twijvels wegnemen. Ik heb zelf ook moeite met jacobus 1 waar de kracht van het gebed zo mooi behandeld wordt. Ik heb daar zelf nog niet de kracht voor om dat te geloven, maar God geeft mij dat steeds meer.

Jij zegt het volgende:
Het geloof in God is toch een grote zoektocht waar je nooit klaar mee bent?

Voor mij is het niet een zoektocht, nee voor mij is geloven je steeds meer overgeven aan God. Bij Hem moet je zijn, als je zelf de weg zou moeten vinden kom je er nooit.

God is met alle kinderen blij, hij houd van hun! Hij houd van mij van jou, zoveel dat het niet in woorden uit te drukken is. Maar God wil dat alles wat jij doet en ik doe uit het geloof is, en alles in volle afhankelijkheid van God. God wil niet dat we twijvelen aan zijn woorden, en God wil helemaal niet dat we jaren lang in twijvel blijven leven.

Twijvel is niet van God!

joris

Berichtdoor joris » 31 jan 2004 23:34

God zegt: ga, en ik zal bij u zijn.

Hij zegt niet: wacht, ik ga met u mee.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 feb 2004 14:24

Natuurlijk kun je aan van alles twijfelen, maar Gods beloften zijn van God, absoluut, dus is er geen reden om daar aan te twijfelen. Dat bedoelen we hier een hele tijd te zeggen. Geloof je, vertrouw je dat God z'n beloften nakomt?
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2004 07:02

joris schreef:de bijbel staat vol van het begrip vertrouwen. Ik ben nu begonnen in het oude testament helemaal van voor naar achter te lezen. En steeds weer k om ik tegen dat God zijn liefde laat zien, wij het weer verprutsen en iemand op de bres springt, God het weer goedmaakt.

Ik denk dat we voorichtig moeten zijn met een teken vragen.
Gideon had er tenminste nog reden toe. Hij moest tenslotte met 300 man een heel leger verjagen.

Mattheus 16 vers 4:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, den profeet. En hen verlatende, ging Hij weg.

Johannes 12 vers 37:
En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 02 feb 2004 14:37

caprice schreef:
joris schreef:de bijbel staat vol van het begrip vertrouwen. Ik ben nu begonnen in het oude testament helemaal van voor naar achter te lezen. En steeds weer k om ik tegen dat God zijn liefde laat zien, wij het weer verprutsen en iemand op de bres springt, God het weer goedmaakt.

Ik denk dat we voorichtig moeten zijn met een teken vragen.
Gideon had er tenminste nog reden toe. Hij moest tenslotte met 300 man een heel leger verjagen.

Mattheus 16 vers 4:
Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, den profeet. En hen verlatende, ging Hij weg.

Johannes 12 vers 37:
En hoewel Hij zovele tekenen voor hen gedaan had, nochtans geloofden zij in Hem niet;

Dat bedoel ik nou. Je haalt steeds weer een tekst (wel of niet uit het verband) waar je achter kunt schuilen. Ik kan het toch niet zelf....

Mag ik je wat andere teksten aanreiken:
Mat 4,17 Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Mar 6,12 En zij vertrokken en predikten, dat zij zich zouden bekeren.
Luc 5,32 Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering.
Luc 13,3 en 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen
Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben
Luc 15,10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over één zondaar, die zich bekeert
Joh 1,11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh 1,12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;

Okay, nog even doorgaan?? Wie moet hier nu wat doen???? Spreekt hier niet uit dat God aktie van ONS verwacht???

Terug naar “Archief”