Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3719
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2014 07:28

elbert schreef:Wat is een zegel? Een zegel is een zichtbaar teken dat de Koning hecht aan documenten om daarmee de echtheid van Zijn woorden te onderstrepen. Zo functioneert de doop ook: het is een bewijs van Gods Woord, nl. dat Hij onderstreept dat Zijn beloften vast en zeker zijn. Zo functioneert de doop ook in het geloof: zo zeker als het water over me heen is gegaan, zo zeker zijn mijn zonden afgewassen door het bloed van Christus. Dat bedoelen we met een zegel.
Hier zit toch duidelijk een addertje onder het gras hé. Met genoemde uitdrukking wordt het zegel dus niet ??? / wel ???? op het gedoopte kind gedrukt. Hier ontstaat dus de grote verwarring.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 03 jul 2014 07:32

Anoniem_89 schreef:
Ze hadden ook eerst kunnen dopen want dat is een teken van Gods trouw, genade en nog een zegel. Bovendien moet God eerst naar de kamerling komen, -want God was altijd de eerste toch?-, daarna ga je het evangelie prediken, en vervolgens zou hij belijdenis moeten doen?

God kwam toch eerst ?

Hand. 8 ; En een engel des Heren sprak tot Filippus en zeide: Sta op en ga tegen de middag de weg op, die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza.

Zegel ? ; Wij geloven dat God trouw blijft aan het werk van Zijn handen.
Je kunt ervan verzekerd zijn dat deze belofte verzegeld is.

2 Kor. 1 ; Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God, 22 die ook zijn zegel op ons gedrukt en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft.



rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor rotterdam » 03 jul 2014 07:36

[quote="benefietdiner"Hier zit toch duidelijk een addertje onder het gras hé. Met genoemde uitdrukking wordt het zegel dus niet ??? / wel ???? op het gedoopte kind gedrukt. Hier ontstaat dus de grote verwarring.[/quote]

Geen verwarring ; WEL

benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3719
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2014 07:46

rotterdam schreef:

Code: Selecteer alles

Hier zit toch duidelijk een addertje onder het gras hé. Met genoemde uitdrukking wordt het zegel dus niet ??? / wel ???? op het gedoopte kind gedrukt. Hier ontstaat dus de grote verwarring.
Geen verwarring ; WEL
In de praktijk blijkt duidelijk van NIET.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2014 08:09

benefietdiner schreef:Hier zit toch duidelijk een addertje onder het gras hé. Met genoemde uitdrukking wordt het zegel dus niet ??? / wel ???? op het gedoopte kind gedrukt. Hier ontstaat dus de grote verwarring.
Het Woord wordt verzegeld door de doop en dat wordt aan ons verzegeld.
Als je Gods Woord/het Evangelie als een document van Gods liefde ziet en de doop als zegel, dan wordt het Evangelie met zegel en al aan ons vastgemaakt, ons op het hart gedrukt.

Je kunt het Evangelie natuurlijk van je af proberen te rukken en dat doen sommigen ook. Maar dat laat onverlet dat de doop dus altijd geldig is, onafhankelijk van wat wij doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 08:12

Jvslooten schreef:Even een paar opmerkingen:

1- waar in jou bijbel staat precies "onderdompeling"?
2- waar in jou bijbel staat dat de drieduizend op de pinksterdag niet besprenkeld werden?
mealybug schreef:1-De griekse woorden voor onderdompelen en besprenkelen zijn je vast wel bekend.
2-er staat gedoopt, niet besprenkeld.
Goed lezen.


1. Sorry, maar als je dat uit het Griekse woord voor ´dopen´ haalt ben je echt verkeerd bezig. Baptizo betekend letterlijk: afzinken (als in: een schip afzinken). Als je dat als standaard voor het doopritueel wil nemen, dan betekend dat dat je de dopeling net zo lang moet onderduwen totdat hij of zij niet meer boven komt. Dat betekend dus wel dat je een diep doopbad nodig hebt, want anders is het zo vol.

Zie ook de volgende toelichting:
Baptizō should not be confused with baptô . The clearest example that shows the meaning of baptizo is a text from the Greek poet and physician Nicander, who lived about 200 B.C. It is a recipe for making pickles and is helpful because it uses both words. Nicander says that in order to make a pickle, the vegetable should first be 'dipped' (baptô) into boiling water and then 'baptised' (baptizô) in the vinegar solution. Both verbs concern the immersing of vegetables in a solution. But the first is temporary. The second, the act of baptising the vegetable, produces a permanent change.

2. Ook deze opmerking snijd dus geen hout. Zou jij, of Anoniem, nog een nieuwe poging willen wagen? Zo niet dan neem ik maar gewoon aan dat ze ´besprenkeld´ zijn, dat is het meest waarschijnlijk namelijk.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 08:33

Jvslooten schreef:
1. Sorry, maar als je dat uit het Griekse woord voor ´dopen´ haalt ben je echt verkeerd bezig. Baptizo betekend letterlijk: afzinken (als in: een schip afzinken). Als je dat als standaard voor het doopritueel wil nemen, dan betekend dat dat je de dopeling net zo lang moet onderduwen totdat hij of zij niet meer boven komt. Dat betekend dus wel dat je een diep doopbad nodig hebt, want anders is het zo vol.

Zie ook de volgende toelichting:
Baptizō should not be confused with baptô . The clearest example that shows the meaning of baptizo is a text from the Greek poet and physician Nicander, who lived about 200 B.C. It is a recipe for making pickles and is helpful because it uses both words. Nicander says that in order to make a pickle, the vegetable should first be 'dipped' (baptô) into boiling water and then 'baptised' (baptizô) in the vinegar solution. Both verbs concern the immersing of vegetables in a solution. But the first is temporary. The second, the act of baptising the vegetable, produces a permanent change.

2. Ook deze opmerking snijd dus geen hout. Zou jij, of Anoniem, nog een nieuwe poging willen wagen? Zo niet dan neem ik maar gewoon aan dat ze ´besprenkeld´ zijn, dat is het meest waarschijnlijk namelijk.



Ja, en het avondmaal is ook al gereduceerd tot een klein stukje brood, en zo weet de mens het altijd beter.
De apostel daalde af in het water bij Salem , omdat daar VEEL WATER was.
''Opklimmen uit het water'' duidt op hetzelfde.
Nogmaals, als er verwezen was naar de besprenkelingshandeling, was dat woord wel gebruikt.

Heb 11,28:

Door het geloof heeft hij het Pascha ingesteld en het besprenkelen met het bloed, opdat de verderver van de eerstgeborenen hen niet zou treffen.

Hier wordt het woord ''besprenkelen'' gebruikt, in het NT.
Nergens anders in het NT , en zeker nergens als handeling toepasbaar op de doop.

Maar weet je, het belangrijkste bestanddeel is helemaal niet het water, maar de geest, want Johannes de Doper verwijst al naar het feit dat niet hij die met water doopt, maar Hij die met Geest zal dopen, die na Hem zou komen (!, nieuwe bedeling na uitstorting van de heilige Geest) daar ging het om.
En in hand 10:47 kun je lezen hoe dat te werk gaat.

Matt.3:16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen.

Handelingen 8:38 "En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem".

"Toen ze uit het water kwamen,…" (Handelingen 8:39).

Johannes 3:23 "Doch ook Johannes doopte, te Enon bij Salim, omdat daar VEEL WATER was, en de mensen kwamen daar en lieten zich dopen" .

"Zelfs het woord DOOP duidt het onderdompelen aan; en het is zeker dat onderdompeling in praktijk was bij de primitieve gemeente" (Joh. Calvijn, Institutie, Boek IV, Hoofdst. XV, Art. 19).

Maarten Luther schreef hetvolgende over het grieks woord voor DOOP: "In het latijns kan het met onderdompeling vertaald worden, bijv. iets in water onderdompelen, zodat het geheel door water wordt bedekt. En hoewel die gewoonte buiten gebruik geraakt is ... toch behoort men geheel ondergedompeld en onmiddellijk weer uit het water getrokken te worden. Want dit schijnt de etymologie van het woord te vereisen" (Maarten Luther, Opera, Tom. I, blz.72).

benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3719
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 03 jul 2014 08:38

elbert schreef:

Code: Selecteer alles

Hier zit toch duidelijk een addertje onder het gras hé. Met genoemde uitdrukking wordt het zegel dus niet ??? / wel ???? op het gedoopte kind gedrukt. Hier ontstaat dus de grote verwarring.
Het Woord wordt verzegeld door de doop en dat wordt aan ons verzegeld.
Als je Gods Woord/het Evangelie als een document van Gods liefde ziet en de doop als zegel, dan wordt het Evangelie met zegel en al aan ons vastgemaakt, ons op het hart gedrukt.

Je kunt het Evangelie natuurlijk van je af proberen te rukken en dat doen sommigen ook. Maar dat laat onverlet dat de doop dus altijd geldig is, onafhankelijk van wat wij doen.
Het addertje wordt een adder, het wordt alleen maar nog onduidelijker. Het zegel wordt toch bij velen verbroken en is niet meer verzegeld zoals beloofd was.

Ik begrijp wel dat er dan gezegd wordt ja maar dan verbreek je het zegel zelf. Oké een mooie theorie maar het kind heeft nog nooit gevoeld beleeft enz. dat het ooit een zegel verkregen heeft.

Je kunt je ook afvragen of het zegel wel juist verzegeld was omdat er geen expliciete opdracht staat in de Bijbel om een zegel op een baby te plakken van heidense afkomst.

Ik denk het laatste. :D

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor elbert » 03 jul 2014 08:55

benefietdiner schreef:Het addertje wordt een adder, het wordt alleen maar nog onduidelijker. Het zegel wordt toch bij velen verbroken en is niet meer verzegeld zoals beloofd was.
Gods Woord kan niet verbroken worden, want dat wordt verzegeld door de doop. En het wordt aan ons verzegeld. Je moet goed letten op de voorzetsels hier, want anders wordt er iets van gemaakt wat het niet is.
benefietdiner schreef:Je kunt je ook afvragen of het zegel wel juist verzegeld was omdat er geen expliciete opdracht staat in de Bijbel om een zegel op een baby te plakken van heidense afkomst.
Waar staat een expliciete opdracht in de Bijbel voor vrouwen om het avondmaal te vieren? Als het antwoord hetzelfde is als voor de doop van kinderen, weren jullie dan ook vrouwen van het avondmaal? Nee natuurlijk niet. Bij beide ga je uit dat de Bijbel dit bedoelt, ook al heb je geen expliciete tekst die dit gebiedt of verbiedt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 08:56

Er is één geleerde geweest, James W. Dale, die zich in een zeer grondige studie gewaagd heeft aan een definitie van baptizo. Die luidt als volgt: "Alles wat grondig karakter of toestand van iets of iemand beïnvloedt en verandert, 'doopt' dat iets of die iemand. De hoofdbetekenis van baptizo is: beïnvloeden, veranderen, volkomen heerschappij krijgen over".

(hetgeen weer perfekt overeensteemt met wat Paulus leert in Rom 6:4)

Jvslooten

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 08:58

mealybug schreef:Ja, en het avondmaal is ook al gereduceerd tot een klein stukje brood, en zo weet de mens het altijd beter.
Leg eens uit, hoe vier jij dan avondmaal?

De apostel daalde af in het water bij Salem , omdat daar VEEL WATER was.
Veel water is wel gemakkelijk natuurlijk, maar niet verplicht. Het kan gelukkig ook anders, in deze nieuwe bedeling waarin niet de vorm, maar de inhoud ten volle centraal staat.

''Opklimmen uit het water'' duidt op hetzelfde.
Opklimmen uit het water wijst juist NIET op ene letterlijke interpretatie van het wordt Baptizo, want dan zou er moeten staan: NIET opgeklommen uit het water.

Nogmaals, als er verwezen was naar de besprenkelingshandeling, was dat woord wel gebruikt.
´Het woord´ verwijst naar het wezen van de handeling, namelijk een afsterven en een opstaan in een nieuw leven. Her heeft geen sinds iets met de vorm te maken in ieder geval.

Heb 11,28
Door het geloof heeft hij het Pascha ingesteld en het besprenkelen met het bloed, opdat de verderver van de eerstgeborenen hen niet zou treffen.

Hier wordt het woord ''besprenkelen'' gebruikt, in het NT.
Nergens anders in het NT , en zeker nergens als handeling toepasbaar op de doop.
Het eerste verbond werd bekrachtigt door de besprenkeling met water en bloed (Heb. 9:19), en dat was een afbeelding van ´de dingen die in de Hemelen zijn´ (v. 23). De sprenkeling met het water wordt dus wel degelijk geassocieerd met de verbondhandeling.

Maar weet je, het belangrijkste bestanddeel is helemaal niet het water, maar de geest, want Johannes de Doper verwijst al naar het feit dat niet hij die met water doopt, maar Hij die met Geest zal dopen, die na Hem zou komen (!, nieuwe bedeling na uitstorting van de heilige Geest) daar ging het om.
Als dat het belangrijkste is, waarom kun je je dan zo opwinden over de wijze waarop iemand anders doopt? Oordeel liever je eigen kring (1 Kor. 5:12).

"Zelfs het woord DOOP duidt het onderdompelen aan; en het is zeker dat onderdompeling in praktijk was bij de primitieve gemeente" (Joh. Calvijn, Institutie, Boek IV, Hoofdst. XV, Art. 19).

Maarten Luther schreef hetvolgende over het grieks woord voor DOOP: "In het latijns kan het met onderdompeling vertaald worden, bijv. iets in water onderdompelen, zodat het geheel door water wordt bedekt. En hoewel die gewoonte buiten gebruik geraakt is ... toch behoort men geheel ondergedompeld en onmiddellijk weer uit het water getrokken te worden. Want dit schijnt de etymologie van het woord te vereisen" (Maarten Luther, Opera, Tom. I, blz.72).
´´Dit schijnt de etymologie van het woord te vereisen.´´ - tegenwoordig weten we van niet.

Jvslooten

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Jvslooten » 03 jul 2014 08:59

mealybug schreef:Er is één geleerde geweest, James W. Dale, die zich in een zeer grondige studie gewaagd heeft aan een definitie van baptizo. Die luidt als volgt: "Alles wat grondig karakter of toestand van iets of iemand beïnvloedt en verandert, 'doopt' dat iets of die iemand. De hoofdbetekenis van baptizo is: beïnvloeden, veranderen, volkomen heerschappij krijgen over".

(hetgeen weer perfekt overeensteemt met wat Paulus leert in Rom 6:4)
Kortom, de definitie van Baptizo heeft dus geen hout met de vorm te maken. Bedankt voor je quote!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 09:05

elbert schreef:Waar staat een expliciete opdracht in de Bijbel voor vrouwen om het avondmaal te vieren? Als het antwoord hetzelfde is als voor de doop van kinderen, weren jullie dan ook vrouwen van het avondmaal? Nee natuurlijk niet. Bij beide ga je uit dat de Bijbel dit bedoelt, ook al heb je geen expliciete tekst die dit gebiedt of verbiedt.

Man of vrouw maakt niet meer uit sinds de fysieke zinnebeelden hun betekenis hebben verkregen in de geestelijke verwezenlijking!
En waar het over het geestelijke gaat, moet geloof zijn.
Niet dat van de ouders, maar van degene die geheel vrijwillig in geloof gehoorzamen wil aan God.
Door de lichameljke bloedlijn gebaseerd op het geloof van de ouders, is hun kind apartgezet en zeker bevoorrecht, nergens staat echter dat daar ook nog eens een ''doop'' bij hoort.
De gelovige ouder mag hiervan volledig verzekerd zijn.
(En als er daarvoor nog een ''doop'' nodig zou zijn, zou dat toch zeker vermeld zijn, zoals de Bijbel de lezer ieder verbond , ritueel en verordinering uitlegt)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 09:11

Jvslooten schreef:Dit schijnt de etymologie van het woord te vereisen.´´ - tegenwoordig weten we van niet.


Zoals ik al zei, tegenwoordig weten we indrdaad alle beter.
Daar is niet mee te discussieren.

Je stelt zelfs het eerste, verouderde (!) verbond gelijk met het nieuwe:

''Het eerste verbond werd bekrachtigt door de besprenkeling met water en bloed (Heb. 9:19), en dat was een afbeelding van ´de dingen die in de Hemelen zijn´ (v. 23). De sprenkeling met het water wordt dus wel degelijk geassocieerd met de verbondhandeling.''

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 03 jul 2014 09:16

Jvslooten schreef:Als dat het belangrijkste is, waarom kun je je dan zo opwinden over de wijze waarop iemand anders doopt? Oordeel liever je eigen kring (1 Kor. 5:12).



Waarbij jij denkt aan je eigen afgescheurde gemeente, maar voor mij is iedere christen deel van de ''eigen kring''.
En wie windt zich nu eigenlijk op?
Er is nog nooit een geloofsdoper geweest die een kinderdoper liet verdrinken, verbranden of verbande, zoals je grote voorbeelden Luther en Calvijn plachtten te doen met ''wederdopers''.
Zeg eens eerlijk, zijn dergelijke praktijken vruchten van de Geest, het heersen over andermans geloof?
Oordeelden zij ook niet ''buiten hun eigen kring''?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten