Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2008 18:27

lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Tja, ik herken dit wel, wat je hier zegt. Ik heb ook wel eens het gevoel dat wanneer je een echt christelijk/gereformeerd standpunt inneemt, dat dat vooral bekritiseerd wordt.
Als je in de religietopics de gereformeerde belijdenis hoogacht, dan krijg je kritiek. En als je duidelijk zegt, dat je het niet zo hebt op charismatische standpunten, dan weet je dat je daarover ook meer dan volledig ondervraagd gaat worden.
In de andere topics staan ook zat anderen klaar om je christelijke/gereformeerde standpunten te bekritiseren, zodat je het idee krijgt een eenling te zijn. Er zouden talloze voorbeelden genoemd kunnen worden.

Echter, het besef dat dit forum naar mijn idee niet echt gezien kan worden als een representatie van de reformatorische gezindte, sterkt mij alleen maar in het idee dat ik mijn mening gewoon kan neertypen, en dat ik geen rare ben als ik veel kritiek krijg. Ik ben er tegendraads genoeg voor om dat wel te kunnen hebben. 8)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 04 jun 2008 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jun 2008 18:32

Is dit een idee?

Uit al deze posten een korte samenvatting maken, waarnaar verwezen
kan worden indien iemand zich bekritiseert voelt vanwege
reformatorische gedachten.

Er kan dan volstaan worden met het invoegen van een link.

Vraag blijft dan nog, wat moet er in die samenvatting staan?
Globaal dit denk ik.
Respect voor de gedachten, principes en leefwijze van reformatorischen en evangelischen.
En aub enige terughoudendheid m.b.t. onnodige kritische opmerkingen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 04 jun 2008 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 jun 2008 18:35

Rolf schreef:Is dit een idee?

Uit al deze posten een korte samenvatting maken, waarnaar verwezen
kan worden indien iemand zich bekritiseert voelt vanwege
reformatorische gedachten.

Er kan dan volstaan worden met het invoegen van een link.

Vraag blijft dan nog, wat moet er in die samenvatting staan?
En wat wil je daarmee bereiken dan?

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 04 jun 2008 19:35

Wat Rolf zegt, is zo gek niet.
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 jun 2008 20:51

Rolf schreef:Respect voor de gedachten, principes en leefwijze van reformatorischen en evangelischen.

Dan is het een kwestie van wat nodige of onnodige kritische opmerkingen zijn. Want dit kan wel heel makkelijk gebruikt worden om elke afwijkende poster de kop in te drukken en we waren het er geloof ik toch redelijk over eens dat dat ook niet wenselijk is.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 jun 2008 21:02

henkie schreef:Ik zie minder verschil tussen de vragen die gesteld worden in de vragenrubriek en die je hier op het forum leest. Het verschil zit hem in de beantwoording. Alle vragen die we binnenkrijgen worden in principe behandeld ook al strookt dit niet met wat de bijbel zegt. Daar moet ook ruimte voor zijn, mijns inziens. Het kan gaan om een kerkganger die niet gelooft, iemand die zoekende is etc.

Dat hoeft ook geen probleem te zijn als er maar evenwicht is in de reacties. Die mis ik wel eens en vraag me dan af waar de refo's zijn voor en door wie deze site er is. Wat komt er in de praktijk terecht van "Wees steeds bereid verantwoording af te leggen van de hoop die in u leeft" uit 1 Petrus 3: 15 (?).

Nou, dat verschil zie ik niet alleen in de beantwoording terugkomen.
In de vragenrubriek staan vragen van jongeren die zo worstelen met God of wat God van hun leven wil en hoe zij in de praktijk zo hun christen-zijn weg kunnen dragen, zodat het puur Bijbels is.
Zomaar een paar voorbeeldvragen:

- Ik voel me doodongelukkig als collega’s vloeken en ik heb het heel moeilijk als ik zwijg. Dan word ik zo aangevochten, dat ik geen waar christen ben als ik zo makkelijk de naam Jezus kan laten misbruiken (...)

- Ik zit ergens mee. Het is nou al een paar keer gebeurd dat mijn vriend een zaadlozing kreeg als we (net pas even) knuffelden (...) moeten we hier niet zo krampachtig mee omgaan en is het normaal dat dit voorkomt? (...)

- Mag je als christen naar een bruiloft van een familielid die trouwt met een moslim/turk? (...) Als je er heen gaat, zeg je dan als het ware dat je het ermee eens bent?

- (...) Moet ik het uitmaken? Je mag immers geen juk aangaan met een ongelovige! Ik weet het niet meer... maar ik houd van hem!

Als je sommige religie-topics voor zou leggen aan predikanten die in de vragenrubriek antwoorden geven, dan geloof ik dat de meeste met hun oren staan te klapperen....

Tuurlijk snap ik dat je geen wegen af wilt sluiten voor andersdenkenden, maar is dit niet een te makkelijk en zwak antwoord op de vraag waarom er zoveel diversiteit is?
Als je bij dit standpunt blijft, geen mensen 'uitsluiten', want ze zouden via RW tot God kunnen komen... Waar blijft dan je identiteit, die zal alleen maar verder verwateren? RW is toch niet alleen om te evangeliseren, in de kopjes opinie en nieuws kun je hiervoor ook goed terecht!
Zou Refoweb dan niet beter om kunnen worden gedoopt in Christen-web ofzo?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 04 jun 2008 21:08

idd. chapeau Henk.
Boekenlezer, je doorwrochte postings waardeer ik meestal zeer. Ga er asjeblieft mee door.

Rolf schreef:Respect voor de gedachten, principes en leefwijze van reformatorischen en evangelischen.

Respect dient er zeker te zijn. Maar ook dat naar twee kanten he? De ongelovie voor de gelovige en andersom. Een 'respectoffensief' zou me een goede zaak lijken :wink: Terughoudendheid jegens kritische opmerkingen lijkt me lastig uit te voeren, en bovenal onnodig. De Waarheid kan toch wel tegen een stootje?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2008 21:19

Em_ma, betekent het volgens jou dat die vragen niet leven - of tenminste een aantal daarvan - bij refojongeren? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 jun 2008 21:26

Maneah schreef:Jullie zouden ook met oplossingen kunnen komen, heren.
Wat Rolf zegt, is zo gek niet.
Maar wat wil je bereíken met die 'oplossingen'?

En wat Gio zegt: De Waarheid kan toch wel tegen een stootje? |:)|

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 jun 2008 21:38

em_ma schreef:
Riska schreef:Em_ma, betekent het volgens jou dat die vragen niet leven - of tenminste een aantal daarvan - bij refojongeren? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen...

Dat geldt niet voor iedereen en uiteindelijk kan ik niet in het hart van iemand kijken.
Ik heb wel het idee dat er makkelijker mee om wordt gegaan, dat de drijfveer soms meer is: wat zegt mijn gevoel/ego over een ethische/principiele kwestie ipv. wat zegt Gods Woord?
Het één sluit het ander niet uit. Je gevoel speelt een vrij belangrijke rol, denk ik, in wat je meent! wat God's Woord te zeggen heeft.

Daarnaast denk ik dat ook de ethiek van de 'cultuur' waarin je leeft, bepalend zijn voor je eigen ethiek (waarvan men beweert dat die op God's Woord gestoeld zijn).

sela

Berichtdoor sela » 05 jun 2008 08:33

em_ma schreef: [...]

Als je sommige religie-topics voor zou leggen aan predikanten die in de vragenrubriek antwoorden geven, dan geloof ik dat de meeste met hun oren staan te klapperen....

Tuurlijk snap ik dat je geen wegen af wilt sluiten voor andersdenkenden, maar is dit niet een te makkelijk en zwak antwoord op de vraag waarom er zoveel diversiteit is?
[etc.]

maar is het niet te makkelijk om de vragenrubriek naast een forum te zetten.
a. vragen stellen is hoogdrempeliger dan ff reageren op een forum.
b. een antwoord is 1 antwoord. een topic heeft meestal diverse posts
c. worden alle vragen die gesteld worden behandeld in de vragenrubriek of is er selectie?
d. zo'n dominee of andere deskundige is met naam en toenaam bekend. dan geef je andere antwoorden dan onder een nickname
e. een antwoord in de vragenrubriek is minder spontaan - of zo je wilt, daar wordt beter over nagedacht,
f. we kennen het verschijnsel vragenrubriek uit boekjes. uitgegeven, gewikt en gewogen en al vele jaren bestaande. een forum is nieuwer, anders.
g. en tot slot het punt waar ik al lang van mening ben dat het relevant is: we praten niet alleen meer met het gezag van onze kringen, maar het is voor iedereen mogelijk om te reageren. dit levert een nieuwe realiteit op.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2008 14:37

henkie schreef:Ik zie minder verschil tussen de vragen die gesteld worden in de vragenrubriek en die je hier op het forum leest. Het verschil zit hem in de beantwoording. Alle vragen die we binnenkrijgen worden in principe behandeld ook al strookt dit niet met wat de bijbel zegt. Daar moet ook ruimte voor zijn, mijns inziens. Het kan gaan om een kerkganger die niet gelooft, iemand die zoekende is etc.

Dat hoeft ook geen probleem te zijn als er maar evenwicht is in de reacties. Die mis ik wel eens en vraag me dan af waar de refo's zijn voor en door wie deze site er is. Wat komt er in de praktijk terecht van "Wees steeds bereid verantwoording af te leggen van de hoop die in u leeft" uit 1 Petrus 3: 15 (?).

Chapeau Mr. Refoweb!
*Trekt een fles whisky open om op deze verstandige opmerkingen te proosten* :0~
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 05 jun 2008 20:01

Rolf schreef:Vraag blijft dan nog, wat moet er in die samenvatting staan?
Globaal dit denk ik. Respect voor de gedachten, principes en leefwijze van reformatorischen en evangelischen. En aub enige terughoudendheid m.b.t. onnodige kritische opmerkingen.

Dat zou in principe al moeten gelden. Gebeurt dat te weinig dan moeten we daar extra aandacht aan geven. Zie verder mijn opmerking bij Giovannino.

Nou, dat verschil zie ik niet alleen in de beantwoording terugkomen. In de vragenrubriek staan vragen van jongeren die zo worstelen met God of wat God van hun leven wil en hoe zij in de praktijk zo hun christen-zijn weg kunnen dragen, zodat het puur Bijbels is.

Dat is gelukkig de meerderheid ja ;-)
Maar er is ruimte voor kritische vragen en ze worden zonder uitzondering doorgestuurd naar de panelleden. Hooguit worden ze wat gekuist. Zie bijvoorbeeld deze vragen:

http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... n4971.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... n7225.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... l5561.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... s1687.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... l6607.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... n5912.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... e9745.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... m6086.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... m2072.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... m1909.html

Als je bij dit standpunt blijft, geen mensen 'uitsluiten', want ze zouden via RW tot God kunnen komen... Waar blijft dan je identiteit, die zal alleen maar verder verwateren? RW is toch niet alleen om te evangeliseren, in de kopjes opinie en nieuws kun je hiervoor ook goed terecht!
Zou Refoweb dan niet beter om kunnen worden gedoopt in Christen-web ofzo?

Ik geef ook geen antwoord op de vraag waarom er diversiteit is. Ik ging in op het verschil wat er volgens jou is tussen forum en vragenrubriek. Over de oorzaken zijn inmiddels vele pagina's volgetypt.

De identiteit staat vermeld in de regels op dit forum en onder het kopje Refoweb bovenin. Daarin staat genoemd voor wie en door wie het is. Op basis daarvan werven we bezoekers, zoeken we panelleden, adverteren we, plaatsen we artikelen etc. Daarnaast geldt: iedereen is welkom binnen bepaalde grenzen. Mocht iemand daar problemen mee hebben dan is er zelfs nog de ruimte om een zuil op te trekken en te posten in de gesloten fora en daar zelf de spelregels aan te geven ;-)

Laat overigens duidelijk zijn dat ik me ernstig stoor aan de forummers die alles aangrijpen om tegen alles wat refo is aan te schoppen. Die houden we extra in de gaten en worden t.z.t. afgevoerd. Ik denk dat het voornamelijk daar om draait in dit topic. Die frustratie delen we dus.

Respect dient er zeker te zijn. Maar ook dat naar twee kanten he? De ongelovie voor de gelovige en andersom. Een 'respectoffensief' zou me een goede zaak lijken Terughoudendheid jegens kritische opmerkingen lijkt me lastig uit te voeren, en bovenal onnodig. De Waarheid kan toch wel tegen een stootje?

Daar heb je een punt. Mijn handen jeuken af en toe bij de topics over bijvoorbeeld evolutie en homoseksualiteit. Maar de inhoud van de posts zijn regelmatig dermate fel van christelijke kant dat ik degene die niet-/andersgelovig zijn niet durf aan te spreken op het feit dat ze wat meer respect moeten tonen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 jun 2008 20:55

Wat hierboven staat is naar verwachting. Ik had op heel iets "meer"
gehoopt, maar de argumentatie onderschrijf ik. Ik denk dat het een
duidelijk principieel geluid is enerzijds, en anderzijds nog steeds volop
ruimte voor andersdenken, mits zij zich niet met opzet tegen de doelen
gaan verzetten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2008 22:47

henkie schreef:

Volgens mij is er ook een commercieel belang, dus om nu enkel te stellen dat het bestaansrecht enkel afhangt van de aanwezigheid van refo´s, vind ik net iets te gemakkelijk.

Terug naar “Archief”