Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2008 17:20

Mar goed dat je die *kuch* erbij doet en aangeeft dat je het er niet mee eens bent.
Het is volgens mij complete onzin...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 apr 2008 17:34

Tja ik weet dat sommige mensen het 'met liefde kastijden' noemen... Al kan ik me daar dan niets bij voorstellen, en vind ik het dus totaal niet kunnen...Slaan is in mijn ogen een teken van machteloosheid, niet meer weten hoe je het anders moet doen, tel dan liever even tot 10, en probeer het op een andere manier ;-)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 apr 2008 17:39

mijn nichtjevan 1,5 kneep mij vanmiddag, ik kijk haar in de ogen zeg: nee, dat mag niet! Zegt ze tegen mij: neu, mag iet. Met een vingert heen en weer. Geweldig!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2008 17:57

Je hebt slaan en slaan. Het is de bedoeling dat het kind voelt dat het menens is, maar het moet niet langer dan 1 minuut pijn doen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 apr 2008 18:09

Je moet je kind helemaal geen pijn doen!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 27 apr 2008 18:18

Ik snap ook niet waarom pijn nodig is om je kind te straffen. Een kind mag of moet het wel weten als ie iets fout heeft gedaan, maar slaan blijft voor mij iets wat je doet uit machteloosheid.
De tik snap ik niet... Zie weinig verschil met slaan en snap de reden niet.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 apr 2008 19:28

Ik snap dan weer niet waarom een tik op de vingers gelijk staat aan slaan. Ik heb met slaan toch hele andere associaties.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 apr 2008 19:35

Flappie schreef:Ik snap dan weer niet waarom een tik op de vingers gelijk staat aan slaan. Ik heb met slaan toch hele andere associaties.

Idd... een tik op de vingers vind ik dna wel weer kunnen, dat vind ik toch écht een wereld van verschil, tik op de vingers, of een klap! En ik weet uit verhalen dat zoiets véél meer effect heeft dan een klap!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2008 20:04

*|Scatie schreef:Ik snap ook niet waarom pijn nodig is om je kind te straffen. Een kind mag of moet het wel weten als ie iets fout heeft gedaan, maar slaan blijft voor mij iets wat je doet uit machteloosheid.
De tik snap ik niet... Zie weinig verschil met slaan en snap de reden niet.

volledig mee eens...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2008 20:06

meissie88 schreef:
Flappie schreef:Ik snap dan weer niet waarom een tik op de vingers gelijk staat aan slaan. Ik heb met slaan toch hele andere associaties.

Idd... een tik op de vingers vind ik dna wel weer kunnen, dat vind ik toch écht een wereld van verschil, tik op de vingers, of een klap! En ik weet uit verhalen dat zoiets véél meer effect heeft dan een klap!

Dat bedoel ik!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 28 apr 2008 05:43

Welk effect? Dat het kind schrikt? Dat ze dan naar je luisteren? Dat ze dan respect voor je opbrengen?
Jammer dat het op zo'n manier moet dan...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 apr 2008 08:10

als je het kind aan kijkt en dan verteld dat iets niet mag hebben ze dat heel snel in de gaten! Een kind moet het wel heel erg bond maken om het kind een tik te geven!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 apr 2008 09:22

Wat is het doel van een tik of een schrikreactie eigenlijk? Volgens mij wordt een kind daar eerder bang van.
Dan wordt het kind bang voor het schrikken of de tik. En dat is volgens mij niet de bedoeling van straf. Volgens mij is het doel van straf dat een kind volgende keer niet meer een kopje van tafel af gooit. Maar mijns inziens is een tik daar totaal geen passende straf voor (denk je eens in, hoe mooi zo'n glimmend kopje is voor een kind. Dat kind doet het echt niet om jou als moeder even lekker te jennen hoor!)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 10:50

Kan het toch niet laten....

Spreuken22:15 Een kind is geneigd tot dwaasheid,
de stok wijst het terecht en weerhoudt het ervan.

Spreuken 13:24 Wie zijn zoon de stok onthoudt, haat hem,
wie hem liefheeft, tuchtigt hem.

Zelf heb ik lang over dit onderwerp nagedacht, waarom staat dit in de bijbel?? Ik denk dat het belangrijk is dat je je handen niet zomaar laat wapperen... Als je een volgende keer iets liefdevols met je handen wilt doen (het kind opppaken of een aai over z'n bol geven) dan kan het schrikken... Ook is het zo dat als je slaat met je handen dit vaak is door een emotionele reactie (zie dit vaak genoeg om me heen gebeuren en dan denk ik echt wel eens.......) Ik denk dat je ook heel duidelijk moet zijn naar het kind toe dat het niet om haar persoon gaat maar om het foute dat wat zij gedaan heeft en dat je hem/haar daarvoor straft. Ik pas dit zelf (nog) niet in de praktijk doe omdat ons kindje te klein is. Maar verschillende vrienden van mij doen het op deze manier en het werkt echt! Maar laat heel duidelijk voorop staan, liefde en vertrouwen is veel belangrijker dan straffen! (in de opvoeding moet dit maar een heeeeeel klein deel innemen)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 11:00

Met deze Bijbelteksten hebben al die 'christelijke' vaders die hun kinderen bewerkten met een riem, stok of slaan met de handen goedgepraat.

Slaan heeft niets te maken met God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.

Ik wil niet geslagen worden, dan moet ik een ander ook niet slaan. Zeker geen weerloos kind.

Jezus is heel wat geslagen maar Hij slaat geen enkele keer (terug). Hij laat zien en horen hoe Hij er over denkt en datstraalt meer gezeg uit mij inziens.
Door slaan maak je kinderen bang en heb jij als ouder echt geen gezag. Ik vind het een wezenlijk verschil of een kind naar je luistert uit angst (grote kans dat het kind dood ongeluk is) of iets doet vanwege gezag.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”