LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 10:55

Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
heel vreemd dat je daar zo mild over bent.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 10:58

schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering

Lol, je zegt net dat hij voor zijn harde uitspraken tegen x verantwoording moet afleggen aan God. Om hem vervolgens aan te moedigen om hetzelfde te doen tegen y. Erg vreemd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 11:03

Faramir schreef:
schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering

Lol, je zegt net dat hij voor zijn harde uitspraken tegen x verantwoording moet afleggen aan God. Om hem vervolgens aan te moedigen om hetzelfde te doen tegen y. Erg vreemd.

Ik zie het aanmoedigen van Mariaverering en het bidden van weesgegoetjes na het
biechten van zonden als afgoderij.

Je houdt mensen van God af...die juist aan God vergeving moeten vragen en tot God
zouden moeten bidden.

Daar zal ik altijd mijn mond over open doen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 11:05

Als jij de discussie over kinderdoop echt goed gelezen zou hebben, Schaapje, dan had jij geweten dat ik geen principieel tegenstander van niet-kinderdoop ben. Echter, dan had jij ook geweten dat ik me verweer tegen aantijgingen van de kinderdooptegenstanders dat het niet Bijbels zou zijn.

Feitelijk gun ik anderen de vrijheid om hun kinderen niet te dopen en neem ik voor mijzelf de vrijheid om kinderen wel te dopen. Zolang die vrijheid over en weer gerespecteerd wordt, kun je gewoon je gang gaan. Immers, het geloof is inderdaad in Christus en niet in een sacrament. Een sacrament is immers een leeg teken of een lege handeling als er geen geloof in Christus is.

Echter, het is niet te accepteren dat op een reformatorisch forum tegen de reformatorische leer geschopt wordt. Je hebt door je voor deze fora in te schrijven beloofd dat je respect hebt voor de reformatorische belijdenisgeschriften. Door telkenmale te schoppen tegen de reformatorische leer, geef je aan dat je de reformatorische belijdenis eigenlijk niet respecteert en dan heb je de waarheid niet gesproken dus heb je gelogen.

In dat geval moet je je beperken tot het open religieforum.

Inzake de Mariaverering: ik heb aangegeven dat er in de lofzang van Maria heel duidelijk staat (Lucas 1:48): Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

De R.K. dogmata van Maria's onbevlekte ontvangenis (Lourdes!) en dergelijke onderschrijf ik niet - ik heb dat al vaker duidelijk gemaakt. Maar krachtens Lucas 1:48 is een zekere gedachtenis toch wel op z'n plaats, denk ik zo.

Verder wordt op Refoweb de Mariaverering op geen enkele wijze opgedrongen door onze R.K. medeforummers, terwijl het onbesuisd hakken en slaan op de reformatorische visie op de kinderdoop door enkele medeforummers tot dagtaak lijkt te zijn verheven. Een milde presentie wordt met mildheid beantwoord, een harde aanval door een harde verdediging of, indien argumentatie vruchteloos blijkt, een stap terug totdat de lawine onder aan de berg ligt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 feb 2011 11:09

schaapje schreef:
Faramir schreef:

Je houdt mensen van God af...die juist aan God vergeving moeten vragen en tot God
zouden moeten bidden.

Je hebt het net heel leuk over verschillende zienswijze en dergelijke en over Optimatus die hele vervelende uitspraken doet en daarover verantwoording moet afleggen tegenover God enz enz, kortom een heel moralistisch verhaal om vervolgens precies hetzelfde te doen. Ik vind dat zeer vreemd.

Mariaverering komt overigens in de Bijbel al voor, maar vind jij het helemaal niets dan vind ik dat prima. Geenszins zal ik het je door de strot duwen, ik zal er zelfs niet zelf over beginnen op een protestants forum. En de biecht is een sacrament waarin God werkzaam is. Altijd wordt die oude koe van weesgegroetjes uit de sloot gevist, maar we begrijpen allemaal dat dat wel zo'n ontzettende dooddoener van een karikatuur is. En indien dat al wordt geadviseerd slechts een heel klein onderdeel is. Ik heb tot nu toe een keer of 3 gebiecht en ik kan je verzekeren dat de karikatuur die jij ervan makt werkelijk nergens op slaat. Er gaat weken of maandenlang gewetensonderzoek aan vooraf enz enz, afijn het verhaal zal je waarschijnlijk helemaal niets interesseren zolang je je karikatuur maar in stand kan houden. Maar ook over de biecht zal ik niet uit mijzelf beginnen op een protestants forum. Simpelweg omdat het niet in de geloofsbeleving van de gemiddelde protestants past en ik hier te gast ben. Ik hoef mijn geloof niet op te dringen of te verkondigen. Slechts als men oprechte vragen heeft of met onwaarheden komt, dan zal ik daarop ingaan. Een wezenlijk andere insteek dan het volk wat ik de afgelopen maanden langs heb zien komen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 11:15

schaapje schreef:
Faramir schreef:

zouden moeten bidden.

Zoek eens in google op: "Voor u belijden wij, almachtige God, voor heel de kerk en voor elkaar dat wij gezondigd hebben in gedachte, woord en daad".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 feb 2011 11:16

Optimatus schreef:Als jij de discussie over kinderdoop echt goed gelezen zou hebben, Schaapje, dan had jij geweten dat ik geen principieel tegenstander van niet-kinderdoop ben. Echter, dan had jij ook geweten dat ik me verweer tegen aantijgingen van de kinderdooptegenstanders dat het niet Bijbels zou zijn.

Feitelijk gun ik anderen de vrijheid om hun kinderen niet te dopen en neem ik voor mijzelf de vrijheid om kinderen wel te dopen. Zolang die vrijheid over en weer gerespecteerd wordt, kun je gewoon je gang gaan. Immers, het geloof is inderdaad in Christus en niet in een sacrament. Een sacrament is immers een leeg teken of een lege handeling als er geen geloof in Christus is.

Echter, het is niet te accepteren dat op een reformatorisch forum tegen de reformatorische leer geschopt wordt. Je hebt door je voor deze fora in te schrijven beloofd dat je respect hebt voor de reformatorische belijdenisgeschriften. Door telkenmale te schoppen tegen de reformatorische leer, geef je aan dat je de reformatorische belijdenis eigenlijk niet respecteert en dan heb je de waarheid niet gesproken dus heb je gelogen.

In dat geval moet je je beperken tot het open religieforum.

Inzake de Mariaverering: ik heb aangegeven dat er in de lofzang van Maria heel duidelijk staat (Lucas 1:48): Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

De R.K. dogmata van Maria's onbevlekte ontvangenis (Lourdes!) en dergelijke onderschrijf ik niet - ik heb dat al vaker duidelijk gemaakt. Maar krachtens Lucas 1:48 is een zekere gedachtenis toch wel op z'n plaats, denk ik zo.

Verder wordt op Refoweb de Mariaverering op geen enkele wijze opgedrongen door onze R.K. medeforummers, terwijl het onbesuisd hakken en slaan op de reformatorische visie op de kinderdoop door enkele medeforummers tot dagtaak lijkt te zijn verheven. Een milde presentie wordt met mildheid beantwoord, een harde aanval door een harde verdediging of, indien argumentatie vruchteloos blijkt, een stap terug totdat de lawine onder aan de berg ligt.

Hmm. ben ik wel met je eens Optimatus wat je schrijft, ik ben een persoon die later
in het leven tot geloof gekomen is dus ook volwassen gedoopt.
Ook vind ik dat hakken en schoppen heel hinderlijk om te lezen, soms heb ik dat zelfs
aangegeven.
Maar ik vind het wel boeiend om te lezen hoe anderen de doop/kinderdoop onderbouwen
volgens het woord.
Maar als er geschopt wordt lijkt het me niet juist om het op dezelfde manier terug
te doen. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2011 11:26

Een milde presentie wordt met mildheid beantwoord, een harde aanval door een harde verdediging of, indien argumentatie vruchteloos blijkt, een stap terug totdat de lawine onder aan de berg ligt.

Verder delen we, zo lijkt het, de wijze van tot geloof komen. Dat schept wel weer een band :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 12 feb 2011 19:20

Ik krijg de indruk dat de doop discussie nu in elk topic gaat opduiken.
In dit topic vragen over de RK, de doop discussie kan in het andere topic.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 13 feb 2011 15:28

Faramir schreef:En de biecht is een sacrament waarin God werkzaam is. Altijd wordt die oude koe van weesgegroetjes uit de sloot gevist, maar we begrijpen allemaal dat dat wel zo'n ontzettende dooddoener van een karikatuur is. En indien dat al wordt geadviseerd slechts een heel klein onderdeel is. Ik heb tot nu toe een keer of 3 gebiecht en ik kan je verzekeren dat de karikatuur die jij ervan makt werkelijk nergens op slaat. Er gaat weken of maandenlang gewetensonderzoek aan vooraf enz enz, afijn het verhaal zal je waarschijnlijk helemaal niets interesseren zolang je je karikatuur maar in stand kan houden.
Begin jaren "70 zei een Amsterdamse predikant: "Sinds de biecht is afgeschaft (het Tweede Vaticaans Concilie) heb ik het drukker dan ooit. Hij had twee avonden in de week spreekuur en heel veel van de gesprekken waren met RK-mensen en dat was in feite een biecht.

Want Schaapje: de biecht is niet een opdreunen van 'zonden' - ook door kinderen - zoals het wellicht vroeger enigszins was. De biecht is een diepgaand pastoraal gesprek met de pastor over wat je dwars zit, wat fout gegaan is. En nee, dan zijn er niet zoveel weesgegroetjes, dan is er een - even pastoraal - gebed, waarin benoemd wordt wat besproken is en waarin vergeving gevraagd wordt.
Kortom: als het goed is kennen we in de Protestantse kerken eenzelfde biecht: goede pastorale gesprekken en gebed.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 08:38

Hemels loket: Mijn Schapen horen Mijn Stem, Ik ken ze en zij kennen Mij, een stem van een vreemde(herder) zullen zij niet volgen, want die stem is vreemd voor hen.
Die uit God is(geboren) hoort ons(verstaat ons)...
Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven en allen die Mij volgen in geloof en gehoorzaamheid zijn kinderen der Waarheid en Ik heb geen grotere blijdschap, dan dat Ik hoor en zie, dat Mijn kinderen in die Waarheid wandelen.

mijn Jezus, Die leeft en Zijn Leven gegeven heeft, dat is een persoonlijke relatie met Hem, de Levende, dat is veel rijker dan een theologisch loket...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 feb 2011 19:23

Dat mag jij vinden, het is echter op dit forum zo dat wij (de mods) beslissen wat wel en niet mag.
En als iemand vragen wil beantwoorden over de RKK mag dat.

BOT
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2011 19:40

Pas borrelden bij mij ook een aantal vragen over de RRK op, mede naar aanleiding van wat recentere nieuwsberichten. Ze zijn misschien wat controversieel, maar ik bedoel ze beslist niet schoppend ofzo.

1. Wat is nu exact het standpunt van de RKK over anticonceptiva? Wanneer is dit wel, of is dit helemaal nooit toegestaan? En wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten? Heeft de RKK een mening over NFP?

2. Wat is het standpunt van de RKK over een coïtus buiten het huwelijk?

3. Kunnen volgens de RKK niet-RKK-ers in de hemel komen? Zo ja, wanneer dan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 feb 2011 22:44

TheKeimpe schreef:Pas borrelden bij mij ook een aantal vragen over de RRK op, mede naar aanleiding van wat recentere nieuwsberichten. Ze zijn misschien wat controversieel, maar ik bedoel ze beslist niet schoppend ofzo.

1. Wat is nu exact het standpunt van de RKK over anticonceptiva? Wanneer is dit wel, of is dit helemaal nooit toegestaan? En wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten? Heeft de RKK een mening over NFP?

NFP wordt volgens mij als een mooi alternatief gezien. De pil als negatief omdat die ook een abortus werking heeft, als geneesmiddel wordt het echter niet afgewezen. Er zijn vele nuances en voor en tegens voor van alles en nog wat. Over het algemeen wil men dat seksueel contact iets is voor in het huwelijk.
2. Wat is het standpunt van de RKK over een coïtus buiten het huwelijk?

Dat wordt gezien als zonde.
3. Kunnen volgens de RKK niet-RKK-ers in de hemel komen? Zo ja, wanneer dan?

Ja. Wanneer God dat zo beslist. Datzelfde gaat overigens ook op voor katholieken. Katholieken kennen niet zoiets als heilszekerheid.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 feb 2011 10:26

Dank voor de antwoorden.

Mag ik uit antwoord 1 opmaken dat "gezinsplanning" dus als iets positiefs wordt gezien binnen de RKK?

En nog een vervolgvraag bij vraag 3: maakt dit mensen niet ontzettend angstig, als ze geen geloofszekerheid (kunnen) hebben? Wat je bij je dood staat te wachten is dus altijd een vraag?

Terug naar “Archief”