Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
heel vreemd dat je daar zo mild over bent.
Moderator: Moderafo's
schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
Faramir schreef:schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
Lol, je zegt net dat hij voor zijn harde uitspraken tegen x verantwoording moet afleggen aan God. Om hem vervolgens aan te moedigen om hetzelfde te doen tegen y. Erg vreemd.
schaapje schreef:Faramir schreef:schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
Lol, je zegt net dat hij voor zijn harde uitspraken tegen x verantwoording moet afleggen aan God. Om hem vervolgens aan te moedigen om hetzelfde te doen tegen y. Erg vreemd.
Ik zie het aanmoedigen van Mariaverering en het bidden van weesgegoetjes na het
biechten van zonden als afgoderij.
Je houdt mensen van God af...die juist aan God vergeving moeten vragen en tot God
zouden moeten bidden.
Daar zal ik altijd mijn mond over open doen!
schaapje schreef:Faramir schreef:schaapje schreef:Ik zou graag zien Optimatus dat je ook zo tenstrijde trekt tegen de Mariaverering
Ik zie het aanmoedigen van Mariaverering en het bidden van weesgegoetjes na het
biechten van zonden als afgoderij.
Je houdt mensen van God af...die juist aan God vergeving moeten vragen en tot God
zouden moeten bidden.
Daar zal ik altijd mijn mond over open doen!
Optimatus schreef:Als jij de discussie over kinderdoop echt goed gelezen zou hebben, Schaapje, dan had jij geweten dat ik geen principieel tegenstander van niet-kinderdoop ben. Echter, dan had jij ook geweten dat ik me verweer tegen aantijgingen van de kinderdooptegenstanders dat het niet Bijbels zou zijn.
Feitelijk gun ik anderen de vrijheid om hun kinderen niet te dopen en neem ik voor mijzelf de vrijheid om kinderen wel te dopen. Zolang die vrijheid over en weer gerespecteerd wordt, kun je gewoon je gang gaan. Immers, het geloof is inderdaad in Christus en niet in een sacrament. Een sacrament is immers een leeg teken of een lege handeling als er geen geloof in Christus is.
Echter, het is niet te accepteren dat op een reformatorisch forum tegen de reformatorische leer geschopt wordt. Je hebt door je voor deze fora in te schrijven beloofd dat je respect hebt voor de reformatorische belijdenisgeschriften. Door telkenmale te schoppen tegen de reformatorische leer, geef je aan dat je de reformatorische belijdenis eigenlijk niet respecteert en dan heb je de waarheid niet gesproken dus heb je gelogen.
In dat geval moet je je beperken tot het open religieforum.
Inzake de Mariaverering: ik heb aangegeven dat er in de lofzang van Maria heel duidelijk staat (Lucas 1:48): Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.
De R.K. dogmata van Maria's onbevlekte ontvangenis (Lourdes!) en dergelijke onderschrijf ik niet - ik heb dat al vaker duidelijk gemaakt. Maar krachtens Lucas 1:48 is een zekere gedachtenis toch wel op z'n plaats, denk ik zo.
Verder wordt op Refoweb de Mariaverering op geen enkele wijze opgedrongen door onze R.K. medeforummers, terwijl het onbesuisd hakken en slaan op de reformatorische visie op de kinderdoop door enkele medeforummers tot dagtaak lijkt te zijn verheven. Een milde presentie wordt met mildheid beantwoord, een harde aanval door een harde verdediging of, indien argumentatie vruchteloos blijkt, een stap terug totdat de lawine onder aan de berg ligt.
Begin jaren "70 zei een Amsterdamse predikant: "Sinds de biecht is afgeschaft (het Tweede Vaticaans Concilie) heb ik het drukker dan ooit. Hij had twee avonden in de week spreekuur en heel veel van de gesprekken waren met RK-mensen en dat was in feite een biecht.Faramir schreef:En de biecht is een sacrament waarin God werkzaam is. Altijd wordt die oude koe van weesgegroetjes uit de sloot gevist, maar we begrijpen allemaal dat dat wel zo'n ontzettende dooddoener van een karikatuur is. En indien dat al wordt geadviseerd slechts een heel klein onderdeel is. Ik heb tot nu toe een keer of 3 gebiecht en ik kan je verzekeren dat de karikatuur die jij ervan makt werkelijk nergens op slaat. Er gaat weken of maandenlang gewetensonderzoek aan vooraf enz enz, afijn het verhaal zal je waarschijnlijk helemaal niets interesseren zolang je je karikatuur maar in stand kan houden.
TheKeimpe schreef:Pas borrelden bij mij ook een aantal vragen over de RRK op, mede naar aanleiding van wat recentere nieuwsberichten. Ze zijn misschien wat controversieel, maar ik bedoel ze beslist niet schoppend ofzo.
1. Wat is nu exact het standpunt van de RKK over anticonceptiva? Wanneer is dit wel, of is dit helemaal nooit toegestaan? En wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten? Heeft de RKK een mening over NFP?
2. Wat is het standpunt van de RKK over een coïtus buiten het huwelijk?
3. Kunnen volgens de RKK niet-RKK-ers in de hemel komen? Zo ja, wanneer dan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten