Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2007 19:38

[quoteL="L'être extraterrestre"]Het enige wat ik wil is of een helemaal normaal leven wat me niet gaat lukken of dood.
[/quote]
En een normaal leven krijg je in ieder geval niet door alle hulp te weigeren. Wil óverleven léven worden, dan moet je er in investeren. Kortom: ga doen wat ze geadviseerd hebben en werk er hard aan.

André

Berichtdoor André » 04 mar 2007 19:40

Dan heb je idd niets te zoeken op een Intensieve kortdurende behandeling.
1.) Het lukt je toch nooit.
2.) Je wilt niet verder leven.

Ik heb trouwens wel eens gehoord, als je iets niet probeert, weet je ook niet wat het je kan helpen.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 mar 2007 20:07

Riska schreef:
L'être extraterrestre schreef:Het enige wat ik wil is of een helemaal normaal leven wat me niet gaat lukken of dood.

En een normaal leven krijg je in ieder geval niet door alle hulp te weigeren. Wil óverleven léven worden, dan moet je er in investeren. Kortom: ga doen wat ze geadviseerd hebben en werk er hard aan.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 mar 2007 20:29

L'être extraterrestre schreef:
Cisca schreef:
André schreef:
Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Joh, sterkte!

Mijn huisarts zegt ook iedere keer dat ik toch naar IKB had moeten gaan.

Misschien kan dat alsnog :wink:
Ik wil dat absoluut niet.
Wat is IKB?
Intensieve kortdurende behandeling.

6-8 maanden het huis uit zijn en door de weeks behandeld worden.

Als dat nu het beste voor je is, het betreft het welzijn van je eigen leven, dat is toch zeker de moeite waard :wink:
Het enige wat ik wil is of een helemaal normaal leven wat me niet gaat lukken of dood.

Komt misschien hard over, hoewel ik dat niet ben, maar als je niet mee wilt werken verandert er ook niets, als je een normaal leven wilt, is dood geen optie, en zul je jezelf aan moeten pakken, wees blij dat er hulp te krijgen is, in gedachten laat ik je alle hoeken van de kamer zien, schaam je, je krijgt hulp aan geboden, en je wijst het af, echt slap hoor :roll:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 mar 2007 03:15

Een uitgesproken wens tot zelfdoding zou eigenlijk niet op een forum horen staan.!
Een vraag, tot afhouding daarvan wel.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mar 2007 04:25

Cisca schreef:Komt misschien hard over, hoewel ik dat niet ben, maar als je niet mee wilt werken verandert er ook niets, als je een normaal leven wilt, is dood geen optie, en zul je jezelf aan moeten pakken, wees blij dat er hulp te krijgen is, in gedachten laat ik je alle hoeken van de kamer zien, schaam je, je krijgt hulp aan geboden, en je wijst het af, echt slap hoor :roll:

Cisca, ik begrijp je wel deels. Ik knok ook om door te leven maar besef jij wat het is om constante chaos in je hoofd te hebben? Constant die discussie: Ik moet dood want ik ben waardeloos, egoïstisch nou jah, etc. Die chaos, ik doe alles om aandacht. Ik hoor hier niet te zijn. Anderzijds, ik ben er, en laat ik er iets van maken. Om het maar te vergelijken met jou, jij knokt ook om door te gaan. Jij wilt leven. En dan zie je hier een muts die een beetje zielig zit te doen om een paar kleine probleempjes.

Dat is waar ik tegen vecht. Waarom ik iedere week bij de GGZ zit. Waarom ik binnenkort mezelf naar een therapie moet slepen. Weer nieuwe mensen moet leren kennen.

Het verschil met opname is nu alleen dat ik niet 24/7 onder controle sta. De therapie is dezelfde als ik bij opname zou krijgen. En ik weet dat het voor mij beter is om mee te draaien in het normale leven dan opname. Je bent van de straat, word beschermt, wat is nou beter? Ik bedoel, in het normale leven word je geconfronteerd met situaties en ben je verplicht helder na te blijven denken om geen domme dingen te doen (zoals overdosis nemen) om mensen niet te beschadigen.

@Harm-J, mijn excuses.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 mar 2007 04:40

L'être extraterrestre schreef: @Harm-J, mijn excuses.

Geaccepteerd, als je er maar wat mee doet.!

Btw, mensen als Cisca kan jij niet begrijpen, tenzij jij er zelf voor zou komen te staan. Je kunt hooguit met die mensen meeleven.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 05 mar 2007 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 mar 2007 04:42

Cisca schreef:Komt misschien hard over, hoewel ik dat niet ben, maar als je niet mee wilt werken verandert er ook niets, als je een normaal leven wilt, is dood geen optie, en zul je jezelf aan moeten pakken, wees blij dat er hulp te krijgen is, in gedachten laat ik je alle hoeken van de kamer zien, schaam je, je krijgt hulp aan geboden, en je wijst het af, echt slap hoor :roll:

Cisca, ik begrijp je wel deels. Ik knok ook om door te leven maar besef jij wat het is om constante chaos in je hoofd te hebben? Constant die discussie: Ik moet dood want ik ben waardeloos, egoïstisch nou jah, etc. Die chaos, ik doe alles om aandacht. Ik hoor hier niet te zijn. Anderzijds, ik ben er, en laat ik er iets van maken. Om het maar te vergelijken met jou, jij knokt ook om door te gaan. Jij wilt leven. En dan zie je hier een muts die een beetje zielig zit te doen om een paar kleine probleempjes.

Helaas besef ik dat maar al te goed, toen ik in zo'n periode zat ben ik bij een psychologe terechtgekomen, waar ik wekelijks naar toe ging, en verder niets, oké, 'k heb het gered, vraag niet wat het me gekost heeft, maar het is gelukt, als ik had kunnen kiezen, had ik zeker voor een intensievere behandeling gekozen :wink:
'k Ben toch blij dat ik in ieder geval die kans heb gehad, daar heb ik nu nog profijt van :D

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2007 07:48

L'être extraterrestre schreef:Het verschil met opname is nu alleen dat ik niet 24/7 onder controle sta. De therapie is dezelfde als ik bij opname zou krijgen. En ik weet dat het voor mij beter is om mee te draaien in het normale leven dan opname. Je bent van de straat, word beschermt, wat is nou beter? Ik bedoel, in het normale leven word je geconfronteerd met situaties en ben je verplicht helder na te blijven denken om geen domme dingen te doen (zoals overdosis nemen) om mensen niet te beschadigen.

Het is juist heel goed om even uit het dagelijks leven te zijn, zodat er niet teveel indrukken op je afkomen en je volledig tot rust kunt komen. Gewoon doen - dan kun je jezelf nooit meer iets verwijten, dat het wel anders had gekund.
Er zijn in de wereld heel veel mensen bij wie het 'jij deugt niet, jij mag er niet zijn" ingehamerd hebben gekregen vanaf hun geboorte. Daar kun je echt wat aan doen - andere tape inzetten. Alleen dáár heb je dus professionele hulp voor nodig en de tijd en de rust om dat te doen.

sela

Berichtdoor sela » 05 mar 2007 07:48

Riska schreef:
L'être extraterrestre schreef:Het enige wat ik wil is of een helemaal normaal leven wat me niet gaat lukken of dood.

ik geloof heel hard in wat je zegt riska. mooi gezegd.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mar 2007 10:04

Riska schreef:
L'être extraterrestre schreef:Het verschil met opname is nu alleen dat ik niet 24/7 onder controle sta. De therapie is dezelfde als ik bij opname zou krijgen. En ik weet dat het voor mij beter is om mee te draaien in het normale leven dan opname. Je bent van de straat, word beschermt, wat is nou beter? Ik bedoel, in het normale leven word je geconfronteerd met situaties en ben je verplicht helder na te blijven denken om geen domme dingen te doen (zoals overdosis nemen) om mensen niet te beschadigen.

Het is juist heel goed om even uit het dagelijks leven te zijn, zodat er niet teveel indrukken op je afkomen en je volledig tot rust kunt komen. Gewoon doen - dan kun je jezelf nooit meer iets verwijten, dat het wel anders had gekund.
Er zijn in de wereld heel veel mensen bij wie het 'jij deugt niet, jij mag er niet zijn" ingehamerd hebben gekregen vanaf hun geboorte. Daar kun je echt wat aan doen - andere tape inzetten. Alleen dáár heb je dus professionele hulp voor nodig en de tijd en de rust om dat te doen.
Ik ben er al 9,5 week uitgeweest (ben opgenomen geweest op de gesloten) en ik vond het niets. Het is niets voor mij op stil te zitten. En uitgerust ben ik, door die 9,5 week die wel heel goed voor me waren en doordat ik momenteel geen werk/school heb.

Overigens, dat ik thuis zielig zit te doen is niet helemaal juist, de sollicitatiebrieven zijn de deur uit (naar het ID college, naar het LUMC, naar het Rijnland voor de opleiding MBO-V) en een sollicitatiebrief naar de Mexx voor een 38-urige werkweek gaat vandaag op de post en ik werk momenteel bij de dierenbescherming, binnenkort start ik met een EHBO cursus voor het Rode Kruis en ik heb 1 a 2 gesprekken in de week. Wat ik merk is dat het juist weer wat beter gaat omdat ik dingen doe. Denk je dat ik het leuk vond om die sollicitatiebrieven te schrijven? Ik had er totaal geen zin in. Heb het wel gedaan en ben er blij om.

Ik heb ook medicatie gevraagd om rust in mijn hoofd. Om eindelijk van die suïcide wens af te komen. Om alles weer wat vrolijker te zien. Maar nee, dat hoefde niet vonden ze.

Begrijp je nu dat het niet zo is dat ik alle behandelingen weiger en lekker dwars zit te doen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mar 2007 10:08

Oh jah, nu lijkt het net alsof ik om aandacht zit te vragen en om complimentjes zit te vissen maar dat is niet zo. Ik probeer alleen uit te leggen hoe ik mijn best doe om weer normaal te gaan zijn.

Mauren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mauren » 05 mar 2007 11:17

Hoi L'etre.....

Ik begrijp jou best goed hor.
en ik snap dat je niet zit te wachten op een opname (ik ook niet hor,)
De wens dat je suicide wil doen. denkt bekijk het maar met al die therapie, je wilt medicatie voor die suicide gedachten e.d.
ik herken het allemaal best wel,
overigens moet je wel eerlijk zijn, als je medicatie krijgt, denk je zelf ook, of is de kans groot dat je een overdosis neem. maar daar is het niet voor bedoeld! als je denkt bekijk het maar, met de therapie, ja daar heb je alleen jezelf mee!
ik wil nu geen boze lijken, ik wilde je voornamelijk even laten weten, dat ik je wel begrijp! waarschijnlijk om dat ik een lotgenoot ben. en sommige dingen ook zo heb gedaan als jij. en het vechten om van je suicide gedachten af te komen, of gewoon ertegen te vechten dat je geen suicide doet, is echt enorm zwaar!!!!!!!

je moet vooral doen, wat goed voor jou is en wat jij wil!!
ik hoop dat je in ieder geval je beterder gaat voelen!!
groetjes mauren

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mar 2007 11:35

Ik ga wel naar die therapie. Ik zal wel moeten, dat sowieso.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mar 2007 11:45

L'être extraterrestre schreef:Ik ga wel naar die therapie. Ik zal wel moeten, dat sowieso.

Maar je moet het ook willen!
Alweer veertien jaar geleden (waar blijft de tijd!) werd door iemand anders met een therapeut besproken dat ik daarbij in therapie kwam. Prima, maar ik moest zelf bellen. Eerst om telefonisch met elkaar te spreken, toen moest ik een formulier invullen en opsturen en daarna moest ik opnieuw zelf bellen of dat formulier ontvangen was. Dat was voor die therapeut het bewijs dat ik het ook echt wilde.
Want als je er in feite niet achter staat, heeft geen enkele therapie zin.

Terug naar “Archief”