Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 09:22

Op basis van de Bijbel concludeer ik dat:
- ik personen met homofiele geaardheid moet respecteren en accepteren
- een relatie tussen 2 gelijkslachtigen verworpen wordt

Er is dus ruimte voor de personen, maar niet voor de relatie die zij aan willen gaan. Lijkt me duidelijk. In deze TV uitzending respecteer ik veel meer Bodar dan de overige 3 mannen aan tafel.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 09:49

Er is dus ruimte voor de personen, maar niet voor de relatie die zij aan willen gaan. Lijkt me duidelijk.

Zo duidelijk is dit niet. Met een zin kom je niet ver. Stel: er is een echtpaar in de kerk wat besloten heeft te gaan scheiden. Zeg jij dan: "hoor eens, je bent hier welkom in de kerk, maar niet als je gescheiden bent want dat gaat tegen Gods wil in!"

Naar mijn weten heeft de kerk in de meeste gevallen een warm hart voor mensen die gescheiden zijn, en daarbij zijn zei ook nog steeds welkom in de gemeente. Waarom wordt er zo'n onderscheid gemaakt in "zonde". (het is ook maar net wat je zonde noemt, liefde en trouw tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht of 2 mensen die liefde en trouw kapot maken met hun eventuele gezin erbij)

In deze TV uitzending respecteer ik veel meer Bodar dan de overige 3 mannen aan tafel.

Mag ik vragen waarom?
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 09:56

froske schreef:
Er is dus ruimte voor de personen, maar niet voor de relatie die zij aan willen gaan. Lijkt me duidelijk.

Zo duidelijk is dit niet. Met een zin kom je niet ver. Stel: er is een echtpaar in de kerk wat besloten heeft te gaan scheiden. Zeg jij dan: "hoor eens, je bent hier welkom in de kerk, maar niet als je gescheiden bent want dat gaat tegen Gods wil in!"

Naar mijn weten heeft de kerk in de meeste gevallen een warm hart voor mensen die gescheiden zijn, en daarbij zijn zei ook nog steeds welkom in de gemeente. Waarom wordt er zo'n onderscheid gemaakt in "zonde". (het is ook maar net wat je zonde noemt, liefde en trouw tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht of 2 mensen die liefde en trouw kapot maken met hun eventuele gezin erbij)

Die mensen an sich worden gerespecteerd, de daad afgekeurd.

froske schreef:
In deze TV uitzending respecteer ik veel meer Bodar dan de overige 3 mannen aan tafel.

Mag ik vragen waarom?

Ja dat mag. Hij geeft duidelijk aan dat het zonde is, de andere 3 durven dat soort bewoordingen niet in de mond te nemen en draaien er maar wat om heen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2006 09:59

Hm wat dat betreft is geen relatie aangaan altijd nog minder moeilijk dan een kapotte relatie heel te maken of zonder dat toch bij elkaar te blijven.

Wat zonde betreft, je kan dit niet toetsen aan menselijke gevoelens... Daar gaat het niet om. Het gaat niet om of het geen negatieve kanten heeft (zoals bij liefde en trouw tussen 2 mensen van het zelfde geslacht) maar of het in Gods ogen goed is.

Ik merk dat er vaak andere zonden worden aangehaald en daarmee homoseksualiteit wordt gerelativeerd (kijk, dat en dat mag ook, kijk, dat heeft erge gevolgen, kijk, op dat punt gaat het pas echt mis. Dat is natuurlijk geen goede argumentatie ;)

Dat valt me op in deze discussie en wilde ik even noemen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 09:59

Die mensen an sich worden gerespecteerd, de daad afgekeurd.

Mijn vraag was meer deze:
"Worden deze mensen ook de kerk uitgetrapt?"

Ja dat mag. Hij geeft duidelijk aan dat het zonde is, de andere 3 durven dat soort bewoordingen niet in de mond te nemen en draaien er maar wat om heen.

hmm, knap lastig om alleen respect op te kunnen brengen voor mensen die dezelfde mening hebben als jij...
- Home is in my head -

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 10:08

minder moeilijk dan een kapotte relatie heel te maken of zonder dat toch bij elkaar te blijven.

Kan me best voorstellen dat het moeilijk is om een kapotte relatie weer heel te maken, maar tegenwoordig wordt er wel steeds makkelijker mee omgegaan.
Wat ik gewoon jammer vind is dat de een om zijn/haar zonde wel mag blijven maar voor de ander kan het blijkbaar allemaal niet meer en diegene mag vertrekken. Is dat een goede houding? Waar staat uberhaupt in de bijbel dat homosexuelen uit de kerk gezet moeten worden?

Hm wat dat betreft is geen relatie aangaan altijd nog minder moeilijk

Ervaring?

Ik merk dat er vaak andere zonden worden aangehaald en daarmee homoseksualiteit wordt gerelativeerd (kijk, dat en dat mag ook, kijk, dat heeft erge gevolgen, kijk, op dat punt gaat het pas echt mis. Dat is natuurlijk geen goede argumentatie

Klopt. Maar waarom wordt dit gedaan? In de kerk wordt vaak heel oneerlijk omgegaan met verschillende "zonden". Veel selectieve acceptatie. Daar erger ik me aan en daarom haal ik dit aan. Maar wat dat betreft heb je gelijk, het is geen vrijbrief.
- Home is in my head -

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2006 10:19

Froske schreef:Klopt. Maar waarom wordt dit gedaan? In de kerk wordt vaak heel oneerlijk omgegaan met verschillende "zonden". Veel selectieve acceptatie. Daar erger ik me aan en daarom haal ik dit aan. Maar wat dat betreft heb je gelijk, het is geen vrijbrief.

Helemaal mee eens. Een jong stel dat gaat trouwen maar zichtbaar (wegens zwangerschap) al seks voor het huwelijk heeft gehad moet in sommige kerken openbare schuld belijden.
Een jong stel dat ook seks voor het huwelijk had, maar waar toevallig geen gevolgen waren, hoeft dat niet. Voor mijn gevoel zijn beide zaken precies gelijk.
Dat geldt voor allerlei zaken. Wat bij de een kan, kan bij de andere kerk niet (zoals bv. de vrouw in het ambt) en alles gebaseerd op die ene zelfde Bijbel.
Misschien zouden we allemaal eens wat terughoudender moeten zijn met te beoordelen wat goed of fout is, wat zondig is of niet.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 11:09

froske schreef:

hmm, knap lastig om alleen respect op te kunnen brengen voor mensen die dezelfde mening hebben als jij...

Lezen froske, lezen!

ik zei eerder:

froske schreef:Mijn vraag was meer deze:
"Worden deze mensen ook de kerk uitgetrapt?"

Ik kan me niet voostellen dat mensen de kerk uitgetrapt worden. wel kan ik me voorstellen dat deze mense telkens op hun zonde worden aangesproken. Deze mensen kiezen er over het algemeen zelf voor om dan de kerk te verlaten. Zo ook de knul aan tafel in het programma. Ook de dominee in het programma is niet de kerk uitgetrapt, maar wordt uit het ambt gezet. Waarom? Omdat hij homofiele gevoelens heeft? Nee, maar omdat hij deze om heeft gezet in een homofiele relatie. En dat is zondig volgens mijn Bijbel.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2006 11:37

PeterD schreef:Ook de dominee in het programma is niet de kerk uitgetrapt, maar wordt uit het ambt gezet. Waarom? Omdat hij homofiele gevoelens heeft? Nee, maar omdat hij deze om heeft gezet in een homofiele relatie. En dat is zondig volgens mijn Bijbel.

Dat zeg je bijna goed. "Zondig volgens mijn Bijbel". Ik zou het willen veranderen in: "de interpretatie van mijn Bijbel"... dat is een ietsje anders.
En wat die dominee uit het programma betreft: hij gaat tegen het besluit van de synode van zijn kerk in beroep, omdat hij heel goed kan uitleggen waarom teksten worden geïnterpreteerd zoals ze dat worden en hoe het ook zou kunnen. (Ik denk aan het buitengewoon heldere stuk wat dat betreft van Denkertje21 een tijd alweer geleden.)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 16:27

Lezen froske, lezen!

ik zei eerder:
Quote:

Waarom respecteer je die meer dan? Is hij beter, heeft hij het gemaakt in dit leven?
Ben daar toch wel benieuwd naar..
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 16:32

froske schreef:
Lezen froske, lezen!

ik zei eerder:
Quote:

Waarom respecteer je die meer dan? Is hij beter, heeft hij het gemaakt in dit leven?

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p ... 97#1138699

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 16:34

Riska schreef:
PeterD schreef:Ook de dominee in het programma is niet de kerk uitgetrapt, maar wordt uit het ambt gezet. Waarom? Omdat hij homofiele gevoelens heeft? Nee, maar omdat hij deze om heeft gezet in een homofiele relatie. En dat is zondig volgens mijn Bijbel.

Dat zeg je bijna goed. "Zondig volgens mijn Bijbel". Ik zou het willen veranderen in: "de interpretatie van mijn Bijbel"... dat is een ietsje anders.
En wat die dominee uit het programma betreft: hij gaat tegen het besluit van de synode van zijn kerk in beroep, omdat hij heel goed kan uitleggen waarom teksten worden geïnterpreteerd zoals ze dat worden en hoe het ook zou kunnen. (Ik denk aan het buitengewoon heldere stuk wat dat betreft van Denkertje21 een tijd alweer geleden.)

Als jij dat zo wilt veranderen, prima! Er wordt toch al zoveel aan de Bijbel gesleuteld, dit kan er nog wel bij. Ik houd het op de al eeuwnlange zienswijze en uitleg van de Bijbel. Overigens ben ik toch al hopeloos ouderwets, want ik houd vast aan de Statenvertaling...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 16:50

Dat is logisch als hun geen bezwaar hebben tegen een relatie. Maar waarom verdient iemand dan meer respect? Er is toch verder geen verschil tussen die mensen? Het blijven allebei mensen maar dan met wat andere meningen.
Als jij dat zo wilt veranderen, prima! Er wordt toch al zoveel aan de Bijbel gesleuteld, dit kan er nog wel bij. Ik houd het op de al eeuwnlange zienswijze en uitleg van de Bijbel. Overigens ben ik toch al hopeloos ouderwets, want ik houd vast aan de Statenvertaling...

Mooi, ik wens je veel succes: :wink:

8 Als u een huis bouwt, moet u het dak voorzien van een balustrade; anders bent u aansprakelijk wanneer iemand eraf valt.
9 U mag uw wijngaard niet inzaaien met verschillende soorten zaad, want dan zou de hele oogst – dat wat u gezaaid hebt evenals de opbrengst van de wijngaard – niet door u gebruikt mogen worden.
10 U mag een rund en een ezel niet samen voor de ploeg spannen.
11 U mag geen kleding dragen van tweeërlei weefsel, van wol en linnen samen.
12 Aan de vier hoeken van het kleed dat u draagt moet u kwastjes maken.

20 U mag geen rente vragen als u iets aan een volksgenoot leent, of het nu gaat om geld of voedsel of wat u ook maar tegen rente te leen kunt geven. 21 Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk. Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen.

zomaar een aantal voorbeelden waaraan je dan zult moeten voldoen. Er zijn er nog talloze te noemen...
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 aug 2006 18:08

Ik neem niet eens de moeite om deze dingen te weerleggen. Pak de meest eenvoudige verklaring en je zult er de uitleg vinden en de belachelijkheid van je posting inzien.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 aug 2006 18:16

Fijn dat je inziet hoe belachelijk het is. Misschien begrijp je dan nu ook dat het belachelijk is om 1 wet uit hetzelfde gedeelte te selecteren en die opeens wel rechtsgeldigheid geven...
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”