Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 15:32

Raido schreef:
Lalage schreef:Op mijn posting komt ook geen reactie. Dat betekent zeker dat jullie ermee instemmen.
Ik wil, maar ik denk dat omdat jij babbeltje citeerde dat het meer voor babbeltje is..

Maar, ik ben het er gans mee eens. Bijbel is niet in alles letterlijk (anders ga ik nu even wat mensen met molenstenen om hun nek in de Regge gooien).

Dát lijkt me dan wel weer iets dat letterlijk bedoeld moet zijn, dat zijn gewoon voorschriften voor het dagelijks leven (die ik echter geenszins toe wil passen). Verder begrijp ik niet dat babbeltje zegt dat je alles letterlijk moet nemen. Afgezien van het feit dat de bijbel daar sowieso het type boek niet voor is zullen ook bijzonder weinig gergemdominee's dat met haar eens zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 apr 2006 16:59

kurtyo schreef:
Gerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido ;)

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.

Ik zie het bij mijn ouders - de kerk van mijn ouders... Vlissingen is sowieso een buitenbeentje in de GerGem. :mrgreen:
Die verschuiving is daar al jaren bezig... Terecht... Ik vind de verschillen overigens wel lachwekkend.

Haha, idd, ik ben in friesland wel eens in een hervormde kerk geweest (Nog vóór de PKN, dus dat had er sowieso niet mee te maken), en we werden hartelijk welkom geheten door een vrouwelijke koster in een knalpaars broekpak en paars geverfd haar :P Verder keek mijn moeder uiterst verbaasd op toen de kinderen al snel schreeuwend de kerk uit renden. We hebben maar even uitgelegd wat dat betekende 8) We waren ook de enigen in een rok en met een hoed op :) Als ik dat vergelijk met de Hervormede kerk in Bles, mwah, dat is nogal verschillend :)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 17:04

Smurffie schreef:
kurtyo schreef:
Gerdien B. schreef:Ik herken jou eng punten Raido ;)

toen ik op gesprek was bij de dominee voor dat ik belijdenis deed, heb ik dit ook aangekaart. Ik heb gezegt dat ik wel is in broek loop, tv kijk. Hij zei hier verder niets van. In de gergem zie je wel een hele lichte kleine mini verschuiving daarin.

Ik zie het bij mijn ouders - de kerk van mijn ouders... Vlissingen is sowieso een buitenbeentje in de GerGem. :mrgreen:
Die verschuiving is daar al jaren bezig... Terecht... Ik vind de verschillen overigens wel lachwekkend.

Haha, idd, ik ben in friesland wel eens in een hervormde kerk geweest (Nog vóór de PKN, dus dat had er sowieso niet mee te maken), en we werden hartelijk welkom geheten door een vrouwelijke koster in een knalpaars broekpak en paars geverfd haar :P Verder keek mijn moeder uiterst verbaasd op toen de kinderen al snel schreeuwend de kerk uit renden. We hebben maar even uitgelegd wat dat betekende 8) We waren ook de enigen in een rok en met een hoed op :) Als ik dat vergelijk met de Hervormede kerk in Bles, mwah, dat is nogal verschillend :)

het verschil is volgens mij dat in heel veel kerken die verschuiven en verschillen bekend en min of meer geaccepteerd zijn, Maar in de gergem is het naar buiten toe alsof ze allemaal hetzelfde zijn. En geloof me, voor mij als buitenstaander zijn de verschillen ook ienieminie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 apr 2006 17:50

Tante Pollewop schreef:Vlissingen? ben ik in de zomer geweest, idd een buitenbeentje. Daar zit mn oom in de kerk. De verschillen? sneller zingen (moest helemaal weer wennen aan het langzame bij ons in de kerk, terwijl wij al vooruitstrevend zijn...)

ik was pas in een kerk waar het stukken langzamer ging. Wat heb ik die zondag er na genoeten van het tempo bij ons in de kerk!!!

Vlissingen is idd een buitenbeentje binnen de gergem. Ik weet dat sommige mensen ze zelfs als evangelisch af bestempelen.
Ik hoop er nog is een keertje heen te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 apr 2006 17:51

Raido, dank je wel voor je post.
Doet me wel goed...Maar waarom denk jij dat ik nu niet op God vertrouw?
Ik heb dat hier nooit gezegd....alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik het erg moeilijk vind om Hem te vertrouwen....Er gebeuren zoveel dingen, waar ik Zijn Hand niet ik kan vinden. En dan wordt er gezegd: God bestuurd alle dingen, maar ik begrijp dat niet altijd. Veel waarom vragen heb ik....Heel veel...en daarom wordt het vertrouwen moeilijk...en daardoor ook alles wat erbij komt. Geloven is een gave....maar gebruikte ik die maar beter. Kon ik er maar wat mee...Want dit is niet goed...
Soms ben ik jaloers op sommigen van jullie....maar ik hou het niet vast. Ik weet gewoon zelf niet meer wat ik moet geloven. Ik ben het eens met 'mijn' kerk, maar wordt ook getroffen door sommige verhalen hier, en die vind ik weer niet in mijn kerk. Het ene moment wil ik alles voor Hem doen, maar een week later 'vergeet' ik die belofte en laat ik Hem weer links liggen. Als je zo ben, kan je toch niet naar God gaan en zeggen: Zie hier ben ik....
Ik hen Hem alleen nodig in tegenspoed...maar in voorspoed vergeet ik Hem..
En dan zal hij zeggen: "Wie zijt gij? Ik heb u nooit gekend" En dan zal de deur op slot vallen...
Afbeelding

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 apr 2006 18:04

Vandaag dacht ik;

Er vanuitgaande dat God de mens geschapen heeft én een relatie heeft met alle mensen (Ook al weten ze dat niet); ''Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.''

Jeps, dit vind ik zéér aannemelijk, in tegenstelling tot de uitverkiezing, dus hier houd ik het bij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 18:09

Ghe, alhoewel ik alverzoening een vrij aannemelijk iets vind (idd meer dan uitverkiezing) is dit wel het meest ongeloofwaardige argument dat ik ervoor gezien heb. 8)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 18:10

Smurffie schreef:Vandaag dacht ik;

Er vanuitgaande dat God de mens geschapen heeft én een relatie heeft met alle mensen (Ook al weten ze dat niet); ''Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.''

Jeps, dit vind ik zéér aannemelijk, in tegenstelling tot de uitverkiezing, dus hier houd ik het bij.

:?: :?: :?:
dat jij het dacht maakt het nog niet een aannemelijk iets....

ps waar kan ik praten over uitverkiezing?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 apr 2006 18:12

Aragorn schreef:Ghe, alhoewel ik alverzoening een vrij aannemelijk iets vind (idd meer dan uitverkiezing) is dit wel het meest ongeloofwaardige argument dat ik ervoor gezien heb. 8)

Juist, je hebt het door. Ik dacht; Laat ik ook maar eens een onzinnige bijdrage leveren aan deze discussie 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 18:13

Aragorn schreef:Ghe, alhoewel ik alverzoening een vrij aannemelijk iets vind (idd meer dan uitverkiezing) is dit wel het meest ongeloofwaardige argument dat ik ervoor gezien heb. 8)

Ik geloof in zowel uitverkiezing als alverzoening, hoe vind je die?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2006 18:14

Ook leuk! :D

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 21 apr 2006 18:15

tijd om een zinniger discussie te beginnen?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 apr 2006 18:16

tweetietwee schreef:tijd om een zinniger discussie te beginnen?

Goh, kom je daar nú pas achter? :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 apr 2006 18:18

Ik vond het anders best zinnig om 'even' van gedachten te wisselen over bekering, aangezien voor sommigen belijdenis op bekering volgt en voor anderen het slechts een stap is op de weg daarheen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 21 apr 2006 18:20

Jawel..maar op een gegeven moment was het geen discussie meer, maar bekvechten om het hardst. :)

anyway; Ontopic maar weer 8)

Terug naar “Archief”