Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2013 13:25

Lock&Stock schreef:
Ook als ze daarmee de omgeving in gevaar brengen?

Zij brengen hun omgeving niet in gevaar. Iedereen buiten deze groep is toch ingeënt?
Alle niet ingeënte ouderen (ik meen van voor 1975) zijn op natuurlijke manier met patiënten in contact geweest en hebben dus antistoffen kunnen opbouwen.
De enige groep die mogelijk gevaar loopt zijn baby's onder de 13 maanden.
Daar blijf je dan gewoon mee thuis als je zo bang bent.

Ik lees niet over gevaar, dan zijn allemaal hypothetische gevallen (mensen zonder kinderen zoals J. Br. C bijv) Het is steeds: tjonge, je zult maar een baby hebben.....
Nee, er zit iets anders achter, een bepaalde vijandschap.
Die deze mensen als "achterlijk" betitelen of onverantwoordelijk bezig.
Deze vader in kwestie is de priester in zijn gezin. Ik wens iedereen zo'n vader toe. Ik had er ook één.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2013 13:27

schelpje3 schreef:En over die man, die uiteindelijk toch zijn kinderen had laten inenten, hij had daarna zoveel onrust in zijn hart gekregen!

Anekdotisch en niet te veralgemeniseren.

Deze vader geeft duidelijk aan dat hij zijn kinderen dagelijks in zijn gebed bij de Heere brengt. Hij leeft er uit! Waren er maar meer mensen die zo dichtbij de Heere leven, en zich in alles afhankelijk weten.
Dat geeft de ware rust!

Het geeft blijkbaar soms ook ware polio-verlamming.

En nu is het mazelen, volgende keer wat anders. De vijandschap komt trouwens het meest uit de hoek van de ingeënten, christelijk of niet!

Ja, omdat het ook HUN jonge kinderen zijn die risico lopen door het weigergedrag. Daarbij, als je niet-vaccineren ziet als een vorm van kindermishandeling/verwaarlozing, dan zou het pas een schande zijn als je je schouders ophaalt en doorloopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jul 2013 13:27

schelpje3 schreef:En over die man, die uiteindelijk toch zijn kinderen had laten inenten, hij had daarna zoveel onrust in zijn hart gekregen
!
Dat hoorde ik hem zeggen inderdaad, maar als je een leven lang gehoord hebt dat iets niet zo hoort
dat kan je geweten rare dingen met je doen.

Deze vader geeft duidelijk aan dat hij zijn kinderen dagelijks in zijn gebed bij de Heere brengt. Hij leeft er uit! Waren er maar meer mensen die zo dichtbij de Heere leven, en zich in alles afhankelijk weten.
Dat geeft de ware rust!

Ook hij zei dat hij wel eens bang was, schelpje.

In de Bijbel staan ook voorbeelden van mensen, die soms tegen iedereen, ingaan. Maar zich gesteund weten door God. Dan kan iedereen zich tegen je keren, een heel leger en zelfs een reus je belagen (David) maar ik weet zeker dat God dan aan jouw kant is.
Zelfs als één van je kinderen ziek zou worden! Wonderlijk he?
Ik ben er jaloers op.

Ik geloof niet dat kinderen ziek worden door het werk van God, waarom kwam de Here Jezus dan om zovelen te genezen.

En nu is het mazelen, volgende keer wat anders. De vijandschap komt trouwens het meest uit de hoek van de ingeënten, christelijk of niet! In de kringen van bezwaarden speelt dit niet of nauwelijks, ook zoals de huisarts aan het begin van het filmpje zegt.

Ik vind de vijandschap niet nodig, maar wat meer informatie en discussie kan heel wat uitwerken.
Je kan zo vast zitten in een gedachtengang.

Zo is er veel vijandschap tegen de JG die tegen bloed-transfusie zijn en misschien wel ook wel aan de kant van de niet in-enters.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2013 13:29

schelpje3 schreef:Zij brengen hun omgeving niet in gevaar. Iedereen buiten deze groep is toch ingeënt?

Kinderen onder de 14 maanden niet.

Daar blijf je dan gewoon mee thuis als je zo bang bent.

Waarom moet IK mij laten beperken door het weigergedrag van anderen? Dat is toch zeker de omgekeerde wereld!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2013 13:30

Ja natuurlijk was de vader ook wel eens bang. Dat was Petrus ook op de golven!!
Heere, ik verga. Pas toen hij Jezus zag, voelde hij zich veilig.
Wat denk je nou, dat een christen nooit bang mag zijn?
De Heere Jezus kent de angsten!
Laat je toch niet meetrekken Schaapje.
Natuurlijk mag je vóór inenten zijn, daar is op zich niks mis mee, maar blijf naastenliefde en respect voor deze mensen voelen, ook dat vraagt God van ons!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2013 13:31

schaapje schreef:Zo is er veel vijandschap tegen de JG die tegen bloed-transfusie zijn en misschien wel ook wel aan de kant van de niet in-enters.

Moet je eens praten met een man die zijn zus onnodig verloor omdat de ouders weigerden toestemming te geven voor een transfusie toen er iets fout ging tijdens een operatie. Dan begrijp je die vijandigheid een stuk beter.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 02 jul 2013 13:38

schelpje3 schreef:Deze vader in kwestie is de priester in zijn gezin. Ik wens iedereen zo'n vader toe. Ik had er ook één.

Mocht een van de vijf kinderen die nu in het ziekenhuis liggen overlijden aan zijn/haar complicaties, zou je dan nog steeds achter bovenstaande staan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2013 13:41

Ja.
Zeg ik als niet-ingeënte dochter.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2013 13:51

Op de opiniepagina van deze krant signaleert Cisca Buis dat vaccinatie tegen mazelen heeft geleid tot een afname van de beschermende immuniteit die moeders aan hun kinderen meegeven. Deze is gedaald van 12 tot 15 maanden in het prevaccinatietijdperk naar 5,5 maanden nu bij ongevaccineerden en 3,3 maanden bij baby’s van gevaccineerde moeders. „Een alarmerende trend”, aldus Buis, die hoofdredacteur is van het kwartaalblad van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP). „Pasgeboren baby’s aan wie het vaccin nog niet mag worden toegediend, worden daarmee dus steeds kwetsbaarder.”

bron: refdag.nl

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jul 2013 14:10

Mortlach schreef:
Ja, want als mijn kaders schade en onnodig leed aan kinderen voorkomt en de jouwe niet, dan zijn mijn kaders objectief beter!

Dat is subjectief. In mijn omgeving heb ik diverse mensen die niet zijn ingeent en ziek zijn geweest en mogen getuigen wie God voor hun is in hun leven en zo voeden ze hun kinderen ook op.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 02 jul 2013 15:15

Ik ben hier flink aan het snoeien geweest.
Ga respectvol met elkaar om, dit onderwerp is voor voor- én tegenstanders erg gevoelig!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2013 16:18

Voor wie het fragment van K&vdB gemist hebben, met een aanvulling er op:

Dominee: "Een last die God niet oplegt"
"Als je ziek bent, is dat de wil van God. Ik ga niet de almachtige God in diskrediet brengen tegenover mijn kinderen door ze in te enten." Vader Jan Boers woont op het Zeeuwse eiland Tholen. Zijn acht kinderen (7 t/m 21 jaar) wonen allemaal nog thuis en zijn niet ingeënt. Ondertussen breidt de mazelenepidemie zich uit. Meer dan 160 kinderen zijn officieel besmet en vijf kleine kinderen zijn opgenomen in het ziekenhuis met ernstige complicaties. Desondanks blijft Boers wijzen op de afhankelijkheid van God. "Ik heb over mijn eigen leven niets te zeggen," zei hij in Knevel en Van den Brink.

"Over vaccineren staats niets in de Bijbel, maar we mogen ons volledige vertrouwen op God stellen," maakt hij duidelijk. "Als vader van mijn gezin is het mijn plicht om de Heere te vragen om mijn gezin te bewaren voor ziekte (alle kinderen van meneer Boers zijn gezond, red.). Toch is hij naar eigen zeggen wel eens bang dat "God ook zijn huisgezin bezoekt". De ophef in Nederland over de mazelenepidemie vindt Boers "bijzonder triest". "Er worden in dit land 30.000 kinderen in de moederschoot vermoord (abortus, red.) en daar doet niemand wat aan. Nu zijn er een x-aantal kinderen ziek en staat heel Nederland op z'n kop. Er is steeds minder ruimte voor een bepaalde geloofsovertuiging, die van alle kanten wordt besprongen."

"Er is helaas een verkeerd luisteren naar Bijbelteksten. Het schitterende van het geloof is: je eigen verantwoordelijkheid nemen en tegelijkertijd je afhankelijk weten van de Heere," zei dominee Reinier van Kooten op Radio 1. De predikant van de Hersteld Hervormde Gemeente in Apeldoorn maakt duidelijk dat dit onderwerp triggert omdat sommigen afhankelijk van God willen leven. Dat is bij de predikant zelf niet het geval aangezien hij voor inenting is. "In de Bijbel staat je verantwoordelijkheid hebt te dragen. Zo was er de opdracht om tijdens het bouwen van een huis onder een plat dak een railing te bouwen. Want als iemand eraf zou vallen is het de eigen verantwoordelijkheid."

Van Kooten spreekt over "een Nederlands probleem". "Bij christenen in Schotland kom je dit niet tegen. Er waren bekende orthodoxe vaders ingeënt tegen de pokken." Hoe is dat dan in Nederland ontstaan? "Toen een dokter overleed die met vaccineren is begonnen werd hij bijna vergoddelijkt, omdat we God niet nodig zouden hebben. Want hij had de oplossing tegen alle gevaren. Vervolgens wilde de regering in de 19e eeuw iedereen verplicht vaccineren. Daartegen is Groen van Prinsterer in opstand gekomen, want de overheid is niet de eigenaar van het menselijk lichaam. Vervolgens is men er Bijbelteksten bij gaan zoeken. Dan kun je Jezus' woorden uit z'n verband halen."

Niet inenten beschouwen als een vorm van kindermishandeling vindt Van Kooten "te kort door de bocht". Volgens hem is er ook een andere kant. "Ik vind dat er heel hard gesproken wordt over mensen die hun kinderen niet laten inenten. Alsof ze niet van hun kinderen zouden houden. Ze worden gevangen gehouden door hun gedachten." Hij wijst ook desgevraagd op de sociale druk in de Biblebelt. "Je zou maar opgevoed zijn met de gedachte 'inenten is zonde'. Men loopt onder een last die God hen niet oplegt. Daarom is het goed dat in de folder van de Nederlandse Patiënten Vereniging diverse meningen naast elkaar zijn gezet. Mijn hoop is dat de mensen dit gaan lezen."

Op de Radio 1-stelling 'Alle kinderen in de biblebelt moeten verplicht worden ingeënt tegen mazelen' is inmiddels ruim 1.600 keer gereageerd. Daaruit blijkt dat 61 procent het eens is met die stelling. Het programma Knevel en Van den Brink meldt dat 80 procent van het dashboard geen respect heeft voor Jan Boers die handelt uit overtuiging.

bron: CIP.nl

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 jul 2013 16:25

Ben het helemaal met de dominee eens!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jul 2013 17:13

Niet inenten omdat men de mening heeft dat je anders niet in afhankelijkheid van God leeft. Ok, snap ik. Maar hoe consequent ben je dan? Want als je dan consequent wilt zijn, moet je ook geen enkele medische behandeling accepteren wanneer je ziek wordt. Ongeacht wat voor ziekte. Want je standpunt is: God geeft ziekte en geneest. Niet willen vaccineren omdat je dan vertrouwt op "menselijke middelen", dan moet je je ook niet wenden tot "menselijke middelen" wanneer je ziek wordt. Dat lijkt mij dan persoonlijk de juiste consequentie verbinden aan je principes.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2013 18:10

Volgens mij is het weggehaald, maar ik vond het toch een puntje om te bespreken.

Een aantal keer is langsgekomen dat er geen respect meer is voor mensen met andere opvattingen. Alsof dat een soort vanzelfsprekendheid is, onafhankelijk van die opvattingen.

Ik proef een beetje selectieve verontwaardiging: zo van: zolang het om MIJN opvattingen gaat, moeten anderen die respecteren.

De vraag was: als die andere opvatting bestaat uit de overtuiging dat je je dochters op jonge leeftijd moet besnijden, hebben we daar dan ook respect voor op te brengen? Zo nee, waarom dan niet?

Terug naar “Archief”