Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 jul 2006 08:39

Normaal spreken Nederlanders geen Engels in het dagelijkse leven, dus is het gebruikelijk om Jehovah's Getuigen te zeggen. In het Engels is het trouwens Jehovah's Witnesses, uitgesproken zoals het er staat :P

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 jul 2006 08:46

Loëlla schreef:Normaal spreken Nederlanders geen Engels in het dagelijkse leven, dus is het gebruikelijk om Jehovah's Getuigen te zeggen. In het Engels is het trouwens Jehovah's Witnesses, uitgesproken zoals het er staat :P

He, kijk nou, Loëlla houd de boel hier nog steeds inde gaten :D

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 jul 2006 08:47

Wees maar zeker :wink:

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 21 jul 2006 09:16

Yael schreef:
Jantjes schreef:Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 9. Het getuigenis van de Schrift voor deze leer.

……….
Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicéa en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.

Och het is ook niet onbegrijpelijk dat de meeste Joden niet geloven in de Drie-eenheid.
De belangrijkste Joodse belijdenis beschreven in Deutoronomium 6:4...:
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד

Sjema Yisrael, YHWH Eloheinu YHWH echad. (Hoor Israel YHWH onze God JHWH is 1).

....laat er geen misverstand over bestaan dat God wil dat we Zijn eenheid benadrukken. Ik heb er ook moeite mee als God in stukjes gedeeld wordt. En dat is iets wat wel gebeurd, met het gevolg dat men ten diepste eigelijk gelooft dat er drie goden zijn.

Grappig trouwens dat Marcion blijkbaar niet in de Drie-eenheid geloofde, terwijl hij ook de Tenach (OT) verwierp. Terwijl toch de leer van de Drie-eenheid vooral op het NT gegrond is.

Ik ben er nog niet echt uit hoe ik de Drie-eenheid moet zien, en de 2 naturenleer.

Dat lijkt voor ons mens moeilijk, een God in 3-en delen. Maar als je eraan denkt, heb helaas even geeb Bijbel voorhanden, maar t komt jullie vast wel bekent voor: Daarom zal een man zijn ouders verlaten en zij zullen tot 1 vlees zijn. Wanneer je gehuwd bent, besta je uit 2 individuen die bij elkaar horen. De Vader ziet ons hierbij ook als 1.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 09:18

De belangrijkste Joodse belijdenis beschreven in Deutoronomium 6:4...:
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד

Sjema Yisrael, YHWH Eloheinu YHWH echad. (Hoor Israel YHWH onze God JHWH is 1).

Gelukkig belijden wij de Christelijke belijdenis en die belijdt de Drieënig God, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest.

De joden hebben Christus verworpen, de moslims zien Hem als een zoveelste profeet, wij mogen Hem zien als onze Zaligmaker.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 10:08

Loëlla schreef:Normaal spreken Nederlanders geen Engels in het dagelijkse leven, dus is het gebruikelijk om Jehovah's Getuigen te zeggen. In het Engels is het trouwens Jehovah's Witnesses, uitgesproken zoals het er staat :P
Weet ik, maar het Hebreeuws kent geen klinkers.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 10:14

Optimatus schreef:De joden hebben Christus verworpen, de moslims zien Hem als een zoveelste profeet, wij mogen Hem zien als onze Zaligmaker.

Een gevaarlijke uitspraak - kijk naar de geschiedenis - wat de Joden betreft. En niet waar ook - niet alle Joden hebben dat gedaan, er zijn "Messias-belijdende" Joden

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 10:44

Messias-belijdende joden zijn dan toch gewoon christenen, of zie ik dat verkeerd?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 jul 2006 10:51

hans_is_eigenwijs schreef:
Weet ik, maar het Hebreeuws kent geen klinkers.

Wat heeft dat er mee te maken?

Oh, ik denk dat ik het al weet :) : Jehovah is misschien geen goede vertaling. Ja, niemand kan in deze tijd precies zeggen hoe Gods naam uitgesproken wordt (door het bijgeloof van de joden). Maar kijk eens naar oude kerken, graven, beelden,.. daar staat regelmatig Jehova, Iehova of Iehovae op waar het tetragrammaton dient te staan => Gods naam. Dus was het eeuwen geleden al de gewoonte om Jehovah te gebruiken als Gods naam. In de oude catechismus van mijn oma, catechismus van het jaar 1947, staat OVERAL Jehova.

Ook is er geen enorm goed alternatief.. Ik heb op internet gezocht naar beelden, inscripties, kerken, munten,.. waar Jahweh op zou kunnen staan, maar als ik Jahweh intyp krijg ik inscripties met de naam Jehovah of alleen het tetragrammaton..

De naam Jehovah is duidelijk al langer bekend dan Jehovah's Getuigen bestaan.

klikje

klikje

Als het dat niet was wat je bedoelde, leg het dan beter uit :) . Deze uitleg kon in ieder geval geen kwaad :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 11:14

Optimatus schreef:Messias-belijdende joden zijn dan toch gewoon christenen, of zie ik dat verkeerd?

Het gaat er maar om vanuit welk standpunt het je bekijkt. Voor het gros van de mensheid zijn "Joden" het volk dat in Israël woont, en tot het Joodse ras (verschrikkelijke uitdrukking, maar om het helder te maken!) behoort. Natuurlijk zijn Messias-belijdende Joden christenen, maar aan het woord "Joden" kleven zoveel vooroordelen en oordelen en negatieve opmerkingen, dat ik huiverig ben om te zeggen: "Joden"...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 11:23

Het Joodse volk, gelijk het Nederlandse volk, het Duitse volk, het Oostenrijkse volk, het Bulgaarse volk...

Misschien haalt dit de onplezierige bijsmaak van ras enigszins weg. Het gros van de mensheid zal er zo over denken, maar zou het dan niet een schone taak zijn deze denkfout ongedaan proberen te maken? Ik zal toegeven, dat ik ook regelmatig denkfouten maak...

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 11:28

Optimatus schreef:Het Joodse volk, gelijk het Nederlandse volk, het Duitse volk, het Oostenrijkse volk, het Bulgaarse volk...

Misschien haalt dit de onplezierige bijsmaak van ras enigszins weg. Het gros van de mensheid zal er zo over denken, maar zou het dan niet een schone taak zijn deze denkfout ongedaan proberen te maken? Ik zal toegeven, dat ik ook regelmatig denkfouten maak...

Denk ik aan jouw onderschrift. Tekst uit het Beklag Gods. Staat in het Dienstboek van de PKN-kerken. Ik weet het. Maar het CIDI en andere Joodse instellingen hebben bezwaar aangetekend.
Want hoe wordt "Mijn volk" gelezen? En dan krijgen "de Joden" toch weer de schuld... (maar het is geheel off-topic hier...)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 11:32

Als ik mij niet vergis, is de gehele mensheid Gods volk - in elk geval Gods schepping. En die schepping heeft er in het geheel een bende van gemaakt. Het Beklag Gods is dan ook een beklag Gods over Zijn gehele volk, niet alleen over Israel - dat zou ook zeer onterecht zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2006 11:42

Optimatus schreef:Als ik mij niet vergis, is de gehele mensheid Gods volk - in elk geval Gods schepping. En die schepping heeft er in het geheel een bende van gemaakt. Het Beklag Gods is dan ook een beklag Gods over Zijn gehele volk, niet alleen over Israel - dat zou ook zeer onterecht zijn.

Voor jou en voor mij helder ja, maar voor heel veel mensen helaas ook niet. Overigens word ik heel depressief van dat Beklag. Ik ga dan ook eigenlijk niet meer naar de Goede Vrijdagdiensten, zeker wanneer ik weet dat het gezongen wordt...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 11:45

Ik vind het juist heel treffend. Goede Vrijdag is geen feestdag, Goede Vrijdag is een gedenkdag - ik denk dat dit Beklag Gods dan juist op z'n plaats is. De zondagse schuldbelijdenis is er een prachtig antwoord op.

"Door mijn schuld, mijn schuld, mijn grote schuld."

Terug naar “Archief”