Moderator: Moderafo's
Yael schreef:Jantjes schreef:Nederlandse Geloofsbelijdenis
Artikel 9. Het getuigenis van de Schrift voor deze leer.
……….
Deze leer van de Heilige Drieëenheid heeft de ware kerk altijd gehandhaafd, van de tijd van de apostelen af tot nu toe, tegenover joden, mohammedanen en valse christenen en ketters als Marcion, Mani, Praxeas, Sabellius, Paulus van Samosata, Arius en dergelijke. De vaderen hebben hen terecht veroordeeld. Daarom aanvaarden wij in dezen graag de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, namelijk de Apostolische, die van Nicéa en van Athanasius, en eveneens wat de vaderen in overeenstemming daarmee hebben vastgesteld.
Och het is ook niet onbegrijpelijk dat de meeste Joden niet geloven in de Drie-eenheid.
De belangrijkste Joodse belijdenis beschreven in Deutoronomium 6:4...:
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד
Sjema Yisrael, YHWH Eloheinu YHWH echad. (Hoor Israel YHWH onze God JHWH is 1).
....laat er geen misverstand over bestaan dat God wil dat we Zijn eenheid benadrukken. Ik heb er ook moeite mee als God in stukjes gedeeld wordt. En dat is iets wat wel gebeurd, met het gevolg dat men ten diepste eigelijk gelooft dat er drie goden zijn.
Grappig trouwens dat Marcion blijkbaar niet in de Drie-eenheid geloofde, terwijl hij ook de Tenach (OT) verwierp. Terwijl toch de leer van de Drie-eenheid vooral op het NT gegrond is.
Ik ben er nog niet echt uit hoe ik de Drie-eenheid moet zien, en de 2 naturenleer.
De belangrijkste Joodse belijdenis beschreven in Deutoronomium 6:4...:
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד
Sjema Yisrael, YHWH Eloheinu YHWH echad. (Hoor Israel YHWH onze God JHWH is 1).
Optimatus schreef:De joden hebben Christus verworpen, de moslims zien Hem als een zoveelste profeet, wij mogen Hem zien als onze Zaligmaker.
hans_is_eigenwijs schreef:Weet ik, maar het Hebreeuws kent geen klinkers.Loëlla schreef:Normaal spreken Nederlanders geen Engels in het dagelijkse leven, dus is het gebruikelijk om Jehovah's Getuigen te zeggen. In het Engels is het trouwens Jehovah's Witnesses, uitgesproken zoals het er staat
Optimatus schreef:Messias-belijdende joden zijn dan toch gewoon christenen, of zie ik dat verkeerd?
Optimatus schreef:Het Joodse volk, gelijk het Nederlandse volk, het Duitse volk, het Oostenrijkse volk, het Bulgaarse volk...
Misschien haalt dit de onplezierige bijsmaak van ras enigszins weg. Het gros van de mensheid zal er zo over denken, maar zou het dan niet een schone taak zijn deze denkfout ongedaan proberen te maken? Ik zal toegeven, dat ik ook regelmatig denkfouten maak...
Optimatus schreef:Als ik mij niet vergis, is de gehele mensheid Gods volk - in elk geval Gods schepping. En die schepping heeft er in het geheel een bende van gemaakt. Het Beklag Gods is dan ook een beklag Gods over Zijn gehele volk, niet alleen over Israel - dat zou ook zeer onterecht zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten