Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jul 2005 13:53

Funlover waarom gebruik jij het uitroepteken als punt? En ja, je kunt je in mensen vergissen, maar als je dan vervolgens iemand anders vind en daar ook mee het bed in duikt (of erges anders.. :mrgreen: ) is dat toch geen zonde?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2005 13:58

Rock-G schreef:
Lausnitz schreef: Vraag God of Hij je gevoelens in bedwang wil houden...

Waarom? Als je nou in God geloofd heeft Hij je die gevoelens toch ook gegeven of nie dan?

De vraag is natuurlijk waarvoor je gevoelens van God hebt gekregen en of die gevoelens altijd de goede richting op gaan. Het Bijbelse antwoord op die laatste vraag is nee.

Funlover schreef:Maar tis moeilijk om een eigen mening te vormen met al die verschillende meningen!

Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar, dat kan inderdaad heel verwarrend zijn. Het gaat erom dat je zelf tot een eigen mening komt op basis van principes die het belangrijkst voor je zijn. Sterkte daarmee! :)

Funlover schreef:Maar 2x een huwelijk is ook 2x sex met iemand anders!!
Dan dacht je ook dat ie persoon speciaal genoeg was om mee verder te leven wat blijkbaar toch niet zo was!
Daar zat maar 1 trouwaktetje tussen!

Ja, dat komt inderdaad helaas voor. We leven nu eenmaal in een gebroken wereld met menselijke gebreken en zonden (ik weet dat dit als een dooddoener klinkt, maar het is wel zo). En het is ook niet zo dat we van onszelf bij voorbaat kunnen zeggen dat zoiets ons niet kan overkomen: we zijn wat dat betreft allemaal hetzelfde. Maar dat maakt de keuze om er altijd voor de ander te willen zijn (ook in seksueel opzicht) nog geen verkeerde keuze. Je kunt alleen maar op een goede manier aan een huwelijk beginnen in het vertrouwen dat je altijd bij elkaar wilt blijven. Een huwelijk zonder deze instelling (liefde en trouw) loopt volgens mij bijna altijd mis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 25 jul 2005 14:03

Rock-G schreef:

Waarom? Als je nou in God geloofd heeft Hij je die gevoelens toch ook gegeven of nie dan?

Uiteraard. Maar niet als je van jezelf al weet dat het pure lust is. Zou God het goedkeuren als je een maand bij elkaar bent (niet getrouwd) en dan al seks wil?
www.cgjf.nl

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 jul 2005 14:04

4 maanden :mrgreen:

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 25 jul 2005 14:04

Rock-G schreef:

Ja hij heeft je die gegeven, maar dat houdt niet in dat je dan dat maar doet als het jou uitkomt.

en mijns inziens(niet om anderen mijn mening te dwingen)ook in het huwelijk zelf zal je niet altijd gemeenschap kunnen hebben en als je dan in verkeringtijd niet leert omgaan met je gvoelens te beheersen kun je het dan ook in je huwelijk.

Kijk als je het doet met speciaal persoon! wat maakt die persoon speciaal?

ik weet ook dat het moeilijk wordt voor mij (funlover)
maar je moet niet gokken op een beschermengel!
(ik heb er een gehad dus vraag mij niet hoe moeilijk ondanks dat je er voor bewaart wordt)

als ik kijk naar me mezelf hoe kun je God recht in de ogen kijken als je in de kerk trouwt en je kent elkaar lichamelijk al! :roll: :?:

En hoe gevoelig wordt je relatie als je gemeenschap hebt gehad voor je trouwen? :roll: :?:

lijkt mij heel gevoelig want alks het uit gaat heb je ook een geweldig schuld gevoel! (als je geen dreun geeft op je geweten)

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 25 jul 2005 14:08

Mondriaan's mening is tevens de mijne :D
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jul 2005 14:30

Elbert, natuurlijk: op het moment dat ik seks met iemand heb ga ik er van uit dat het blijvend is over het algemeen (als het om relaties gaat). Dat maakt iemand speciaal maar niet p/d blijvend. Verder heb ik het nu niet over losse contacten...

De opmerking 'Hoe gevoelig wordt je relatie als je seks voor het huwelijk hebt gehad' van Mondriaan snap ik niet. Ik geloof daar niet zo in en heb er in ieder geval nog geen problemen mee gehad, dus als dat voor jou geldt, prima. Voor mij klaarblijkelijk niet.

Lausnitz, wat God goedkeurt weet ik niet. Maar je kunt niet zeggen dat het p/d fout is om het na een maand te doen.

Ach, ik ben dan ook een losbandig type...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jul 2005 14:38

elbert schreef:
Funlover schreef:Dat het met een speciaal iemand moet gebeuren daar benk van overtuigd....

Het gaat er dan wel om dat die persoon zo speciaal is, dat je er blijvend mee door het leven wilt (naar mijn bescheiden mening).
Als mensen met elkaar voor het huwelijk met elkaar gemeenschap hebben en er niet zeker van zijn of ze deze intentie hebben (om verder samen door het leven te gaan), dan denk ik niet dat het zo'n heel speciaal iemand voor je is. Dan zit er toch altijd iets in van het bevredigen van eigen lustgevoelens.

Dat lijkt me evident, en dat zal als je getrouwd bent niet anders zijn. :)

In de Bijbel wordt de verhouding tussen God en Zijn gelovigen trouwens ook vergeleken met een huwelijk. Wat zouden jullie ervan vinden als God tegen Zijn gelovigen zou zeggen: "Ik vind jullie wel enigszins speciaal, maar weet nog niet of dat zo blijft? Misschien laat Ik jullie later wel vallen als een baksteen?"

Opzich vind ik dat er wel verschil is tussen God en een menselijke partner en tussen de verhouding die je met je vriend(in) hebt en die God met mensen heeft. God eeuwig en onveranderlijk, wat van mensen niet gezegd kan worden. Doordat mensen en situaties veranderen kan het dat je in een bepaalde periode van je leven bij elkaar past, maar dat het later niet meer werkt. Zulk soort dingen komen bji God dan weer minder voor lijkt me, en ook zijn de consequenties van het verbreken van de relatie bij God iets ingrijpender dan die bij mensen. :)

Ik heb het daar met mijn ex ook weleens over gehad, je zegt soms: 'ik hou voor altijd van je', terwijl dat later toch niet zo blijkt/bleek te zijn (nuja, misschien ook wel, maar iig was het relationele gedeelte over :wink: ). Dat was dan dus meer een uiting van je gevoel op dat moment, dan dat het als een serieuze belofte voor de toekomst gezien moet worden.
Ehm, wat was de relatie met het topic ook alweer? :shock: :mrgreen: Oja, dat eeuwige liefde, of iig eeuwige relaties, bij mensen sowieso niet te garanderen zijn en het dus ook een beetje pretentieus is om seks slechts aan dat idee te verbinden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jul 2005 14:44

Ach ja... En het is soms zo lastig dat seks zo fijn is en het is problematisch dat ik weet wat ik mis. :mrgreen:

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 25 jul 2005 14:54

kurtyo schreef:Ach ja... En het is soms zo lastig dat seks zo fijn is en het is problematisch dat ik weet wat ik mis. :mrgreen:

dan weten we allebei al heb ik zelf niet ervaren we missen het allebei!
:mrgreen: :mrgreen:
(de eerste keer naar mijn idee dat wij min of meer het zelfde voelen) :mrgreen: :mrgreen:

Daarom denk ik dat het beter is om te wachten!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jul 2005 14:56

Nu, ik kan je verzekeren, als je het eenmaal gedaan hebt wil je niet anders. :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2005 14:59

Aragorn schreef:
elbert schreef:
Funlover schreef:Dat het met een speciaal iemand moet gebeuren daar benk van overtuigd....

Het gaat er dan wel om dat die persoon zo speciaal is, dat je er blijvend mee door het leven wilt (naar mijn bescheiden mening).
Als mensen met elkaar voor het huwelijk met elkaar gemeenschap hebben en er niet zeker van zijn of ze deze intentie hebben (om verder samen door het leven te gaan), dan denk ik niet dat het zo'n heel speciaal iemand voor je is. Dan zit er toch altijd iets in van het bevredigen van eigen lustgevoelens.

Dat lijkt me evident, en dat zal als je getrouwd bent niet anders zijn. :)

Inderdaad, ook een huwelijk is een dynamische relatie. Maar als de dynamiek de goede kant opgaat, dan wordt de onderlinge band alleen maar steviger, solider, diepgaander en onveranderlijker qua huwelijkstrouw (als getrouwd persoon kan ik daar wel een beetje over meepraten :)).

Aragorn schreef:
In de Bijbel wordt de verhouding tussen God en Zijn gelovigen trouwens ook vergeleken met een huwelijk. Wat zouden jullie ervan vinden als God tegen Zijn gelovigen zou zeggen: "Ik vind jullie wel enigszins speciaal, maar weet nog niet of dat zo blijft? Misschien laat Ik jullie later wel vallen als een baksteen?"

Opzich vind ik dat er wel verschil is tussen God en een menselijke partner en tussen de verhouding die je met je vriend(in) hebt en die God met mensen heeft. God eeuwig en onveranderlijk, wat van mensen niet gezegd kan worden. Doordat mensen en situaties veranderen kan het dat je in een bepaalde periode van je leven bij elkaar past, maar dat het later niet meer werkt. Zulk soort dingen komen bji God dan weer minder voor lijkt me, en ook zijn de consequenties van het verbreken van de relatie bij God iets ingrijpender dan die bij mensen. :)

Uiteraard is er verschil. Maar wij mensen zijn wel bestemd voor de eeuwigheid en dus ook voor een onveranderlijke bestemming. En het zou handig zijn als we daarvoor ook een klein beetje een voorschot daarop namen qua levensstijl. :)

Aragorn schreef:Ik heb het daar met mijn ex ook weleens over gehad, je zegt soms: 'ik hou voor altijd van je', terwijl dat later toch niet zo blijkt/bleek te zijn (nuja, misschien ook wel, maar iig was het relationele gedeelte over :wink: ). Dat was dan dus meer een uiting van je gevoel op dat moment, dan dat het als een serieuze belofte voor de toekomst gezien moet worden.

Inderdaad. Daarom is het doen van een serieuze belofte ook iets wat weloverwogen en niet alleen puur op je gevoel gedaan moet worden.

Aragorn schreef:Ehm, wat was de relatie met het topic ook alweer? :shock: :mrgreen: Oja, dat eeuwige liefde, of iig eeuwige relaties, bij mensen sowieso niet te garanderen zijn en het dus ook een beetje pretentieus is om seks slechts aan dat idee te verbinden.

Hmm, ik heb liefde en trouw genoemd. Ik zou ook nog het voortbrengen van nageslacht kunnen noemen en het elkaar plezieren (dit alles binnen het huwelijk uiteraard ;)). Heb je nog andere suggesties waar je seks aan wilt verbinden?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 25 jul 2005 15:02

kurtyo schreef:Nu, ik kan je verzekeren, als je het eenmaal gedaan hebt wil je niet anders. :mrgreen:

Seks is goedkoop, nietwaar? :wink:
www.cgjf.nl

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2005 16:35

En toch he... als je verkering na een hele tijd uitgaat, heb je toch sowieso verdriet om de geestelijke band die verbroken is. Het lichamelijke aspect is maar een van de vele dingen. Je moet in ieder geval zorgen dat de verschillende aspecten van je relatie gelijk opgaan. Dus geestelijk en lichamelijk moet je je even snel ontwikkelen (niet dat je dat echt kunt meten ofzo, maar je snapt vast enigszins wat ik bedoel).

Nouja het probleem is dus gewoon dat trouwen geld kost en dat je dan een huisje 'moet' hebben enzo. Het hele verhaal waar we het al over hebben gehad. Vroeger ging dat veel makkelijker, je gaat mij niet vertellen dat ze toen ook op hun 20ste verkering kregen en op hun 25ste pas trouwden. No way. Dat is ook het lastige van de bijbel: die is in een andere cultuur geschreven. Laten we dus allemaal proberen er met God samen uit te komen en zorgen dat we ons niet hoeven te schamen als we eenmaal voor zijn geweldige troon staan...

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 25 jul 2005 17:02

Mooi gezegd, Lalage! Ben het er ook zeker wel mee eens hoor, maar als ik over seks voor het huwelijk nadenk geeft het mij een benauwend gevoel. Maar dat heeft denk ik meer met krampachtigheid en kerkelijke regeltjes te maken. Je moet er samen als stel uitkomen. Mij lijkt seks na de huwelijksvoltrekking mooier. Ik zie het meer als beloning voor je trouwbelofte.
www.cgjf.nl

Terug naar “Archief”