TheKeimpe schreef:Dan valt er wel heel veel af Pasrifal, als iemand uit de achterban er iets aan toe moet kunnen voegen. Dan kunnen we het WK-topic, de wielrenropics (oh nee, er zit toevallig iemand bij die daar wel wat aan doet) de tafeltennistopics dan, de uitgaanstopics, een topic over jeugdkerken en ga nog maar een uur door wel sluiten. Ik vind dit een bijzonder slechte stelregel, als ik zo vrij mag zijn dat op te merken
Als ik zo vrij mag zijn Marnix, ik zie liever vandaag dan morgen dat alle discussie over wielrennen, WK etc overboord gaat. Volgens mij zijn dat nu typisch voorbeelden van discussies die niets met "refo" te maken hebben, sterker nog, die tegen de principes van een groot gedeelte van diegenen die "refo" genoemd worden ingaan.
1. Het heeft niets met de vroegere definitie van refo's te maken, zoals ik al aangaf, die dingen veranderen. Daar kan je heel hard tegen ageren maar je kan het beter accepteren, anders maak je het jezelf erg lastig. Sport is niet meer een taboe onder veel refo's... blijkbaar heeft het de interesse van velen... dus heeft het wel met "refo's" (van nu) te maken.
2. Refoweb is niet alleen een plek voor serieuze discussies, maar ook een plek waar mensen de luchtiger dingen van het leven kunnen bespreken... de semi-serieuze en niet-serieuze subforums. Sport hoort daar volgens mij zeker bij.
3. Dat het tegen de principes van sommige refo's ingaat klopt. Het gaat niet tegen de principes van andere refo's in. Waarom zou de mening van de een zwaarder wegen dan die van de ander? Omdat die groep gemiddeld wat ouder is en is opgevoed met het idee dat sport zinloos en slecht is? Waarom alleen ruimte laten voor het conservatieve gedachtengoed en niet voor het meer progressieve? Of zijn progressieve refo's geen refo's omdat ze niet aan allerlei dingen die vroeger normaal waren willen vasthouden? Moeten we dan weer terug naar concerttopics waar alleen orgelconcerten en Johannes de Heer in mogen staan etc?
4. Wat is er, als het beleid dat jij voorstelt doorgevoerd wordt, nog wel mogelijk? Het Flevo Festival heeft volgens velen ook niks met "refo-zijn" te maken en gaat tegen de principes van een groot gedeelte van hen in. Hetzelfde geldt voor een hoop andere christelijke en niet-christelijke happenings. Praten over opwekking, televisie, films, iedere vorm van moderne muziek, dansen, uitgaan, moderne kleding en ga zo maar door zou dan verboden kunnen worden, het gaat immers net zo goed tegen de principes van veel refo's in.
Maar hallo, mag er ook wat acceptatie zijn voor veranderingen? Of wil je die zoveel mogelijk tegenhouden? Mag er ook rekening worden gehouden met het feit dat jongeren anders omgaan met dingen als ouderen, dat het nu anders gaat dan 50 jaar terug, dat de cultuur anders is, dingen anders worden gedaan, beleefd, men anders met tradities en regels van vroeger omgaat? Dat kan je toch niet zomaar negeren met de opmerking dat het niet met jou visie op refo's, en de principes van een bepaald deel van de reformatorische christenen strookt?