eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 04 mar 2004 21:33

Lieve mensen,

Gelukkig heb ik niet alle 25 pagina's gelezen, dat hoeft ook niet om te weten hoe de discussie ongeveer is verlopen. Niet, dus.

Wanneer stoppen we nu eens met dat verstarde reageren? Als we elkaar niet willen begrijpen, qua geloofsopvattingen, en sowieso qua opvattingen, waarom dan proberen te discusseren?

En dan nog iets... Ik neem aan, dat Jezus een heel belangrijke plaats inneemt in jullie leven. Waarom mogen anderen dan niet blij zijn om Hem, blij zijn MET Hem! Want wees nu alsjeblieft niet zo arrogant om te denken dat jullie manier altijd de enige manier is. Hij is zelfs niet altijd de beste.

Hoeveel mensen heb jij al berijkt met de Boodschap van het Licht?

Groet in vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 22:44

:) Wat jij nu zegt probeer ik ook al 25 pagina's lang duidelijk te maken ;)

nu komt de vraag (ik weet niet of ze er dit jaar weer staan) maar hoe kan een band die op het ene festival seculiere muziek speelt en op een andere festival zoals de EOJD ander muziek spelen zonder hun geloofwaardigheid te verliezen?

Ehm... voor zover ik weet noemde je hierbij 1 naam: Delirious. Dit jaar staan er 3 bands op de jongerendag die allemaal gospel maken. Vorig jaar stonden er alleen maar artiesten op het podium die gospel maken.
Delirious heeft de laatste jaren alleen maar gospel uitgebracht. En zelfs in hun muziek die jij als niet-gospel omschrijft zit een heldere boodschap. Met niet-gospel heb ik trouwens geen problemen, van mij mogen ze dat maken... waarom niet? Maar op de EOJD hebben ze alelen gospel gespeeld zoals ze bij een heleboel concerten doen.

er wordt wel eens gezegd dat je moet kiezen wie je dient. je kan niet en God dienen en de wereld. nou met die bands is het. op seculiere feesten zingen we wereldse muziek en dan op de eo maar geestelijke liederen.

die koster moet werken maar die zoekt de wereld niet zo op als die bands. je andere voorbeelden zijn ook net als bij de koster.

De band zoekt met de wereld op, om hun op een manier die christenen en ook de wereld aanspreekt, het evangelie te brengen. Je moet de wereld juist wel opzoeken... die koster kan ook door de weeks naar de kroeg gaan en daar met mensen over het geloof praten. Lijkt me bijzonder goed. Ik ken mensen die kunnen getuigen dat ze op de jongerendag zijn bekeerd! God zoekt ook door bands heen mensen op...

Waarom wordt de wereld constant vergeleken met pop-muziek en zo? Veel christenen kunnen moderne muziek net zo goed waarderen als niet christenen. Dan is het toch mooi dat er ook dat soort muziek met een goede boodschap is?!

Gelukkig laat God elk jaar weer zien dat Hij ook door bands en sprekers etc heen kan werken. Hij laat er geen gras over groeien dat door de jongerendag mensen uit de wereld naar Zijn Koninkrijk worden getrokken!

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 04 mar 2004 22:52

Marnix schreef::) Wat jij nu zegt probeer ik ook al 25 pagina's lang duidelijk te maken ;)

...en je bereikt net zo weinig als ik in een posting ;)

Verstarring gaat niet samen verdraagzaamheid, begrip en liefde.

Waarom zouden we God niet een beetje tegenhouden als Hij zich op een andere manier aandient dan we gewend zijn?

Groet in Vrede (toch :)),
VJ
If you want world peace, fight for justice.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2004 23:04

Ik denk dat ik zeker wel wat bereik ;) Als is het alleen maar dat mensen het verhaal ook eens van een andere kant te horen krijgen.

Be blessed.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 05 mar 2004 06:04

@mic schreef:Die bands spelen christelijke nummers op seculiere feesten? De vraag is ga jij de straat op om te evangeliseren of wacht je tot de mensen uit zichzelf de ker k inkomen?

als er een mooi koor in kerk zingt vinden we het best, als ze op straat gaan zingen oke, maar als er iemand op een feest de gelegenheid aangrijpt om te evangeliseren is het verkeerd?

Sorry hoor, maar ik vind dat je een beetje doorslaat. Je gaat telkens vanuit het werk van mensen uit. En dat is fout lijkt mij. Tuurlijk kan God mensen gebruiken (is ook onze taak om anderen op God te wijzen) om anderen tot geloof te brengen, maar bekering is een eenzijdig Godswerk, geen mensenwerk. Als God iemand kan bekeren tijdens bijv. EOjd, waarom niet tijdens een of ander dance-event of een voetbalwedstrijd (op zondag) ofzo? Bij God is toch niets onmogelijk?

Marnix schreef:Delirious heeft de laatste jaren alleen maar gospel uitgebracht. En zelfs in hun muziek die jij als niet-gospel omschrijft zit een heldere boodschap. Met niet-gospel heb ik trouwens geen problemen, van mij mogen ze dat maken... waarom niet? Maar op de EOJD hebben ze alelen gospel gespeeld zoals ze bij een heleboel concerten doen.

Is er zoveel popmuziek met een heldere boodschap, alleen hebben die heel erg weinig met het geloof te maken, en ik durf dan niet te zeggen dat die dat namens God zingen, ik denk het nl. van niet.

En waar draait het nou eigenlijk om op de EOjd? Om de muziek & artiesten of om verrijkt te worden in het geloof? Als ik de website van EOjd bekijk enzo, lijkt mij dat het eerste het belangrijkste is (geworden).

Sorry, maar ik vind dat je telkens de zaken te mooi voorsteld dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2004 11:19

Is er zoveel popmuziek met een heldere boodschap, alleen hebben die heel erg weinig met het geloof te maken, en ik durf dan niet te zeggen dat die dat namens God zingen, ik denk het nl. van niet.

In het geval van Delirious? denk ik van wel :) Een vriendin van me heeft ze een keer ontmoet en het schijnen, ondanks dat ze in het verleden ook wel es een seculier nummer hebben gemaakt waar toch wel wat van God in de tekst naar voren komt, toch echt christenen te zijn.

En waar draait het nou eigenlijk om op de EOjd? Om de muziek & artiesten of om verrijkt te worden in het geloof? Als ik de website van EOjd bekijk enzo, lijkt mij dat het eerste het belangrijkste is (geworden).

Om verrijkt de worden in het geloof. En daarvoor worden muziek en artiesten gebruikt. Het zijn middelen... en middelen zijn altijd ondergeschikt aan het doel, ze zijn instrumenten om dat doel te bereiken.

Sorry hoor, maar ik vind dat je een beetje doorslaat. Je gaat telkens vanuit het werk van mensen uit. En dat is fout lijkt mij. Tuurlijk kan God mensen gebruiken (is ook onze taak om anderen op God te wijzen) om anderen tot geloof te brengen, maar bekering is een eenzijdig Godswerk, geen mensenwerk.

God gebruikt mensen voor evangelisatie. Daarin hebben mensen wel verantwoordelijkheid. We kunnen namelijk ook met z'n allen thuis gaan zitten en denken: Ach, God bekeert de mensen, dus wij hoeven niks te doen... Jou actie, en de manier waarom jij dat doet, is belangrijk, het is de verantwoordelijkheid die God je geeft. Als we met z'n allen thuis blijven heeft dat het logishe gevolg dat er minder mensen van God horen en in Hem gaan geloven. Het hangt er dus wel degelijk van af wat jij doet.

Als God iemand kan bekeren tijdens bijv. EOjd, waarom niet tijdens een of ander dance-event of een voetbalwedstrijd (op zondag) ofzo? Bij God is toch niets onmogelijk?

Evangeliseren is van Jezus vertellen en iets van Hem in je gedrag laten zien. Als ik met iemand ga praten over voetballen, zou hij/zij dan tot geloof komen? Tuurlijk niet. Dat is het verschil tussen de jongerendag en een dance-event, voetbalwedstrijd. Op de EOjd wordt over God verteld, , het evangelie wordt daar verteld. Dat is EVANGELIE-seren. Mensen worden niet zomaar bekeed, daarvoor moeten ze God leren kennen, dus je moet mensen van Hem vertellen.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 05 mar 2004 17:58

Marnix schreef:In het geval van Delirious? denk ik van wel :) Een vriendin van me heeft ze een keer ontmoet en het schijnen, ondanks dat ze in het verleden ook wel es een seculier nummer hebben gemaakt waar toch wel wat van God in de tekst naar voren komt, toch echt christenen te zijn.

Ze schijnen jah, maar weet je het ook zeker? :) Ik ken nog meer zangers/groepen waar God ook in de tekst naar voor komt, zoals Madonna. Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat ze het op een positieve manier zal bedoelen, maar omdat God in de teksten van bep. zangers/bands naar voren komt is het 'verantwoorde' muziek? Vind ik een beetje kort door de bocht.

Marnix schreef:God gebruikt mensen voor evangelisatie. Daarin hebben mensen wel verantwoordelijkheid. We kunnen namelijk ook met z'n allen thuis gaan zitten en denken: Ach, God bekeert de mensen, dus wij hoeven niks te doen... Jou actie, en de manier waarom jij dat doet, is belangrijk, het is de verantwoordelijkheid die God je geeft. Als we met z'n allen thuis blijven heeft dat het logishe gevolg dat er minder mensen van God horen en in Hem gaan geloven. Het hangt er dus wel degelijk van af wat jij doet.

Dat snap ik ook wel, ik bedoel ook niet dat je stil moeten blijven zitten. Tuurlijk hebben wij allemaal de taak om het geloof ook uit te dragen (hopelijk) ter verijking van anderen, maar wij mensen kunnen daardoor nog geen mensen bekeren, dat is een eenzijdig Gods werk. Als we mensen kunnen bekeren door hun over God en het geloof te vertellen, wat zou het geloof dan nog voor nut hebben?

Marnix schreef:Evangeliseren is van Jezus vertellen en iets van Hem in je gedrag laten zien. Als ik met iemand ga praten over voetballen, zou hij/zij dan tot geloof komen? Tuurlijk niet. Dat is het verschil tussen de jongerendag en een dance-event, voetbalwedstrijd. Op de EOjd wordt over God verteld, , het evangelie wordt daar verteld. Dat is EVANGELIE-seren. Mensen worden niet zomaar bekeerd, daarvoor moeten ze God leren kennen, dus je moet mensen van Hem vertellen.

Ik bedoel ook niet dat je met iemand over bijv. voetbal zal praten en hij/zij daardoor bekeert zal worden, maar zonder 'hulp' van mensen. Zou het voor God onmogelijk zijn om niet door middel van evangeliseren mensen te bekeren? Ik denk het niet, God is almachtig, toch? Maar of het daar op aan moeten laten komen? Ik denk het van niet.

En je moet in God geloven, niet alleen Hem kennen, dat is niet genoeg. Lees bijv. het verhaal in de Bijbel over de bloedvloeiende vrouw maar eens. Kende zij Jezus? Niet echt, maar ze geloofde vast in Hem, en dat is het belangrijkste toch?
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 mar 2004 15:35

De band zoekt met de wereld op, om hun op een manier die christenen en ook de wereld aanspreekt, het evangelie te brengen. Je moet de wereld juist wel opzoeken... die koster kan ook door de weeks naar de kroeg gaan en daar met mensen over het geloof praten. Lijkt me bijzonder goed. Ik ken mensen die kunnen getuigen dat ze op de jongerendag zijn bekeerd! God zoekt ook door bands heen mensen op...

Waarom wordt de wereld constant vergeleken met pop-muziek en zo? Veel christenen kunnen moderne muziek net zo goed waarderen als niet christenen. Dan is het toch mooi dat er ook dat soort muziek met een goede boodschap is?!

Gelukkig laat God elk jaar weer zien dat Hij ook door bands en sprekers etc heen kan werken. Hij laat er geen gras over groeien dat door de jongerendag mensen uit de wereld naar Zijn Koninkrijk worden getrokken!

ik wil niet rot zijn, maar als een seculiere feestorganiseerder een feest wil organiseren dan reserveert hij niet een gospelbandje, maar meer de muziek die hij wil horen. de eojd groepjes zingen dus ook seculiere muziek anders worden ze niet uitgenodigd.

omdat de wereld zich ook openbaart in de pop-muziek. dat heb mooi klinkt hoef je mij niet te vertellen. mensen raken in vervoering bij de klanken van pop-muziek. maar zou men niet beter in vervoering raken van Gods woord.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 mar 2004 15:13

Poolrev,

ik vol jouw redenering ff compleet niet.
Eerst zeg je dat God mensen bekeert.
Amen helemaal mee eens.
Een post later zeg je dat mensen moeten evangeliseren. Je geeft keurig uitleg waarom evangelisatie mensenwerk is maar bekering niet.
Ok ook helemaal mee eens.
Maar intussen draag je in je posts de gedachte uit dat als mensen op de eo jongerendag evangeliseren bekering mensenwerk wordt enzo?

Dat volg ik ff niet helemaal.
maar als ik je niet goed begrepen heb graag duidelijkheid.

Nog ff de volgende quote:
Als God iemand kan bekeren tijdens bijv. EOjd, waarom niet tijdens een of ander dance-event of een voetbalwedstrijd (op zondag) ofzo? Bij God is toch niets onmogelijk?

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat is toch geen reden om het te laten. Voor God is het mogelijk om jouw in leven te houden zonder dat je eet of drinkt, maar dat is toch geen reden om maar niet te eten en te drinken. Voor de rest is de post nog net zo waar als je hem omdraait:
Als God iemand kan bekeren op een dance event of een voetbalwedstrijd, waarom dan niet op de EOjd?

Dus graag wat meer duidelijkheid over wat je nu bedoelt. Want als ik eerlijk ben staan er nu hier en daar wat leuke kreten die volledig onrelevant met elkaar in verband worden gebracht (als ze relevant zijn daar dus graag even uitleg bij :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2004 15:26

Ze schijnen jah, maar weet je het ook zeker? Ik ken nog meer zangers/groepen waar God ook in de tekst naar voor komt, zoals Madonna. Nou ben ik de laatste die zal zeggen dat ze het op een positieve manier zal bedoelen, maar omdat God in de teksten van bep. zangers/bands naar voren komt is het 'verantwoorde' muziek? Vind ik een beetje kort door de bocht.

Dat "ze schijnen" was sarcastisch bedoeld. De teksten kun je toetsen aan de bijbel. Doe dat maar es bij Delirious?, dan praten we hierover verder ok? Als je zo redeneert zou je namelijk van niemand kunnen weten of hij/zij wel een goed christen is...

Dat snap ik ook wel, ik bedoel ook niet dat je stil moeten blijven zitten. Tuurlijk hebben wij allemaal de taak om het geloof ook uit te dragen (hopelijk) ter verijking van anderen, maar wij mensen kunnen daardoor nog geen mensen bekeren, dat is een eenzijdig Gods werk. Als we mensen kunnen bekeren door hun over God en het geloof te vertellen, wat zou het geloof dan nog voor nut hebben?

Geloof is niet maar een eigen mening, geloof is meer. Je kunt het geloof aan mensen uitleggen, waardoor ze het gaan begrijpen, en misschien zelf ook gaan geloven. Tuurlijk is de Geest belangrijk, maar omdat die mensen inschakelt, is denk ik ook de manier waarop je het doet heel belangrijk.

Ik bedoel ook niet dat je met iemand over bijv. voetbal zal praten en hij/zij daardoor bekeert zal worden, maar zonder 'hulp' van mensen. Zou het voor God onmogelijk zijn om niet door middel van evangeliseren mensen te bekeren? Ik denk het niet, God is almachtig, toch? Maar of het daar op aan moeten laten komen? Ik denk het van niet.

God kan dat. Maar inderdaad, daar moeten we het niet op aan laten komen.

En je moet in God geloven, niet alleen Hem kennen, dat is niet genoeg. Lees bijv. het verhaal in de Bijbel over de bloedvloeiende vrouw maar eens. Kende zij Jezus? Niet echt, maar ze geloofde vast in Hem, en dat is het belangrijkste toch?

Klopt, maar in een relatie met God is kennis ook nodig. Als iemand in God gelooft maar Hem niet kent is het belangrijk kennis op te gaan doen. Wellicht heeft die bloedvloeiende vruow dat ook wel gedaan daarna.

ik wil niet rot zijn, maar als een seculiere feestorganiseerder een feest wil organiseren dan reserveert hij niet een gospelbandje, maar meer de muziek die hij wil horen. de eojd groepjes zingen dus ook seculiere muziek anders worden ze niet uitgenodigd.

Wat is dat dan voor onzin? De mensen van de jongerendag kijken in een lijst van gospelbands naar goede bands, bands die zowel muzikaal als inhoudelijk goed zijn de jongerendag. Waarom zouden ze ook seculier moeten zingen om dat te laten zien? Ik snap je redenering totaal niet... een badn kan toch alleen gospel maken, dat vooral in het christelijke circuit bekend is en die mensen uitnodigen voor de jongerendag? Waarom moeten ze dan ook seculier zingen? Het wel of niet seculiere muziek maken zegt niks over de kwaliteit vande muziek toch?

omdat de wereld zich ook openbaart in de pop-muziek. dat heb mooi klinkt hoef je mij niet te vertellen. mensen raken in vervoering bij de klanken van pop-muziek. maar zou men niet beter in vervoering raken van Gods woord.

Dat doen ze ook... maar ja, je gaat weer van het negatieve, en van je eigen denken uit. In de tijd dat het orgel in de kerk werd ingevoerd was die heel populair, ook in de seculiere muziekwereld. Dat was nooit een probleem. Nu verzin je dit soort argumenten opeens omdat het anders is dan in de kerk? Mensen raken daar in vervoering van Gods woord, dat door de sprekers en door de muziek heenklinkt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 09:08

Wat is dat dan voor onzin? De mensen van de jongerendag kijken in een lijst van gospelbands naar goede bands, bands die zowel muzikaal als inhoudelijk goed zijn de jongerendag. Waarom zouden ze ook seculier moeten zingen om dat te laten zien? Ik snap je redenering totaal niet... een badn kan toch alleen gospel maken, dat vooral in het christelijke circuit bekend is en die mensen uitnodigen voor de jongerendag? Waarom moeten ze dan ook seculier zingen? Het wel of niet seculiere muziek maken zegt niks over de kwaliteit vande muziek toch?

ik ging uit van iemand die een seculiere feest organiseert. die gaat echt geen gospel bandje vragen die alleen gospel zingt. en dezelfde bandjes treden ook op op de eojd.

Dat doen ze ook... maar ja, je gaat weer van het negatieve, en van je eigen denken uit. In de tijd dat het orgel in de kerk werd ingevoerd was die heel populair, ook in de seculiere muziekwereld. Dat was nooit een probleem. Nu verzin je dit soort argumenten opeens omdat het anders is dan in de kerk? Mensen raken daar in vervoering van Gods woord, dat door de sprekers en door de muziek heenklinkt.

een niet-christelijke waar zal die voor naar de eojd gaan. juist voor de muziek, want hij gaat daar niet heen om over God te horen, want dat laat hem koud. (geloof me ik weet waar ik over praat).
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 09:38

Vrouwe Justitia schreef:Lieve mensen,

Gelukkig heb ik niet alle 25 pagina's gelezen, dat hoeft ook niet om te weten hoe de discussie ongeveer is verlopen. Niet, dus.

Wanneer stoppen we nu eens met dat verstarde reageren? Als we elkaar niet willen begrijpen, qua geloofsopvattingen, en sowieso qua opvattingen, waarom dan proberen te discusseren?

En dan nog iets... Ik neem aan, dat Jezus een heel belangrijke plaats inneemt in jullie leven. Waarom mogen anderen dan niet blij zijn om Hem, blij zijn MET Hem! Want wees nu alsjeblieft niet zo arrogant om te denken dat jullie manier altijd de enige manier is. Hij is zelfs niet altijd de beste.

Hoeveel mensen heb jij al berijkt met de Boodschap van het Licht?

Groet in vrede,
VJ

Oke, ff 1 punt van orde: waarom stel je eerst dat discussie zinloos is om vervolgens je eigen punt er nog even doorheen te rammen? :roll: Je vervalt zelf gelijk weer in de 'fout' die je eerst aan de orde stelt...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 09:50

johannes1 schreef:

ik ging uit van iemand die een seculiere feest organiseert. die gaat echt geen gospel bandje vragen die alleen gospel zingt. en dezelfde bandjes treden ook op op de eojd.

En als ze nu op zo'n seculier feest komen en daar iets van God kunnen laten horen, is dat geen prachtige kans? En, (weer een andere discussie) moeten als christelijke band al je liedjes over God gaan, of mag het ook over het leven zijn?

een niet-christelijke waar zal die voor naar de eojd gaan. juist voor de muziek, want hij gaat daar niet heen om over God te horen, want dat laat hem koud. (geloof me ik weet waar ik over praat).

Hij gaat voor de muziek; misschien wordt hij geraakt en gaat hij de volgende keer voor God! Kindertjes in Afrika gaan toch ook voor de warme middagmaaltijd naar een zendingsschool en niet voor het bijbelverhaal. Dat zijn gewoon (lok)middelen die mi. heel legitiem zijn.

Het valt me op dat in dit soort discussies (ook bijv. over The Passion) de tegenstanders zich vooral baseren op het in diskrediet brengen van de oprechtheid van mensen. Dus iemand die door de eojd of film geraakt wordt: goedkope emotie! Bands die op een eigentijdse manier het evangelie proberen te brengen: werelds vermaak, kan niet oprecht zijn! enz, enz, enz... zo kunnen we alles wel in twijfel trekken en niks meer doen dan ons eigen rechtzinnige (maarnietheus) straatje schoonhouden en zelfgenoegzaam naar de boze wereld kijken!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 mar 2004 10:33

aragon schreef:En als ze nu op zo'n seculier feest komen en daar iets van God kunnen laten horen, is dat geen prachtige kans? En, (weer een andere discussie) moeten als christelijke band al je liedjes over God gaan, of mag het ook over het leven zijn?

ze worden uitgenodigd om hun seculiere liedjes en niet om hun gospel liedjes.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2004 10:59

johannes1 schreef:
aragon schreef:En als ze nu op zo'n seculier feest komen en daar iets van God kunnen laten horen, is dat geen prachtige kans? En, (weer een andere discussie) moeten als christelijke band al je liedjes over God gaan, of mag het ook over het leven zijn?

ze worden uitgenodigd om hun seculiere liedjes en niet om hun gospel liedjes.

Wat maakt dat uit? De reden van uitnodiging is niet belangrijk, het gaat erom dat je, als je eenmaal binnen bent van God kunt getuigen.

Terug naar “Archief”