Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 dec 2003 23:09

Verder word ik steeds benieuwder wie zich achter het pseudoniem Solus verschuilt. Het zou mij niet verbazen als deze er al tenminste enkele jaren aan de Theologische School in Rotterdam op heeft zitten.

Solus een aantal jaren op een theologische school? Lijkt me sterk.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 dec 2003 00:37

Gershwin schreef:
Solus schreef: ja maar hij ontkracht die leer niet; hij maakt er eerst een karikatuur van om daar vervolgens tegen aan te schoppen.
Laat het boek gerust ongelezen! Je mist niets...

Misschien haalt VdZ de extremen aan; daar staat tegenover, dat de kerkgangers vaak zelf een karikatuur van de preek onthouden. Als deze karikatuur hen van het geloof afhoudt, is het goed deze karikatuur te ontkrachten.

Ik heb het boek zelf ook.
Ten eerste is 3 kwart opbouw en geen afbouw, alhoewel z'n boek daar wel bij begint.
De dingen die het zegt zijn ten diepste wel waar maar wat scherp gestelt, en dat is het probleem ook, als je teveel gaat nuanceren kun je je oordeel niet meer goed onderbouwen. Ik vind zelf dat hij perfect de vinger op de zere plek kan leggen. Nu scheelt het misschien wel dat ik uit een zwarte band streek kom (krabbendijke, zuid-beveland) waar deze verschijnselen waarschijnlijk een stuk vaker voorkomen dat de stedelijke ger-gems waar ik er ook al verscheidenende van heb bezocht. Zeker op oud gergem en gergem ned (die 2 haal ik altijd door elkaar) is het boek behoorlijk van toepassing.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Re: beschuldiging

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 06:47

Dikberkhout schreef:Overigens, in reactie op het vorige bericht: de Willibrordbijbel is inderdaad een goede vertaling, zie ook http://www.willibrordbijbel.nl/.

Maar niet de vertaling van 1995! Die is dus afgemeten op de Roomse leer!

Bij de eerste vertaling zijn dat alleen nog de kanttekeningen die Rooms zijn.

Ik houd het maar gewoon bij de SV.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: beschuldiging

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:46

caprice schreef:
Dikberkhout schreef:Overigens, in reactie op het vorige bericht: de Willibrordbijbel is inderdaad een goede vertaling, zie ook http://www.willibrordbijbel.nl/.

Maar niet de vertaling van 1995! Die is dus afgemeten op de Roomse leer!

Bij de eerste vertaling zijn dat alleen nog de kanttekeningen die Rooms zijn.

Ik houd het maar gewoon bij de SV.

Ik heb daar ook voldoende aan!

jose

afwachten of verwachten

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:21

Ik ben in het boek van der Zwaag begonnen en ik heb de discusie hierover enigszins gevolgd. Ik ben er positief over, gedegen studie. Veel bronnen gebruikt, absoltuut breed onderlegd. Ik ben dan niet met ds de Wit eens dat hij beperkt oudvaders e.d. aanhaalt. Ik denk dat het goed is dat er eens een scherpe discussie in de ger.gem. opkomt. Want het draait vaak niet meer om de essentie. Maar dat je conformeert naar de regeltjes, uiterlijk. Gelukkig hoef ik dit niet helemaal te generaliseren. Al vindt ik het met de Saambinder wel triest gesteld. Als je niet een bepaalde naam heb, wordt het al snel afgekeurd. Erg krampachtig als je als ds. vindt dat mensen nu bevooroordeeld luisteren. Kritisch luisteren en met de Bijbel vergelijken is zeker goed. Wat een dominee zegt is niet per definitie goed en waar ( dat is een drogredenering) dat moet je maar hopen. Het lijkt me goed dat je hierin open in gesprek kunt gaan bv. preekbespreking. Een mensis een subjectief wezen in eigen context. Wie heeft artikelen in het ND trouwens gelezen van afgelopen zaterdag e.d.?

Daarin werd genoemd dat op internet artikel is verspreid door Mr. A.A. Bart als reactie op ds. de Wit, wie weet waar dat te vinden is?

Ik hoop jullie te versterken met de discussies! Ik hoop dat er onderling respect is!
Laatst gewijzigd door jose op 07 feb 2004 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jose

van der zwaag

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:35

Hierbij het ISBN van afwachten of verwachten: 9058293378
Bij evangelische boekhandels ook te krijgen. :) :idea:

jose

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:41

Tirreg schreef:ik hoor er ook veel mensen over praten, veel collega`s van hem, de een vind het boek wel goed, en de ander denkt dat hij tweedracht zaait. ik heb het boek zelf niet gelezen, ik denk dat ik het ook niet ga doen. ik denk dat ik het beter niet kan doen.

Als je er iets over wilt zeggen lijkt me dat je het boek ook moet lezen als je een mening wil vormen. :D En je kuntje afvragen of van der zwaag nou is die tweedracht zaait of dat ie er gewoon is, en misschien dat de Saambinder meer genuanceerd moet zijn, komen mensen niet zo tegenover elkaar te staan.
Waarom zou je het beter niet kunnen doen? Het is goed om te weten waar je zelf staat, daarin hoef je niet afhankelijk van collegae e.d. een mening vormen, wel door erover in gesprek te gaan!
Succes. :wink:

jose

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:45

surfer schreef:een boek van 1100 bladzijden over het calvinisme, dat kan nooit verhelderend zijn.... :mrgreen:

afwachten, verwachten of verachten.. :? ??

Waarop baseer je dat nou weer :?: je bent wel snel met je oordeel :?
Bovendien is het niet puur calvinisme ik vindt je uitspraak wel kort door de bocht. Dik boek, daar hebje wel gelijk in. Misschien kun je er elementen uithalen. Moet jezelf weten.

jose

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:47

waarnemer schreef:De discussie tot nu toe vind ik tot nu toe een beetje flauw, een beetje nonchalant, terwijl dit boek m.i. het verdient om ernstig bestudeert te worden. Het gaat om een zaak die de gereformeerde theologie al eeuwen beroert en verdeelt.
Van der Zwaag heeft het voor ons allemaal op een rijtje gezet en daar kunnen we heel veel van leren. Dan heb ik een voorstel om serieus met dit onderwerp om te gaan en geen flauwe en geen ter zake doende opmerkingen maken.
Dit boek raakt m.i. de kern van onze theologie, dan hoop ik dat we mede ook door deze studie Het Woord van onze goede God weer (op)nieuw leren verstaan.
Frappant vond ik ook het intervieuw met ds. Schaafsma in Terdege, die een hoop flauwekul aan de kant doet en naar de kern van de zaak wil gaan.

Met je eens, het verdient onze aandacht. :lol:

jose

Berichtdoor jose » 05 feb 2004 19:53

Gershwin schreef:
joris schreef:wat heeft de gemiddelde gelovige aan een wetenschappelijk boek?

geloven is een zaak van het hart.

theologie volgt de praktijkd van het geloven.

Nee, jij komt gewoon niet vaak genoeg in de GerGem :mrgreen:
Daar laten mensen zich alleen overtuigen door het citeren van voldoende oudvaders, en het boek van VdZ zal daar denk ik wel degelijk zijn vruchten afwerpen. Geloven is idd een zaak van het hart; maar als mensen het niet gaan doen heb je daar niets aan.

Over generalisaties gesproken?!! Ik ben niet net je eens ook in ger gem zijn heus wel kritische mensen mochten er wat meer zijn, meer praktisch christendom jazeker, maar geldt voor heeeeeeeeel veeeeeeeeel kerken! Met name in othodix gereformeerde kringen mag er aandacht zijn voor de heiligmaking maar generaliseren is nooit goed. En we moeten met onszelf beginnen. Probeer maar es open in gesprek te gaan met die mensen die volgens jou alleen letten op oudvaders en behartig dan het belang van praktisch christendom! isvan wezenlijk belang, inderdaad voor iedereen! :wink:

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: afwachten of verwachten

Berichtdoor SDG » 06 feb 2004 11:19

jose schreef:Daarin werd genoemd dat op internet artikel is verspreid door Mr. A.A. Bart als reactie op ds. de Wit, wie weet waar dat te vinden is?

Ik hoop jullie te versterken met de discussies! Ik hoop dat er onderling respect is!

Het artikel van mr. Bart is te vinden op http://www.homepages.hetnet.nl/~detheoloog/ onder de kop "actueel".

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: afwachten of verwachten

Berichtdoor SDG » 06 feb 2004 23:37

SDG schreef:
jose schreef:Daarin werd genoemd dat op internet artikel is verspreid door Mr. A.A. Bart als reactie op ds. de Wit, wie weet waar dat te vinden is?

Het artikel van mr. Bart is te vinden op http://www.homepages.hetnet.nl/~detheoloog/ onder de kop "actueel".

SDG

En, hebben jullie het artikel al gelezen?

Naar mijn bescheiden mening getuigt het van een grote belezenheid en van veel kennis van zaken. Zo'n artikel verdient brede bekendheid. 't Zou jammer zijn als het alleen maar op die website bleef staan en dat degenen voor wie het bestemd is, het niet onder ogen krijgen.

Veel van hetgeen ds De Wit in de Saambinder heeft geschreven, wordt door mr Bart overtuigend weerlegd. Zou er tegen mr Bart nu ook een tuchtmaatregel worden uitgevaardigd?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 mar 2004 00:07

Het is hier al enige tijd stil rond dit onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat het niet leeft! Zaterdag j.l. zelfs een radio-interview met mr A. Bart (die een zeer gedegen reactie op de vernietigende artikelen van ds De Wit in de Saambinder schreef) en met drs Piet den Uil:

http://www.eo.nl/portals/programs/audio ... de=4812955

Aanbevolen!!
Wie reageert?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 02 mar 2004 01:29

SDG schreef:Het is hier al enige tijd stil rond dit onderwerp

Laten we hopen dat het ook zo blijft. Ik heb er zo onderhand genoeg van gehad.
Afbeelding

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 mar 2004 08:39

everlastingman schreef:
SDG schreef:Het is hier al enige tijd stil rond dit onderwerp

Laten we hopen dat het ook zo blijft. Ik heb er zo onderhand genoeg van gehad.

In een kerkverband waar menig deelnemer aan dit forum toe behoort, zijn ontwikkelingen gaande. Daarover worden vragen gesteld, daarover wordt een boek gpubliceerd. Dat boek wordt in het officiële kerkelijk orgaan van dit kerkverband gerecenseerd op een manier die veel mensen verdriet heeft gedaan.
En dan zeg jij: laten we hopen dat het stil blijft? Mogen zulke belangrijke dingen niet meer ter sprake komen? Kop in het zand, dan heb je nergens last van?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”