Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (3

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2013 14:50

Salamander schreef:Omdat het ook een bevel is uit Gods Woord: Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Ik zou niet weten waarom je tegen vermeerdering van kennis zou mogen zijn.

Al weet je natuurlijk al wel precies van te voren hoe die kennis eruit moet zien, namelijk: overeenstemmend met de Bijbel. Want evolutietheorie is een enorme vermeerdering aan kennis en moet je zien hoe fanatiek mensen zijn om dat te verwerpen.

Mijns inziens is het echter zo dat Gods Woord (ok, mijn interpretatie ervan, maar dat geldt voor iedereen) verheven is boven wetenschappelijke uitspraken. Ik ga niet de Bijbel anders uitleggen om te kunnen conformeren met de wetenschap. Ik zie het liever andersom, of dat nu gelijk een antwoord oplevert of eeuwen later.

Als jouw interpretatie van de Bijbel niet overeenkomt met de werkelijkheid, heeft de werkelijkheid het mis? Hoe is dat jezelf niet als onfeilbaar stellen?

Sowieso is dat een hele goede bezigheid! Doodgaan aan kanker en eeuwig gelukkig is toch altijd beter dan eerst niet doodgaan en later eeuwig ongelukkig.

Nou, ik ben blij dat jij mijn dokter niet bent, zeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 30 nov 2013 18:32

Mortlach schreef:Al weet je natuurlijk al wel precies van te voren hoe die kennis eruit moet zien, namelijk: overeenstemmend met de Bijbel. Want evolutietheorie is een enorme vermeerdering aan kennis en moet je zien hoe fanatiek mensen zijn om dat te verwerpen.

Ja maar je weet alleen dat het in overeenstemming dient te zijn, dat wil niet zeggen dat je al weet hoe het er uit ziet. Je weet alleen bepaalde 'richtlijnen'. Niet de evolutietheorie op zich is een vermeerdering van kennis, de onderzoeken en waarnemingen die ervoor gedaan worden wel. Je moet ook eens zien hoe fanatiek mensen zijn om het te verdedigen. Dat fanatisme wordt echt bij geen andere theorie op die manier gevonden.

Mortlach schreef:Als jouw interpretatie van de Bijbel niet overeenkomt met de werkelijkheid, heeft de werkelijkheid het mis? Hoe is dat jezelf niet als onfeilbaar stellen?

Het gaat om een verklaring van de werkelijkheid, niet om de werkelijkheid zelf. Ik zeg niet dat ik onfeilbaar ben, ik vind het de beste verklaring en daar heb ik m'n redenen voor.

Mortlach schreef:Nou, ik ben blij dat jij mijn dokter niet bent, zeg.

Ik denk dat je het teveel los van elkaar ziet. Het kan beide prima samengaan. Even een voorbeeld: Een dokter deed onderzoek bij een patiënt en kwam erachter dat er goede geneesmiddelen waren tegen de ziekte die de patiënt bij zich droeg. Er was echter een moment dat het niet goed ging met de patiënt en er gevreesd werd voor zijn leven. De dokter deed er alles aan wat in zijn vermogen lag om de patiënt te helpen, maar moest uiteindelijk de behandeling staken, want hij had geen middelen meer. Uiteindelijk mocht de patiënt (als door een wonder) weer genezen. De dokter (een christelijke) vroeg toen aan de patiënt of hij bereid was om te sterven toen hij zo ziek was. De dokter gaf aan dat dat namelijk het belangrijkste is, of je op dat moment blijft leven of niet. Het is niet zo zwart-wit zoals het in dit topic veelal naar voren wordt gebracht.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 30 nov 2013 21:10

Salamander schreef:Mijn visie is prima houdbaar. Correlatie heeft absoluut zijn grenzen. Waarom wordt er anders een onzekerheidsmarge ingebouwd? Onlangs gaf een professor die lesgeeft op het meteorologisch gebied van troposfeer en stratosfeer aan dat hij bezig is met een onderzoek. Hij gaf aan dat er een correlatie schijnt te zijn. Wiskundig klopte het helemaal maar de bewijzen was hij nu aan het proberen te verzamelen. Hij gaf ook aan dat hij hoopte dat het lukte want anders kon de correlatie de prullenbak in.

Ik zal mezelf even verbeteren; ik heb het natuurlijk over de grenzen die jij klaarblijkelijk voor ogen hebt. Ik denk dat niemand hier bestrijdt dat er een grens zit aan de wiskundige conclusies die we trekken uit bijvoorbeeld de relativiteitstheorie. Daar zijn inderdaad onzekerheidsmarges bij ingebouwd, daar zijn wetenschappers ook heel eerlijk over.
Jij gaat alleen veel verder met je beweringen, jij doet het voorstellen of die onzekerheidsmarges in werkelijkheid véél (!) groter zijn dan wetenschap ons wil laten geloven. Als Mortlach dan vraagt hoe je daarbij komt en vanaf welk punt de wetenschap die onzekerheidsmarges dan te optimistisch inschat, geef je totaal niet thuis. Dat is gewoon te makkelijk, je lijkt maar wat te roepen zonder enige onderbouwing.

Volgens mij heb ik het nergens over rationaliteit in mijn reactie, maar zeg het gerust als het wel zo is, maybe I'am wrong! Dus ik heb het idee dat je nu toch iets te snel door de bocht gaat. Alhoewel ik helemaal niets tegen een calvinistische uitleg van het christendom heb. Maar ik vermoed dat ik jouw mening wel kan peilen, er is te weinig wetenschappelijke onderbouwing. Typerend trouwens dat Lewis bijvoorbeeld niets heeft met enige wetenschap als het gaat over het overtuigen van mensen van de waarheid van het christelijk geloof. Dat kom ik namelijk bij jou heel sterk tegen.

Nou, in jouw levensbeschouwing lijkt de mens totaal incompetent om de realiteit te beschrijven waardoor er natuurlijk maar weinig rationele conclusies kunnen worden getrokken uit onze bevindingen. Maar ik wil best geloven dat ik te snel door de bocht ging en dat je wel degelijk gelooft in rationele geloofsargumenten, alleen lijkt het gewoon zo typerend wanneer je vervolgens stelt niks tegen een calvinistische uitleg van het christendom te hebben. Dat is bij uitstek de stroming die een soort elitair epistemologisch inzicht lijkt te claimen, dus wanneer je gelooft in rationele geloofsargumenten lijk je per definitie die stroming niet aan te kunnen hangen.
Verder is het grappig dat je Lewis noemt, want dat is juist een voorbeeld van een atheïst die op basis van filosofische argumenten bekeerde! Ik zal ook nooit beargumenteren dat alleen wetenschappelijke argumenten voor het christendom overtuigend zouden moeten zijn. Er zijn ook genoeg sterke filosofische argumenten en ik denk dat een persoonlijke ervaring voor iedereen overtuigender zal zijn dan welk wetenschappelijk argument dan ook.

Welke realiteit beschrijft deze theorie? Daar gaat namelijk nou net de discussie over. Bovendien draai je de zaken nu totaal om. Wij kennen God niet meer zoals Adam en Eva Hem kenden in het paradijs. Zij kenden Hem toen van aangezicht tot aangezicht. Bovendien zijn de combinatie van onze waarnemingen en verstandelijke vermogens verre van volmaakt. Dus zijn wij degenen die verkeerde gevolgtrekkingen maken en niet God. Waarom heeft God dan de mensen voordat de relativiteitstheorie naar voren kwam die mensen zolang bedrogen? Dat heeft hij dus niet, ze hadden niet voldoende kennis of een combinatie van kennis en verstandelijke vermogens in huis. Je legt de schuld bij God, maar die redenering gaat dus niet op.

Maar waar baseer je nou op dat Adam en Eva betere verstandelijke vermogens hadden? Je maakt in je voorbeeld trouwens een duidelijke denkfout. Natuurlijk bedriegt God ons niet wanneer we ontdekken dat onze modellen niet helemaal kloppen. Maar met de relativiteitstheorie krijgen we juist keer op keer bevestiging dat die wel klopt, het is de best geteste theorie in heel de wetenschap!

Bar. Ik vraag me af wie hier het hardst kan lachen, jij of ik. Sinds wanneer wordt kennis gelijk gesteld aan verstandelijke vermogens? Bovendien kun je ook stellen dat het kennen van God van aangezicht tot aangezicht verdwenen is. Hoeveel leerden we als mensen daarvan? Dat weten alleen Adam en Eva. Bovendien hebben verstandelijke vermogens lang niet altijd wat te maken met kennis. We gebruiken maar een deel van onze hersenen. Waartoe zouden we in staat zijn als we alles zouden gebruiken?

Het was niet zo dat Adam en Eva gelijk het hele spectrum van goed en kwaad konden bevatten. Ze kregen inzicht in goed en kwaad waardoor ze in staat waren hun kennis over goed en kwaad te ontwikkelen. Dus het was zeker wel een upgrade van verstandelijke vermogens i.p.v een pure extra input van kennis. Je opmerkingen over Adam en Eva en het God van aangezicht tot aangezicht kennen vind ik zo suggestief dat ik er helemaal niks mee kan. Je hebt geen flauw idee of Adam en Eva betere verstandelijke vermogens hadden dan wij, daar hint de bijbel niet eens naar.
Je laatste opmerking is trouwens een veel voorkomende misvatting; we gebruiken niet slechts een deel van onze hersenen. We gebruiken ons volledige brein, alleen zijn nooit alle hersendelen even actief. Maar dat betekent totaal niet dat we maar een deel van ons brein gebruiken, pure populistische kul is dat.

Je vind ook niet terug dat we dezelfde zijn gebleven. We zijn sterfelijk geworden. Maar dat heeft wel consequenties gehad voor ons lichaam in de meest brede zin van het woord. We kunnen daar geen uitspraken over doen, maar ik vind sterfelijk worden eerder horen bij vermindering van vermogens dan bij vermeerdering van vermogens. En ik vind het prima dat je het halve topic erbij haalt van dingen die ik niet gezegd heb. Ik ga in deze discussie toch ook geen dingen toevoegen die Mortlach gezegd heeft? Graag dingen gescheiden houden, dat lijkt me wat eerlijker discussiëren.

Dus omdat er niet bijstaat dat er geen verandering in onze verstandelijke vermogens is gekomen, ga je ervan uit dat er dus (negatieve) verandering heeft plaatsgevonden? Dat is toch een bizarre manier van redeneren? Al zouden we vanaf de zondeval pas sterfelijk zijn geworden (is helemaal niet onomstreden in theologie!) dat geeft nog geen enkele aanwijzing dat Adam en Eva de realiteit beter konden bevatten dan wij nu. Ik betichtte je er overigens ook niet van dat je alle genoemde assumpties toedicht aan de bijbel, enkel bovengenoemde.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 30 nov 2013 21:13

Salamander schreef:Het gaat om een verklaring van de werkelijkheid, niet om de werkelijkheid zelf. Ik zeg niet dat ik onfeilbaar ben, ik vind het de beste verklaring en daar heb ik m'n redenen voor.

Ik ben nu echt zeer benieuwd naar jouw visie van de werkelijkheid, en wat dan wel je redenen zijn voor die visie. Ben je nou een YEC, of gewoon een soort anti-realist? Want dat is me nou nog steeds niet helemaal duidelijk.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 dec 2013 20:21

Ook gif is geschapen.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 01 dec 2013 21:05

en vergeet niet deze te noemen. Dat was namelijk het antwoord op een onbeantwoorde vraag een poos geleden in deze discussie.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 02 dec 2013 06:18

Harmonica schreef:Ik zal mezelf even verbeteren; ik heb het natuurlijk over de grenzen die jij klaarblijkelijk voor ogen hebt. Ik denk dat niemand hier bestrijdt dat er een grens zit aan de wiskundige conclusies die we trekken uit bijvoorbeeld de relativiteitstheorie. Daar zijn inderdaad onzekerheidsmarges bij ingebouwd, daar zijn wetenschappers ook heel eerlijk over.
Jij gaat alleen veel verder met je beweringen, jij doet het voorstellen of die onzekerheidsmarges in werkelijkheid véél (!) groter zijn dan wetenschap ons wil laten geloven. Als Mortlach dan vraagt hoe je daarbij komt en vanaf welk punt de wetenschap die onzekerheidsmarges dan te optimistisch inschat, geef je totaal niet thuis. Dat is gewoon te makkelijk, je lijkt maar wat te roepen zonder enige onderbouwing.

De wetenschap laat ons niet geloven, de wetenschap doet waarvoor ze bedoeld is. Dat ik rustig over wetenschappelijke conclusies mag nadenken en náást de wetenschap daar een standpunt over in mag nemen doet niets af van de kracht van de wetenschap. En volgens mij chargeer je behoorlijk als je zegt dat ik totaal niet thuis geef. Ik heb daar tot op heden mijns inziens geen afdoend antwoord op, wat niet wil zeggen dat het zomaar uit de lucht gegrepen is. Ik heb namelijk aangegeven wanneer voor mij correlatie beter onderbouwd is. De correlatie in het heden tussen bepaalde zaken is makkelijker controleerbaar dan de correlatie tussen bepaalde zaken in het verleden. De onzekerheidsmarge van de correlatie kan dan gelijk blijven, maar de onzekerheidsmarge van de omstandigheden is dan beduidend groter geworden.

Harmonica schreef:Nou, in jouw levensbeschouwing lijkt de mens totaal incompetent om de realiteit te beschrijven waardoor er natuurlijk maar weinig rationele conclusies kunnen worden getrokken uit onze bevindingen.

Dat is een conclusie die jij trekt.

Harmonica schreef:Maar ik wil best geloven dat ik te snel door de bocht ging en dat je wel degelijk gelooft in rationele geloofsargumenten, alleen lijkt het gewoon zo typerend wanneer je vervolgens stelt niks tegen een calvinistische uitleg van het christendom te hebben. Dat is bij uitstek de stroming die een soort elitair epistemologisch inzicht lijkt te claimen, dus wanneer je gelooft in rationele geloofsargumenten lijk je per definitie die stroming niet aan te kunnen hangen.

Ik weet niet of jij hier rationeel gelijk stelt met wetenschappelijk? Voordat ik hier op ga reageren wil ik dat wel duidelijk hebben...

Harmonica schreef:Verder is het grappig dat je Lewis noemt, want dat is juist een voorbeeld van een atheïst die op basis van filosofische argumenten bekeerde! Ik zal ook nooit beargumenteren dat alleen wetenschappelijke argumenten voor het christendom overtuigend zouden moeten zijn. Er zijn ook genoeg sterke filosofische argumenten en ik denk dat een persoonlijke ervaring voor iedereen overtuigender zal zijn dan welk wetenschappelijk argument dan ook.

Ok, dan zijn we het daar over eens. :lol:

Harmonica schreef:Maar waar baseer je nou op dat Adam en Eva betere verstandelijke vermogens hadden? Je maakt in je voorbeeld trouwens een duidelijke denkfout. Natuurlijk bedriegt God ons niet wanneer we ontdekken dat onze modellen niet helemaal kloppen. Maar met de relativiteitstheorie krijgen we juist keer op keer bevestiging dat die wel klopt, het is de best geteste theorie in heel de wetenschap!

Op dit moment wel. Maar dat waren theorieën in het verleden op DAT moment net zo goed. En daar heb ik het helemaal niet over. De discussie ging over het gegeven of God de mens bedriegt als wij als mensen tot een andere conclusie komen over de werkelijkheid dan dat deze in werkelijkheid blijkt te zijn.

Harmonica schreef:Het was niet zo dat Adam en Eva gelijk het hele spectrum van goed en kwaad konden bevatten. Ze kregen inzicht in goed en kwaad waardoor ze in staat waren hun kennis over goed en kwaad te ontwikkelen. Dus het was zeker wel een upgrade van verstandelijke vermogens i.p.v een pure extra input van kennis.

Fijn dat je die theologie aanhangt, maar wetenschappelijk is het natuurlijk helemaal geen argument. Dit is minstens zo suggestief.

Harmonica schreef:Je opmerkingen over Adam en Eva en het God van aangezicht tot aangezicht kennen vind ik zo suggestief dat ik er helemaal niks mee kan. Je hebt geen flauw idee of Adam en Eva betere verstandelijke vermogens hadden dan wij, daar hint de bijbel niet eens naar.

Volgens mij geef ik ook alleen maar aan wat mijn logische gevolgtrekkingen zijn over sterfelijk worden. Daar kan jij het niet mee eens zijn, maar mijn standpunt heeft, omdat we er nou net niets over weten, net zo veel bestaansgrond als die van jou. En daar gaat het nou net om.

Harmonica schreef:Je laatste opmerking is trouwens een veel voorkomende misvatting; we gebruiken niet slechts een deel van onze hersenen. We gebruiken ons volledige brein, alleen zijn nooit alle hersendelen even actief. Maar dat betekent totaal niet dat we maar een deel van ons brein gebruiken, pure populistische kul is dat.

En dat heeft alles te maken met de hoeveelheid energie in ons lichaam. Bovendien sterven de hersenen wel degelijk af en is er helaas nog geen verband gevonden tussen intelligentie en hersencapaciteit. Oftewel, er staan nog erg veel vragen open. En dat betekent dat er geen wetenschappelijk antwoord is op zowel jouw stellingname als mijn stellingname. Wat weer wil zeggen dat gebruik van woorden als bijvoorbeeld bizar en populistisch nogal erg simpel is.

Harmonica schreef:Dus omdat er niet bijstaat dat er geen verandering in onze verstandelijke vermogens is gekomen, ga je ervan uit dat er dus (negatieve) verandering heeft plaatsgevonden? Dat is toch een bizarre manier van redeneren? Al zouden we vanaf de zondeval pas sterfelijk zijn geworden (is helemaal niet onomstreden in theologie!) dat geeft nog geen enkele aanwijzing dat Adam en Eva de realiteit beter konden bevatten dan wij nu. Ik betichtte je er overigens ook niet van dat je alle genoemde assumpties toedicht aan de bijbel, enkel bovengenoemde.

Het maakt me even helemaal niet uit of het niet onomstreden is in de theologie. Sterfelijk worden geeft alleen maar aan dat we minder geworden zijn. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ondanks dat we kennis hebben van goed en kwaad, de vraag is of dit een vermeerdering van onze kennis is of een vermindering. Ik ga die discussie hier nu niet aan, want die is nogal filosofisch getint, maar het geeft alleen maar aan dat je hele punt over die kennis ook heel erg suggestief is.

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 02 dec 2013 06:20

Harmonica schreef:Ik ben nu echt zeer benieuwd naar jouw visie van de werkelijkheid, en wat dan wel je redenen zijn voor die visie. Ben je nou een YEC, of gewoon een soort anti-realist? Want dat is me nou nog steeds niet helemaal duidelijk.

En omdat ik merk dat continue geprobeerd wordt om in hokjes te denken in deze discussie pas ik ervoor om voordat ik klaar ben met de discussie me in een hokje te laten duwen. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2013 14:44

Salamander schreef:Ja maar je weet alleen dat het in overeenstemming dient te zijn, dat wil niet zeggen dat je al weet hoe het er uit ziet. Je weet alleen bepaalde 'richtlijnen'. Niet de evolutietheorie op zich is een vermeerdering van kennis, de onderzoeken en waarnemingen die ervoor gedaan worden wel. Je moet ook eens zien hoe fanatiek mensen zijn om het te verdedigen. Dat fanatisme wordt echt bij geen andere theorie op die manier gevonden.

Wat betreft dat laatste: nee, want er zijn geen lobbygroepen die op slinkse wijze de gravitatietheorie, de atoomtheorie of de theorieder ziektekiemen proberen te ondergraven. (alhoewel, er zitten hier ook christenen die op basis van de Bijbel heilig geloven in een holle aarde, en daarvoor met de zwaartekracht toch echt op de helling).

Wat betreft dat eerste. Even een hypothetische stelling. Stel, jij bent wetenschapper en je onderzoekt iets wat niet direct in de Bijbel is terug te vinden (golf-deeltje dualiteit ofzo). En door experimenten ontdek je iets. Nu zit ik bij jou in de gemeente en vertel ik jou dat ik na langdurig gebed in een droom van de Heilige geest het antwoord heb gekregen. Daarbij noem ik een Bijbelvers dat dus volgens de Heilige Geest het antwoord is. Alleen wijkt dat antwoord af van wat jij hebt gevonden. Wat doe jij dan? Ik voldoe verder aan alle 'eisen' om boodschappen van de HG te ontvangen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 dec 2013 14:51

Ik vind je stel-dat-scenario een beetje vreemd. Iets is niet direct in de bijbel terug te vinden en vervolgens is er ineens een Bijbeltekst die klip-en-klaar de baanbrekende nieuwe theorie over´´golf-deeltje dualiteit´´ weerlegd. Kun je dat toelichten? Of bedoel je dat de Heilige Geest een Bijbeltekst volledig uit de context zou rukken om de dualiteit van golf-deeltjes ter discussie te stellen? Wat mij betreft blijft je stelling dan inderdaad hypothetisch, daar geloof ik namelijk niet in.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 02 dec 2013 17:57

Salamander schreef:De wetenschap laat ons niet geloven, de wetenschap doet waarvoor ze bedoeld is. Dat ik rustig over wetenschappelijke conclusies mag nadenken en náást de wetenschap daar een standpunt over in mag nemen doet niets af van de kracht van de wetenschap. En volgens mij chargeer je behoorlijk als je zegt dat ik totaal niet thuis geef. Ik heb daar tot op heden mijns inziens geen afdoend antwoord op, wat niet wil zeggen dat het zomaar uit de lucht gegrepen is. Ik heb namelijk aangegeven wanneer voor mij correlatie beter onderbouwd is. De correlatie in het heden tussen bepaalde zaken is makkelijker controleerbaar dan de correlatie tussen bepaalde zaken in het verleden. De onzekerheidsmarge van de correlatie kan dan gelijk blijven, maar de onzekerheidsmarge van de omstandigheden is dan beduidend groter geworden.
.

Het is gewoon essentieel dat je nou concreet vermeldt wat je hiermee suggereert. Het enige dat je hierboven eigenlijk stelt is dat hoe verder je terug rekent naar het verleden, des te groter zal de mogelijke procentuele afwijking met de werkelijkheid waarschijnlijk zijn. So what? Als dat al waar is, dan betekent dat totaal niet dat ineens alles mogelijk is. Als we meten dat het universum 13,8 miljard jaar oud is dan kunnen de onzekerheidsmarges 10 keer groter zijn dan gedacht, dan kom je alsnog niet op een jong universum. Als je punt enkel is dat we er misschien meer naast zitten dan we denken, dan is je abstracte onderbouwing wel afdoende. Maar als je wilt suggereren dat die onzekerheidsmarges in werkelijkheid zoveel groter zijn dat zelfs een 10.000 jaar oude aarde mogelijk is, dan zal je toch echt met een concrete en specifieke onderbouwing moeten komen. Anders roep je dus gewoon maar wat...

Dat is een conclusie die jij trekt.

En hiervoor is het dus ook belangrijk dat je even je eigen positie weergeeft. Die conclusie kan ik vrij gegrond trekken als je een YEC bent. Wanneer je denkt dat het universum 13,8 miljard jaar oud is en het is in werkelijkheid minder dan 10.000 jaar, dan kan je toch vrij veilig concluderen dat de mens totaal incompetent is om de realiteit te beschrijven? Als je enkel suggereert dat het universum wellicht een beetje ouder of jonger is dan we denken, dan ben ik de eerste die toegeeft dat ik te snel die conclusies trok.

Ik weet niet of jij hier rationeel gelijk stelt met wetenschappelijk? Voordat ik hier op ga reageren wil ik dat wel duidelijk hebben...

Er is eigenlijk helemaal niet iets als een wetenschappelijk argument. Er zijn wetenschappelijke vondsten die filosofische argumenten ondersteunen, de hele discussie is ook filosofisch van aard. Met rationele argumenten bedoel ik argumenten waarvan iedereen in principe de waarheid kan inzien, i.p.v dat je wat leest en gewoon maar besluit dat het waar is omdat God je uitverkoren heeft.

Op dit moment wel. Maar dat waren theorieën in het verleden op DAT moment net zo goed. En daar heb ik het helemaal niet over. De discussie ging over het gegeven of God de mens bedriegt als wij als mensen tot een andere conclusie komen over de werkelijkheid dan dat deze in werkelijkheid blijkt te zijn.

Ja, ik snap je wel maar je kan niet alle situaties op één hoop gooien. Natuurlijk leek er voor bepaalde theorieën behoorlijk wat bevestiging te zijn. We hebben het nu echter over de best geteste theorie in heel de wetenschap. Als zelfs onze best geteste theorie de werkelijkheid totaal niet accuraat beschrijft in jouw ogen, dan stel je toch gewoon dat de mens incompetent is om de werkelijkheid te beschrijven? En als God de wereld zo maakt dat de meeste bevestiging komt voor een theorie die niet waar blijkt te zijn, dan heeft hij toch gewoon een bedrieglijke wereld geschapen?

Fijn dat je die theologie aanhangt, maar wetenschappelijk is het natuurlijk helemaal geen argument. Dit is minstens zo suggestief.

Dit lijkt me zo evident dat ik ook denk hier geen wetenschappelijk, filosofisch of theologisch argument voor hoef aan te dragen. Ik denk dat het christendom ons leert dat we juist hier zijn om het verschil tussen goed en kwaad te 'leren' en ik denk dat je behoorlijk alleen staat wanneer je suggereert dat Adam en Eva dit leerproces niet doormaakten.

Volgens mij geef ik ook alleen maar aan wat mijn logische gevolgtrekkingen zijn over sterfelijk worden. Daar kan jij het niet mee eens zijn, maar mijn standpunt heeft, omdat we er nou net niets over weten, net zo veel bestaansgrond als die van jou. En daar gaat het nou net om.

Er is volgens mij totaal geen logische correlatie tussen sterfelijk worden en een vermindering van je verstandelijke vermogens. En nogmaals, dat we allebei ons standpunt niet kunnen bewijzen suggereert totaal niet dat onze aannames even sterk zijn. Ik kan ook niet bewijzen dat Adam niet vier armen had, maar aangezien de bijbel zich daar niet over uitlaat, ga ik er vanuit dat hij gewoon dezelfde lichaamsstructuur had als wij. Ik vind het ook bijzonder hoogmoedig, om de bijbel iets toe te dichtten zonder enige theologische fundering...

En dat heeft alles te maken met de hoeveelheid energie in ons lichaam. Bovendien sterven de hersenen wel degelijk af en is er helaas nog geen verband gevonden tussen intelligentie en hersencapaciteit. Oftewel, er staan nog erg veel vragen open. En dat betekent dat er geen wetenschappelijk antwoord is op zowel jouw stellingname als mijn stellingname. Wat weer wil zeggen dat gebruik van woorden als bijvoorbeeld bizar en populistisch nogal erg simpel is.

Wanneer jij stelt dat we slechts een deel van onze hersenen gebruiken, dan is dat populistische kul. Die uitdrukking sloeg echt enkel en alleen op die zin.

Het maakt me even helemaal niet uit of het niet onomstreden is in de theologie. Sterfelijk worden geeft alleen maar aan dat we minder geworden zijn. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ondanks dat we kennis hebben van goed en kwaad, de vraag is of dit een vermeerdering van onze kennis is of een vermindering. Ik ga die discussie hier nu niet aan, want die is nogal filosofisch getint, maar het geeft alleen maar aan dat je hele punt over die kennis ook heel erg suggestief is.

Ik doe in dit geval toch gewoon een kleinere aanname. Ik zie geen enkele tekst over vermindering van kennis, dus ga ik ervan uit dat dit niet heeft plaatsgevonden. Ik snap niet dat je niet inziet dat dit minder suggestief is dan jouw wilde aanname...

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 02 dec 2013 18:02

Salamander schreef:En omdat ik merk dat continue geprobeerd wordt om in hokjes te denken in deze discussie pas ik ervoor om voordat ik klaar ben met de discussie me in een hokje te laten duwen. :D

Tja, ik vind het vooral nogal makkelijk. Op deze manier hoef je je eigen ideeën niet te concretiseren en dus niet te verdedigen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2013 19:53

Jvslooten schreef:Ik vind je stel-dat-scenario een beetje vreemd. Iets is niet direct in de bijbel terug te vinden en vervolgens is er ineens een Bijbeltekst die klip-en-klaar de baanbrekende nieuwe theorie over´´golf-deeltje dualiteit´´ weerlegd. Kun je dat toelichten? Of bedoel je dat de Heilige Geest een Bijbeltekst volledig uit de context zou rukken om de dualiteit van golf-deeltjes ter discussie te stellen? Wat mij betreft blijft je stelling dan inderdaad hypothetisch, daar geloof ik namelijk niet in.

Goed, je mag de specifieke Bijbeltekst weglaten, dat was maar een zijdelingse toevoeging. De HG kan me natuurlijk ook direct het juiste antwoord hebben verteld zonder Bijbeltekst. Het gaat me er uiteraard om welke keuze wordt gemaakt: eigen inzicht/eigen wetenschappelijk onderzoek tegen andermans openbaring.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2013 19:56

Harmonica schreef:Tja, ik vind het vooral nogal makkelijk. Op deze manier hoef je je eigen ideeën niet te concretiseren en dus niet te verdedigen.

Joh... :-oo

Salamander
Mineur
Mineur

Berichtdoor Salamander » 02 dec 2013 22:16

Harmonica schreef:Het is gewoon essentieel dat je nou concreet vermeldt wat je hiermee suggereert. Het enige dat je hierboven eigenlijk stelt is dat hoe verder je terug rekent naar het verleden, des te groter zal de mogelijke procentuele afwijking met de werkelijkheid waarschijnlijk zijn. So what? Als dat al waar is, dan betekent dat totaal niet dat ineens alles mogelijk is. Als we meten dat het universum 13,8 miljard jaar oud is dan kunnen de onzekerheidsmarges 10 keer groter zijn dan gedacht, dan kom je alsnog niet op een jong universum. Als je punt enkel is dat we er misschien meer naast zitten dan we denken, dan is je abstracte onderbouwing wel afdoende. Maar als je wilt suggereren dat die onzekerheidsmarges in werkelijkheid zoveel groter zijn dat zelfs een 10.000 jaar oude aarde mogelijk is, dan zal je toch echt met een concrete en specifieke onderbouwing moeten komen. Anders roep je dus gewoon maar wat...

En binnen welk kader is dan ineens niet alles mogelijk? Wel, alleen binnen de wetenschap. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld een zondvloed niet kan hebben plaats gevonden. Dat kan alleen niet onder de huidige wetenschappelijke kennis. En dat is gewoon heel logisch, want de zondvloed was iets buitengewoons en de vraag is in hoeverre de wetenschap iets buitengewoons kan verklaren. Dat blijkt toch heel erg lastig te zijn. En ik wil niet beweren dat 10.000 jaar iets ongewoons is, maar als verklaring voor de wetenschap momenteel wel.

Harmonica schreef:
En hiervoor is het dus ook belangrijk dat je even je eigen positie weergeeft. Die conclusie kan ik vrij gegrond trekken als je een YEC bent. Wanneer je denkt dat het universum 13,8 miljard jaar oud is en het is in werkelijkheid minder dan 10.000 jaar, dan kan je toch vrij veilig concluderen dat de mens totaal incompetent is om de realiteit te beschrijven? Als je enkel suggereert dat het universum wellicht een beetje ouder of jonger is dan we denken, dan ben ik de eerste die toegeeft dat ik te snel die conclusies trok.

Die totale incompetentie is nog korter door de bocht. Het verschil is alleen maar heel erg groot, omdat we het op tijdschaal zetten. Het verschil behelst echter op het moment niets, dus zegt het verschil ook helemaal niets.

Harmonica schreef:Ja, ik snap je wel maar je kan niet alle situaties op één hoop gooien. Natuurlijk leek er voor bepaalde theorieën behoorlijk wat bevestiging te zijn. We hebben het nu echter over de best geteste theorie in heel de wetenschap. Als zelfs onze best geteste theorie de werkelijkheid totaal niet accuraat beschrijft in jouw ogen, dan stel je toch gewoon dat de mens incompetent is om de werkelijkheid te beschrijven? En als God de wereld zo maakt dat de meeste bevestiging komt voor een theorie die niet waar blijkt te zijn, dan heeft hij toch gewoon een bedrieglijke wereld geschapen?

Nee. En je snapt me klaarblijkelijk niet.

Harmonica schreef:Dit lijkt me zo evident dat ik ook denk hier geen wetenschappelijk, filosofisch of theologisch argument voor hoef aan te dragen. Ik denk dat het christendom ons leert dat we juist hier zijn om het verschil tussen goed en kwaad te 'leren' en ik denk dat je behoorlijk alleen staat wanneer je suggereert dat Adam en Eva dit leerproces niet doormaakten.

We leren ons hele leven, maar wil dat zeggen dat ons verstandelijke vermogens toenemen? Tussen kennis en verstandelijke vermogens zit wel degelijk verschil. Je kunt het ook om je heen zien, de één heeft meer verstandelijke vermogens dan de ander.

Harmonica schreef:Er is volgens mij totaal geen logische correlatie tussen sterfelijk worden en een vermindering van je verstandelijke vermogens. En nogmaals, dat we allebei ons standpunt niet kunnen bewijzen suggereert totaal niet dat onze aannames even sterk zijn. Ik kan ook niet bewijzen dat Adam niet vier armen had, maar aangezien de bijbel zich daar niet over uitlaat, ga ik er vanuit dat hij gewoon dezelfde lichaamsstructuur had als wij. Ik vind het ook bijzonder hoogmoedig, om de bijbel iets toe te dichtten zonder enige theologische fundering...

Over hoe het in het paradijs was weten we nagenoeg niets. We weten alleen dat er veel anders en vooral beter was. Dus is er genoeg grond om tenminste de suggestie te doen. De leeuw at ook geen dieren bijvoorbeeld, dus er heeft een verandering plaatsgevonden. Maar goed, ik vind het ergens nogal geneuzel in de marge, maar om nu het verschil in aanname zo ontzettend groot te maken... Dat ligt er dus maar net aan hoe je het bekijkt.

Harmonica schreef:Wanneer jij stelt dat we slechts een deel van onze hersenen gebruiken, dan is dat populistische kul. Die uitdrukking sloeg echt enkel en alleen op die zin.

Helder. Was populistisch van mij! :D

Harmonica schreef:Ik doe in dit geval toch gewoon een kleinere aanname. Ik zie geen enkele tekst over vermindering van kennis, dus ga ik ervan uit dat dit niet heeft plaatsgevonden. Ik snap niet dat je niet inziet dat dit minder suggestief is dan jouw wilde aanname...

Best joh, prima!

Terug naar “Archief”