VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor elbert » 16 jun 2010 20:59

Sabra schreef:Iedereen mag zijn mening geven, maar het is wel opvallend dat er een aantal predikanten is, dat bij internationale voetbaltoernooien hun gemeenteleden oproept zich hiervan te distantiëren, omdat het volgen van een toernooi een vorm van afgoderij zou zijn.
Dat klopt, maar je moet wel bedenken dat het waarschuwen tegen sport en spel heel oude papieren heeft binnen de christelijke kerken. Dat zijn papieren die ouder zijn dan het refodom. Ook de kerkvaders zoals Augustinus waarschuwden al tegen de spelen die in de arena's van die dagen werden gehouden, om precies dezelfde redenen. Dus het is bepaald geen vorm van nieuwlichterij van deze predikanten.

Sabra schreef:De gevaren van geld, materialisme, uiterlijk vertoon en schijnheiligheid zijn eveneens pregnant aanwezig binnen de reformatorische gezindte, maar lijken veel minder aandacht te krijgen. Wellicht omdat dit veel pijnlijker is, omdat veel mensen binnen de reformatorische gezindte zich hier wel schuldig aan lijken te maken. Kortom, het is een beetje makkelijk punten scoren van die predikanten, mijns inziens. Veel mensen binnen de reformatorische kring houden zich namelijk al niet met voetbal bezig (ze kijken het slechts op de tv die op zolder in de kast staat).
De vermeende onderbelichting van geld, materialisme enz. is niet mijn ervaring. In mijn gemeente komt dat dus ook aan de orde (over het voetbal heb ik deze keer nog niets gehoord, maar misschien komt dat nog ;)).
Verder denk ik dat er meer gemeenteleden binnen reformatorische kring zich met voetbal bezig houden dan gedacht wordt. Het zijn per slot van rekening ook mensen die daarvoor vatbaar zijn.

Sabra schreef:De oproep om het WK te boycotten zie ik tevens als mogelijkheid die wordt aangegrepen om de kloof tussen de reformatorische zuil en de samenleving te blijven handhaven, al dan niet het gevolg van labadistische invloeden.
De reformatorische zuil kun je moeilijk als labadistisch (zuivere gemeente bestaand uit enkel uitverkorenen) omschrijven, maar wel is het zo dat de christelijke kerk zich op afstand houdt ten opzichte van werelds vermaak. Dat lijkt me eerder een kwestie van gezonde distantie (de kerk is niet de wereld), dan dat dat per se negatief is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jun 2010 21:37

Netjes verwoord Elbert, (je vorige grote posting ! ) ik kan me prima los maken van voetbal ! feit is dat er veel mensen zijn waarbij alles draait om voetbal ! Dat is hun recht, Als je als christen je laat in nemen door meer met voetbal bezig te zijn dan God dan kan je beter je titel af staan !

Ik denk dat je menige refoganger kan betichten van TV kijken al dan niet via uitzending gemist, TV mag niet volgens de GG , maar internet wordt gedoogd, (tenslotte zijn er ook website's mbt refomatorische levens stijl ) dat is mischien wel een veel kwalijker zaak gezien het standpunt van de kerk ( maar dat even terzijde )

Alle commercie rondom het voetbal doet mij persoonlijk niets, erger me eigenlijk wel een beetje aan bv een brulshirt, (in die zin als iemand dat aan wil, prima ) maar meer aan de prijzen etc die ze ervoor vragen, dat je denkt van... je kan je geld beter in de collectezak stoppen of aan een goed doel !

Maar commersie is eigenlijk nog meer een afgod dan voetbal, niet alleen bij voetbal, maar ook bij andere evenementen en we doen er allemaal aan mee, ook de refomatorische tak ! Koninginnedag bv of de uitmarkt (cultuur ,muziek klassiek, dans ) De wegwijs beurs, waar men belangen probeert te verzilveren , Daar is op zich niks mis mee, zolang je er maar mee kan omgaan !

@ Jip, er is dacht ik wel eens een topic geweest over alchol en tabac enzo !

Kerk leeg loop door sport.... een enkeling misschien maar duizenden door sport de kerk verlaten ...dat is denk ik overdrijven !

Scheiding en Prostitutie zijn denk ik redelijk taboe op dit forum, en best gecompliceerd

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 jun 2010 21:46

Toppie en Elbert,
Wat fijn dat jullie de gave hebben om rustig en duidelijk te (blijven) reageren. Erg heldere reacties!
Helaas deel ik die gave niet, ik kan nog wel eens veel te fel reageren....

Mensen, er word door iemand gezegt dat ik anderen zou veroordelen, er word gevraagd naar de Bijbelse grond om geen voetbal te kijken en er word hier gesuggereerd dat 'tegenstanders' van het WK toch eigenlijk wel uit die schijnheilige kerken komen waar ze op de zolder een tv hebben staan (dit is vast niet letterlijk gezegt maar dit schemert er wel doorheen).

Allereerst mijn veroordeling: ik veroordeel niemand, "Mattheüs 7 „Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.” ik veroordeel de zonde tegen mijn Heiland! Zonde zijn zaken die IK vanuit de Bijbel als zonde kan bestempelen. Word uitgelegd....

Ten tweede, de Bijbelse grond om geen WK voetbal te kijken: Romeinen 12 „En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.” Daarbij de kanttekeningen dezer wereld:
Grieks, dezer eeuw; namelijk die in het boze gelegen is; 1 Joh. 5:19.
niet gelijkvormig;
Dat is, neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16.
Onder 'wereld' versta ik: de grote massa die zich met God niet bezighouden en DUS met de duivel, want: Mattheüs 6 „Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.”
Mensen die nu beweren dat WK voetbal en Christen-zijn samengaan zegt de Bijbel dit: Judas 1:23b en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is. Vleselijke zaken zijn o.a. prostitutie en verkwisting. Je helpt het in stand te houden door mee te doen met het WK. Kijken/spullen kopen...

Ten derde, schijnheiligheid onder reformatoren: Dat is er zeker, helaas helaas helaas. Liefde zou Christenen moeten verbinden met de wereld en met elkaar, de Liefde van GOD, de Bijbel zegt over die liefde: Romeinen 12:9 en 10"De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan. Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een de ander voorgaande."

Verder: mensen zijn snel bang dat je te veroordelend bent blijkbaar. Maar de Christelijke mond moet wel open gaan hoor! Jezus bestraft zelf het hardnekkige kwaad én schijnheiligheid o.a. op de volgende manier: Mattheüs 23„Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.” en [b]Mattheüs 23 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?”/b]

Ik leer veel van deze teksten en dit is mijn onderbouwing. Nu andersom... ben je het er niet mee eens, noem dan eens een Bijbelse grond waarop het WEL zou mogen? Ik ben serieus benieuwd!

Tot slot nog even voor Harm-J: vanwaar komt het dat je Bijbel niet met een hoofdletter schrijft maar 'duivel' een paar bladzijden geleden wel?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jun 2010 23:00

Schipje schreef:Tot slot nog even voor Harm-J: vanwaar komt het dat je Bijbel niet met een hoofdletter schrijft maar 'duivel' een paar bladzijden geleden wel?

Duivel met hoofdletter is een schrijffout, bijbel zonder hoofdletter niet De bijbel is geen heilig boek, zoals bv de Koran voor de Moslims wel tot een heilig boek verklaard is.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 16 jun 2010 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jun 2010 23:06

Schipje schreef:Allereerst mijn veroordeling: ik veroordeel niemand, "Mattheüs 7 „Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.” ik veroordeel de zonde tegen mijn Heiland! Zonde zijn zaken die IK vanuit de Bijbel als zonde kan bestempelen. Word uitgelegd....

Lijkt mij dat de nadruk op het woord gij ligt, niet op een ander!.

Schipje schreef:Ten tweede, de Bijbelse grond om geen WK voetbal te kijken: Romeinen 12 „En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.” Daarbij de kanttekeningen [i]dezer wereld:
Grieks, dezer eeuw; namelijk die in het boze gelegen is; 1 Joh. 5:19.
niet gelijkvormig;

Nu ruk jij een citaat uit zijn verband, net zo eenvoudig als ik uit het een ander hoofdstuk, de tekst: Barmhartigheid wil ik, geen offers,” dan zou u geen onschuldigen hebben veroordeeld.", Uit zijn verband zou kunnen halen uit Math. 12:7.

Zo jij ook doet met de door jouw ander aangehaalde en losgeweekte teksten, die niet meer in het verband worden gelaten. Daarbij verbaast het mij een wat, hoe gemakkelijk jij een tekst van bv Paulus aan de Romeinen Rucktsighloos naar het heden (2010) en over het WK heen weet te smeren. Verder gelden nog wat punten, die Spons al goed heeft te verwoord, waar ik graag wel een antwoord op zou willen zien.

Schipje schreef:Mensen die nu beweren dat WK voetbal en Christen-zijn samengaan zegt de Bijbel dit: Judas 1:23b en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is. Vleselijke zaken zijn o.a. prostitutie en verkwisting. Je helpt het in stand te houden door mee te doen met het WK. Kijken/spullen kopen...

Nu doe jij het weer, mensen iets zonder pardon in de schoen schuiven, laat ik nu toch een beesie pet hebben gekocht van 2.99, waarvan jij dus stelt, dat ik daarmee prostitutie en verkwisting in de hand werk!! Nee, Schipje nu ga je m.i. toch iets te ver, in jouw uitlatingen, stellingen, etc..!

Edit: Ik lees je teksten nog steeds met een glimlach op mijn gezicht. Ik wil je wel vragen om je iets meer te houden aan normale gangbare regels die er rond een discussie gelden op een forum. Je zou je zelfs eens af kunnen vragen, waarom mensen wat stekelig beginnen te reageren op jouw postings... M.i. is het niet om dat zij werelgelijkvormig zijn...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 16 jun 2010 23:49

Wat een ophef, wat een ophef.

Een paar opmerkingen waarop ik wil reageren.

Dorah schreef:Na alle reacties op dit topic te hebben gelezen, is mijn conclusie dat Elbert bijna de enige is die hier normaal reageert.

Het mooie is dat je hiermee ook direct je eigen bericht onderuit haalt, want als Elbert vrijwel de enige is die normaal reageert, is de kans groot dat jij niet normaal reageert. Maar dat bedoelde je vast niet. Je mag me overigens even uitleggen wat er 'niet normaal' aan, bijvoorbeeld, mijn berichten is. Zijn mijn berichten niet normaal omdat ik een mening heb die niet past in jouw belevingswereld?

Dorah schreef:Het valt me op dat er nauwelijks wordt gereageerd op wat hij aanhaalt m.b.t. de problematiek die er in Zuid-Afrika speelt.

Wat moet ik daar dan op zeggen? Ik weet ook wel dat de situatie in Zuid-Afrika niet bijzonder goed is, maar die situatie wordt niet beter door het WK er niet plaats te laten hebben. Sterker nog, ik denk dat zo'n groot toernooi een goede invloed kan hebben op de situatie in het land. En nee, ik ben niet zo naïef dat ik denk dat het alles oplost, maar ik heb gedurende de afgelopen weken al diverse reportages gezien in sport- en nieuwsprogramma's over de schaduwzijden van Zuid-Afrika (naast alle programma's over de mooie kanten van het land) en ik denk dat dat een stukje bewustwording is met betrekking tot een onderwerp waar mensen zónder het toernooi nooit over zouden nadenken. Ik denk dat veel 'simpele' voetballiefhebbers niet vaak nadenken over Soweto, maar wellicht nú juist wél (op z'n minst even).

Dorah schreef:Ik walg ervan als ik berichten lees als: 'veel extra prostituees ingezet', een bepaalde bierbrouwer die hoofdsponsor is, een andere bierbrouwer die blonde vrouwen geld en tickets geeft om tijdens een wedstrijd in strakke oranje jurkjes met merknaam erop te gaan 'dansen'. Of een bericht in Trouw, waarin aan een zwarte vrouw wordt gevraagd waarom ze het Zuid-Afrikaanse lied meezingt. Nou, tijdens het WK wordt er namelijk niet afgeslacht, dan is Zuid-Afrika één...

Die prostituees worden niet ingezet door, bijvoorbeeld, de FIFA of de organisatie van het toernooi hoor. Die prostituees willen graag geld verdienen en overal waar veel mensen zijn, zijn veel prostituees. Dus, hoe triest ook, het is volkomen logisch dat er momenteel meer prostituees in Zuid-Afrika zijn dan normaal. Maar dat heeft niets met voetbal of voetbalgekte te maken, maar puur met de toestroom van mensen. Dat kun je leuk vinden, dat kun je niet leuk vinden, maar dat doet er niet zoveel toe. Verder is topsport inderdaad de laatste decennia commerciëler geworden en sponsors doen meer moeite om in de aandacht te komen, dus ook Bavaria. Ik kan me voorstellen dat je daar moeite mee hebt, maar ik vind het een bijzonder flauw argument om er een heel toernooi en een hele sport mee af te serveren. Ik kan ook wel wat kritiek gaan leveren op het kapitalisme van de calvinistische christenen. Moeten we daarom maar alle kerken sluiten? En dat er tijdens het WK minder mensen worden afgeslacht, lijkt me juist een argument vóór het toernooi. (En ja, dit is een sarcastische opmerking. Want natuurlijk is het verschrikkelijk dat de misdaadcijfers in dat land zo gigantisch zijn, maar ik kan zo nog tien, twintig landen noemen waar het net zo erg is. Alleen heeft het niets met de voetbalgekte te maken en is het dus sowieso geen argument tegen de sport en dit specifieke toernooi.)
Verder hebben mannen die bier drinken en Zuid-Koreanen die massaal hun vrouw bespringen weinig van doen met de sport an sich. Als dit toernooi niet plaats zou vinden, zouden die mannen wel een andere reden verzinnen voor drankgebruik en -misbruik en seksuele escapades. (Wees overigens blij dat die mannen het met hun vrouw doen en niet met die Zuid-Afrikaanse prostituees.) Ook dit vind ik weer een bijzonder flauw argument...
En ik weet niet of je de nieuwsberichten hebt gevolgd? Er was bepaald géén sprake van een ziektepiek: er waren niet veel mannen die zich ziek hebben gemeld vanwege de voetbal. Wel zijn er natuurlijk mannen die op hun werk hebben gekeken of met toestemming vrij hebben gevraagd. So what? Een ander vraagt vrij omdat hij een dag wil vissen met zijn zoon. Lekker boeiend.
En het schijnt de economie honderd miljoen euro te kosten? Heb je wel eens bedacht hoeveel een toernooi als dit de economie oplevert? (Zelfs alleen al in Nederland, waar het toernooi niet eens plaatsheeft.)

schelpje3 schreef:@Schipje: ik was het alleen met hem eens over zijn opmerking dat alle films e.d. besproken mogen worden ! MEER niet. Hij trekt hele rare argumenten uit de kast om zijn gelijk te halen. Hij is erg intelligent en voelt zich ook zo kennelijk. Daarom gaat hij nu zelfs over een topje beginnen :?

Tsja, schelpje3, ik dacht dat het beter ging tussen ons, maar nu meen je toch weer op de man te moeten spelen. En het feit dat er zo geaggiteerd op gereageerd wordt, is voor mij al een teken dat ik blijkbaar een zere plek raak. Want nogmaals, het boeit mij geen reet wat iemand draagt, al ga je in je blote kont op een boot door de Amsterdamse grachten varen. Wat me echter stoort is de hypocrisie van het aanwijzen van een iets als een soort hoofdzonde. De manier waarop door een bepaalde groep mensen gereageerd wordt en de manier waarop diezelfde groep mensen zich vervolgens in de slachtofferrol manoeuvreerd, bevalt me geenszins en ik vind het hypocriet. Kijk eens naar jezelf voordat je anderen gaat be- en veroordelen omdat ze andere keuzen maken dan jij. En dat je vervolgens ook weer eens een steek onder water moet geven, is in en in triest voor iemand van jouw leeftijd.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 jun 2010 06:05

De christenen worden naar de rand van de samenleving gedreven,
alles kan en mag, iedereen mag zijn mening geven...maar christen zijn? dan ben je niet van deze tijd...!!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2010 06:34

J.A. schreef:De christenen worden naar de rand van de samenleving gedreven,

Hooguit laten wat christenen zich naar de rand van de samenleving drijven of ze lopen er zelf naar toe.
alles kan en mag, iedereen mag zijn mening geven...maar christen zijn? dan ben je niet van deze tijd...!!!

Bijvoorbeeld zoals je nu een slachtofferrol aanneemt. Zoals je zelf zegt, iedereen mag zijn mening geven. Een argument als niet van deze tijd heb ik hier (ik lees het topic enkel vluchtig) nog niet gezien. Wel heb ik enkele christenen een kast vol drogredenen zien opentrekken om de ander als slechte christenen weg te zetten.

Van mij mag een ieder doen wat hij/zij zelf wil mbt het WK, maar ga mij (en anderen) niet veroordelen op grond van wat vage drogredenen omdat ik wel hier en daar een wedstrijdje kijk voor mijn plezier.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 jun 2010 07:11

esli schreef:Het kan ook niet snel goed zijn :wink: . Volgens mij is een belangrijk deel van de discussie dat voetbal niet de plaats van de Heer in mag nemen. Nu zegt Evelien dat dat bij haar niet het geval is. De Heer komt namelijk op de eerste plaats en vervolgens pas de rest. Dat is dan toch precies zoals het wezen moet? Waarom wordt daar dan ook negatief op gereageerd? Ik snap dat niet zo goed.

Willen we deze posting niet lezen? of rakelen we er gewoon weer op door.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 jun 2010 07:35

Faramir schreef:
J.A. schreef:De christenen worden naar de rand van de samenleving gedreven,

Hooguit laten wat christenen zich naar de rand van de samenleving drijven of ze lopen er zelf naar toe.

Bijvoorbeeld zoals je nu een slachtofferrol aanneemt. Zoals je zelf zegt, iedereen mag zijn mening geven. Een argument als niet van deze tijd heb ik hier (ik lees het topic enkel vluchtig) nog niet gezien. Wel heb ik enkele christenen een kast vol drogredenen zien opentrekken om de ander als slechte christenen weg te zetten.

Van mij mag een ieder doen wat hij/zij zelf wil mbt het WK, maar ga mij (en anderen) niet veroordelen op grond van wat vage drogredenen omdat ik wel hier en daar een wedstrijdje kijk voor mijn plezier.

Als er mensen zijn die niet mee willen doen, dan worden hun reactie's helemaal ontleed,
om maar het tegendeel te bewijzen dat ze niet zo moeilijk moeten doen, dat een beetje plezier wel kan!
Als die mensen vinden dat het niet kan, laat ze toch!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2010 10:38

J.A. schreef:Als er mensen zijn die niet mee willen doen, dan worden hun reactie's helemaal ontleed,
om maar het tegendeel te bewijzen dat ze niet zo moeilijk moeten doen, dat een beetje plezier wel kan!

Niemand legt die mensen een strobreed in de weg hoor, zolang ze zeggen "ik doe er niet aan mee want..." Het probleem is dat ze zeggen "als jij er wel aan mee doet, ben je ..." Dat lijkt me nogal een verschilletje, en volkomen terecht dat mensen daar een weerwoord op geven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 jun 2010 10:44

Precies.
Het punt waar iedereen het volgens mij over eens is, is dat het wk niet tussen God en jou in moet staan of dat je uit het voetbal je levensgeluk haalt. Een aantal mensen kijkt daarom niet naar het wk, prima lijkt me vooral niet doen als je denkt dat het niet goed is. Andere zien het als leuke ontspanning, die niet tussen God en hun in staat en kijken wel, prima lijkt me vooral gezellig voetbal kijken. Als we elkaar op deze manier vrij laten is er geen probleem lijkt me.
Maar er zijn mensen die de indruk krijgen dat hun gedrag veroordeeld wordt. Persoonlijk vind ik het wk erg leuk en kijk dus naar de wedstrijden en ik geniet van de gezellige sfeer in de stad. Ik krijg het gevoel dat er mensen zijn die dat zondig (of zelfs duivels :? ) vinden. Daar ligt mi. het probleem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2010 12:37

@Kris, ik voel me zeker geen slachtoffer hoor. Ook niet persoonlijk geraakt vanwege een mening. Een ieder doet heel erg zn best om zn standpunt te verdedigen.
Ja het ging zeker beter, wat mij betreft nog steeds.
Zo zie je maar dat je op een forum elkaar helemaal niet beter leert kennen.
Je wordt al snel getypeerd als iemand die zn stekels opzet, slachtofferrol induikt, koste wat kost gelijk willen halen.
Nou niets van dat alles.
We zien maar een klein stukje van elkaar op dit forum. Het is net een ijsberg, de rest zit onder water.
Als je een mening hebt die tegen de massa ingaat, krijg je nu eenmaal flink tegenwind. Je wordt tegengesproken, het wordt belachelijk gemaakt.
Wat mij tegenvalt is de enorme heisa van mensen die VOOR zijn.
Steeds meld ik: mensen ik heb het over de GEKTE. Die zie je elke dag op tv, lees je in de krant. (zie de jurkjes bijv)
Maar moet wel bekennen dat ik ben geschrokken van de felle toon in deze topics. En het gaat maar door en door.
Als ik iets van mijn persoonlijk geloof moet verdedigen, doe ik dat vanuit mijn geloof.
Dus kun je me DAARin niet raken.
Als christen word je dat zo vaak, ik weet niet beter.
Maar ervaar meer vijandschap van "eigen soort" dan van buitenstaanders, om zo maar te zeggen.
Je bent al snel te zwaar, vroom, stoffig, o wee als ze je kunnen pakken op een een klein hiaatje in je verhaal.
Maar dat is nu eenmaal op een forum.
In een gesprek kun je nog er doorheen roepen, hier gaat dat niet. :wink:
Ik waardeer heel erg jouw medewerking in dit forum hoor.
Maar ik mag toch, evenals jij dat doet, kritische kanttekeningen blijven maken tegen je ?
Noem je dat op de man spelen ? Ik noem je intelligent. Anders had ik wel geschreven: wat een domme gozer zeg.
Maar ben niet van plan alles voor zoete koek te slikken of ja en amen op jouw mening te zeggen.
Wie kaatst kan de bal verwachten. :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2010 16:02

J.A. schreef:Als er mensen zijn die niet mee willen doen, dan worden hun reactie's helemaal ontleed,

Dat gebeurt pas als die mensen anderen gaan veroordelen. En dat gebeurt dan ook nog eens met een verzameling drogredenen. Ja, en dan gaan mensen reageren, vreemd hè?

Van mij mogen ze hoor. Het kan mij werkelijk helemaal niets interesseren of persoon x nu wel of niet het WK kijkt en wat voor redenen hij/zij heeft. Totdat ze gaan veroordelen, dan wil ik best een weerwoord geven.

Persoonlijk hoef ik de Tour de France niet te zien, interesseert me werkelijk niets. Als een ander dat wel wil kijken gaat hij/zij zijn/haar gang maar.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 jun 2010 21:54

Tja Harm-J, als je zó de Bijbel toch eens uit kon leggen, dat zou makkelijk zijn. Jij vraagt Bijbelse grond waarom ik WK voetbal afkeur. Je krijgt die Bijbelse grond en dan opeens kan je de BIjbel aan het leven in 2010 niet meer toetsen. Ooit gehoord dat de Bijbel een voorbeeld
is -of zou moeten zijn- voor Christenen? Wij zijn 'nieuw-testamentishe' Christenen, alles wat in het het nieuwe testament geschreven staat mogen we toepassen op ons leven. Alles in het oude testament mogen we als voorbeeld zien.

Ik vraag me sterk af wat je persoonlijk aan een Bijbel hebt als je alles zo beredeneert zoals je in je vorige posting doet.

Enne... als JIJ geirriteert of geprikkelt of wat dan ook word van mijn postings moet je natuurlijk altijd voor jezelf blijven spreken. Spreek dan niet in WIJ vorm. Jij bent namelijk de enige (in mijn ogen) die zo reageert op mij. Je komt een beetje spottend/geergerd op mij over, blijkbaar klopt die houding van je... je leest mijn post namelijk met een (spottende?) glimlach, wat moet ik met die informatie? Indien je bedoelt mijn reacties niet al te serieus te nemen, meld dat dan even, dan kan ik namelijk mijn tijd elders beter gebruiken.

En graag zou ik jou Bijbelse onderbouwing willen om WK voetbal WEL goed te keuren?

Terug naar “Archief”