Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2010 11:52

*Annet* schreef:Zo, dan is Middelharnis niet lang vakant geweest zeg. Fijn voor die gemeente maar ik kan me voorstellen dat het voor gemeentes die al veel langer vakant zijn of nog nooit een dominee hebben gehad, het wel moeilijk zou kunnen zijn.

Nu niet, maar voordat ds. Karels kwam zijn ze (toen nog we) zeker een jaar of 15 vacant geweest, en dáárvoor ook langere tijden. Ds. Van Manen heeft er maar erg kort gestaan ook.
Hoe dan ook, het was voor mijn ouders geweldig nieuws, dat ze meteen aan ons doorsmsten. Scheelt ook een boel werk voor m'n pa.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2010 12:43

Heus schreef:Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Aangenomen naar Gouda-Stationsplein: ds. A. Schultink te Bruinisse. Deze gemeente is vacant sinds het overlijden van ds. A. van den Berg in 2004. Deze gemeente is van 1980-feb. 2009 buitenverband gemeente geweest. En het eerste beroep dat ze uit brengen wordt direct aangenomen. Nu krijgt Gouda bij leven en welzijn twee GGiN predikanten. Ds. A. Schultink is 62 jaar en diende van 1998-2003 Barneveld; en vanaf 2003 Bruinisse. Dit was het 31ste beroep sinds hij in Bruinisse stond.

Zo, dan zal Ds. A. Geuze Gouda wel naar Urk gaan dat beroep loopt nog.
Geuze is namelijk nogal evangelies, volgens sommige gemeente leden en een ouderling (* naam verwijderd door moderator i.v.m. privacy *) is destijds zelfs afgezet omdat hij vond dat Ds. A. Geuze té evangelies was :lol: .Twee dominees 1 km van elkaar is wel wat veel voor Ger.Gem.Ned. lijk mij.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 18 jun 2010 13:55

Jantjes schreef:
Heus schreef:Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Aangenomen naar Gouda-Stationsplein: ds. A. Schultink te Bruinisse. Deze gemeente is vacant sinds het overlijden van ds. A. van den Berg in 2004. Deze gemeente is van 1980-feb. 2009 buitenverband gemeente geweest. En het eerste beroep dat ze uit brengen wordt direct aangenomen. Nu krijgt Gouda bij leven en welzijn twee GGiN predikanten. Ds. A. Schultink is 62 jaar en diende van 1998-2003 Barneveld; en vanaf 2003 Bruinisse. Dit was het 31ste beroep sinds hij in Bruinisse stond.

Zo, dan zal Ds. A. Geuze Gouda wel naar Urk gaan dat beroep loopt nog.
Geuze is namelijk nogal evangelies, volgens sommige gemeente leden en een ouderling(* naam verwijderd door moderator i.v.m. privacy *) is destijds zelfs afgezet omdat hij vond dat Ds. A. Geuze té evangelies was :lol: .Twee dominees 1 km van elkaar is wel wat veel voor Ger.Gem.Ned. lijk mij.

Waarom zitten er dan 2 GGiN in Gouda, zijn het 2 grote gemeentes of zo?
Ik kan het me wel voorstellen dat dat in Barneveld/Opheusen/Kootwijkerbroek zo zou zijn, maar ik Gouda kan ik met het niet voorstellen, of is het niet mogelijk om er één gemeente van te maken omdat ze verschillen qua ligging?? ( in geloofsleer dan)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2010 13:58

Volgens mij zijn ze behoorlijk groot en het zijn er 2 omdat er (tot 2009) een 'buiten verband-gemeente' (groepering rondom ds. Wink c.s., naar deze gemeente gaat ds. Schultink nu) en een 'binnen verband-gemeente GGiN' waren. Ze behoorden tot voor kort dus tot een verschillend kerkverband.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2010 16:56

pannenkoek schreef:Waarom zitten er dan 2 GGiN in Gouda, zijn het 2 grote gemeentes of zo?
Ik kan het me wel voorstellen dat dat in Barneveld/Opheusen/Kootwijkerbroek zo zou zijn, maar ik Gouda kan ik met het niet voorstellen, of is het niet mogelijk om er één gemeente van te maken omdat ze verschillen qua ligging?? ( in geloofsleer dan)

Ja, dat is juist wat LeChat zegt. In 1953 is er een scheuring of afscheiding geweest om Dr. C. Steenblok te Gouda. Daaruit is G.G. en G.G.N. ontstaan. In 1980 is in de G.G.N. Gouda een scheuring of afscheiding ontstaan om Ds. A. vd Berg daaruit is G.G.N. buitverband ontstaan die in Gouda in 2009 terug gekeerd zijn naar de G.G.N. maar zijn wel twee aparte kerken gebleven. Gouda heeft wat betreft kerkscheuring/afscheidingen nogal een boventoon laten horen die landelijk is door gegaan.

Door al die toestanden van scheuringen die in Gouda begonnen zijn is er de afgelopen zondag in Rijssen bij de G.G.N buitenverband een grote puinhoop ontstaan omdat een deel van de gemeente neteender wilde handelen als G.G.N. buitenverband te Veenendaal namelijk Ds. vd Meer (des tijds oudgereformeerd) binnen halen. Daar was het andere deel niet mee eens en wilde wel terug naar de G.G.N.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 18 jun 2010 18:00

Jantjes, het is 'evangelisch', niet 'evangelies'.

Het lijkt me overigens erg leeg als een dominee niet evangelisch is. Wat preekt hij dan? In elk geval niet het evangelie.

Heus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heus » 18 jun 2010 18:21

Gereformeerde Gemeenten:

Bedankt voor Lynden (Washington, V.S.): ds. C. Vogelaar te Zwolle.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2010 18:23

coupe soleil schreef:Jantjes, het is 'evangelisch', niet 'evangelies'.

Het lijkt me overigens erg leeg als een dominee niet evangelisch is. Wat preekt hij dan? In elk geval niet het evangelie.

Ja sorry heb last van een beetje dyslexie, niet op letten.

Als een predikant niet evangelisch is preekt hij alleen de ellende van de mens of preekt hij de mens in de benauwdheid. In deze benauwdheid of ellendestaat wordt je niet door de predikant maar door de Geest van God verlost. Dit wordt ‘het wonder van genade’ genoemd die niet bepreekt maar beleeft moet worden.

Dat is het typische kenmerk van een Gereformeerde Gemeente leer.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 18 jun 2010 19:26

Jantjes schreef:

Als een predikant niet evangelisch is preekt hij alleen de ellende van de mens of preekt hij de mens in de benauwdheid. In deze benauwdheid of ellendestaat wordt je niet door de predikant maar door de Geest van God verlost. Dit wordt ‘het wonder van genade’ genoemd die niet bepreekt maar beleeft moet worden.

Nou, ik ben blij dat ik het oneens kan zijn met je. Ik kerk zelf in de GG, maar herken dit gelukkig niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2010 19:38

coupe soleil schreef:
Jantjes schreef:

Nou, ik ben blij dat ik het oneens kan zijn met je. Ik kerk zelf in de GG, maar herken dit gelukkig niet.

Nooit gekerkt bij Ds. B.J. van Boven, predikant van de Ger. Gem. in De Valk-Wekerom? Deze predikant heeft het door mijn genoemde kenmerk nogal eens maar ook niet altijd.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 18 jun 2010 19:48

Noot gehoord, maar die staat inderdaad niet bepaald als 'licht' bekend.

Maar we zijn wel ene beetje off-topic bezig zo.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 18 jun 2010 20:20

misschien dat dit dan verplaatst kan worden?

De verdeling in de catechismus is nl heel anders.
Er gaan er gelukkig maar 3 over de ellende, en de verlossing en de dankbaarheid een stuk of 22-25.
De kerkenraad is hier altijd blij als de 3 zondagen over de ellende gelezen zijn. Kunnen we verder met de verlossing en de dankbaarheid. Onze ellende is groot maar we moeten ook weten hoe we hiervan verlost kunnen worden.
Als er nu maar 3 over de ellende gaan, waarom wordt en dan veel de nadruk gelegd in de preek over deze ellende, hoe we van die ellende verlost kunnen worden horen we bijna niet. Moeten we dat dan zelf uitzoeken of zo?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jun 2010 18:47

Jantjes, wil je nou eens stoppen met het generaliseren over de gergem? Jij weet heel goed dat ds. van Boven beslist niet in zijn eentje de gehele gergem vertegenwoordigd. En jij weet ook heel goed dat beslist niet de gehele gergem in de ellende wil blijven steken en daarna gaat wachten op dat wat misschien nog eens mogen komen staan te gebeuren.

Kom op, wees niet louter negatief, blijf niet in de gergemellende steken! :wink:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 jun 2010 18:53

Hier verder over het beroepingswerk!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 20 jun 2010 18:17

Oh, mijn man is beroepbaar. Weet iemand nog een leuk plekje voor 'm? :wink: :-oo

Terug naar “Archief”