eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2009 07:17

Vergeet niet dat een akkerbouwer nooit vrij is en altijd wel kan blijven werken. Erg weersafhankelijk. En dat geld ook voor mensen met een eigen bedrijf.

jans1 schreef:Vergeet niet dat een docent savond's thuis nog vaak nakijkwerk en voorbereidingswerk heeft terwijl iemand anders lekker op zn luie gat op de bank zit...
Ook moeten ze vaak nog een week vakantie inleveren om bijv. het klaslokaal voor het aankomend leerjaar in orde te brengen....

Maar goed.. een btje off topique-smile
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 okt 2009 07:31

Ik weet nog wel van een collega die zei: de eerste keer doet gewoon verr%&*kes zeer! of je nu braaf wacht tot na je huwelijksdag of je doet het van te voren het is gewoon niet leuk!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 okt 2009 07:59

Voordat er hier meisjes/vrouwen helemaal niet meer willen trouwen: als je het rustig aan blijft doen, doet het ook geen pijn! Ik zou trouwens sterk voor een soort van seksuele voorlichting voor verloofden zijn: hoe werkt het eigenlijk allemaal, nuttige tips, etc. Als ik sommige vragen in de vragenrubriek lees... brrr. Seksualiteit is iets waar beide partners zo van zouden kunnen genieten, als er maar open over gepraat kan worden!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2009 08:01

Wij praten er nu veel opener over. Maar dit komt puur omdat we uit ervaring er over praten. Ook praten we er samen over waar we tegen aan lopen etc. Vooral als het gaat om seksualiteit.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 okt 2009 09:26

De verkeringstijd is bij uitstek geschikt om elkaar beter te leren kennen. Zowel geestelijk, als lichamelijk.
Verkering begint niet met seksualiteit maar bepaalde vormen van seksualiteit horen daar wel bij.
Niet iedere verkering zal in een huwelijk eindigen, want soms pas je gewoon niet bij elkaar.
In je verkeringstijd leg je een fundament onder je huwelijk als je allebei christen bent.
Op dit fundament rusten vier pijlers:

* Lichamelijke pijler
Je voelt je tot elkaar aangetrokken, ook lichamelijk. En dat is goed, die gevoelens heeft God gemaakt. Maar die gevoelens moeten op een gezonde manier ontwikkelen en groeien.
* Emotionele pijler
Mannen en vrouwen verschillen op emotioneel gebied nogal van elkaar. Je moet daarmee leren omgaan en elkaar kunnen aanvullen en respecteren.
* Geestelijke pijler
Als je christen bent is het leven met God onmisbaar. Dat moet je leren delen met elkaar. Door samen de Bijbel te lezen, erover te praten, samen bidden en een kerkkeuze maken.'
* Sociale pijler
Verwaarloos je vriendschappen met anderen niet.

Meestal ontwikkelt de seksualiteit zich het snelst en blijven de andere drie pijlers achter. Voor een goede relatie, een stabiel huwelijk is een evenwichtige groei en ontwikkeling van alle pijlers nodig.

Dit vind ik wel een mooie samenvatting :)
pobody's nerfect

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 13 okt 2009 09:38

Jo'tje schreef:
De verkeringstijd is bij uitstek geschikt om elkaar beter te leren kennen. Zowel geestelijk, als lichamelijk.
Verkering begint niet met seksualiteit maar bepaalde vormen van seksualiteit horen daar wel bij.
Niet iedere verkering zal in een huwelijk eindigen, want soms pas je gewoon niet bij elkaar.
In je verkeringstijd leg je een fundament onder je huwelijk als je allebei christen bent.

* Lichamelijke pijler
Je voelt je tot elkaar aangetrokken, ook lichamelijk. En dat is goed, die gevoelens heeft God gemaakt. Maar die gevoelens moeten op een gezonde manier ontwikkelen en groeien.
* Emotionele pijler
Mannen en vrouwen verschillen op emotioneel gebied nogal van elkaar. Je moet daarmee leren omgaan en elkaar kunnen aanvullen en respecteren.
* Geestelijke pijler
Als je christen bent is het leven met God onmisbaar. Dat moet je leren delen met elkaar. Door samen de Bijbel te lezen, erover te praten, samen bidden en een kerkkeuze maken.'
* Sociale pijler

Meestal ontwikkelt de seksualiteit zich het snelst en blijven de andere drie pijlers achter. Voor een goede relatie, een stabiel huwelijk is een evenwichtige groei en ontwikkeling van alle pijlers nodig.

Dat is inderdaad een hele mooi samenvatting! Maar helaas gaaat die sociale pijler bij mij, voor m'n gevoel, niet helemaal op :( Vriendinnen die ik voordat ik verkering kreeg, elke week zag, zie ik nu nog maar zelden, omdat ik in de zorg werk, en dus om het weekend moet werken, én als ik een weekend vrij ben, zit ik in Gronignen, bij m'n vriend! Dus dan zie ik ze ook niet, maar het is zó moeilijk om doordeweeks wat af te spreken, en daar baal ik ook héél erg van, maar weet ook niet wat ik er aan moet doen!

Maar ik heb ook wel voorbeelden gezien, die zodra ze verkering hadden, al hun vriendinnne 'vaarwel' zeiden, maar toe nging de verkering tóch uit, en dan stonden ze alleen...Brrrr

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 okt 2009 09:40

Is inderdaad een mooie samenvatting, alleen klopt de conclusie mijns inziens niet.

Veel christenen zijn van mening dat als je te snel sexuele gemeenschap hebt, dat je dan op andere vlakken niet naar elkaar toe zult groeien, omdat je te veel met het lichamelijk bezig bent. Daar ben ik het niet mee eens. Ook die vlakken kunnen zich verder ontwikkelen als je al gemeenschap hebt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2009 09:48

dat klopt.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 13 okt 2009 11:34

Meissie, ik herken jouw dilemma. Mijn vriendinnen wonen allemaal (door mijn verhuizing) ver weg. Door de weeks werk ik, en ik kan ik geen twee uur heen en weer reizen. Het weekend zie ik of mijn ouders of mijn schoonouders, en wil ik lekker met hun socializen.
Ik mail veel, hyve veel en bel soms. Dat zorgt dat ik toch nog een band met ze heb. En in vakanties spreek ik af. Als het goed is, kan je vriendschap dat aan. Mijn beste vriendin zie ik soms een halfjaar niet, maar als we samen zijn is het meteen goed.
Maar het scheelt dat zij ook haar eigen leven heeft.
What goes around, comes around

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2009 12:31

Er zijn zoveel mogelijkheden om contact te houden en als de vriendschap goed is is het het proberen waard. Ik heb ook al 16 jr nog steeds contact met een vriendin van school. We zien elkaar eens per jaar vanwege de afstand van 2 uur rijden. Maar het klikt altijd weer. Ik trouwde 5 jr eerder dan zij maar dat maakte niet uit. Zij kwam ook bij ons logeren toen wij getrouwd waren en ook die tijden waren erg leuk.
meissie88 schreef:
Jo'tje schreef:

* Lichamelijke pijler
* Emotionele pijler
* Geestelijke pijler
* Sociale pijler

Dat is inderdaad een hele mooi samenvatting! Maar helaas gaaat die sociale pijler bij mij, voor m'n gevoel, niet helemaal op :( Vriendinnen die ik voordat ik verkering kreeg, elke week zag, zie ik nu nog maar zelden, omdat ik in de zorg werk, en dus om het weekend moet werken, én als ik een weekend vrij ben, zit ik in Gronignen, bij m'n vriend! Dus dan zie ik ze ook niet, maar het is zó moeilijk om doordeweeks wat af te spreken, en daar baal ik ook héél erg van, maar weet ook niet wat ik er aan moet doen!

Maar ik heb ook wel voorbeelden gezien, die zodra ze verkering hadden, al hun vriendinnne 'vaarwel' zeiden, maar toe nging de verkering tóch uit, en dan stonden ze alleen...Brrrr
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 okt 2009 12:35

Zo is het, mijn vriendin die heb ik ook al van voor mijn trouwen. Ik ken haar zelfs langer dan mijn man. En ja, als je verkering hebt zijn er andere prioriteiten maar een echte vriendschap kan daar tegen. Schrijven deden we elkaar veel. En nu mailen. En elk jaar gaan we zeker een dag naar de stad met zijn 2en. Ook hebben we bij elkaar gelogeerd met of zonder man en kinderen.

Maar ik denk ook dat het goed is te beseffen dat je in je hele leven echt wel verschillende soorten vrienden zult krijgen. Vrienden komen en gaan zal ik maar zeggen. Daar is niks mis mee zo is het gewoon. En sommige blijven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 okt 2009 12:36

Ik heb ook 1 hele goeie vriendin, helaas woont zij ook ver weg. Zij is alleenstaande moeder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2009 13:23

tante-tortel schreef:Dat bedoel ik dus juist. We zijn zo bezig om naar elkaar toe te groeien dat het juist vaak in zulk soort situaties helemaal niet gaat over hoe jij iets beleefd op seksueel gebied. Je hebt vaak niet echt de rust, of voelt je helemaal vrij. En dan doe je maar wat zonder te praten. Juist binnen het huwelijk heb je daar dus ruim de tijd voor (wij al 31 jaar). Ik denk juist dat het naar elkaar toegroeien in je verkeringstijd vaak meer gezien wordt als een: tot hoe ver kan ik en mag ik. Dan dat het werkelijk ook gewoon de tijd ervoor nemen is. Ook werkelijk een elkaar bevragen en uitproberen en nog eens bevragen en proberen enz enz. want dat is het gewoon. De seksuele éénwording doe je niet even, maar daar ben je jaren en jaren mee bezig en blijf je mee bezig.
Daarom zou ik me er echt niet zo druk om maken als jij je vriend(in) nog niet bloot gezien hebt voor je trouwen, ik geloof echt niet dat het een vereiste is om een goed seksueel leven met elkaar te krijgen.

Ik zeg ook niet dat het een vereiste is :) Ik geef alleen aan dat het wel goed is om rustig naar elkaar toe te groeien, of je dat nou voor of binnen het huwelijk doet, maar dat in het laatste geval, er de kans is dat men niet heeft geleerd er over te communiceren, en het voor sommigen te snel kan gaan.

pol schreef:Ik weet nog wel van een collega die zei: de eerste keer doet gewoon verr%&*kes zeer! of je nu braaf wacht tot na je huwelijksdag of je doet het van te voren het is gewoon niet leuk!

Volgens mij is dat ook een beetje onnodig paniekzaaien. Volgens mij is dat namelijk helemaal niet "heel gewoon".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 okt 2009 13:29

Marnix schreef:
pol schreef:Ik weet nog wel van een collega die zei: de eerste keer doet gewoon verr%&*kes zeer! of je nu braaf wacht tot na je huwelijksdag of je doet het van te voren het is gewoon niet leuk!

Volgens mij is dat ook een beetje onnodig paniekzaaien. Volgens mij is dat namelijk helemaal niet "heel gewoon".

Ik heb ook wel van meerdere gehoord dat de eerste keer erg pijn KAN doen, ook wel logisch eigenlijk :wink:
Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 okt 2009 13:32

tante-tortel schreef:Ik vind die opmerking: na het trouwen OVERHAAST ongepast en niet kloppen. Het is juist niet overhaast. Je hebt alle tijd van de wereld! Dat leg ik juist uit. Juist als je als stel nog niet getrouwd bent moet het overhaast, je hebt maar een beperkte tijd met elkaar. Je moet van je ouders na een half uur b.v. naar je eigen bed. Om maar een voorbeeld te noemen.
Terwijl je als je getrouwd bent je alle tijd van de wereld hebt om met elkaar de vrijen. Er is niemand die in je nek hijgt.

ik denk eerder dat ze bedoelt dat men denkt van jaaa ik ben getrouwd en nu gaan we eens even flink tekeer want nu mag het , !

lijkr mij niet de juiste manier om elkaar zo te leren kennen !

Terug naar “Archief”