Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 07 aug 2008 08:58

tante-tortel schreef: Ik geloof dat de Bijbel wel degelijk anders spreekt.
De scheppingsorde is heel gewoon: man en vrouw. En die twee zullen tot één vlees zijn.
Gaat dan heen en vervuld de aarde.....hoe kan dat met mensen van het gelijke geslacht?
Ook heeft God gezorgd dat het seksueel past. Hoe je het ook wend of keerd, dat kan onmogelijk met mensen van het gelijke geslacht.

He-le-maal met je eens: laten we dat de alleenstaanden en kinderlozen gaan vertellen. En de gehandicapten die niet trouwen.

Zonder gekheid: ik wijs de scheppingsorde niet af. De scheppingsorde is wat het is. Adam & Eva. Echter wat je doet is teruggrijpen op de situatie van het paradijs. De zondeval is gekomen en heeft een hap genomen uit onze mogelijkheden. Er is een nieuwe situatie ontstaan waarin gebrek is gekomen. En weet je wat het boekje van hellenbroek erover zegt: wat is het grootste gebrek van de mens: dat hij zijn gebrek niet kent.... En dat idee krijg ik wel eens.

tante-tortel schreef:Verder heb ik nog steeds geen antwoord over hoe je nu toch van God een antwoord krijgt. Zoals je zelf zegt: spreek Heer want uw knecht hoort.Hoe spreekt God? Anders dan door Zijn woord? Daar zullen we het mee moeten doen. Totdat Hij wederkomt.
Al de andere antwoorden die je meent te horen komen vanuit je gevoel.
En dat gevoel is eigenlijk nooit een goede leiddraad geweest.
Wat zegt de Bijbel. Dat moet je uitgangspunt zijn.

3 Dezen doet de deurwachter open, en de schapen horen zijn stem; en hij roept zijn schapen bij name, en leidt ze uit.
4 En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijn stem kennen.
5 Maar een vreemde zullen zij geenszins volgen, maar zullen van hem vlieden; overmits zij de stem des vreemden niet kennen.

Ja de Heere spreekt, een je weet het wanneer Hij dat doet. Want dat doet Hij met Kracht en Macht. Dat maakt je sterk. Soms zo krachtig dat het bijna een hoorbare stem is. Ik kan het je niet uitleggen: het is alsof geestelijke handen je hart en hersenen openen waarna er woorden ingegoten worden.

tante-tortel schreef: En die spreekt afwijzend over homeseksuele relaties.
Die spreekt over Man en Vrouw relaties.
Neem de Bijbel in zijn geheel en je kunt niet anders doen dan dat toegeven.

Ik wendde mij wederom, en ik zag een ijdelheid onder de zon;
8 Daar is er een, en geen tweede; hij heeft ook geen kind, noch broeder; nochtans is van al zijn arbeid geen einde; ook wordt zijn oog niet verzadigd van den rijkdom, en [zegt] [niet]: Voor wien arbeide ik toch, en doe mijn ziel gebrek hebben van het goede? Dit is ook ijdelheid, en het is een moeilijke bezigheid.
9 Twee zijn beter dan een; want zij hebben een goede beloning van hun arbeid;
10 Want indien zij vallen, de een richt zijn metgezel (edit, JA metgezel, en niet metgezellin hoewel de Bijbel dit woord ook kent) op; maar wee den ene, die gevallen is, want er is geen tweede om hem op te helpen.
11 Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een [alleen] warm worden?
12 En indien iemand den een mocht overweldigen, zo zullen de twee tegen hem bestaan; en een drievoudig snoer wordt niet haast gebroken.

1 Het geschiedde nu, als hij geeindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jonathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jonathan beminde hem als zijn ziel.
2 En Saul nam hem te dien dage, en liet hem niet werderkeren tot zijns vaders huis.
3 Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel.
4 En Jonathan deed zijn mantel af, dien hij aan had, en gaf hem aan David, ook zijn klederen, ja, tot zijn zwaard toe, en tot zijn boog toe, en tot zijn gordel toe.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het hier over homoseksuelen gaat; maar de elemnenten die terugkomen in een homorelatie zijn hier zeker te vinden. De gelijkgeslachtige liefde en zorg spat er van af.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 aug 2008 10:17

Optimatus schreef:@ Henkie
Zou jij dan eens willen kijken naar deze bijdrage die ik enige dagen geleden geschreven heb:

Over de oud-testamentische wetten is veel te zeggen en deze artikelen zijn bijvoorbeeld goed om te lezen:
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... l2642.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... r2189.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... n2231.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... r2103.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... 13350.html
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... t9165.html

Daar komt bij dat de gewraakte teksten diverse malen bevestigd worden in bijvoorbeeld de scheppingsorde, het huwelijk, en diverse nieuw-testamentische teksten.

denkertje21 schreef:Met enige verbazing en opkomende teleurstelling en boosheid lees ik je "argumentatie". Jouw argument geldt immers ook voor de tegenstanders. Als je maar vaak genoeg genoeg zegt dat negers stinken, dat homo's fout zijn en dat de bijbel dit of dat zegt, ga je 't vanzelf geloven. Ook al klopt het niet. Wat een arrogantie om als klein nederlands refokuddeke te pretenderen dat wij de wijsheid in pacht hebben!

Beste man,
De reacties van de tegenstanders vallen in het niet bij de niet-aflatende jarenlange stortvloed van propaganda van diverse voorstanders. Het is zelf zo erg dat je men zich afvraagt of dit de heersende mening op het forum is.

Meestal laten de tegenstanders het na een paar reacties voor wat het is omdat ze het massale en fanatieke een beetje beu zijn. Ik begrijp het ook wel een beetje omdat het voor jullie erg diep in je leven ingrijpt en je er dagelijks mee geconfronteerd wordt. Maar ga de zaken nu niet omkeren.
Overigens zou ik deze discussie maar niet wereldwijd gaan trekken. De overgrote meerderheid houdt gelukkig nog vast aan de bijbel in deze.

denkertje21 schreef:SCHAAM je Henkie, om de worsteling van anderen op deze manier af te doen. Je hebt makkelijk praten, met je bruiloft in het vooruitzicht. Nergens een duivel op sokken te bekenne. Je hebt me diep gekwetst door mijn omgang met God in twijfel te trekken. Afblijven. Een ieder zij in zijn gemoed ten volle overtuigd.

Wacht even dan pak ik een zakdoekje...
Laten we het niet persoonlijk maken want misschien heb ik wel een veel groter kruis te dragen dan jij. We weten dat niet van elkaar dus bespaar me dit even aub.

Daarbij komt dat ik met jullie persoonlijke omgang met God niet zo veel kan. Dat blijft een terugkerende mantra en daarmee zou de kous af moeten zijn. We hebben allereerst Gods woord gekregen en daarin wordt Zijn wil duidelijk. Voor alles geldt dan dat je de instelling van de gelovigen in Berea moet hebben, namelijk het 'onderzoeken van de Schriften of deze dingen alzo waren'. (Hand. 17-11). Ze onderzochten dus of de woorden van de apostel Paulus wel bijbels waren. Mogen we dit dan aub ook bij jou doen?

Overigens zeg ik niet dat jllie door de duivel bezeten zijn of dat je geen ware gelovige bent. Dat is niet aan mij en dat zou niet passen. Wel is het zo dat je mag aanwijzen als iets tegen de bijbel ingaat.

Een duivelse influistering heb ik net zo goed als ik s'avonds langs een fout programma zap en iets te lang blijf kijken. Maar wellicht heb jij geen last van influisteringen of hoe je ze ook wil noemen.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 07 aug 2008 10:18

tante-tortel schreef:

Daarom: je hebt gerust een goede kennis van de Bijbel alleen geloof ik niet dat de uitleg die jij eraan geeft ingegeven is door de Geest van God.
[......] Maar .... werkte de satan bij Eva ook niet op dezelfde manier?
Daarom bid ik dat je nog eens zult inzien dat de enige weg voor een seksuele relatie die is van Man en Vrouw.
En dat je dat dan kunt lezen in de Bijbel zoals God die heeft gegeven als Zijn brief voor ons. Niet via duistere en ongrijpbare dingen, maar gewoon duidelijk in Zijn woord.

Ik ga niet reageren op de hele discussie. Degene die mij al langer kennen weten dat ik ook nog steeds niet achter een homo-sexuele relatie sta. Toch vind ik deze reactie echt niet kunnen!

Want wat Tante Tortel over Meboy zeg, kan ik over haar zeggen. het is ook vreemd, eerst verteld zij dat hij wel veel Bijbelkennis heeft, maar vervolgens zegt zij dat de uitleg niet door "de" Geest gegeven is. Ach, dan denk ik wel vaak, hoe zullen wij weten of onze uitleg dat wel is?

Ik ken veel mensen die een persoonlijke band met God hebben, op dezelfde manier als die Meboy beschreef, alleen als zij maar 'met de menigte' meepraten, dan gaat het goed. Het standpunt betekent namelijk ook dat wij mensen (in ieder geval 1 nl. Tante Tortel) weet hoe wij de Bijbel wél moeten interpreteren...

Ik denk dat deze discussie echt vruchteloos is op het moment dat wij ons blijven vastklampen aan dezelfde teksten die in het begin al genoemd zijn. Dan is het verstandig om de discussie te beëindigen, dan zijn de positie's (stellingen) bekend, maar zal men idd (zoals hiervoor genoemd) alleen maar met modder kunnen gooien om nog iets te posten.

Overigens ben ik het met Gerdien eens dat de toonzetting deze laatste pagina's absoluut niet prettig is! Kan me voorstellen dat op deze manier het slopend is om niet zozeer van gedachten te wisselen dan wel een compleet duel hier uit te moeten vechten (waarbij partijen bij voorbaat al overtuigd zijn wie er winnaar wordt!)

Een tekst waar ik aan terug moest denken kwam nog niet zolang geleden bij mij als 'dagtekst' voorbij:

dinsdag 29 juli 2008 - Spreuken 16:20-21

Die op het woord verstandelijk let, zal het goede vinden; en die op den HEERE vertrouwt, is welgelukzalig. De wijze van hart zal verstandig genoemd worden; en de zoetheid der lippen zal de lering vermeerderen. -- Spreuken 16:20-21

Dan hoop ik dat men vooral verstandig en met 'zoetheid' der lippen hun lering mag vermeerderen! Het is goed dat men van gedachten wisseld, maar laat het niet ten koste van de ander gaan.

Tante Tortel is hier als quote gebruikt, omdat dit de laatste was bij wie het weer zo duidelijk naar voren kwam, maar het kwam (helaas) bij veel meer posters voor!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Eagle1979
Verkenner
Verkenner

Even gedag zeggen...

Berichtdoor Eagle1979 » 07 aug 2008 10:39

Hé,

Net mijn tekst gewist....
'k bedacht mij later:

"Spreken is zilver, zwijgen is (soms) goud"

Bij deze!

Eagle

ps. Ik stop met mee-discussieren hier; goede voortzetting!
Laatst gewijzigd door Eagle1979 op 07 aug 2008 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
...opdat een ieder die in Hem gelooft NIET verloren gaat, maar eeuwig leven heeft!
(Joh. 3:16b)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2008 11:09

Optimatus is niet in de gelegenheid om te reageren vanwege technische storing. Of hij jou bedoeld zal dus voorlopig in het midden blijven. Alleen jij voelt je wel erg aangesproken, dat jij dus in ieder geval jezelf herkent in het verhaal en persoonlijk vind ik dat erg.

Waar gaat vriendschap dan nog om? Is het werkelijk elkaar respecteren als je vrienden aan de kant zet omdat zij het niet kunnen verantwoorden voor God om naar jou bruiloft te gaan?

Dat begrijp ik werkelijk niet.

Wij zullen moslims uitnodigen op onze bruiloft. Als zij niet mee naar de kerk kunnen vanwege hun geloof, dan hoeven ze van mij niet mee en mogen ze daarna gewoon aanschuiven bij het eten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 aug 2008 11:11

Dit stond nav de discussie over wel of niet meevaren in Trouw vorige week en dat geeft aan waarom er veel christenen/kerken homofilie niet afwijzen:

Afbeelding

meboy

Berichtdoor meboy » 07 aug 2008 11:21

Lieve Mensen,

We doen net alsof het harde en meedogenloze (wat we allemaal niet wensen) onder onze ogen gebeurt zonder dat we er iets aan kunnen doen. Maar Martin Luther King had het al bij het goede eind toen hij mensen opriep om, ongeacht de verschillen, Samen te binden en samen te staan voor een boodschap van hoop en verlossing.

Als je het dan niet eens kunt worden over hoe geestelijke vruchten toepasbaar zijn voor een homo. Laten we ons dan concentreren op de Bron. “I have a dream” Zei dominee King. Een droom waarin mensen van verschillende afkomst, met verschillende uiterlijke kenmerken samen opgaan om de Vrijheid te ontmoeten.

Waarin identiteit ondergeschikt is aan ons oorspronkelijke doel: Het loven en prijzen van Gods goedheid. Zijn verdraagzaamheid. De lieve vrede die Hij aanbracht zodat liefde en barmhartigheid zijn voortgang konden vinden.

Dáár moet je het over eens kunnen worden. Dat moet je met z’n allen kunnen vinden. Als de homodiscussie je losbreekt van God dóe er dan wat aan. Stop met discussiëren en start met aanbidden, met het vastpakken van je naaste terwijl je met de andere hand je mond sluit.

Doe het dan maar heel praktisch met de zeven werken van barmhartigheid:
1. De hongerigen voeden
2. De naakten kleden
3. De dorstigen laven
4. De doden begraven
5. De gevangenen bezoeken
6. De zieken bezoeken
7. De vreemdelingen herbergen

Dat kunnen we namelijk samen zonder elkaar en God te verliezen in een discussie. Ik droom van een wereld waarin mensen ongeacht hun herkomst of onderlinge relatie een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Een wereld waarin het oog hebben voor elkaar niet resulteert in het loslaten, wegduwen en laten neerstorten van de naaste.

Dat kan alleen als we contact houden met de bron; ons hechten, ons laten planten in die wijnstok die dat soort uitingen met overvloed stimuleert en aanwakkert. Wat je hebt is je gegeven, bid en werk ermee tot het heil van je naaste. Daar wordt het echt mooier van!

I have a dream...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2008 11:26

Meboy, vind jij dat mensen op grond van hun persoolijk geloof, moeten kunnen weigeren naar het huwelijk van hun homoseksuele vrienden te gaan zonder de vriendschap te verliezen?

Ik krijg af en toe het idee dat we moeten kiezen: of onze homoseksuele naasten in alles te volgen of God trouw blijven zoals wij voelen, merken dat God van ons vraagt.
Als vrienden het niet kunnen accepteren dat ik in God geloof, met al mijn persoonlijke principes, dan zijn die mensen het niet waard om mijn vrienden genoemd te worden.

meboy

Berichtdoor meboy » 07 aug 2008 11:39

Gerdien B. schreef:Meboy, vind jij dat mensen op grond van hun persoolijk geloof, moeten kunnen weigeren naar het huwelijk van hun homoseksuele vrienden te gaan zonder de vriendschap te verliezen?

Ik krijg af en toe het idee dat we moeten kiezen: of onze homoseksuele naasten in alles te volgen of God trouw blijven zoals wij voelen, merken dat God van ons vraagt.
Als vrienden het niet kunnen accepteren dat ik in God geloof, met al mijn persoonlijke principes, dan zijn die mensen het niet waard om mijn vrienden genoemd te worden.

Je vraagt aan mij een salomonsoordeel. Ik ga & kan & wil er geen uitspraak over doen. Met een uitspraak zou ik zowieso iemand loslaten en verliezen en dat wil ik niet.

Jezus werd aan het kruis gespijkerd en die situatie verhinderde Hem niet om vriendschap te zoeken ongeacht de omstandigheden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2008 11:45

Ik bedoelde meer of jij dat zou doen in jou eigen leven. Niet om ook over anderen te oordelen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Even gedag zeggen...

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2008 11:47

Eagle1979 schreef:Aan de andere kant zou juist jij moeten weten dat je hier wel eens vriendschappen met mensen opdoet die soms (helaas) om welke redenen dan ook geen stand houden / verbroken worden. Juist jij hebt daar ervaring mee, toch?! Misschien kun je ons daar de volgende keer wat over schrijven! :)

@eagle, daar wil ik anders ook nog wel wat over schrijven, alleen wel op de voorwaarde: in des betreffende topic, omdat we dan hier off-topic gaan en dat het niet weggehaald zal worden!

meboy

Berichtdoor meboy » 07 aug 2008 11:52

Gerdien B. schreef:Ik bedoelde meer of jij dat zou doen in jou eigen leven. Niet om ook over anderen te oordelen

In dit geval vallen die twee samen: een uitspraak over het één zou het ander tot gevolg hebben dus daar begin ik niet aan.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 aug 2008 12:30

Het jammere is dat hoe je de zaken draait of keert er geen conclusie getrokken kan worden over wat de mening van God is.

Als je kijkt naar de individuele texten dan zijn er altijd mitsen en maren op aan te merken. Hoe accuraat is de vertaling? Wat werd er werkelijk bedoeld? Lezen we wat er staat of lezen we wat er niet staat?

Ik betwijfel dat homosexualiteit werkelijk een issue voor God is. Dieren vertonen hetzelfde gedrag. Aangezien die de zondeval niet hebben meegemaakt is Homosexualiteit voor dieren dus blijkbaar design. Waarom voor mensen niet dan aangezien we fysiologisch en psychologisch veel met elkaar gemeen hebben.

Dit gevoel wordt versterkt als ik Jezus lees. Zijn teksten staan voor mij met kop en schouders boven de rest van de bijbel. Hij heeft overspel sterk afgekeurd, hypocritie extreem sterk, misbruik van Gods woord, rijkdom zelfs vond hij maar niets. (Rijke mensen gaan niet naar de hemel, dat heeft hij gezegd, dus als je een boven gemiddeld bedragje op je bankrekening hebt staan laat mij dan je redder zijn en je ervan af helpen :) ) Maar homosexualiteit heeft hij voor zover ik kan vinden geen woord over gesproken. Hij heeft vele voorbeelden van tolerantie getoond, geen enkel voorbeeld van intolerantie.

Ook nam hij het niet zo nauw met de oude wetten. Hij stond zijn discipelen toe op de Sabbat werk te verrichten en deed dat zelf ook en vond dat hardstikke logisch. En de schrift geleerden verklaarde hij vaak voor gek. Hij is voor mij de "common sense" stem uit de bijbel. Doe gewoon, dien God, dien je medemens en dien jezelf. Ongeveer in die volgorde.

En dan vind ik het bijzonder wrang dat men tegenwoordig niet gewoon het onderwerp kan laten liggen. Maar dat goede mensen gedwongen worden te vechten om zichzelf te mogen zijn. Tegenover mensen die veelal geen begrijp hebben van wat het is om Homo te zijn en die zich baseren op een paar wankele uitspraken uit de bijbel.

Jezus zijn "scheepshoorn duidelijke" boodschap van tolerantie en liefde is blijkbaar minder belangerijk dan de woorden uit het oude testament. Een tijd ver voordat Christus kwam om letterlijk de regels te herschrijven en ons nieuwe inzichten te bieden.

Dat een man als paulus zich vast houdt aan het oude testament betekent niet dat Jezus het met hem eens is. Per slot van rekening staat Petrus bijzonder dicht bij Jezus. Petrus is zelfs de kerk geworden. Maar hij is door Jezus zelfs voor Satan uitgemaakt. Petrus had zogezegd het voordeel dat hij gecorrigeerd kon worden in zijn inzichten. En zoals een waar leraar betaamd deed Jezus dat regelmatig. Paulus heeft veel van de gaten in zijn kennis ingekleurd met wat er al was.

Jezus was het niet zo snel eens met mensen behalve als ze anderen wilden dienen. Laten we daar een voorbeeld aan nemen en niet gaan zitten bekvechten of iets wel of niet mag. Als je zelf homo bent moet je die keuze maken. De rest hoeft er geen mening over te hebben en kan zich richten op de ECHT belangerijke vragen.

Sorry jongens maar jullie homosexualiteit is bijzonder irrelevant in mijn spiritueel contact met God. Net als de audi van de buurman overigens. Ik maak me er druk over omdat onrechtvaardigheid WEL relevant is.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 07 aug 2008 12:42

Ik schrik me werkelijk naar als ik sommige reacties lees: er spreekt zoveel veroordeling uit.

Homoseksualiteit is een spanningsveld binnen het christendom, dat valt niet te ontkennen, maar waarom voelen sommige mensen zich geroepen om zo te oordelen?

Op een of andere manier trok Jezus mensen -die buiten de 'normale' groep vielen- als een magneet aan.

Stel jezelf (dit is niet aan iemand in het bijzonder bedoeld, geldt ook voor mijzelf) de vraag of jij mensen die 'buiten de boot vallen' ook als een magneet aantrekt door Jezes' liefde die je uitstraalt. Ik denk dat veel christenen hierin tekort schieten.

Wegblijven van een bruiloft van een homostel? Ik snap er werkelijk niets van dat christenen deze keuze maken. En dan ook nog graag gerespecteerd worden in hun keuze. Hoe zou je jezelf voelen als mensen niet komen omdat jij anders denkt? Als je daarom wordt afgewezen?

Ik schaam me als hetero-christen echt diep dat we zoveel veroordeling uitstralen naar (christen)homo's.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2008 12:54

Layna schreef:Ik schrik me werkelijk naar als ik sommige reacties lees: er spreekt zoveel veroordeling uit.

en nog geen paar regels verder...

Wegblijven van een bruiloft van een homostel? Ik snap er werkelijk niets van dat christenen deze keuze maken. En dan ook nog graag gerespecteerd worden in hun keuze. Hoe zou je jezelf voelen als mensen niet komen omdat jij anders denkt? Als je daarom wordt afgewezen?

Ik schaam me als hetero-christen echt diep dat we zoveel veroordeling uitstralen naar (christen)homo's.

...oordeel jij zelf keihard.

Wie zegt dat God niet tegen mensen zegt: ga daar niet heen? Misschien weet God dat Hij mensen er vandaan moet houden om ze te beschermen. Zodat ze niet af gaan glijden. Een ander is wel sterk genoeg om er heen te gaan en een ander mag zelfs als homo zijnde trouwen. Dat is God en kiest voor iedereen een andere weg. Als jij de keus dan niet respecteerd van je mede christen, respecteer je indirect dus niet dat God iemand niet die ruimte geeft om het te kunnen doen.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het repecteer als mensne vanwege hun geloof niet naar onze trouwdienst zullen komen. Waarom? omdat ik ook wil dat zij mijn geloof respeceteren. Doen ze dat niet, dan respeceteren ze een groot deel van mijn persoon niet. Zijn dat dan vrienden, is dat naasten liefde, iemand aan de kant zetten omdat je een andere mening en principe hebt?

Terug naar “Archief”