Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2008 15:31

Geluidsoverlast was maar een voorbeeldje :wink:
Sommigen spreken inderdaad slecht Nederlands, maar verstaan je wel als je in het Engels spreekt. En anders kun je ook hun kinderen als tolk gebruiken: die spreken altijd wel NL omdat ze naar school gaan. Er is altijd wel een manier te vinden om te communiceren :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2008 15:32

Ow die geluidsoverlast kan je ook heeeel erg van Nederlanders hebben. Mijn ouders zijn erom verhuisd en een vriend van me ook...
Laatst gewijzigd door Lalage op 06 mei 2008 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 06 mei 2008 15:34

MissF schreef:(....)maar het maakt niet uit wat voor huis je hebt. Of hoe duur.
Het maakt wel uit wat voor'n huis je hebt, de gemeentelijke belasting wordt berekend n.a.v. de woz waarde die je woning heeft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2008 15:36

Galateia schreef:Geluidsoverlast was maar een voorbeeldje :wink:
Sommigen spreken inderdaad slecht Nederlands, maar verstaan je wel als je in het Engels spreekt. En anders kun je ook hun kinderen als tolk gebruiken: die spreken altijd wel NL omdat ze naar school gaan. Er is altijd wel een manier te vinden om te communiceren :mrgreen:

ik werk in de thuiszorg, en heb dan ook te maken met allochtone ouderen! Op het moment dat ik bij zo'n oudere ben zijn de kids naar school en is er niemand in de buurt! (omdat ik geen engels kan is het dan ook best moeilijk te communiceren, ook omdat geen 100% gehoor heb is het nog lastige voor mij, en dan baal ik weleens van mezelf).

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2008 15:39

Even los van alles: spreek je dan helemaal geen Engels? Soms dan lees ik dat wel eens, maar dat vind ik dan wel opmerkelijk: dat heb je toch op school gehad? En tegenwoordig is alles zo'n beetje Engels, hoe doe je dat dan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2008 15:40

zie pb! :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2008 15:49

André schreef:
Het maakt wel uit wat voor'n huis je hebt, de gemeentelijke belasting wordt berekend n.a.v. de woz waarde die je woning heeft.
Daar heb je gelijk in, maar afvalheffingen enzo, dat maakt hier dus niet uit. Wel hoeveel containers je hebt. Maar per container is het gewoon 1 bedrag.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2008 15:51

@Galiteia: Engels is prima, maar ik had een Chinees huisgenootje en zij sprak geen Nederlands en belabberd Engels. Heel lief meisje hoor, maar als je haar iets duidelijk wilde maken dan begreep ze 't vaak gewoon niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2008 15:53

Ja, dat is een probleem :mrgreen:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 06 mei 2008 15:53

Wij betalen de gem. belasting in 2x. Nu kan dat tenminste nu m'n man ander werk heeft, anders zouden we t in termijnen moeten doen.
Alleen kregen wij afgelopen maand nog een aanslag van eentje van vorig jaar die we blijkbaar vergeten waren te betalen. Dus dat was m'n eerste en hopelijk m'n laatste dwangbevel! :mrgreen: Een duur maandje dus en nu zitten we even krap.
Vakantie gaan we niet dit jaar, anders wordt dit betaald van ons vakantiegeld. 200 euro is dan wel 't maximum wat we uit zouden geven.
Overige dure rekeningen betalen we vaak maandelijks.
Crèmes enzo heb ik meestal van eigen merk, kruidvat ofzo. 'k Gebruik meestal alleen dagcrème. Make up meestal van de hema, 1x in de 3 maand koop ik vaak wat. Shampoo doen we meestal een maand mee, soms wat langer maar dat koop ik meestal als m'n loon er is zodat we altijd wat hebben staan. Wasmiddel ook meestal aan't begin van de maand en verder het hoog nodige en af en toe s wat extra's.

Ik spreek ook vrijwel geen Engels hoor! 'k Was er op school al slecht in en dat is zo gebleven.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 mei 2008 16:00

MissF schreef:
André schreef:
Daar heb je gelijk in, maar afvalheffingen enzo, dat maakt hier dus niet uit. Wel hoeveel containers je hebt. Maar per container is het gewoon 1 bedrag.

volgens mij is dat ook verschillend hoor ook met van die millieustraten wij mogen daar zoveel troep brengen als we zelf willen in Bergen op Zoom mag je maar 10 keer per jaar.
maar ik kan het fout hebben hoor

André

Berichtdoor André » 06 mei 2008 16:05

liefie schreef:
MissF schreef:
André schreef:

volgens mij is dat ook verschillend hoor ook met van die millieustraten wij mogen daar zoveel troep brengen als we zelf willen in Bergen op Zoom mag je maar 10 keer per jaar.
maar ik kan het fout hebben hoor
Afvalstoffenheffing kan per gemeente énorm verschillen ja.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 06 mei 2008 16:34

Bij ons betaal je voor je containers gelijk bij de gem. belasting. Is voor ons ruim 200 euro geloof ik per jaar en overige vuil kun je wegbrengen voor 10 euro per aanhangwagen en in sommige plaatsen betaal je per gewicht.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 06 mei 2008 17:02

Zozo, wat typen jullie veel op een dag :) .

Waar woont iedereen hier toch? Hier, westen van Nederland, is het bijna onmogelijk om 1 verdiener te hebben, tenzij diegene goed verdiend. Maar tegenwoordig, met de huizenprijzen, benzineprijzen... Ik weet niet wie een koop/huurhuis heeft (dat gaat mij ook helemaal niet aan ) maar hier heb je toch echt wel op zijn minst 2 ton nodig om een beetje een redelijke flat te krijgen. En voor een eensgezinswoning zit je rustig op de 3, 3,5 ton. En daar heb je toch echt 2 slaraissen voor nodig! Meestal.

Ik woon in de randstad, heb een koophuis en heb 1 salaris. Gelukkig is het hier goed betaalbaar.

l'etre: daar snap ik dus ook geen hout van. Wij kunnen met twee salarissen (nouja twee keer vier dagen werken) net de hypotheek voor een appartement betalen, terwijl we allebei hoger opgeleid zijn.

Da's apart inderdaad. Starters op de arbeidsmarkt?

Ik lees in dit topic wel vaker waar mensen van rondkomen en hoe weinig boodschappen er gedaan worden, maar dan denk ik weleens: zijn ze allemaal zo erg aan de lijn, wassen ze zich nooit, of doen wij gewoon iets verkeerd?!

Haha, ik denk precies hetzelfde. In m'n uppie red ik het ook niet echt met 40 euri...

En dan die WOZ waarde van je huis nog. Dat schijnt gestegen te zijn afgelopen jaar. Daar zag ik een stuk over bij radar, dat ze soms hele verkeerde huizen als uitgangspunt voor jouw huis nemen. Vaag hoor.
Maar bij ons was de WOZ waarde minder geworden volgens mij. En da's helemaal vaag (maar maakt mij niet uit, we betalen tenminste minder )

WOZ-waardebepaling gaat inderdaad nogal onzinnig. En ja, hoe hoger, hoe meer belasting.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 mei 2008 17:12

coupe soleil schreef:Zozo, wat typen jullie veel op een dag :) .

Waar woont iedereen hier toch? Hier, westen van Nederland, is het bijna onmogelijk om 1 verdiener te hebben, tenzij diegene goed verdiend. Maar tegenwoordig, met de huizenprijzen, benzineprijzen... Ik weet niet wie een koop/huurhuis heeft (dat gaat mij ook helemaal niet aan ) maar hier heb je toch echt wel op zijn minst 2 ton nodig om een beetje een redelijke flat te krijgen. En voor een eensgezinswoning zit je rustig op de 3, 3,5 ton. En daar heb je toch echt 2 slaraissen voor nodig! Meestal.

Ik woon in de randstad, heb een koophuis en heb 1 salaris. Gelukkig is het hier goed betaalbaar.

Ik woon (ga wonen, oke) in Alphen aan den Rijn. Loop zomaar even Funda langs en bekijk de huizenprijzen. Ja, je hebt echt wel iets van rond de 150.000 maar zonder lift en een gebouw uit 1960. Of bepaalde straten waar enorm veel te koop staat voor weinig maar daar komt een doorgaande weg langs. Als je 175.000 hebt kom je wel al een heel eind verder. Ik had het ietwat grof geschat, sorry. In Ter Aar, waar ik nu woon, nog geen stipje op de kaart, zijn de eensgezinswoningen rond de 3, 3,5 ton en de appartamenten die er te koop staan minstens 165.000, bij mij in de buurt zelfs 217.000. En dan praat ik over 60m2. Ga je in Leiden kijken, schrik je je helemaal lam.

Ik lees in dit topic wel vaker waar mensen van rondkomen en hoe weinig boodschappen er gedaan worden, maar dan denk ik weleens: zijn ze allemaal zo erg aan de lijn, wassen ze zich nooit, of doen wij gewoon iets verkeerd?!

Haha, ik denk precies hetzelfde. In m'n uppie red ik het ook niet echt met 40 euri...
Wij waren pas voor alleen het weekend al 22 euro kwijt. Maar ja, wat wil je, luxe-eten... Ik moet echt wennen dnek ik om bij de Aldi te shoppen, geen wereldgerechten meer, geen (gezonde) karvan cevitam meer...

Terug naar “Archief”