hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 01 feb 2008 11:47

En als je er nu zelf nog helemaal niet aan toebent? Komen er dan niet problemen als je wel snel zwanger wordt? Als je het dan niet aan kunt? Dan neem je wel zelf de beslissing om nog even geen kinderen te krijgen... We hebben toch zelf ook onze verantwoordelijkheid?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 feb 2008 11:55

Nu geef je het wederom een negatief stempel....met een luxe probleem. Ik heb het over de vrijheid om een eigen keuze te maken. Dat heeft niets met luxe te maken, maar met de hedendaagse ontwikkeling dat een vrouw geen kinderen meer hoeft te krijgen. zij kan hier een eigen keuze in maken. Jij bestempelt deze keuze als niet bijbels, maar ik denk daar anders over.

Ik ben dolblij geweest met de anti conceptie en ik ben nu ook dolblij met mn zwangerschap.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 feb 2008 11:58

lammetje schreef:

En ik blijf me afvragen of het wel de bedoeling is om kinderen te plannen wanneer het de mensen uit komt. Het is en blijft een gave van God. Tja ik heb dan misschien het 'geluk' dat ik meteen wist dat ik jong kinderen wilde dus voor ons lag dit 'probleem' er niet. Maar vind het moeilijk om na 3 kinderen te zeggen: zo het is nu wel genoeg want anders kunnen we niet meer 2 keer per jaar op vakantie. (en nee, jullie zeggen dit misschien helemaal niet, het gaat mij ook niet om jullie, maar het gaat mij om de doorsnee mens die er vaak zo over denkt. Dit baseer ik op de gesprekken die ik regelmatig heb met mijn collega's en vrienden)

Als je het huwelijk ziet als omstandigheid waarin je het menselijk geslacht moet reproduceren dan vind je wellicht dat je niet mag plannen. Overigens kom ik nergens in de bijbel tegen dat je niet zou mogen plannen en/of het huwelijk louter de menselijke reproductie op het oog heeft.

In hoeverre is kinderen krijgen en op welk tijdstip en in welke 'hoeveelheden' je eigen keus?

Deze vraag kan ik met een volmondig 'ja' beantwoorden.

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 01 feb 2008 12:07

lammetje schreef:

En ik blijf me afvragen of het wel de bedoeling is om kinderen te plannen wanneer het de mensen uit komt. Het is en blijft een gave van God.

In hoeverre is kinderen krijgen en op welk tijdstip en in welke 'hoeveelheden' je eigen keus? (tja ik denk wel eens bekrompen, maar wil jullie er echt niet mee veroordelen!)

Dat vraag ik me dus ook af, of het wel goed is om alles helemaal te plannen. Maar aan de andere kant vraag ik me soms ook af om alles maar te laten komen zoals het komt.

Als het echt puur om luxe is, dus groot huis, tuin, luxe vakanties etc. dan is het mijns inziens geen goede reden.
Maar of een opleiding daar ook ondervalt? ik denk van niet, het is toch veel fijner om dat eerst af te maken voor dat je 'aan kinderen begint'. (sorry dat ik het zo uit druk, vind aan kinderen beginnen eigenlijk een heel vreemde uitspraak)
Als je het lichamelijk of psychisch niet aan kan, is het ook beter om geen kinderen te krijgen, daarin heb je ook wel een verantwoordelijkheid.

Als ik trouw, ben ik waarschijnlijk net klaar met mijn studie, werk ik net pas, en woon in andere plaats etc. Ik vind dat behoorlijke veranderingen, en moet altijd best lang wennen ergens voor dat ik me echt op mijn gemak voel. Dan denk ik gelijk zwanger wordt, nog weer een grote verandering is, en ik gewoon niet kan wennen overal. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar het is dan denk ik gewoon te veel op dat moment. Dan wacht ik liever een jaar ofzo voor ik in verwachting raak.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 feb 2008 12:12

nou ik kan me je verzekeren dat als je naar een andere plaats verhuisd dat een hele stap is. Ik zie dat bij mezelf (nieuwe baan, nieuwe plaats, je vrienden niet meer om de hoek, je fam. wat verder weg etc...).

En om dan gelijk al kinderen te krijgen en dan nog niet eens contacten gelegd te hebben. Gaat het ook moeilijker met kinderen (omdat je toch iets meer gebonden zit aan huis).

Is het huwelijk alleen maar bestemd om (gelijk) kinderen te krijgen!? volgens mij niet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 feb 2008 12:18

Niet vervelend bedoeld hoor, maar het schijnt dat we vanuit christelijk oogpunt ook verantwoord met de schepping om moeten gaan. Daarom zou je aan de andere kant kunnen zeggen dat het, met de huidige overbevolking, Gods wil is dat je niet meer al te veel kinderen krijgt zodat deze wereld gezond blijft...

Overigens was ik een zeer gelukkig en enig kind :) ik mis de broertjes/zusjes pas nu ik (toch min of meer :P) volwassen ben
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 feb 2008 12:19

Sabra schreef:
In hoeverre is kinderen krijgen en op welk tijdstip en in welke 'hoeveelheden' je eigen keus?

Deze vraag kan ik met een volmondig 'ja' beantwoorden.

Maar dan geef je geen antwoord op de vraag 8)

Goodbye.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 feb 2008 12:35

Gershwin schreef:Niet vervelend bedoeld hoor, maar het schijnt dat we vanuit christelijk oogpunt ook verantwoord met de schepping om moeten gaan. Daarom zou je aan de andere kant kunnen zeggen dat het, met de huidige overbevolking, Gods wil is dat je niet meer al te veel kinderen krijgt zodat deze wereld gezond blijft...

Overigens was ik een zeer gelukkig en enig kind :) ik mis de broertjes/zusjes pas nu ik (toch min of meer :P) volwassen ben

Mjah, ik denk zelf ook dat GOd de opdracht tot vermenigvuldigen gaf in het kader van de aarde bevolken. En die was toen nog enorm leeg (moet prachtig geweest zijn, de ongerepte natuur van toen)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 feb 2008 12:37

Precies. Maar nu is die aarde overvol! Volgens mij is het dan juist strijdig met Gods geboden om nog veel kinderen te krijgen...

Goodbye.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 01 feb 2008 12:40

Dat is toch onzin.. Als we geen kinderen meer krijgen wie gaat er dan op den duur voor al die oude mensen zorgen? Of moeten we dan maar rap over gaan op euthenasering? (is dat een woord? :) )

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 12:50

even ter verduidelijking, met luxe probleem bedoel ik niet dat je luxe wil leven :wink: Maar dat het een probleem is wat eigenlijk niet ee probleem hoeft te zijn. Het is een luxe dat je kunt studeren, de gaven hebt om goed te leren. Ben dan ook van mening dat vrouwen ook hoger op mogen klimmen als ze dit willen, want ook die taken moeten vervuld, door de man of door de vrouw, dat maakt mij niet uit.

Máár wat ik dus bedoel te zeggen, in hoeverre mág je uit Bijbels perspectief kinderen 'plannen'?

Ik denk, als je 19 jaar bent en totaal nog niet aan kinderen toe bent, zelf nog een 'kind' bent/voelt, je ook geen verantwoordelijke taak in de maatschappij kunt hebben. Zo ja, dan kun je ook kinderen opvoeden (lijkt mij). Tenminste zoe heb ik het altijd ervaren. Ik was 17 toen ik begon te werken in de psychiatrie, een verantwoordelijke baan, al was ik leerling. Ik was daarom ook 18 toen ik belijdenis aflegde van mijn geloof omdat ik vond dat ik in de maatschappij ook mijn verantwoordelijkheid nam. Vond dus ook mijn 'keus' om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken net zo verantwoord. Ook al had ik het zelf ook liever 7 maanden later gehad. Maar mijn keus is dus niet de keus van God geweest, dus ik heb me 'erbij neergelegd' dat ik mijn opleiding niet af kon maken en wel met de diploma's die ik heb aan de slag kon (zit dus niet zonder diploma's mocht er iets overkomen met vlieger en ik fulltime aan de bak moet)
En vanaf de positieve test, bij Sarah en nu, ben ik heel erg blij dat het ons zo snel gegund is, al was het voor mijn opleiding niet gunstig. Daar heb ik nu totaal geen moeite meer mee, wel een beetje gehad, maar zodra ik Sarah zag bewegen op de echo was alles weg en kon ik genieten van de dingen die ik kreeg! En ik kan iedereen beloven dat een kind heel wat meer liefde geeft dan het werk :P (al mis ik de psychiatrie nog steeds!)

Hadassa
Mineur
Mineur

Re: hoeveel kinderen??

Berichtdoor Hadassa » 01 feb 2008 13:01

rhodé1986 schreef:Hoe denken jullie over het aantal kinderen? Je hoort tegenwoordig vaak na 2 of 3 kinderen 'zo ist wel weer goed'. En ik denk ook niet dat iedereen op een groot gezin zit te wachten. Hoe ga je er serieus mee om? :?:

Wou hier alleen even op reageren, kinderen die krijg je en neem je niet, verder wil ik er niet op ingaan met van hoeveel willen we er, dat is altijd nog aan God.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: hoeveel kinderen??

Berichtdoor Liarose » 01 feb 2008 13:04

Teuntje schreef:
rhodé1986 schreef:Hoe denken jullie over het aantal kinderen? Je hoort tegenwoordig vaak na 2 of 3 kinderen 'zo ist wel weer goed'. En ik denk ook niet dat iedereen op een groot gezin zit te wachten. Hoe ga je er serieus mee om? :?:

Wou hier alleen even op reageren, kinderen die krijg je en neem je niet, verder wil ik er niet op ingaan met van hoeveel willen we er, dat is altijd nog aan God.

Je kiest ervoor om kinderen te krijgen. En ja, natuurlijk krijg je ze dan van God.

Het is best makkelijk om even wat te roepen en dan vervolgens te zeggen dat je er verder niet op wilt ingaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 13:04

Studeren deed ik omdat ik het leuk vond en om mijn talenten te ontplooien. Werken doe ik om mijn eigen brood te verdienen en om iets bij te dragen aan deze maatschappij. Kinderen hoef ik niet, niet omdat ik zo nodig moet werken, maar gewoon om dat ik ze niet hoef. Op vakantie gaan doen we meestal een keer per jaar en dat is nooit heel duur. Ik ga het liefste met de trein en dan ergens kamperen. Een groot huis hebben we niet. Luxe? Ik vind een appartement van 80 m^2 luxe, ik vind het luxe om bij het stadscentrum te wonen, ik vind het luxe om me niet druk te hoeven maken of we morgen wel te eten hebben.

Weet je, ik denk dat niet veel vrouwen met een echte kinderwens zich laten tegenhouden door zulke onbenullige dingen. Nee, er zijn nu eenmaal vrouwen met en zonder kinderwens. Uitstellen gebeurt misschien wel om financiele redenen, wat ik niet eens zo heel vreemd vind. Ik vind wel dat als je eraan wilt beginnen, je niet tot je 32ste moet wachten ofzo.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 13:11

Eerlijk gezegd vind ik het heel hard als iemand zeg: ik wil geen kinderen! gewoon omdat ik ze niet HOEF.... :( Helemaal niet om iemand aan te vallen, natuurlijk ben je 'baas' (zover je het zelf te zeggen hebt dan) over je eigen leven. Misschien kan ik het gewoon niet begrijpen omdat ik al een moedergevoel heb vanaf mijn peuterjaren ongeveer.

Vind het hard voor alle mensen die graag kinderen willen en waarbij het niet lukt. Vind dat je ook mbt kinderen moet vragen: Heere wat wilt GIJ dat ik doen zal? Geldt voor de mensen die (nog) geen kinderen hebben en ze wel graag willen, maar ook voor hen die geen kinderen hoeven.

Terug naar “Archief”