Moeder gevoelens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 11 dec 2008 08:51

je moet ook niet vergeten dat je er in groeit, ze zijn gelukkig niet gelijk puber

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2008 09:58

Ik denk dat voor het verloop van de pubertijd, het heel belangrijk is hoe je de jaren daarvoor met je kind om bent gegaan. Als je altijd een hechte band met je kind hebt gehad en alles is bespreekbaar zonder directe veroordelingen, dan denk ik dat je als ouder en kind samen best goed door de puberteit heen kunt komen.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar in de meeste gevallen denk ik dat juist de opvoeding die je je kind mee geeft vóór de puberteit het belangrijkste is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2008 11:33

Ik heb daarom ook wel gruwelijk respect voor mijn ouders, die met 2 pubers in huis zitten, en dat alleen maar enorm gaaf vinden. Ik vind het zo knap hoe ze dat doen. Zitten ze te schelden en te bekvechten, mijn moeder hoort het amper. Ik zit me al op te vreten, zij niet. Het hoort er gewoon bij vindt zij. Nu is het wel zo dat mijn broertje en zusje enorm veel van elkaar houden, dus elkaar echt pijn doen zullen ze nooit. Dat scheelt ook.
Wij, tenminste mijn zus, broertje en ik, hebben ook nooit gegeven om uitgaan, zuipen, roken enzo. Dus daar hoefden ze ook niet op in te springen. Mijn zusje is nu al iets anders, en dat is soms best lastig. Maar ik denk dat doordat mijn ouders al vanaf dat wij net geboren waren zo liefdevol naar ons waren, en zo fantastisch ons hebben opgevoed (dat vind ik echt :D ) lukt het hen nu ook om mijn zusje bepaalde grenzen op te leggen, die ze, zij het met schelden en deuren slaan, accepteert. Ik denk dat zoiets alleen kan als je een liefdevolle relatie met elkaar hebt.

Je groeit ook in de puberfase denk ik, je krijgt niet zomaar een puber in huis.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 11 dec 2008 22:23

Nee, de puberteit hoort er nou eenmaal bij en je groeit er als ouders inderdaad ook in, denk ik.
Ik vind het wel jammer dat jullie alleen de negatieve kant van het puber-zijn belichten: het moet toch ook ontzettend mooi zijn, om je kind juist door zijn/haar meest onzekere periode heen te helpen, steun te geven, vertrouwen te geven, te zien ontwikkelen tot een volwassen mens, enz, enz.?
Dat is precies waar de puberteit om draait: de eigen onzekerheid wordt omgezet naar boosheid en het verlangen zich af te zetten tegen de ouders, maar tegelijkertijd krijgen ze juist door het stellen van regels van de ouders EN door het vertrouwen dat ouders geven (namelijk door ze meer verantwoordelijkheden te geven ed) meer zekerheid en zelfvertrouwen... ik kijk er nu al naar uit! :lol:
(ennuh: ik hoop dat ik mezelf aan deze blijde boodschap herinner als ik zelf met 3 dwarse pubers aan tafel zit... :mrgreen: )

Zonnetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Zonnetje » 12 dec 2008 12:36

Ik werk bij een school voor voortgezet onderwijs en zie dus ook vaak pubers. Als ik soms zie hoe sommigen zich gedragen, dan denk ik, 'k hoop toch dat onze kinderen zich later niet zo gedragen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Re: Moeder gevoelens

Berichtdoor moppie » 11 feb 2009 20:32

ik barst van de moedergevoelens en dat is niet altijd even makkelijk.
Ik kan gelukkig veel in me werk kwijt en bij kinderen van familie en vrienden.
Als je zelf geen kinderen kunt krijgen die je zo graag wilt hebben is dat best wel zwaar

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 11 feb 2009 20:39

Moppie, dat lijkt me heel erg moeilijk inderdaad. Heb je mensen om er over te praten en af en toe uit te huilen?
Bij ons lijkt het na de eerste niet meer te lukken en daar heb ik het al best moeilijk mee.
Heb je wel eens gedacht aan pleegkinderen? Ik wel namelijk, maar mijn man ziet het niet zo zitten.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 12 feb 2009 20:45

pleegkinderen zie ik ook wel zitten maar miijn man idd ook niet.
Het idee dat het tijdelijk is lijkt hem niet,.

We zitten nu nog in een heel gynacologisch traject wat tot nu toe alleen maar negatief is.
Adoptie staan we beiden wel open voor. stonden we al voor wie wisten dat we zelf geen kinderen kon krijgen.

Had niet gedacht dat het hele traject zo zwaar zou zijn.

Heb wel goede vrienden waar ik idd af en toe uithuil

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 feb 2009 20:48

Heel veel sterkte met alles!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 14 feb 2009 14:20

Als je kinderen schattig vind, heb je dan ook gelijk moedergevoelens? Ik werk met kinderen van 0-13/14 jaar en ik vind ze stuk voor stuk schattig maar ik heb echt geen moedergevoelens. Scheelt misschien ook wel dat ik geen realtie heb ofzo. Maar dan nog denk ik dat ik niet direct die gevoelens zal hebben....

Maare, kinderen zijn wel geweldig! Dat dan weer wel, zo eigenwijs enzo.. en als ze iets nieuws hebben geleerd zijn ze helemaal trots :) .

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 feb 2009 17:55

moppie schreef:pleegkinderen zie ik ook wel zitten maar miijn man idd ook niet.

We zitten nu nog in een heel gynacologisch traject wat tot nu toe alleen maar negatief is.
Adoptie staan we beiden wel open voor. stonden we al voor wie wisten dat we zelf geen kinderen kon krijgen.

heftig zeg sterkte met alles!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 feb 2009 17:56

kwebbel schreef:
moppie schreef:pleegkinderen zie ik ook wel zitten maar miijn man idd ook niet.

heftig zeg sterkte met alles!!
Afbeelding

Terug naar “Archief”